palamina Skrevet 6. juni 2015 #81 Del Skrevet 6. juni 2015 Ts her Jeg ønsker ikke dine kommentarer i innlegget mitt, jeg skriver som jeg gjør i HI fordi jeg ønsker råd fra folk som forstår meg. Det med lavt stoffskifte er faktisk et problem, i tilegg til flere problemer jeg ikke ønsker å skrive om. Så trening i seg selv er ikke det som skal til. Jeg ønsker hjelp fra alle kanter, for å snu helt om. For MEG er det ikke så enkelt. Jeg behøver ikke dine negative kommentarer. Anonymous poster hash: 90e3c...af1 Men du sier at du gikk på stoffskiftemedisiner som du har sluttet på? Var det tyroxintilskudd eller noe? Kan ikke stoffskiftesykdom som ikke er under kontroll gi en slik vektøkning? Da må du jo få behandling hos lege først og fremst, ikke tenke kalorier. Høres ut som du har hormonelle problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #82 Del Skrevet 6. juni 2015 For noen er alt vanskelig. Ikke en gang hjelp fra andre hjelper. Det viktigste er at man begynner å prøve selv. Ikke alltid vente på at andre må gjøre det for de. Jeg sliter selv med noe. Ikke med overvekt, men med rus. Enkelt, det er jo bare å slutte å ruse seg. Dette er i bunn og grunn slik du har kommentert til TS. Anonymous poster hash: 62309...6f0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fotballen Skrevet 6. juni 2015 #83 Del Skrevet 6. juni 2015 Enkelt, det er jo bare å slutte å ruse seg. Dette er i bunn og grunn slik du har kommentert til TS. Anonymous poster hash: 62309...6f0 Rus er noe vi blir avhengig av. Er fett noe man blir avhengig av altså? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #84 Del Skrevet 6. juni 2015 Rus er noe vi blir avhengig av. Er fett noe man blir avhengig av altså? Poenget var at det ikke alltid er så enkelt. Enkelt på papiret, men ikke like enkelt i virkeligheten. Du er ikke uenig i at det i teorien bare er å kutte ut rusmidler? Men å aldri kunne spise seg mett, kanskje over flere år, er jammen meg ikke lett. Likevel får man bare beskjed om at det er bare å spise mindre og trene mer, så enkelt. Hadde det vært så enkelt hadde vi ikke hatt mange overvektige mennesker. Hadde det vært så enkelt som at det bare er å kutte ut rusmidler, så hadde vi ikke hatt rusavhengige. Dessuten er sult et basalt behov. Med mindre man har en vilje av jern vil man sprekke. Søvn er også et basalt behov. Tenk deg at du hver dag får 1 time mindre søvn enn du trenger. Du klarer deg med for lite søvn en dag, kanskje to, kanskje tre, kanskje en uke. Men før eller siden vil du sprekke og sove ut og til og med ta igjen tapt søvn. Med mindre du har en vilje av jern. Men prøv å gjøre dette i noen år... Skjønner du hvor jeg vil med dette eksempelet? Anonymous poster hash: 62309...6f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fotballen Skrevet 6. juni 2015 #85 Del Skrevet 6. juni 2015 Poenget var at det ikke alltid er så enkelt. Enkelt på papiret, men ikke like enkelt i virkeligheten. Du er ikke uenig i at det i teorien bare er å kutte ut rusmidler? Men å aldri kunne spise seg mett, kanskje over flere år, er jammen meg ikke lett. Likevel får man bare beskjed om at det er bare å spise mindre og trene mer, så enkelt. Hadde det vært så enkelt hadde vi ikke hatt mange overvektige mennesker. Hadde det vært så enkelt som at det bare er å kutte ut rusmidler, så hadde vi ikke hatt rusavhengige. Dessuten er sult et basalt behov. Med mindre man har en vilje av jern vil man sprekke. Søvn er også et basalt behov. Tenk deg at du hver dag får 1 time mindre søvn enn du trenger. Du klarer deg med for lite søvn en dag, kanskje to, kanskje tre, kanskje en uke. Men før eller siden vil du sprekke og sove ut og til og med ta igjen tapt søvn. Med mindre du har en vilje av jern. Men prøv å gjøre dette i noen år... Skjønner du hvor jeg vil med dette eksempelet? Anonymous poster hash: 62309...6f0 Mat er jo noe alle må ha, og det går an å spise med måte. Ikke bare feit mat, og ikke overmett hele tiden. Ja alt er vanskelig men andre kan ikke slanke folk. Greit at de kan hjelpe, men hjelper det alltid? Det hjalp ikke på meg at andre skulle hjelpe meg å bli rusfri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nanne70 Skrevet 7. juni 2015 #86 Del Skrevet 7. juni 2015 Nei. Det er ikke så enkelt for mange. TS: Du sier at du har hatt en vektøkning på nesten 40 kg på ett år. Det er mye. Det er uvanlig mye. Du sier selv at du ønsker hjelp, og det bør du få. Be om bli henvist til ernæringsfysiolog. Slik jeg lesermellom linjene behøver du kanskje et mer sammensatt tilbud. Du er nødt til å begynne i en ende. Stoffskifte kan påvirke vekt, men sjelden i en slik grad som det beskrives hos deg. Hva med å melde deg på et kurs? Grete Rode har kurs som er jordnære og hvor du møter likesinnede. Du SKAL ha hjelp. Og jeg ønsker deg lykke til! Nei. Det er ikke så enkelt for mange. TS: Du sier at du har hatt en vektøkning på nesten 40 kg på ett år. Det er mye. Det er uvanlig mye. Du sier selv at du ønsker hjelp, og det bør du få. Be om bli henvist til ernæringsfysiolog. Slik jeg lesermellom linjene behøver du kanskje et mer sammensatt tilbud. Du er nødt til å begynne i en ende. Stoffskifte kan påvirke vekt, men sjelden i en slik grad som det beskrives hos deg. Hva med å melde deg på et kurs? Grete Rode har kurs som er jordnære og hvor du møter likesinnede. Du SKAL ha hjelp. Og jeg ønsker deg lykke til! TS, jeg vil fraråde GR, i alle fall i første omgang. Jeg tror du vil ha mye nytte av en ernæringsfysiolog, som flere her foreslår. Han/hun kan hjelpe deg å finne ut om du evt. har noen former for matintoleranse/allergier, og kan sette opp en skreddersydd kostholdsplan til deg, basert på dine spesifikke behov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rose11 Skrevet 7. juni 2015 #87 Del Skrevet 7. juni 2015 Så hva du faktisk må gjøre, er uønskede og negative kommentarer for deg? Wow, lykke til, tenker det trengs! Du er utrolig frekk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Castielz Skrevet 7. juni 2015 #88 Del Skrevet 7. juni 2015 Du er utrolig frekk! Du er utrolig nærtagen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #89 Del Skrevet 7. juni 2015 Hvorfor er ikke det enkelt? Må jo begynne med det hvis de skal ned i vekt. Trening er først og fremst det viktigste. Så kroppen kan forbrenne. En venninne av meg var 110 kg og ca 160 høy. Hun er nå godt ned til 98-99 kg. Etter hun begynte å trene. Hun fikk seg en type som er opptatt av trening. Han fikk henne med han. Men hun var sånn som ikke gadd å høre på oss andre, men denne typen hører hun på. Heldigvis. Hadde ikke han dukket opp så hadde hun vert sikkert rund 120 kg. Hun satt på ræva dagen lang. Det er viljen det står på. Nei, trening er ikke først og fremst det viktigste. Kostholdet samt eventuelle mangler er det absolutt viktigste å få klarlagt først. Trening er viktig det også, men det står ikke høyest på listen. Jeg synes det er så skremmende å lese hvor enkelt flere brukere legger det frem. Når man i tillegg sliter psykisk er det enda vanskeligere. Det er mange som er sykelige overvektige der vekten er relatert til noe psykisk. Det er ikke slik at det bare er å skaffe seg en kjæreste som er opptatt av trening, så faller kiloene av i løpet av måneder. Det er også skremmende at du har fått pluss på innlegget ditt. Anonymous poster hash: dcde0...349 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #90 Del Skrevet 7. juni 2015 Gå tilbake til legen og krev hjelp. Dersom dette er vanskelig, tar du enten med deg en person du stoler på eller så skriver du et brev til legen som du enten leser opp eller gir til henne. Anonymous poster hash: 2c76e...aa6 Hvorfor skal hun gjøre det da? Dersom ikke det er noe medisinsk relatert til overvekten er det lite legen kan gjøre. Leger kan minimalt om ernæring i forhold til ernæringsfysiologer. Dette sier jeg som medisinstudent selv. Det en fastlege kan bidra med er generelle tips, men dersom man virkelig ønsker spisskompetanse på dette feltet oppsøker man en ernæringsfysiolog. En personlig trener kan være greit det også, men det finnes mye useriøst her ettersom tittelen ikke er beskyttet. Jeg tror uansett det vil være godt for å komme i gang, sette opp en treningsplan, få motivasjon etc. Anonymous poster hash: dcde0...349 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #91 Del Skrevet 7. juni 2015 Hvorfor skal hun gjøre det da? Dersom ikke det er noe medisinsk relatert til overvekten er det lite legen kan gjøre. Leger kan minimalt om ernæring i forhold til ernæringsfysiologer. Dette sier jeg som medisinstudent selv. Det en fastlege kan bidra med er generelle tips, men dersom man virkelig ønsker spisskompetanse på dette feltet oppsøker man en ernæringsfysiolog. En personlig trener kan være greit det også, men det finnes mye useriøst her ettersom tittelen ikke er beskyttet. Jeg tror uansett det vil være godt for å komme i gang, sette opp en treningsplan, få motivasjon etc. Anonymous poster hash: dcde0...349 Nå har jeg for øvrig lest litt videre i tråden og ser at det er noe medisinsk relatert. Da stiller saken seg selvsagt annerledes. Anonymous poster hash: dcde0...349 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #92 Del Skrevet 7. juni 2015 Nå har jeg for øvrig lest litt videre i tråden og ser at det er noe medisinsk relatert. Da stiller saken seg selvsagt annerledes. Anonymous poster hash: dcde0...349 Det står jo allerede i HI at hun har lavt stoffskifte. Doh. Anonymous poster hash: 6ef3a...69a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #93 Del Skrevet 7. juni 2015 AnonymBruker, on 07 Jun 2015 - 17:12, said: Det står jo allerede i HI at hun har lavt stoffskifte. Doh.Anonymous poster hash: 6ef3a...69a Hey, ikke krev for mye av stakkars forumbrukere. LESE tråden man kommenterer i? Nei, slikt gidder man ikke, til og med ikke HI... http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/tunge.gif' alt=':P'> Anonymous poster hash: 62309...6f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #94 Del Skrevet 7. juni 2015 Rus er noe vi blir avhengig av. Er fett noe man blir avhengig av altså? Sukker er noe man blir avhengig av. Anonymous poster hash: 91e0e...49c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fotballen Skrevet 7. juni 2015 #95 Del Skrevet 7. juni 2015 Sukker er noe man blir avhengig av. Anonymous poster hash: 91e0e...49c Jeg spiser også sukker, men jeg er da slank og muskuløs for det Spiser med måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #96 Del Skrevet 7. juni 2015 Jeg spiser også sukker, men jeg er da slank og muskuløs for det Spiser med måte. Og jeg kan ta meg ett glass vin uten å falle på kjøret for det. Drikker med måte. Anonymous poster hash: 62309...6f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fotballen Skrevet 7. juni 2015 #97 Del Skrevet 7. juni 2015 Og jeg kan ta meg ett glass vin uten å falle på kjøret for det. Drikker med måte. Anonymous poster hash: 62309...6f0 Jeg kan også ta meg ett glass vin uten å falle på kjøret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #98 Del Skrevet 7. juni 2015 Herregud, leser du hva du skriver? Stoffskifte og depresjon er ikke noe man bare kan fikse ved å prøve selv! Man må få profesjonell hjelp. Og overvekt er sterkt (!!) knyttet til både stoffskifte og depresjoner, så "å prøve selv" uten profesjonelle råd kan gjøre vondt verre. Trening to dager i uka er lurt, men vil ikke fjerne 40 kg overvekt. Blir provosert over det her, snakk om å ha negativ holdning! Selvsagt må man fikse det selv, og prøve selv, skal alle andre gjøre jobben? Til syvende og sist er det kun en person det står på, og det er deg selv. Ikke ernæringsfysiologer, ikke psykologer, leger eller PT. Det er alt for mange som bare legger skylden på alle andre for sin egen ulykke, og som ikke forsøker å kjempe selv. For det klarer man jo ikke? Da har man gravd seg langt ned... Enig i at man trenger råd og starthjelp, men den holdningen "Nei, trening hjelper ikke mot 40 kg overvekt" Det er en start. Anonymous poster hash: a13e3...918 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 7. juni 2015 #99 Del Skrevet 7. juni 2015 Hvis du har gått opp over 40 kilo på et år, så tenke jeg at dette er noe legen burde undersøkt ganske så nøye. Du skriver at du har lavt stoffskifte? Får du den oppfølgingen og det du trenger for dette? Har du tatt noen andre prøver og har legen undersøkt deg nærmere? Hvis ikke så syns jeg du bør gå tilbake og ta noen prøver, for å se om det kan være noe mer enn stoffskifte + be om en bedre oppfølging av dette hvis du ikke får det nå. Syns du bør ta problemene med legen før du går til anskaffelse av ernæringsfysiologer og lignende. Hvis du allikevel går inn på ernæringsfysiolog/personligtrener ville jeg sett nøye på utdannelsen først. Og skal du velge en av de, ville jeg gått for ernæringsfysiolog – det er så mye rart blant disse personlige trenerne. Er sikkert det hos ernæringsfysiologene også, men føler det er ekstremt hos personlige trenere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #100 Del Skrevet 7. juni 2015 Du er utrolig nærtagen! Jeg synes du er frekk med ts.Anonymous poster hash: 07a5d...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå