Gå til innhold

Hormonspiral og miste mensen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt rådet av legen til å prøve hormonspiral fordi jeg har et ønske om å ikke ha mensen av flere grunner, noe som vil bedre min generelle helse pga plager relatert til denne.

Men leser på nett at det faktisk kun er 20 % som mister mensen ved bruk av hormonspiral. I tillegg har jeg et par venninner som sier de hadde mye småblødninger de første månedene.

For meg er det ikke bare å sette den inn heller. Legene har prøvd et par ganger tidligere for flere år siden, og det ble bare kluss og veldig vondt fordi jeg ikke har hatt barn og visstnok er det trangt + cyster også. Problematisk med andre ord. Derfor er jeg ikke så interessert i å bare prøve det uten å vite litt mer om hva jeg går til.

Hva er deres erfaring med hormonspiral - dere som har brukt/bruker den? Problemre med blødninger? Mistet mensen eller alt som før?

Setter stor pris på svar. Tusen takk.

Anonymous poster hash: 4a9d8...252
Videoannonse
Annonse
Gjest Solstråla88
Skrevet

Nå har jeg bare hatt min i 14 dager, men jeg er ikke imponert. Sliter endel med mensmurringer, kvalme og blødninger. Detter er visst helt normalt de første månedene.

Skrevet

Hvorfor ikke heller p sprøyte? Min mor mistet mensen helt når hun gikk på den. Hun fikk den igjen når hun glemte å ta den. ulempen er at du må sette den inn hver måned selv eller dra på legekontoret hver måned å få satt den inn. Er ikke det et bedre alternativ når du har prøvd og få satt inn hormonspiral når du ikke fikk det til forrige gang? Har hørt at de bare anbefaler spiral til de som har fått barn så kansje p sprøyte er et alternativ?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde småblødninger annen hver dag de 5 første mnd, men så forsvandt det helt. Hadde ingen blødninger/mensen før jeg tok den ut

Anonymous poster hash: f7b61...40a

AnonymBruker
Skrevet

Småblødde mer eller mindre sammenhengende i de 9 første månedene. Deretter forsvant de helt og var borte de 5 årene spiralen satt der.

Anonymous poster hash: 81853...1f0
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Synes det høres mye ut med småblødningr i flere måneder og frister egentlig ikke så veldig akkurat det da men...

Hvorfor ikke heller p sprøyte? Min mor mistet mensen helt når hun gikk på den. Hun fikk den igjen når hun glemte å ta den. ulempen er at du må sette den inn hver måned selv eller dra på legekontoret hver måned å få satt den inn. Er ikke det et bedre alternativ når du har prøvd og få satt inn hormonspiral når du ikke fikk det til forrige gang? Har hørt at de bare anbefaler spiral til de som har fått barn så kansje p sprøyte er et alternativ?

Til Tr9: P-sprøyte eller p-piller er dessverre ikke aktuelt grunnet helsesituasjonen min.
TS

Skrevet

Mange sliter med blødninger og murringer i starten, og slik er det bare. Om du er en av de heldige 1/5 som mister mensen går ikke an å finne ut uten å prøve selv. Husk at all hormonell prevensjon må "gå seg til", hvor mange småproblemer gir seg til i løpet av 3-6 måneder. Såpass tålmodighet må man nesten bare ha (med mindre man får _store, alvorlige_ plager, ofc).

Jeg prøvde, og det fungerte ikke for meg. Kjedelig (og dyrt), men livet går videre. Og det evige søket etter den perfekte prevensjonsmetode fortsetter. Man må nesten bare prøve seg frem og ha god tålmodighet på veien.

Skrevet

Småblødninger i ca 3 mnd. Nå har jeg mensen ca hver tredje måned men varer kun i to-tre dager og blør veldig lite. Merker ikke mye til PMS lenger heller. Veldig fornøyd!

Skrevet

Jeg er fornøyd nå, men det tok meg lang tid... Jeg har heller ikke barn, og det gjorde grusomt vondt å sette den inn. Når den var på plass var jeg kvalm og dårlig resten av dagen, og var overbevist om at gynekologen hadde revnet eller ødelagt noe i prosessen. Jeg blødde omtrent kontinuerlig i 6 måneder etter innsettelsen. Nå blør jeg bare når jeg får cyster som jeg får annenhver måned nå på grunn av spiralen. Annenhver måned har jeg så vondt pga cyster at jeg tror jeg skal dø, men så går det over og jeg glemmer litt hvor vondt det faktisk er helt til jeg ligger der i fosterstilling to måneder senere...

Spiralen er ikke billig, så jeg har ikke råd til å bare ta den ut og velge noe annet akkurat nå. Jeg ante ikke om alle disse komplikasjonene da jeg satte den i, og hadde bare hørt solskinnshistorier. Jeg ville ALDRI satt den inn om jeg visste hvilket helvete jeg ville gå igjennom, men nå som den er der og de verste plagene er over får den bli litt til. Cystene er også ikke like ille som de var.. 

AnonymBruker
Skrevet

Småblødninger (mer som farget utflod) de første 3-4 månedene. Etter det - ingen ting. Superfornøyd! 

Anonymous poster hash: e2347...4c3
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange sliter med blødninger og murringer i starten, og slik er det bare. Om du er en av de heldige 1/5 som mister mensen går ikke an å finne ut uten å prøve selv. Husk at all hormonell prevensjon må "gå seg til", hvor mange småproblemer gir seg til i løpet av 3-6 måneder. Såpass tålmodighet må man nesten bare ha (med mindre man får _store, alvorlige_ plager, ofc).

