Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bruker du lesebrett?

Jeg har nettopp anskaffet meg nytt lesebrett, men må bare si at jeg så langt ikke er fornøyd. Det fungerer sånn passe. Hadde ett fra Digitalbok før, og det var helt greit, for det meste. Det hadde klart stort forbedrings potensiale, men det dugde. Mitt nyeste lesebrett er fra Norli- Pocketbook Lux , eller noe sånt. og jeg er skuffet. Det fryser stadig vekk, jeg må slå av og på for å vekke det under lesning. Det er tregt. Er jeg uheldig, eller er brettene virkelig ikke blitt bedre i løpet av de siste årene?

Så- bruker du lesebrett? Hvilket? Hva synes du? eller er det ingen framtid for brettene?

Grunnen til at jeg vil lese bøker digitalt, er for at jeg leser veldig mye, og haugen med papirbøker ville blitt uendelig stor - derfor. Jeg trenger ikke å samle på bøker, jeg led\ser de, og er ferdig med de.

Jeg håper den digitale utviklingen går tross alt framover.

Skulle gjerne ha fått anbefalt et bra lesebrett . Eller er nettbrett enda bedre? Til å lese bøker på?

Anonymous poster hash: 40a29...83e
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har Kindle Paperwhite og er veldig fornøyd. Noen ganger litt treg reaksjonstid når jeg trykker på det, men resten er så bra at det ikke gjør så mye. Veldig behagelig skjerm å lese på, både i mørket og i sterk sol, lang batteritid og mange nyttige funksjoner. Jeg kjøpte det for å motivere meg selv til å starte å lese igjen, siden jeg ikke har lest ordentlig på mange år, og det har definitivt fungert :)

• Liker 1
Skrevet

Har selv en Kindle Paperwhite, siden jeg leser helst engelske bøker. Er veldig fornøyd med den og bruker den hver dag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også kindle, veldig fornøyd, har ikke opplevd problemer så langt! Bruker den mye.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en Kindle fra Amazon. Dette fungerer helt super-dupert.

Det virker ikke som norske forlag og bok-selgere tar lesebrett så veldig alvorlig.

Anonymous poster hash: 3ba0c...b53
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. jeg får satse på Kindle neste gang da. Jeg leser helst på norsk, men det blir sikkert greit å venne seg til å lese på engelsk, egentlig. De norske e.bok forlagene er fortsatt bare sorgen, selv om jeg vet de faktisk har kommet seg litt etterhvert. :(

Forresten: Leser dere engelske eller norske bøker dere som bruker Kindle Paperwhite?

Tror dere e.bok og lesebrett har en framtid i Norge?. Dette var spørsmålet jeg stilte meg selv da jeg lette etter nytt lesebrett nå nettopp.

Hilsen TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg leser engelsk, men har forstått det slik at det ikke er noe problem å overføre norske til kindle heller, må bare laste ned et program som tar seg av konverteringen.

Og ja, jeg tror absolutt at lesebrett har en fremtid i Norge. Jeg kjøper mye mindre vanlige bøker nå, kanskje 50-50 vanlig bok og e-bok. Og jeg er ikke den eneste. Lesebrett og e-bøker har såpass mye fordeler fremfor vanlige bøker, og alt rundt oss blir mer teknologirettet, så jeg tror at lesebrett og e-bøker har kommet for å bli. Norge bare henger litt etter, på ett eller annet tidspunkt må bransjen få til dette skikkelig her og.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Takk for svar alle sammen. jeg får satse på Kindle neste gang da. Jeg leser helst på norsk, men det blir sikkert greit å venne seg til å lese på engelsk, egentlig. De norske e.bok forlagene er fortsatt bare sorgen, selv om jeg vet de faktisk har kommet seg litt etterhvert. :(

Forresten: Leser dere engelske eller norske bøker dere som bruker Kindle Paperwhite?

Tror dere e.bok og lesebrett har en framtid i Norge?. Dette var spørsmålet jeg stilte meg selv da jeg lette etter nytt lesebrett nå nettopp.

Hilsen TS

Er det viktig at det bare er et lesebrett? Du vil ha det med sånn e-ink og sånt?

Hvis ikke, kan du faktisk få kjøpt ganske rimelig windows-PCer nå, som er tynne og lette som nettbrett, som da selvfølgelig også kan brukes som lesebrett.

Endret av Yme
  • Liker 1
Skrevet

Har Kindle, og tror ærlig og oppriktig jeg kan si at jeg elsker den. Leser både engelske og norske bøker, fagrapporter, tidsskrifter, forskningsresultater, vanlige pdf-filer (for eksempel skannede tekster). Konvertering er easy peasy.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det viktig at det bare er et lesebrett? Du vil ha det med sånn e-ink og sånt?

Hvis ikke, kan du faktisk få kjøpt ganske rimelig windows-PCer nå, som er tynne og lette som nettbrett, som da selvfølgelig også kan brukes som lesebrett.

Kanskje ikke så viktig. tror jeg. Jeg vet jo ikke så mye om alternativene, egentlig. . En fordel med lesebrett er at de er i pocketbok str. Og elektronisk blekk. Er nettbrett like bra/behagelig å lese på som lesebrett? De har vel et slags bakgrunnslys som kan være litt slitsomt for øynene? Sikkert greit om man leser aviser og annet, men lange romaner?

hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Har Kindle, og tror ærlig og oppriktig jeg kan si at jeg elsker den. Leser både engelske og norske bøker, fagrapporter, tidsskrifter, forskningsresultater, vanlige pdf-filer (for eksempel skannede tekster). Konvertering er easy peasy.

