Gå til innhold

En lege sa jeg var sykelig overvektig, hva gjør jeg nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke hør på de som sier det "bare er å spise mindre og trene mer", TS. De har tydeligvis aldri behøvd å gå ned nevneverdig mye i vekt selv.

Få først orden på stoffskiftet, og så går du til ernæringsfysiolog, på Roede-kurs eller noe lignende. Jeg for min del har troen på Roede! Jeg har ikke tatt kurs selv, men bruker nettsiden til å registrere mat, trening, vekt og mål. Hvis jeg hadde hatt råd, så hadde jeg lett tatt et kurs! Som mange andre har påpekt er det ikke noe lett å gå ned i vekt, og i alle fall ikke helt alene, og der får du støtte og oppmuntring av kursledere (som også har gått ned masse i vekt?) og andre gruppedeltagere. De har også kurs hvor en del av møtene er fysisk aktivitet, og der kan du sikkert få inspirasjon til å trene alene også. Ellers trenger du ikke begynne med å løfte tunge vekter og løpe dødslangt, bare gå noen turer i uka i så raskt tempo at du får opp pulsen, også kan du avansere det til for eksempel jogging etter hvert som formen blir bedre :)

Begyn helt i det små, er i alle fall mitt tips! Og ta det ett skritt av gangen. Man kommer langt med bare små endringer, og hvis man introduserer vaner gradvis er det større sjanse for at man klarer å holde dem :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Citronella

Jeg spiser ikke usunt, jeg spiser 3-4 ganger om dagen, vanlig husmannskost- mulig det er usunt for noen men jeg trykker ikke i meg hamburgere og godteri, jeg liker ikke engang godteri. Jeg spiser sikkert ikke riktig, men igjen, så er det jo det jeg skriver i HI, at jeg er usikker på hva jeg skal gjøre og hvor jeg skal begynne. Jeg kan ikke bare begynne å spise salat og grønt, når jeg ikke vet hva jeg skal gjøre videre med depresjonen min og ikke aner hvordan jeg skal trene, så det er veldig sammensatt for meg, jeg må snu om på alt i en vending. ts

Anonymous poster hash: 90e3c...af1

Akkurat. Dette er sammensatt. Psykolog? Det er hva jeg tror du behøver i første omgang, for å faktisk klare å begynne med en endring. Du har nå alle baller i lufta, og ingen klarer du å lande. Kan du be fastlege henvende deg til psykolog?Siden du er deprimert så går du kanskje på antidepressiva, og da er det merkelig at ikke fastlegen din i tillegg har henvist deg til psykolog. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fotballen

Jeg har, i flere uker nå ventet på time hos medisinsk poliklinikk, der jeg var igår, som tok alle blodprøver o.l. Jeg går til psykolog ift depresjonen min, til reaktorskole ift å komme raskt ut i jobb og søke på videre skole og jeg møter opp til alt dette flere ganger i uken. Jeg gjør MYE selv, og jeg ønsker å få hjelp. 

Ok, men trener du? 2 ganger i uken minst? Hvis du gjør det, så har du jo prøvd alt du kan selv. Da skjønner jeg hvorfor du ber om hjelp. Når det gjelder psyken, så er det psykolog som gjelder. 

Endret av Fotballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Nei, vektnedgang er 80% kosthold, 20% trening:

Men det er fremdeles alt du kan gjøre.

Sykdommer o.l er opp til legen.

Det er alt jeg sier, ikke min feil folk ikke kan lese.

Når vekt er tett knyttet til sykdommen, må man også få hjelp til vektnedgang av nettopp lege.

Kan ikke dere idioter som ikke vet en dritt om stoffskifteproblemer og alvorlig depresjon holde kjeft? Det er ikke en vond rygg vi snakker om. De fleste pt-er vil ikke ha peiling på disse problemene.

TS, krev at legen henviser deg til ernæringsfysiolog og en lege som er villig til å hjelpe.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Jeg har, i flere uker nå ventet på time hos medisinsk poliklinikk, der jeg var igår, som tok alle blodprøver o.l. Jeg går til psykolog ift depresjonen min, til reaktorskole ift å komme raskt ut i jobb og søke på videre skole og jeg møter opp til alt dette flere ganger i uken. Jeg gjør MYE selv, og jeg ønsker å få hjelp. 

Jeg så ikke denne før jeg postet mitt siste innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Hjelp fra andre har ikke hjulpet meg en dritt. Så det har jeg ingen tro på virker. Man må prøvee selv og kjempe til vi klarer det. 

Vi er mange som har trodd det. Tro meg. Men vi er ingenting uten hjelp og støtte fra andre. Lykke til. Og klem

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, eller, bare i en kort periode for det fungerte ikke. Dette var noen mnd i fjor sommer bare. Begynte også med stoffskifte medisin, men stoppet med alle medisiner samtidig i november i fjor. 

