Gå til innhold

Modningsakupunktur


Hege899

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det beste med å ta akupunktur når jeg var høygravid var faktisk at det hjalp veldig med bekkenløsningen! Gikk fra å ha megavondt, til å ha normalvondt! :P

Men om modningsakupunkturen "fungerte" vet jeg ikke. Hadde bare 2 behandlinger. Fødte 2 uker etter siste behandling, og hadde en veldig lang fødsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med å ta akupunktur når jeg var høygravid var faktisk at det hjalp veldig med bekkenløsningen! Gikk fra å ha megavondt, til å ha normalvondt! :P

Men om modningsakupunkturen "fungerte" vet jeg ikke. Hadde bare 2 behandlinger. Fødte 2 uker etter siste behandling, og hadde en veldig lang fødsel..

Når begynte du og når fødte du?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at modningsakupunktur ikke er for å sette i gang fødsel, men for å kunne bidra til at modningsfasen under en fødsel kan gå lettere.

Jeg hadde tre uker med akupunktur før fødsel. Fødte tre dager etter termin. Våknet av rier i nitiden en lørdag morgen. Dro på sykehuset kl 13.30. Hadde 7 cm åpning. Fire timer etterpå var hun født.

Så en grei førstegangsfødsel. Om det har noe med akupunkturen å gjøre vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: a23b9...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles helt absurd at noen virkelig tror at et par fislete nåler på vilkårlige plasser skal ha noen effekt på livmorhalsen eller på når fødselen kommer igang. Newsflash, de aller fleste føder et sted mellom uke 38 og 41, nåler eller ikke. Men dersom de tilfeldigvis har lurt seg selv til å få modningsakupunktur, får nålene æren.

Det er så vanvittig mye overtro rundt fødsler at det halve kunne vært nok. Den kommer et sted rundt termin uansett hva du gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles helt absurd at noen virkelig tror at et par fislete nåler på vilkårlige plasser skal ha noen effekt på livmorhalsen eller på når fødselen kommer igang. Newsflash, de aller fleste føder et sted mellom uke 38 og 41, nåler eller ikke. Men dersom de tilfeldigvis har lurt seg selv til å få modningsakupunktur, får nålene æren.

Det er så vanvittig mye overtro rundt fødsler at det halve kunne vært nok. Den kommer et sted rundt termin uansett hva du gjør.

Jeg vil bare si at jeg i utgangspunktet ikke tror på at modningsakupunktur hjelper noe voldsomt mye. Det var ikke derfor jeg dro dit engang. Jeg dro for å få smertelindring, noe som faktisk fungerte. Modningsakupunkturen var noe de tilbydde i tilegg mens jeg var der, og jeg tenkte "hvorfor ikke?"... Det fungerte jo ikke i mitt tilfelle uansett. Men du må jo la folk få gjøre som de vil. Det finnes folk der ute som tror på mye rart, uten at man trenger å dømme dem for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare si at jeg i utgangspunktet ikke tror på at modningsakupunktur hjelper noe voldsomt mye. Det var ikke derfor jeg dro dit engang. Jeg dro for å få smertelindring, noe som faktisk fungerte. Modningsakupunkturen var noe de tilbydde i tilegg mens jeg var der, og jeg tenkte "hvorfor ikke?"... Det fungerte jo ikke i mitt tilfelle uansett. Men du må jo la folk få gjøre som de vil. Det finnes folk der ute som tror på mye rart, uten at man trenger å dømme dem for det.

Placeboeffekt kan være veldig effektivt i seg selv, det er det ingen som benekter. Feks syns jeg seaband-armbåndene mine funket greit i halvparten av sjøsyketilfellene før jeg fant ut at det bare var placebo. Nå låner jeg de ut til andre som ikke har lest forskningsrapporter, og sånn kan flere nyte godt av dem ;)

Men jeg syns ikke det er riktig at folk skal lures til å bruke penger på ting som ikke fungerer. I tilfellet modningsakupunktur er det jo ikke farlig, det er bare unødvendig. Men om vi ser på det større bildet finnes det mennesker som bytter ut medisinsk behandling med dokumentert effekt til fordel for håndspåleggelse og tvilsomme kosttilskudd, med dødelig utgang. DERFOR kommer jeg ikke til å godta at folk må få tro på hva de vil. Når det gjelder medisinsk behandling, altså.

Endret av Schadenfreude
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk både modnings og igangsettelsesakupunktur av jordmor, funka ikke på meg. Gikk max overtid og de måtte til slutt ta keisersnitt for å få ut den motvillige ungen  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok fire ganger. Gikk fem dager på overtid. Hadde en fin og rask fødsel uten smertelindring. Da de sjekket meg for åpning sa de at mormunnen eller noe var veldig myk og tøyelig. Min mor og søster har hatt fødsler på et døgn med deres førstefødte. Jeg har troen på modningsakupunktur, men som med all akupunktur er det ikke alle det virker på.



Anonymous poster hash: ce411...22b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...