Gå til innhold

Hvordan bli kvitt liljekonvall?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forstår at andre syns jeg har et luksusproblem, for liljekonvaller er noe med det vakreste jeg vet. Elsker dem, men vil ha kontroll på de som er i bedene.

Det er mange som har fått av meg. Dere som vil ha får stikke innom, så skal dere få! :)

Ts

Anonymous poster hash: 2144a...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det bare jeg som har full forståelse for TS? Liljekonvall er vakker under blomstring, men den sprer seg og danner tette tepper som ikke slipper til noe annet, og blir dessuten stygg og brunflekkete på sensommeren. Jeg skjønner godt at hun ønsker å begrense den litt, jeg har gått og nappet i ytterkantene av klyngene i flere år selv for å holde de litt i sjakk, ellers hadde de overtatt hele bedet.

(Og nei, det er ikke tale om at jeg gidder å sette himmel og jord i bevegelse for å finne "adoptivhjem" hver gang jeg trenger å kvitte meg med et par planter, det er de alt for vanlige til. Men om noen som likevel er på besøk har lyst på er de hjertelig velkommen til å forsyne seg. :))

Anonymous poster hash: d8b53...dfb

Har du også konvaller? Klarer du å ha kontroll på dem bare ved å nappe bort bladene som kommer opp og ikke fjerne noe av røttene? Er så usikker på om røttene fortsetter å ete seg utover selv om bladene over bakken fjernes.

Anonymous poster hash: 2144a...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde raoundup gel på noen brennesle her, funket ikke i det hele tatt, bortkastet penger! Ville tatt opp plantene med rot og prøvd å lagt ut på face om at du hadde gratis planter som folk kan hente. Ikke drep det som er vakkert.

Anonymous poster hash: c566e...2c7

Generelt er sprøytemidlene vi "vanlige dødelige" hagebrukere har tilgang på puslete greier. Men det er viktig å være litt tolmodig. Tar gjerne 2-3 uker før du ser virkning. Round-up gel har jeg ikke prøvd, tanken er vel god, men det virker veldig omstendelig å kline det på ethvert blad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er sprøytemidlene vi "vanlige dødelige" hagebrukere har tilgang på puslete greier. Men det er viktig å være litt tolmodig. Tar gjerne 2-3 uker før du ser virkning. Round-up gel har jeg ikke prøvd, tanken er vel god, men det virker veldig omstendelig å kline det på ethvert blad.

2-3 uker tok det ikke, for det virket ikke i det hele tatt :fnise: endte opp med å gå rundt med hansker og nappe opp alle brennesla i hagen.

Anonymous poster hash: c566e...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...