Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei

Om jeg er immun (hatt vannkopper) og er borti en med vannkopper.. Kan jeg smitte andre da tro?

Om jeg da er flink med hygiene så bærer vel ikke jeg rundt med dette?

Har googlet men har ikke lest om dette her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan du.

Skrevet

Trodde man måtte være i direkte kontakt med den syke jeg... Men om alle som tar på den syke som også da er immun kan smitte så får jo dette et voldsomt utspring!

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke smittefarlig hvis du selv har hatt vannkopper

Anonymous poster hash: 24e31...da1

Skrevet

En i klassen min måtte jeg holde meg unna fordi han hadde et sykt barn og jeg har ikke hatt vannkopper før. Han var smittebærer-

Skrevet

Du er ikke smittefarlig hvis du selv har hatt vannkopper

Var det jeg mente.. Enn kan vel ikke være bærer av dette når man er immun. Men da er det tydlig forskjellige meninger rundt om det.

Skrevet

Var det jeg mente.. Enn kan vel ikke være bærer av dette når man er immun. Men da er det tydlig forskjellige meninger rundt om det.

Selv har jeg hørt av forskjellige kilder at man fint kan være smittebærer selv om man er immun

AnonymBruker
Skrevet

Se hva som står på fhi.no om dette.

Det er dråpesmittesykdom.

Anonymous poster hash: 269e8...343

• Liker 1
Skrevet

Se hva som står på fhi.no om dette.

Det er dråpesmittesykdom.

Takk :)

AnonymBruker
Skrevet

Vannkopper kommer av et virus, og virus dør uten en vert. Vil tro at man ikke er vert om man er immun, men kan ta feil. Bakterier kan leve uten en vert, som på et dørhåndtak eller et bord.

Anonymous poster hash: 6de04...7c2

AnonymBruker
Skrevet

Vannkopper kommer av et virus, og virus dør uten en vert. Vil tro at man ikke er vert om man er immun, men kan ta feil. Bakterier kan leve uten en vert, som på et dørhåndtak eller et bord.

Virus dør vel egentlig ikke før man koker dem?

Anonymous poster hash: 19bc4...448

AnonymBruker
Skrevet

Virus dør vel egentlig ikke før man koker dem?

Anonymous poster hash: 19bc4...448

Jo. Virus dør når de kommer ut av kroppen, de er avhengig av en vert som menneske eller dyr. Virus er ikke en levende organisme så de kan ikke leve alene, bakterier er en levende organisme og kan leve alene. F.eks så dør hiv-viruset utenfor kroppen, så man kan derfor ikke smittes ved å gi en person med hiv en klem, men bakterier kan smitte sånn. Vannkopper smitter kun igjennom direkte kontakt og dråpesmitte, men viruset dør om ikke dråpene når en ny person med en gang. Så en med vannkopper som etterlater viruset på et dørhåndtak (eks spytt i hånden) kan ikke smitte andre som tar på dørhåndtaket etterpå, viruset på dørhåndtaket dør da dørhåndtaket ikke er et levende vesen. Men en bakterie kan smitte via et dørhåndtak, fordi de kan leve og på et dørhåndtak. Derfor er det lurt å sprite/vaske med såpe dørhåndtak hjemme når man er syk, det dreper bakteriene. Og div ting kan kokes om nødvendig, for å drepe bakterier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og kunne virus levd uten en vert så hadde vi vært mye sykere, det finnes ikke antibiotika eller noe sånt mot virus. Mange flere ville hatt hiv og andre virussykdommer, siden det ikke er noen kur. Nå ka hiv holdes i sjakk da og en kur dukker forhåpentligvis opp. Men det er ingen kur mot vannkopper og andre vkrus, derfor får man vaksine mot flere farlige virus, men ikke vannkopper da vannkopper sjeldent er dødelig. Meslinger er et virus og veldig dødelig, takk og lov for vaksinen, og det er bra at man ikke kan smittes så lett av det som bakterier. Siden antibiotika ikke kan kurere meslinger.

AnonymBruker
Skrevet

De som har andre meninger tar feil. Dette er enkel biologi

Skrevet

En i klassen min måtte jeg holde meg unna fordi han hadde et sykt barn og jeg har ikke hatt vannkopper før. Han var smittebærer-

Hvorfor vaksinerer du deg ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vaksinerer du deg ikke?

Er det vanlig å vaksinere seg mot vannkopper?

Skrevet

Er det vanlig å vaksinere seg mot vannkopper?Anonymous poster hash: 6de04...7c2

Vanlig og vanlig...jeg vet ikke. Mitt inntrykk er at mange ikke er klar over at det er en vaksine tilgjengelig. Men jeg er voksen og har ikke hatt de, så isteden for at jeg skal gå å "bekymre" meg for å få de så valgte jeg å vaksinere meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig og vanlig...jeg vet ikke. Mitt inntrykk er at mange ikke er klar over at det er en vaksine tilgjengelig. Men jeg er voksen og har ikke hatt de, så isteden for at jeg skal gå å "bekymre" meg for å få de så valgte jeg å vaksinere meg.

Okey :) For hvilke andre sykdommer har du vaksinert deg for? Altså de som ikke er i vaksineprogrammet

AnonymBruker
Skrevet

Virus dør vel egentlig ikke før man koker dem? Anonymous poster hash: 19bc4...448

Og noen dør ikke ved varmebehandling uansett temperatur -> mikrobiologi.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke smittebærer om du er immun. Vannkopper er et herpesvirus, men er ikke smittsomt etter du har hatt det. Det kan likevel komme tilbake i form av helvetesild. Helvetesild kan være smittsomt for de som ikke har hatt vannkopper og da kan denne personen få vannkopper. Jeg har behandlet pasienter for helvetesild, men jeg er da ikke smittsom for andre som ikke har hatt vannkopper enda. Dette var det en lege som sa. 

Anonymous poster hash: a7fb4...f98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...