OK. Takk for informasjon. Skulle bare ønske jeg spurte om alt dette FØR jeg kjøpte. Men da vet jeg hva jeg gjør når jeg skal kjøpe nytt neste gang. :hoppendeglad:

Skrevet

Nettbrett og lesebrett kan ikke sammenlignes. Jeg har begge deler, leser aldri noe lengre enn avisartikler på nettbrettet. Det er mer sammenlignbart med en pc-skjerm, veldig slitsomt å lese på over lengre tid.

Men hvis du har mye problemer med brettet du har kjøpt, kan du ikke ta det med tilbake dit du kjøpte det og klage? For det skal vel ikke være sånn?

• Liker 2
Skrevet

Er nettbrett like bra/behagelig å lese på som lesebrett?Anonymous poster hash: 40a29...83e

Ut i fra min erfaring: Nei. Bruker lesemodus på nettbrettet,da er det ok, men heller ikke mer. Blir sliten i øynene etter en stund, noe helt annet å lese på Kindle.

• Liker 2
Skrevet

OK. Takk for informasjon. Skulle bare ønske jeg spurte om alt dette FØR jeg kjøpte. Men da vet jeg hva jeg gjør når jeg skal kjøpe nytt neste gang. :hoppendeglad:

Gå for et med innebygd belysning (Kindle Paperwhite er et godt eksempel). Å ha ekstra belysning for å lese på lesebrettet blir ikke det samme. Selv har jeg et uten lys, og det leser jeg mest på utendørs. Utendørs vil du også merke den største forskjellen på lesebrett og vanlige nettbrett. Mens lesebrett tilbyr deg gnistrende klar tekst selv midt i solsteiken (akkurat som ei vanlig bok), må nettbrettene konkurrere med sola, og dermed blir de ubrukelige til å lese på.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje ikke så viktig. tror jeg. Jeg vet jo ikke så mye om alternativene, egentlig. . En fordel med lesebrett er at de er i pocketbok str. Og elektronisk blekk. Er nettbrett like bra/behagelig å lese på som lesebrett? De har vel et slags bakgrunnslys som kan være litt slitsomt for øynene? Sikkert greit om man leser aviser og annet, men lange romaner?

hilsen TS

Det blir som å lese på en PC-skjerm, og batteriet varer bare 6-9 timer, som en vanlig laptopp, i tillegg til at maskina er større.

Plusset er at det er en PC, og kan derfor gjøre alt en PC kan, men skal du bare lese bøker, er kindle mye bedre.

• Liker 3
Skrevet

Nettbrett og lesebrett kan ikke sammenlignes. Jeg har begge deler, leser aldri noe lengre enn avisartikler på nettbrettet. Det er mer sammenlignbart med en pc-skjerm, veldig slitsomt å lese på over lengre tid.

Men hvis du har mye problemer med brettet du har kjøpt, kan du ikke ta det med tilbake dit du kjøpte det og klage? For det skal vel ikke være sånn?

Jeg vurderer å klage på det. :)

Skrevet

Det blir som å lese på en PC-skjerm, og batteriet varer bare 6-9 timer, som en vanlig laptopp, i tillegg til at maskina er større.

Plusset er at det er en PC, og kan derfor gjøre alt en PC kan, men skal du bare lese bøker, er kindle mye bedre.

Ja, det var det jeg trodde :)

Skrevet

Gå for et med innebygd belysning (Kindle Paperwhite er et godt eksempel). Å ha ekstra belysning for å lese på lesebrettet blir ikke det samme. Selv har jeg et uten lys, og det leser jeg mest på utendørs. Utendørs vil du også merke den største forskjellen på lesebrett og vanlige nettbrett. Mens lesebrett tilbyr deg gnistrende klar tekst selv midt i solsteiken (akkurat som ei vanlig bok), må nettbrettene konkurrere med sola, og dermed blir de ubrukelige til å lese på.

Takk for info :)

Skrevet

Hilsen TS

Jeg er også Kindle fanboy, og er enormt fornøyd. Det eneste som er negativt med det er at Kindle har et proprietært format, og ikke kan lese andre tekster. Og det kan ikke kommunisere med de norske forlagene. Veldig leit. Selv leser jeg mest engelsk litteratur, og har alltid gjort det, så det gjør egentlig ikke så mye. Men det irriterer meg at det beste lesebrettet på markedet ikke kan brukes til å lese hva som helst.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er også Kindle fanboy, og er enormt fornøyd. Det eneste som er negativt med det er at Kindle har et proprietært format, og ikke kan lese andre tekster. Og det kan ikke kommunisere med de norske forlagene. Veldig leit. Selv leser jeg mest engelsk litteratur, og har alltid gjort det, så det gjør egentlig ikke så mye. Men det irriterer meg at det beste lesebrettet på markedet ikke kan brukes til å lese hva som helst.

Ting begynner å komme seg.

Kindle har også muligheten til å lese pdf og mobi formatet. Sistnevnte format er det du får når du kjøper ei norsk ebok og "sender til kindle".

Endret av Lutetium 71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...