Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å vaksinere seg mot vannkopper?Anonymous poster hash: 6de04...7c2

Mener det ikke går inn under barnevaksinasjonsprogrammet, skal us. Etterpå.

Men alle voksne bør få tatt blodprøve og undersøkt for vannkoppeantistoffer, dersom man med sikkerhet vet at man ikke har hatt vannkopper. Ingen antistoffer så er min mening at voksne vør få vaksine. For å unngå å bli smittet og syk, med vannkopper kan man bli grundig syk både som voksen og barn.

Anonymous poster hash: 269e8...343

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vaksinerer du deg ikke?

Fordi jeg aldri har hørt om det

AnonymBruker
Skrevet

Okey :) For hvilke andre sykdommer har du vaksinert deg for? Altså de som ikke er i vaksineprogrammet

Anonymous poster hash: 6de04...7c2

Hadde jeg vært deg hadde jeg vaksinert meg for hepatitt B i tillegg. Jeg anbefaler også på det sterkeste at de som er født i 96 eller senere tar vaksine mot BCG da de ikke har fått denne vaksinen siden den ble fjernet fra vaksineprogrammet. Det finnes også masse annet du kan ta, og du må også fylle på vaksiner hvis du ikke har gjort det. 

Du kan også fint ta influensa og pneumokokkvaksine hvis du har nedsatt immunforsvar, noen autoimmune sykdommer og lignende.

Men hvilke vaksiner du bør ta etter hvilke sykdommer du har eller ikke har. Det er absolutt ikke alt som er nødvendig, og da er det ikke vits å ta så mye forskjellig. 

Anonymous poster hash: a7fb4...f98

Skrevet

Fordi jeg aldri har hørt om det

Vaksine mot vannkopper er ikke i barnevaksinasjons-programmet, men det finnes en vaksine mot vannkopper ja. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg vaksinert meg for hepatitt B i tillegg. Jeg anbefaler også på det sterkeste at de som er født i 96 eller senere tar vaksine mot BCG da de ikke har fått denne vaksinen siden den ble fjernet fra vaksineprogrammet. Det finnes også masse annet du kan ta, og du må også fylle på vaksiner hvis du ikke har gjort det. 

Du kan også fint ta influensa og pneumokokkvaksine hvis du har nedsatt immunforsvar, noen autoimmune sykdommer og lignende.

Men hvilke vaksiner du bør ta etter hvilke sykdommer du har eller ikke har. Det er absolutt ikke alt som er nødvendig, og da er det ikke vits å ta så mye forskjellig. 

BCG-vaksine er tatt ut av programmet, og ikke nødvendig å ta, utenom hvis man ikke skal til et tuberkulose-utsatt område. Det finnes mange vaksiner, men hvorvidt det er nødvendig å ta "alle" utenom de som er i barnevaksinasjons-programmet, og i voksen alder, - er det delte meninger om. Men trenger ikke ta alle vaksinene på nytt igjen hvis ikke det oppstår en epidemi, eller hvis ikke man skal til et utsatt område, var den beskjeden jeg fikk da jeg spurte fastlegen om dette for endel år siden. 

AnonymBruker
Skrevet

Vaksine mot vannkopper er ikke i barnevaksinasjons-programmet, men det finnes en vaksine mot vannkopper ja. 

BCG-vaksine er tatt ut av programmet, og ikke nødvendig å ta, utenom hvis man ikke skal til et tuberkulose-utsatt område. Det finnes mange vaksiner, men hvorvidt det er nødvendig å ta "alle" utenom de som er i barnevaksinasjons-programmet, og i voksen alder, - er det delte meninger om. Men trenger ikke ta alle vaksinene på nytt igjen hvis ikke det oppstår en epidemi, eller hvis ikke man skal til et utsatt område, var den beskjeden jeg fikk da jeg spurte fastlegen om dette for endel år siden. 

BCG er nødvendig å ta fordi det vil komme til Norge innen 10 år. Og da er den multiresistent. Hadde ikke tatt mine sjanser der altså. 

AnonymBruker
Skrevet

Hepatittvaksina skal jeg ta pga reise, bcg har jeg da jeg er gammel. Sønnen min på snart 2 år har fått bcg og har holder på med heppatittvaksina (3 sprøyter). Pga reise til ikke-vestlige land. Jeg spurte om hvilke vaksiner fordi jeg vet ikke alt som finnes, trodde det kanskje var flere mot sykdommer som er vanlige i Norge, men har ikke alle i hodet som er i vaksineprogrsmmet. Nå sporer vi veldig av. Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

BCG er nødvendig å ta fordi det vil komme til Norge innen 10 år. Og da er den multiresistent. Hadde ikke tatt mine sjanser der altså.   Anonymous poster hash: a7fb4...f98

Spor oss inn igjen på vannkopper, er dere snill.

• Liker 1
Skrevet

Okey :) For hvilke andre sykdommer har du vaksinert deg for? Altså de som ikke er i vaksineprogrammetAnonymous poster hash: 6de04...7c2

Kun vannkopper.

AnonymBruker
Skrevet

Og noen dør ikke ved varmebehandling uansett temperatur -> mikrobiologi.

Eksempler på slike mikrober?

Anonymous poster hash: 24e31...da1

AnonymBruker
Skrevet

Eksempler på slike mikrober?Anonymous poster hash: 24e31...da1

Dette er en vannkoppe tråd. Les forumsreglene ang. avsporinger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en vannkoppe tråd. Les forumsreglene ang. avsporinger.

Sjæl

Anonymous poster hash: 24e31...da1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo. Virus dør når de kommer ut av kroppen, de er avhengig av en vert som menneske eller dyr. Virus er ikke en levende organisme så de kan ikke leve alene, bakterier er en levende organisme og kan leve alene. F.eks så dør hiv-viruset utenfor kroppen, så man kan derfor ikke smittes ved å gi en person med hiv en klem, men bakterier kan smitte sånn. Vannkopper smitter kun igjennom direkte kontakt og dråpesmitte, men viruset dør om ikke dråpene når en ny person med en gang. Så en med vannkopper som etterlater viruset på et dørhåndtak (eks spytt i hånden) kan ikke smitte andre som tar på dørhåndtaket etterpå, viruset på dørhåndtaket dør da dørhåndtaket ikke er et levende vesen. Men en bakterie kan smitte via et dørhåndtak, fordi de kan leve og på et dørhåndtak. Derfor er det lurt å sprite/vaske med såpe dørhåndtak hjemme når man er syk, det dreper bakteriene. Og div ting kan kokes om nødvendig, for å drepe bakterier.

Jeg vet godt virus ikke kan formere seg uten en vert. Men det er ikke det samme som at de dør. Egentlig er det ikke helt klart om virus lever i det hele tatt, de er i en slags mellomstilling mellom ren kjemi og liv.

Så hvordan er det virus dør på et dørhåndtak? Tørker de ut?

Anonymous poster hash: 19bc4...448

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...