Jeg prøvde, og det fungerte ikke for meg. Kjedelig (og dyrt), men livet går videre. Og det evige søket etter den perfekte prevensjonsmetode fortsetter. Man må nesten bare prøve seg frem og ha god tålmodighet på veien.

Jo da jeg er klar over at ting kan ta tid, men formålet med denne hormonspiralen for min del er ikke som prevensjons, men for å prøve ut om det kan stoppe menstruasjonen. I og med at kun 20 % mister denne er det der for en relativt stor sjanse for at jeg ikke er en av de, og da er et halvt år med småblødninger i tillegg noe jeg ser for meg som kan være veldig irriterende/slitsomt.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fornøyd nå, men det tok meg lang tid... Jeg har heller ikke barn, og det gjorde grusomt vondt å sette den inn. Når den var på plass var jeg kvalm og dårlig resten av dagen, og var overbevist om at gynekologen hadde revnet eller ødelagt noe i prosessen. Jeg blødde omtrent kontinuerlig i 6 måneder etter innsettelsen. Nå blør jeg bare når jeg får cyster som jeg får annenhver måned nå på grunn av spiralen. Annenhver måned har jeg så vondt pga cyster at jeg tror jeg skal dø, men så går det over og jeg glemmer litt hvor vondt det faktisk er helt til jeg ligger der i fosterstilling to måneder senere...

Spiralen er ikke billig, så jeg har ikke råd til å bare ta den ut og velge noe annet akkurat nå. Jeg ante ikke om alle disse komplikasjonene da jeg satte den i, og hadde bare hørt solskinnshistorier. Jeg ville ALDRI satt den inn om jeg visste hvilket helvete jeg ville gå igjennom, men nå som den er der og de verste plagene er over får den bli litt til. Cystene er også ikke like ille som de var.. 

Får du cyster pga av spiralen?

Skrevet

Får du cyster pga av spiralen?

Jeg er overbevist om at det er pga spiralen, men det kan også hende at det er en tilfeldighet at jeg begynte å få det regelmessig rett etter at jeg satte inn spiralen.. Hadde aldri opplevd cyster før jeg satte den inn!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overbevist om at det er pga spiralen, men det kan også hende at det er en tilfeldighet at jeg begynte å få det regelmessig rett etter at jeg satte inn spiralen.. Hadde aldri opplevd cyster før jeg satte den inn!

Huff det hørtes jo helt forferdelig ut!

AnonymBruker
Skrevet

Mindre mens, men mer pms og smerter. Har barn, så å sette den inn var vondt, men fullstendig til å overleve. Har før hatt p-piller og p-stav. Mest fornøyd med spiralen.

Anonymous poster hash: 8af51...6b8

Skrevet

Er på min andre hormonspiral, så føler jeg har litt erfaring ;)

Det var vondest å sette inn spiral første gangen, fordi jeg ikke hadde fått barn. Jeg ble rett og slett kvalm og svimmel. Da var jeg dårlig resten av dagen og hadde mensen i rundt 2 uker etterpå. Deretter mistet jeg mensen helt, men fikk spottinger hver måned (brunaktig utfold, beklager for detaljer). Å ta den ut var heller ikke noe godt, men jeg overlevde jo såpass at jeg satte inn en ny spiral med en gang. På gang nummer to var jeg fin i formen etterpå, hadde småblødninger i under en uke etterpå.

For å oppsummere:

• Det er vondt å sette den inn første gangen.
  • Det er vondt å ta den ut igjen.
  • Småblødninger kan oppstå, det kan jeg skrive under på. Derimot så er jeg vandt med sterke menssmerter og kraftige blødninger, så litt brunaktig utflod kan jeg leve med en gang i måneden.
  • Du slipper annen prevensjon dersom du har fast partner.
  • Jeg har ikke gått opp i vekt.
  • Jeg har reduserte smerter.
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var grusomt vondt å sette den inn her også.

Men her kommer dårligere nyheter:

Da den skulle tas ut hadde den flyttet seg.. Det var ren tortur da gynekologen skulle forsøke å trekke den ut. Ble operasjon til slutt.

Anonymous poster hash: a01af...56c

AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt sprøyte eller piller. Bare ikke ta de pillefrie ukene så slipper du mensen. Stoler ikke helt på spiralene, min mor og søster har hatt problemer med dem. Kan være tilfeldig da, du kan jo teste å se hvordan de fungerer for deg

Anonymous poster hash: 8c641...4cd

AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt sprøyte eller piller. Bare ikke ta de pillefrie ukene så slipper du mensen. Stoler ikke helt på spiralene, min mor og søster har hatt problemer med dem. Kan være tilfeldig da, du kan jo teste å se hvordan de fungerer for deg

Anonymous poster hash: 8c641...4cd

Som tidligere nevnt er dessverre ikke sprøyte eller piller et alternativ. Det får jeg ikke av noen lege.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått satt inn to og tatt ut en. Ubehagelig å sette inn, ikke vondt. Kjente det nesten ikke da hun tok den ut.

Jeg hadde småspotting den første mnd-halvannen og siden det har jeg ikke hatt mensen en gang på fire år. Har ikke et bind i huset. Får bittelitt brun utflod en gang i kvartalet ca, det holder med et truseinnlegg. Elsker spiralen og kommer neppe til å bytte prevensjon :-)

Anonymous poster hash: 86838...f64

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...