AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #1 Del Skrevet 4. juni 2015 Hei! Møtte en venninne fra videregående forrige helg (sammen med to andre venner fra videregående.) Dette er i utgangspunktet gode venner, men denne gangen såret hun meg litt, noe hun forsåvidt også har gjort før. Jeg begynte rett på siving-utdanning etter videregående høsten 2014, mens hun begynte på folkehøgskole. Jeg vurderte også folkehøgskole , men valgte det vekk i siste liten fordi jeg var så godt "i siget". Dette er noe jeg ikke angrer på, men skjønner også godt at min venninne har hatt et fint år! I en eller annen sammenheng poengterte hun høylytt (ikke direkte til meg) at hun hadde ombestemt seg i forhold til yrkesvalg i løpet av folkehøgskoleåret. Hun hadde tidligere en plan om å bli siving, men hadde mistet mye av motivasjonen, sa hun. Så sa hun enda høyere at det var bare var pga. av den "flotte" tittelen og høy lønn hun ønsket å bli siving. Jeg sa at det er mulig at en del tenker sånn, men at jeg er trives veldig godt og har interesse for det jeg driver med. (Valget mitt var nøye gjennomtenkt, og jeg tenker å kanskje bli realfaglærer etterhvert.) Da himlet hun såvidt med øynene. Det høres kanskje ikke ut som store greiene, men det var faktisk ganske ubehagelig. Som om hun prøvde å fortelle meg at jeg er en stor statusjeger. Overreagerer jeg, eller var dette faktisk litt frekt? Tror dere hun mente det frekt? Hilsen jenta_95 Anonymous poster hash: 517c3...7a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sol87 Skrevet 4. juni 2015 #2 Del Skrevet 4. juni 2015 Ja, det var litt frekt, synes jeg. Jeg ville rett og slett tatt det opp med henne, ikke på en anklagende og sint måte, men spurt om hun mente noe spesielt med det, og deretter fortalt at du ble litt såra. Det kan jo være at det er helt andre grunner til at hun ikke skal gå siving. Kanskje hun ikke kom inn? Da kan det jo hende at hun har et markeringsbehov. Og ja, Siving. er ei statusutdanning, men jeg tror ikke man overlever lenge i ei utdanning eller et yrke om det bare handler om status. Du skal stå for dine valg, så får venninna di stå for sine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #3 Del Skrevet 4. juni 2015 ho har jo rett!!! Anonymous poster hash: 73971...930 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 4. juni 2015 #4 Del Skrevet 4. juni 2015 ho har jo rett!!! Anonymous poster hash: 73971...930 Hvordan da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby_Tuesday Skrevet 4. juni 2015 #5 Del Skrevet 4. juni 2015 Jeg skjønner at du blir fornærmet! Faktisk! Hun kritiserer jo på en måte ditt valg, selv om hun ikke sier det rett ut. Følte det samme når jeg var gravid, og ble fortalt: "ååh gratulerer. Jeg kunne aaaldri blitt gravid akkurat nå altså. Shit, at du gidder"............. Tror rett og slett ikke at folk tenker før de snakker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 4. juni 2015 #6 Del Skrevet 4. juni 2015 Jeg synes det var litt spydig, ja Men vedder på at hun gjorde det litt av sjalusi. Og hva er det som er så galt med å velge jobb etter lønn og tittel, forresten? Skjønner du ikke gjorde det kun av den grunn, men mange gjør det. Er ikke det greit, liksom? Synes i hvert fall ikke at du skal gjøre noe mer med dette. Overse dette i viten om at hun kanskje er litt sjalu på deg eller ikke helt stolt av seg selv 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_fiol Skrevet 4. juni 2015 #7 Del Skrevet 4. juni 2015 Det var jo ganske frekt, og hun sendte deg kanskje et lite stikk der. Men drit i hun , du er ihvertfall godt på vei med utdannelsen din i motsetning til hun, så kanskje hun misunner deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sweg Skrevet 4. juni 2015 #8 Del Skrevet 4. juni 2015 Blæh, drit i meningene hennes. Har også slike "frekke" venninner fra videregående, men jeg har begynt å svare for meg. F.eks. vil jeg bli lege, men ei venninne av meg fra videregående mente at jeg kom til å droppe ut fordi hun kjenner mange som gjorde det. Da svarte jeg at fuck you, nå har jeg funnet noe jeg virkelig vil, også skal du bryte meg ned på den måten? Heldigvis er vi begge ferdige på VGS og trenger ikke å møte dem hver dag 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms.Sommerfugl Skrevet 4. juni 2015 #9 Del Skrevet 4. juni 2015 Jeg hadde gitt faen. Det er åpenbart at denne jenta er misunnelig på deg, fordi du tar en god utdanning med gode forutsetninger for fremtiden. Muligens er hun litt usikker på hva hun fremdeles vil ha, men misunnelse var definitivt årsaken bak hele greia. Tenk heller på at du skal ta en god utdannelse, og hev deg over slike ting. Hvis det blir mer "baksnakking" om utdannelsen din, kan du vurdere om du vil si i fra, men personlig mener jeg det blir fort unødvendig drama om du tar det opp kun denne ene gangen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #10 Del Skrevet 4. juni 2015 Men virkelig...du kan da like godt se ting fra hennes perspektiv. Kanskje hun rett og slett snakket for seg selv. Så begynner du å argumentere for deg akkurat som om du er under angrep - uten at det egentlig har noe med deg å gjøre. Så himler hun med øynene, kanskje fordi du går sånn I forsvar og tydelig tror det handler om deg. Poenget er - hvorfor tolke alt I verste mening. Vi har da alle gått flere runder med oss selv ift. yrkesvalg og jeg kunne like godt sagt noe liknende om hvorfor jeg styrte vekk fra finansutdannelsen jeg hadde peilet meg inn på, uten at jeg mener det frekt overfor de som fakisk gikk den veien (eller fordi jeg er sjalu - jeg hadde jo selv same valg). Anonymous poster hash: ae787...4b3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 4. juni 2015 #11 Del Skrevet 4. juni 2015 (endret) Frekt? Jepp! Om hun mente å være frekk? Ikke nødvendigvis. Men, hun gjør det som er symptomatisk på KG, prøver å heve seg selv, ved å tråkke på andre. Kamuflerer at evnene hennes ikke sto til ambisjonene, ved å "pisse" på dine. Enten bør du overse det, og tenke "stakkars liten pike, med enda mindre selvbilde!" Ellers så fyrer du en bredside med: "Klart ikke alle evner en såpass lang og krevende utdanning. Så bra for deg at du tidsnok oppdaget at du ikke hadde det som skulle til. De tar jo stadig inn frisørlærlinger, og de skifter stadig kassabetjening på Rema, så det er ikke sikkert at du blir helt avhengig av NAV. Synd du ikke var penere, så kunne du finne en rik fyr. Men det går jo ikke å få en som kan velge når du må slite med den ONS-kroppen. Si meg, nå som du får så mye fritid, du har ikke tenkt å begynne å trene?" -ish Edit: Skrivefeil rettet fratil selvbilde. Endret 4. juni 2015 av Kamikatze 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. juni 2015 #12 Del Skrevet 4. juni 2015 Hei! Møtte en venninne fra videregående forrige helg (sammen med to andre venner fra videregående.) Dette er i utgangspunktet gode venner, men denne gangen såret hun meg litt, noe hun forsåvidt også har gjort før. Jeg begynte rett på siving-utdanning etter videregående høsten 2014, mens hun begynte på folkehøgskole. Jeg vurderte også folkehøgskole , men valgte det vekk i siste liten fordi jeg var så godt "i siget". Dette er noe jeg ikke angrer på, men skjønner også godt at min venninne har hatt et fint år! I en eller annen sammenheng poengterte hun høylytt (ikke direkte til meg) at hun hadde ombestemt seg i forhold til yrkesvalg i løpet av folkehøgskoleåret. Hun hadde tidligere en plan om å bli siving, men hadde mistet mye av motivasjonen, sa hun. Så sa hun enda høyere at det var bare var pga. av den "flotte" tittelen og høy lønn hun ønsket å bli siving. Jeg sa at det er mulig at en del tenker sånn, men at jeg er trives veldig godt og har interesse for det jeg driver med. (Valget mitt var nøye gjennomtenkt, og jeg tenker å kanskje bli realfaglærer etterhvert.) Da himlet hun såvidt med øynene. Det høres kanskje ikke ut som store greiene, men det var faktisk ganske ubehagelig. Som om hun prøvde å fortelle meg at jeg er en stor statusjeger. Overreagerer jeg, eller var dette faktisk litt frekt? Tror dere hun mente det frekt? Hilsen jenta_95Anonymous poster hash: 517c3...7a5 Hun høres sjalu ut. Kanskje hun søkte på div. Ing. Og ikke kom inn?? Hva jobber hun med nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #13 Del Skrevet 4. juni 2015 bare en viss type menesker søker sånne "flotte" utdanninger som ingenør , lege osv. Liker dem ikke fordi de aller fleste føle seg bedre enn alle andre. Veninnen din sjønner sikkert at du føler deg bedre enn hene og derfor så sa hun dette. det er forståelig i mine øyne. neste gang: prøv å ikke brife så veldig!! ;-) det er kvalmt. Anonymous poster hash: 73971...930 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #14 Del Skrevet 4. juni 2015 Kanskje mente hun å være ubehagelig, kanskje ikke. I sånne situasjoner er det som oftest best å gjøre seg litt dum og bare sende det i retur. 'Åååå, men det skjønner jeg godt. Hvis du følte det på den måten, var det best at du valgte noe annet, ja. Man skal jo ikke gjøre yrkesvalg basert på status.' Ikke gidd å svare på skjulte kanskje-fornærmelser, du kan aldri vinne mot sånne uansett. Anonymous poster hash: 1020e...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest revestrekjenta Skrevet 4. juni 2015 #15 Del Skrevet 4. juni 2015 Kanskje mente hun å være ubehagelig, kanskje ikke. I sånne situasjoner er det som oftest best å gjøre seg litt dum og bare sende det i retur. 'Åååå, men det skjønner jeg godt. Hvis du følte det på den måten, var det best at du valgte noe annet, ja. Man skal jo ikke gjøre yrkesvalg basert på status.' Ikke gidd å svare på skjulte kanskje-fornærmelser, du kan aldri vinne mot sånne uansett.Anonymous poster hash: 1020e...c93 Du har ikke så mye innsikt, forstår jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #16 Del Skrevet 4. juni 2015 Tusen takk for svar alle sammen! Jeg har i alle fall fått bekreftet at det er rimelig å reagere, i tillegg til at det er grunn til å tro at hun gjør det for å "heve seg". Jeg tenker at jeg skal svare for meg neste gang om hun noen gang prøver seg med noe sånt igjen.. (Altså på den måten at jeg spør rett ut: "Prøver du å si at jeg har valgt utdanning ut i fra status? Eller hva er det du prøver å si? Er du klar over at det er litt frekt å si noe sånt til en som studerer det du akkurat nå kritiserer?") Hun høres sjalu ut. Kanskje hun søkte på div. Ing. Og ikke kom inn?? Hva jobber hun med nå? Hun har nettopp blitt ferdig med folkehøgskole, og skal trolig begynne å studere etter sommeren. ts Anonymous poster hash: 517c3...7a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. juni 2015 #17 Del Skrevet 4. juni 2015 bare en viss type menesker søker sånne "flotte" utdanninger som ingenør , lege osv. Liker dem ikke fordi de aller fleste føle seg bedre enn alle andre. Veninnen din sjønner sikkert at du føler deg bedre enn hene og derfor så sa hun dette. det er forståelig i mine øyne. neste gang: prøv å ikke brife så veldig!! ;-) det er kvalmt. Anonymous poster hash: 73971...930 Ehh hallo 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #18 Del Skrevet 4. juni 2015 Om et par år kommer du til å skjønne at hennes mening har fint lite å si i forhold til ditt liv. Mitt beste råd er å ikke ta det innover deg. Glem det, og jobb videre med studiene dine. Og så kan du se tilbake og trekke på smilebåndet når du har en god jobb og hun jobber på McDonald's. Anonymous poster hash: bff16...064 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sprøstekt Skrevet 4. juni 2015 #19 Del Skrevet 4. juni 2015 Ehm, helt ærlig ventet jeg på den frekke delen din, uten å finne den i det du skriver. Ikke frekt ment! Jeg hadde ikke blitt noe fornærmet, og heller ikke tenkt det var frekt ment. Hadde tenkt at det var hennes tanker. Siving er et prestisjestudie, akkurat som medisin, rettsvitenskap osv. At en person sier motivasjonen kun var prestisjen, har jo ikke noe med deg eller andre å gjøre? Men forstår at alle reagerer forskjellig. Allikevel.. Overthinking kills you! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #20 Del Skrevet 4. juni 2015 Ikke tenk på det (hvorfor tenker du over det?) Samtidig så er det faktisk en del folk, spesielt jenter, som velger siv.ing ikke utifra interesser men status. De velger gjerne jobber som ikke har med ingeniør-ferdigheter etterpå men typiske økonomi/admin-jobber som jenter som har studert økonomi også velger. Anonymous poster hash: 2151a...e3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå