Gjest Anonymous Skrevet 1. september 2004 #1 Del Skrevet 1. september 2004 Arb.ledig om 2 uker.... kunne tenke meg jobb på båt.(ikke danskebåt) Hva kreves, utenom sikeretskurs på Hurtigruten? Hva er bet? Er ikke utdannet og tar hva som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. september 2004 #2 Del Skrevet 1. september 2004 De trenger jo folk i forlpleining, resuranter o.l. Det er vel det eneste som går uten utdannelse. Du trenger også helseattest, som du får hos sjømannslege. Se på gule sider. Den får du dekket av arbeidsgiver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. september 2004 #3 Del Skrevet 1. september 2004 Lønnen da? På ulike typer båter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Delfia Skrevet 2. september 2004 #4 Del Skrevet 2. september 2004 Lønnen er vel som på land.Men du sparer jo en del de ukene du er på havet. Jobbet som Purser ass. og hadde ca 21.000,- brutto.Blir lønnet som offiser (dvs. 84 timer i uka isteden for i restaurasjonen som har 70 timer i uka) Så kan du jo selv bedømme om det er bra betalt... Jeg vet at det for tiden er vanskelig å få jobb ombord.Hvertfall OVDS som jo har fått hard medfart i det siste. TFDS kjenner jeg ikke til. Men det er generelt lettere å få jobb dersom du kjenner noen som kjenner noen,visst du skjønner. Anbefaler deg å ta direkte kontakt med stuert ombord isteden for å gå via kontorene.Der ligger som regel søknadene å samler støv.... Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2004 #5 Del Skrevet 2. september 2004 21000 som purser? det må være lenge sden? Lønnene er ikke som på land. offiserer/mannskap har samme timeantall. Forskjellen er ulike vakter. En i forpleiening har bedre enn noen av de fleste på land. Nettoen blir bedre pga de saktteordninger sjøfolk har. Så har sjøfolk høyere antall arbeidstimer enn folk på land. Ja, hva sparer en da en er på havet da? Mine regninger forfaller hver mnd uansett hvor jeg er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Delfia Skrevet 3. september 2004 #6 Del Skrevet 3. september 2004 Du sparer mat,strøm,turer på byen,klær,you name it! Regningene er de samme selvsagt men man bruker ikke penger om bord slik man gjør hjemme. Jeg sluttet som Purs.ass i 2001 så det er en stund siden,ja. Da jeg va om bord hadde offiserer og dekksmannskap 12 timers dag mens forpleiningen hadde 10 timer. Altså fikk jeg betalt for to timer overtid mer enn forpleiningen. Dersom Gjest er interresert i jobb på Hurtigruten burde h*n kanskje ta kontakt med stuert for å få de eksakt riktige tall og timer.Jeg prøvde bare å skape en viss ide om hvordan det var der ute! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2004 #7 Del Skrevet 3. september 2004 Jeg var gjest og ikke intr. i hurtigruta. J eg seiler selv, så eg har litt peiling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 3. september 2004 #8 Del Skrevet 3. september 2004 Jeg sluttet som Purs.ass i 2001 så det er en stund siden,ja. Hva gjør en purserassistent da, og evt. hvilken utdannelse kreves? Har inntrykk at det genrelt er svært vanskelig å få jobb på båt for tiden, både som offiser og innen forpleining. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2004 #9 Del Skrevet 3. september 2004 Purser har ansvar for mat og serering. Vanskelig og anskelig....Spørs hvilke jobb/fart du vil ha. har du ikke nødvendige kurs, behøver du ikke søke engang. Har du erfaring, står du sterkere. Purser, ja de kaller de offiser, men det er vel noe drøyt. Forskjell på striper på havet.... Arbeidsleder er rette ordet og bruke.(formann på land) Om du reiser på fly, så har du også purser. Så har de flyvertene. Purser har ansvar for å tilrettelegge om du vil. De gjør samme jobben. (kafe i luften, sier vi) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Delfia Skrevet 3. september 2004 #10 Del Skrevet 3. september 2004 Er litt vanskelig å holde styr på gjestene så det jeg sa om å sjekke med stuert var ment til trådstarter.Jeg sa heller ikke at vi var regnet som offiserer,jeg sa vi fikk lønn ut fra offiserenes timer ombord da vi altererer mellom skipper og styrmannsvakt som til sammen utgjør 12 timer pr. dag. En Purser på Hurtigruten har ansvaret for skipets resepsjon, purs ass. er dennes assistent om du vil. Booking,gangvei oppsyn med ledige lugarer,bilplasser etc. På de eldste hurtigrutene førte vi dekk og maskins overtid fks. På Hurtigruten har Purser ingenting med mat og servering å gjøre.Det har de restaurantsjef og hovmester til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2004 #11 Del Skrevet 3. september 2004 Synes lønnen var liten. Hvilke lønnsstige var du på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå