Gå til innhold

Voll studentby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fått tilbud om hybel hos Voll studentby i Trondheim, og må signere kontrakt innen 5 dager. Jeg er likevel ikke 100% sikker på om jeg skal på skole i Trondheim, men jeg regner med at det er der jeg kommer til å ende opp. Har også søkt hos SiT, men enda ikke fått svar.

 

Hva skjer om jeg signerer kontrakt nå, men ikke skal til Trondheim til høsten? Eller hva om jeg får et bedre tilbud ved en annen studentby?

 

 



Anonymous poster hash: 362bc...816
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes å huske at det var bindende. Du får ringe de eller sende de en e-post og høre. Også SiT har bestemmelser på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg flyttet ut i midten av semesteret måtte jeg betale noen tusen kr. Skikkelig kjipt. Hadde styrt unna et stedet.



Anonymous poster hash: 73e29...3fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da jeg flyttet ut i midten av semesteret måtte jeg betale noen tusen kr. Skikkelig kjipt. Hadde styrt unna et stedet.

Anonymous poster hash: 73e29...3fc

 

Hvordan var det ellers?

 

Synes det er et godt alternativ dersom jeg ikke får tilbud hos SiT. Er førstegangsstudent, bor langt unna, og liten mulighet til å dra på visning i sommer.

Anonymous poster hash: 362bc...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring SiT i morgen og spør hvordan du ligger an. De har garanti på at hvis du får bolig og takker ja, men så ikke kommer inn, så skal du ikke betale. 

 

Voll har jeg hørt mye rart om, kjenner folk som har bodd der og det er litt sært. 

Men hvertfall SiT prioriterer førsteklassinger, så bare ring dem og hør. 



Anonymous poster hash: 815e8...511
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ring SiT i morgen og spør hvordan du ligger an. De har garanti på at hvis du får bolig og takker ja, men så ikke kommer inn, så skal du ikke betale. 

 

Voll har jeg hørt mye rart om, kjenner folk som har bodd der og det er litt sært. 

Men hvertfall SiT prioriterer førsteklassinger, så bare ring dem og hør. 

Anonymous poster hash: 815e8...511

 

 

 

De har fått nye regler på dette, om man ikke kommer inn må man forholde seg til den ordinære oppsigelsestiden. (Gjaldt hvertfall høsten 2013). 

 

Jeg hadde hybel både gjennom SiT (moholt Studentby) og Voll da jeg var student, hadde parleilighet med ekskjæresten da vell og merke. Vet derfor ikke hvordan det var å bo i kollektiv :) Men syntes det var både ordentlig og ryddige forhold begge stedene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte dem angående regler dersom man ikke får studieplass og de henviste meg til dette:

 

1.  Innen 1. august må det gis skriftlig varsel pr epost til [email protected] om at man ønsker seg løst fra leiekontrakt. Det kan bli avkrevd bevis for at man ikke har studieplass i Trondheim.

2 Vi gir garanti på at leieavtalen er avviklet innen 3 måneder dersom man overholder fristen på varsel innen 1. august. Når din leiekontrakt er avviklet vil du motta beskjed om dette skriftlig fra Voll Studentby

4. Dette innebærer ikke at man uansett må betale for 3 måneder, men at man må regne med at dette kan bli utfallet. De fleste bør beregne minimum en måneds husleie. 

 
5. Dersom din forespørsel kommer etter 01.08 kan du ikke forvente å få avviklet leiekontrakten dessverre. Vi vil forsøke å finne ny leietaker, og avvikle i alle tilfeller, men erfaringsmessig klarer vi ikke å hjelpe alle. 

Jeg må altså muligens betale tre husleier? Det er jo nesten 15 000 kr..



Anonymous poster hash: 362bc...816
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voll Studentby er utrolig kjipe når det gjelder slike ting... Man må også skrive kontrakt for 1 år i gangen (var ihvertfall slik da jeg bodde der for noen år siden). Vil man flytte ut i mai pga at man er ferdig med eksamener tidlig må man fremdeles betale leie ut juli, fordi de ikke har noen oppsigelsestid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tenker jeg tar en telefon til SiT for å høre om hvor sannsynlig det er å få tilbud der.. Ellers ser det veldig greit ut med eget bad. Men litt stiv pris, og en kjip kontrakt.



Anonymous poster hash: 362bc...816
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voll Studentby er utrolig kjipe og rigide når det gjelder regler rundt kontrakt og husleie. Dessverre er de ikke like rigide når det gjelder å følge opp reglene de har satt for beboerne. Det er store kollektiv, du deler kjøkken med veldig mange, og det blir fort utrivelig hvis folk ikke rydder og vasker når de skal (noe de færreste gjør). Voll Studentby er også svært dårlige til å sanksjonere beboere som ikke vasker, og som bryter andre regler som f.eks. røyking på fellesareal og på hybler etc. 

 

Har bodd der selv, og det er ikke et sted jeg vil anbefale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill!

 

Jeg bor langt unna Trondheim, og er utenlands i sommer, så mulighetene for å dra på visning er begrenset. Er også førstegangsstudent, derfor tenker jeg at en studentby vil være en grei start. Men får høre med SiT hvordan det står til med utdelingen, selv om det kanskje ikke vil hjelpe meg. Forresten, er det SiT Bolig jeg skal ta kontakt med? Jeg er litt nybegynner på studentting  :fnise:  



Anonymous poster hash: 362bc...816
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SiT er ikke akkurat noe bedre. Latterlig hele siden deres.

 

Hva mener du? SiT har jo langt bedre vilkår for oppsigelse og ivaretakelse av beboeres rettigheter enn hva Voll noensinne har hatt. 

 

I tillegg har SiT mer effektive vaktmestre, de kommer med en gang man melder fra om noe. På Voll satt vaktmesteren stort sett og drakk kaffe på kontoret, og kunne kanskje, til nød, komme et par dager etter at man tok kontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Takker for innspill!

 

Jeg bor langt unna Trondheim, og er utenlands i sommer, så mulighetene for å dra på visning er begrenset. Er også førstegangsstudent, derfor tenker jeg at en studentby vil være en grei start. Men får høre med SiT hvordan det står til med utdelingen, selv om det kanskje ikke vil hjelpe meg. Forresten, er det SiT Bolig jeg skal ta kontakt med? Jeg er litt nybegynner på studentting  :fnise:  

Anonymous poster hash: 362bc...816

 

 

Studentby er en grei løsning for førsteårsstudenter. :) Bare ikke Voll :P Men er du nødt til å takke ja til kontrakten hos Voll så bør du nok kanskje gjøre det, utleiemarkedet er helt texas om sommeren. Og så får du håpe at du havner sammen med oppegående folk og trives, eller at du finner noen som er villig til å overta kontrakten din så du kan flytte til et bedre alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? SiT har jo langt bedre vilkår for oppsigelse og ivaretakelse av beboeres rettigheter enn hva Voll noensinne har hatt. 

 

I tillegg har SiT mer effektive vaktmestre, de kommer med en gang man melder fra om noe. På Voll satt vaktmesteren stort sett og drakk kaffe på kontoret, og kunne kanskje, til nød, komme et par dager etter at man tok kontakt.

For det første: I fjor søkte jeg på ulike typer boliger i den samme søknaden. Dette er ikke mulig, noe det da ikke ble opplyst om.

For det andre la jeg i år inn en tidlig søknad på SiT. Plutselig fikk jeg en varsel i søppelposten på e-post: "Du må fornye søknaden før fristen går ut." Dette var dagen før fristen gikk ut.

Dessuten er de i kunderservice lite behjelpelige og nesten frekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen om at de yngste skal prioriteres ved tildeling er også et idiotisk påfunn.

Forøvrig er det ganske vittig at SiT i det reviderte tildelingsreglementet i det samme avsnittet presterer å si at "de med spesielle behov behandles særskilt ved tildeling, men dette gir ikke noe forrang ved prioritering av tildeling."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Voll er kjipe, både med 1 års kontrakt og det at du risikerer 3 måneders leie om du ikke kommer inn. SiT er litt bedre på det siden de har 1 måneds oppsigelse og du sier opp når du vil. Voll lager vaskelister for dere og kommer på inspeksjon hver uke, men kan se ganske jævlig ut der likevel. Sit står dere helt frit i kollektivet, de sjekker bare når noen flytter ut. Voll er også ganske langt fra byen, så vil ikke anbefale det med mindre du skal gå på HF eller SVT ved ntnu og er av typen som satser veldig hardt på skole eller idrett og "aldri" er ute på byen :) 

SiT har også en god tak over hodet garanti der de som ennå ikke har funnet seg ett sted å bo får bo relativt billig på sovesal, så ikke stress med at du må finne noe, det dukker alltids opp :) (mye som blir ledig i august september fordi folk ikke kom inn, kom inn ett annet sted eller slutter) :)

Bare send meg en PM om du lurer på noe om studentliv i trondheim. Jeg begynner å bli ganske herda nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: I fjor søkte jeg på ulike typer boliger i den samme søknaden. Dette er ikke mulig, noe det da ikke ble opplyst om.

For det andre la jeg i år inn en tidlig søknad på SiT. Plutselig fikk jeg en varsel i søppelposten på e-post: "Du må fornye søknaden før fristen går ut." Dette var dagen før fristen gikk ut.

Dessuten er de i kunderservice lite behjelpelige og nesten frekke.

 

Alt dette står klart og tydelig på nettsidene til SiT når man går inn på oversikten over boligsøking, og det gjorde det også da jeg søkte i 2010. At du ikke klarer å lese det som står, det kan ikke SiT lastes for. 

 

Det er ikke sånn at de yngste prioriteres overalt, men det er avsatt en viss prosentandel av hybler for førsteårsstudenter og utvekslingsstudenter, da ved Moholt og Steinan studentbyer, de to kjipeste studentbyene til SiT. Ikke helt korrekt det du sier altså. 

 

Edit: la inn avsnitt. 

Endret av NumberSix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal studere psykologi.

 

Uff, synes det er så vanskelig! Vil være sikret en bolig til høsten, å sove i en gymsal mens jeg leter etter noe virker litt risky. Samtidig vet jeg ikke om SiT vil gi meg tilbud om bolig.



Anonymous poster hash: 362bc...816
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette står klart og tydelig på nettsidene til SiT når man går inn på oversikten over boligsøking, og det gjorde det også da jeg søkte i 2010. At du ikke klarer å lese det som står, det kan ikke SiT lastes for. 

 

Det er ikke sånn at de yngste prioriteres overalt, men det er avsatt en viss prosentandel av hybler for førsteårsstudenter og utvekslingsstudenter, da ved Moholt og Steinan studentbyer, de to kjipeste studentbyene til SiT. Ikke helt korrekt det du sier altså. 

 

Edit: la inn avsnitt. 

 

Nei, det gjorde det slettes ikke.

 

Det verste er imidlertid at SiT tildeler over 700 av de 1500 boligene til utvekslingsstudenter. Logikk ser ut til å være helt fraværende her, men hva kan man forvente når man overlater ansvaret til studentene selv.

Endret av Synapomorphy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...