Til dere andre, TUSEN takk for gode svar til dere som ga meg ordentlig råd :-) 

ts

Hvorfor sluttet du på stoffskiftemedisnen? Hvis du har påvist lavt stoffskifte så er dette medisiner du skal gå på resten av livet (det har i hvertfall legen min vært veldig nøye på)

Det vil nok ikke gjøre at du går ned i vekt, men det vil hjelpe til at forbrenningen din ikke går mer til helv***

Deretter, gå tilbake til fastlegen din og krev mer hjelp. Du må starte et sted og det er legen sin jobb. Og hvis du går til en PT, sørg for at han/hun kan en del om ernæring. Spør hvor de kan det fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden du ikke spiser usunt, men helt vanlig så er det treninga som er det viktigste. Er du usikker så la noen sette opp et treningsprogram til deg, eller søk litt rundt på nett hva andre mener hjalp. Trening hjelper på depresjon, selv om den ikke forsvinner helt.

Ser ts sier hun spiser 3-4 måltider om dagen. Hvordan er ponsjonstørrelsene?

Anonymous poster hash: f86a2...4f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Hjelp fra andre har ikke hjulpet meg en dritt. Så det har jeg ingen tro på virker. Man må prøvee selv og kjempe til vi klarer det.

Herregud, leser du hva du skriver? Stoffskifte og depresjon er ikke noe man bare kan fikse ved å prøve selv! Man må få profesjonell hjelp. Og overvekt er sterkt (!!) knyttet til både stoffskifte og depresjoner, så "å prøve selv" uten profesjonelle råd kan gjøre vondt verre. Trening to dager i uka er lurt, men vil ikke fjerne 40 kg overvekt.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fotballen

Når vekt er tett knyttet til sykdommen, må man også få hjelp til vektnedgang av nettopp lege.

Kan ikke dere idioter som ikke vet en dritt om stoffskifteproblemer og alvorlig depresjon holde kjeft? Det er ikke en vond rygg vi snakker om. De fleste pt-er vil ikke ha peiling på disse problemene.

TS, krev at legen henviser deg til ernæringsfysiolog og en lege som er villig til å hjelpe.

Selv om jeg ikke har stoffskifte problemer så har jeg levd med alvorlig depresjon så lenge jeg kan huske, så jeg vet godt hvordan det er å ha depresjon og jeg vet godt at trening hjelper mot det. Men frisk blir jeg aldri. Trening er noe alle bør uansett problem. En eller annen form for trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Herregud, leser du hva du skriver? Stoffskifte og depresjon er ikke noe man bare kan fikse ved å prøve selv! Man må få profesjonell hjelp. Og overvekt er sterkt (!!) knyttet til både stoffskifte og depresjoner, så "å prøve selv" uten profesjonelle råd kan gjøre vondt verre. Trening to dager i uka er lurt, men vil ikke fjerne 40 kg overvekt.

Han snakket om seg selv, og ikke TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fotballen

40 kg er da vel litt mye for de som er 170 høy.. Trening vil fjerne litt etter litt. 

Det du svarte på var om meg selv om at hjelp ikke hjalp meg en dritt og mine rusproblemer, så hjelp er ikke alltid til hjelp for å si det sånn.

Endret av Fotballen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bruker du google. Skriv: Ernæringsfysiolog + stedet du bor på.  

Personlig trener kan du klare deg uten, bare meld deg inn på et treningssenter eller tren ute i naturen. 

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Idja

Han snakket om seg selv, og ikke TS.

"Man må prøve selv" er ikke å snakke om seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

40 kg er da vel litt mye for de som er 170 høy.. Trening vil fjerne litt etter litt.

Det du svarte på var om meg selv om at hjelp ikke hjalp meg en dritt og mine rusproblemer, så hjelp er ikke alltid til hjelp for å si det sånn.

Når det kommer til stoffskifte er hjelp bedre enn "å prøve selv".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fotballen

Helt ærlig ts, du må så klart be om hjelp til det du sliter med og ikke klarer selv. Men trening er ihvertfall noe som vil hjelpe både fysisk og psykisk. Jeg mener ikke noe vondt med det, og jeg vet jo ikke om du alt trener og hvor mye du trener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fotballen

"Man må prøve selv" er ikke å snakke om seg selv.

Det er jo noe alle må. Prøve selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Jeg velger å trekke meg ut av diskusjonen. Men jeg ønsker både TS og Fotballen all lykke til videre. :)

Det finnes hjelp. Tro meg. Og den hjelp som TS søker finnes kanskje ikke på Internett.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager off topic, men hvilken sykdom gir stygge ben? Sliter med det selv.Anonymous poster hash: 78198...5dc

Jeg har dercums og lipødem/lymfødem. Utseende er egentlig det miste problemet. Smertene er pyton og de føles så tunge og sprengte. Tåler ikke at noen se hardt på meg da blir jeg blå. Hvis du tror du har noe av det samme google lipedema. Forøvrig bare å sende en pm hvis du lurer på noe :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Synes ikke du at du er litt feil person til å gi råd om hva som fungerer og ikke når du selv har gitt uttrykk for at du har gitt opp i denne tråden her. 

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=937556&page=5

Videre gir det deg heller ingen rett til å be debattantene om å holde kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...