AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #1 Del Skrevet 1. juni 2015 Jeg har 4 i gym og ønsker å forbedre til 5. Jeg er ikke særlig god i praktisk gym, men god teoretisk. Kan noen si noe om hvordan gym som privatist er? Er det vanskelig? Hvor lenge varer den praktiske biten og hva består den av? Hvordan kan jeg bli bedre praktisk, slik at jeg kan klare en 5? Hvordan forberede meg? Noen tips?Anonymous poster hash: 59601...f0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #2 Del Skrevet 1. juni 2015 Skjønner at jeg var heldig da jeg tok gym som privatist. Slapp unna med en liten prøve. Anonymous poster hash: 0313b...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluesoppen Skrevet 1. juni 2015 #3 Del Skrevet 1. juni 2015 (endret) Jeg hadde privatisteksamen i gym rett før jul, og jeg synes den var overraskende vanskelig! Vil si det er lettere å oppnå en god karakter av å være i gymtimene på skolen, men om du er god i gym, både teoretisk og fysisk så skal man vel klare å få en god karakter. Min opplevelse av gymeksamen var ikke akkurat den beste, men jeg klarte meg hvertfall! Eksamen er tredelt. Vi fikk en time forberedelse, der vi fikk et hefte med alt som skulle foregå på eksamen og hva slags aktiviteter dem hadde valgt ut til oss. Deretter fikk vi oppgaver vi måtte løse, som å lage planer for alt vi skulle gjennomføre på egenhånd. En periodeplan for å forbrede kondisjon (denne brukte vi ikke i praksis, men de vil se hvordan vi setter den opp) , en øktplan om egentrening, en oppvarmingsplan, en øktplan om spenst og en øktplan om intervalltrening. Planene om oppvarminga, egentrening, spenst og intervall skulle vi bruke på del 2 på eksamen. På del 2 brukte vi først vår egen plan for oppvarming, i sånn 10-15 minutter. Deretter spilte vi et ballspill dem hadde valgt ut til oss. Dermed skulle vi gjennomføre egentreninga. Vi var fire elever på en sensor, og dem hadde delt salen i fire. Så vi var på en måte fire stykker på et "område" der senor skulle gå rundt å se hvordan vi gjorde det. Dette gjalt hele eksamen. Etter egentreninga, stod intervalltreninga for tur. Dermed spenst og så spilte vi volleyball på slutten. På del 3 av eksamen var det muntlig utspørring. Dette etter 2,5 time med intens trening uten noen som helst form for pause på del 2. Jeg var så sliiiiten, og anbefaler sterkt å være i god form. Jeg ble trekt fordi jeg hang litt etter, men dette var også fordi intervallplanen min var litt intens, så anbefaler deg å gjøre det litt lett for deg selv. På del 3, som sagt, ble vi tatt inn en og en, der ble vi spurt om alt mulig fra pensum. Måtte vise hvordan kart og kompass fungerte, fikk masse spørsmål om friluftsliv, som er en del av pensum fra VG3. Fikk også andre spørsmål om trening og kosthold osv. Jeg synes eksamen var litt grusom i seg selv, men tror at jeg hadde vært bedre forberedt om jeg hadde vært i bedre form! Jeg vil anbefale deg å lese en del på hvordan du lager planer, og kjøpe deg en treningslærebok. Tror boka jeg brukte heter Gymnos. Synes denne var god Du burde også sette av god tid til å faktisk trene før eksamen også. Endret 1. juni 2015 av Fluesoppen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hedhed Skrevet 1. juni 2015 #4 Del Skrevet 1. juni 2015 Jeg har to venninner som tok gym som privatist for noen år siden, og begge klarte å stryke.. Ingen av dem er noe spesielt sportslige, men en 3'er hadde de fortjent. Hun ene flyttet på folkehøgskole og tok eksamen på nytt der og endte med en firer, og det med bl.a turn som tema..Hun sa at opplegget var helt forskjellig fra hjemme. Her fikk hun håndball som tema, og skulle vise ferdigheter ved at hun og en annen elev skulle spille sammen. Virker ganske håpløst spør du meg å vise ferdighetene sine gjennom tomanns-håndball... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #5 Del Skrevet 2. juni 2015 Takk for svar! Flere som har tatt det og vil dele erfaringer? Anonymous poster hash: 59601...f0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå