Gå til innhold

Hvilket studie tror dere er vanskligst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nano og fysmat tror jeg generelt sett må være det vanskeligste.

Syns ikke hvor mye man leser bør være et kriterie på hvor vanskelig et fag generelt sett er. Det kan komme av både størrelsen på faget, og hvor smarte de personene som tar faget faktisk er, hvor god tro de har på seg selv eller hvor seriøst de tar det eller er opptatt av gode karakterer.

:blomst:

Anonymous poster hash: ba098...0c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er klart relativt, men hvis man antar at vi deler Norge i to der halvparten går nano, og andre halvparten for eksempel sosiologi, hvor ville folk flest slitt mest? Var altså tanken.

Anonymous poster hash: ba098...0c1

Sosiologi er et dårlig eksempel, det finnes noen ganske tunge og vanskelige fag på humaniorasiden også.

Man kan rett og slett ikke sette fag opp mot hverandre på den måten.

Nano for meg ville vært umulig, men kompisen min gled igjennom uten at han opplevde det som det verste i verden. Og exphil var absolutt det vanskeligste faget for vennen min som nå tar doktorgrad. Første gang ga han nok litt blaffen og nedprioriterte det, men andre gang? Da prøvde han ganske hardt. Han tenker fortsatt tilbake på det med gru :P han sto med et nødskrik tredje gang. Han var absolutt det verste tilfelle i vennegjengen sin på studiet, man det var mange E'er og D'er blandt de.

Exphil synes jeg derimot var helt greit og la minimalt med tid og krefter i det og det gikk likevel bra.

Anonymous poster hash: 01d59...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosiologi er et dårlig eksempel, det finnes noen ganske tunge og vanskelige fag på humaniorasiden også.

Man kan rett og slett ikke sette fag opp mot hverandre på den måten.

Nano for meg ville vært umulig, men kompisen min gled igjennom uten at han opplevde det som det verste i verden. Og exphil var absolutt det vanskeligste faget for vennen min som nå tar doktorgrad. Første gang ga han nok litt blaffen og nedprioriterte det, men andre gang? Da prøvde han ganske hardt. Han tenker fortsatt tilbake på det med gru :P han sto med et nødskrik tredje gang. Han var absolutt det verste tilfelle i vennegjengen sin på studiet, man det var mange E'er og D'er blandt de.

Exphil synes jeg derimot var helt greit og la minimalt med tid og krefter i det og det gikk likevel bra.

Anonymous poster hash: 01d59...226

Og jeg er ikke spesielt glup, bare så det er sagt. Bruker ikke exphil som mitt trumfkort altså, bare for å illustrere hvor vidt forskjellig jeg og vennen min er skrudd sammen. Det han opplevde som utrolig vanskelig synes jeg var lett og vice versa

Anonymous poster hash: 01d59...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosiologi er et dårlig eksempel, det finnes noen ganske tunge og vanskelige fag på humaniorasiden også.

Man kan rett og slett ikke sette fag opp mot hverandre på den måten.

Nano for meg ville vært umulig, men kompisen min gled igjennom uten at han opplevde det som det verste i verden. Og exphil var absolutt det vanskeligste faget for vennen min som nå tar doktorgrad. Første gang ga han nok litt blaffen og nedprioriterte det, men andre gang? Da prøvde han ganske hardt. Han tenker fortsatt tilbake på det med gru :P han sto med et nødskrik tredje gang. Han var absolutt det verste tilfelle i vennegjengen sin på studiet, man det var mange E'er og D'er blandt de.

Exphil synes jeg derimot var helt greit og la minimalt med tid og krefter i det og det gikk likevel bra.

Anonymous poster hash: 01d59...226

Går selv fysmat og synes exphil var det enkleste faget. Leste 2 dager fikk en B. Enkelte andre fag har krevd mye mer lesing, men gått mye dårligere. Vi er konstruert forskjellig (heldigvis), og for de som har skikkelig anlegg for matte vil nok siv.ing være ganske greit, men tror de fleste andre har større sjans på gode karakterer i mindre tekniske fag.

Anonymous poster hash: ba098...0c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går selv fysmat og synes exphil var det enkleste faget. Leste 2 dager fikk en B. Enkelte andre fag har krevd mye mer lesing, men gått mye dårligere. Vi er konstruert forskjellig (heldigvis), og for de som har skikkelig anlegg for matte vil nok siv.ing være ganske greit, men tror de fleste andre har større sjans på gode karakterer i mindre tekniske fag.

Anonymous poster hash: ba098...0c1

Ja nettopp :) vi er skrudd sammen så forskjellig at å rangere blir så vanskelig. Dessuten er det jo konkurranse mellom alle på NTNU om hvem som går det vanskeligste faget hehe :P så det er dessverre umulig å bli enig om et fag som troner over alle de andre.

Sendte forresten spørsmålet til TS videre til min kvantefysiker venn. Fikk svar: "FILOSOFI!!!😤" hahaha. So there, slenger det også inn i debatten :P

Anonymous poster hash: 01d59...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nettopp :) vi er skrudd sammen så forskjellig at å rangere blir så vanskelig. Dessuten er det jo konkurranse mellom alle på NTNU om hvem som går det vanskeligste faget hehe :P så det er dessverre umulig å bli enig om et fag som troner over alle de andre.

Sendte forresten spørsmålet til TS videre til min kvantefysiker venn. Fikk svar: "FILOSOFI!!!" hahaha. So there, slenger det også inn i debatten :P

Anonymous poster hash: 01d59...226

Hahaha! :P

Anonymous poster hash: ba098...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten tvil astrofysiker er det vanskeligste.



Anonymous poster hash: 02bb1...f7f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror flere ville hatt langt større utfordringer med å bli jagerflypilot, enn å bli lege, advokat eller sivilingeniør.

For å bli jagerflypilot skal en ha perfekt (!) fysikk, hodet på rett plass (IQ), mange gode evner og ferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har gått både en del siv.ing og medisin, og medisin er mye verre.

På siv.ing. lå løsningene på de obligatoriske innleveringene på nettet og mange samarbeidet eller kopierte dem. 

På eksamen trengte man kun 40% for å stå, og fikk uendelige forsøk på å ta den på nytt. Kjenner en som har tatt eksamen 10 ganger.

Folk begynner ikke å lese før sånn 3 uker før eksamen, og vi på medisin er skikkelig overrasket over hvor chille de er.

På medisin er man ute av studiet om man stryker 4 ganger, og det er 65% for å stå. Vi begynner å lese flere måneder før eksamen.

Anonymous poster hash: 08689...180

 

 

Det er helt tydelig at du bitter på siv.ing.-er. Alle med litt forståelse for realfag, skjønner at siving er en god del vanskeligere enn medisin, spesielt siv.ing.-studiene ved NTNU. Høgskoleingeniører har det nok mye enklere. 

 

Jeg er overrasket over hvor "chille" medisinstudiene i Trondheim er, men kun én eksamen i studieåret og lange ferier, mens studentene ved NTNU tilbringer store deler av tiden på å jobbe med pensum, pensum som krever mye jobbing, oppgaveløsning i vanskelige.Og ja, en må ha levert inn øvinger for å få gå opp til eksamen (noe dere medisinere ikke trenger å tenke på), og ja, det kopieres øvinger, men de kopierte øvingene hjelper deg ikke på eksamen. Og det er ikke bare én eksamen skal som skal gjennomføres i løpet av et studieår, men åtte eksamener.

Anonymous poster hash: aca41...a76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bare ser noen videoer på nettet før eksamen?"

Jeg går medisin og har eksamen snart. Kan love deg at det ikke holder å ha konto på youtube for å stå.

 

Også var det noen som påstå at siv.ingene ikke jobbet særlig mye med studiene, noe som i hvert fall er en løgn, da flere undersøkelser viser at siv.ing.-studentene ved NTNU er de som bruker mest tid på studier, og det er ikke til å stikke under en stol at siv.ing.-studentene har de vanskeligste studiene. 

 

studiet. http://dusken.no/artikkel/23386/ntnu-studenter-ma-jobbe-mest/

 

AB-en har tydeligvis ikke peiling, og fremstår som "enkel" i kommentarene sine. 

Anonymous poster hash: aca41...a76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men matte og fysikk kan man forstå, trenger ikke nødvendigvis pugge like mye som andre studier. Gjør det jo ikke noe lettere, bare anderledes. Har forresten lest at de som har over 112 i Iq kan bli omtrent det de vil, så interesser har nok mye å si.

Hva er nano egentlig?

Anonymous poster hash: 94a16...9e2

 

Matte er ikke et fag du kan pugge, sånn sett er det mye enklere med puggefag. Matte må du forstå, så du må løse og løse og løse oppgaver, og håpe at det løsner seg. Det er ikke bare å "forstå", det kreves mye øving og jobbing for å forstå. Du har bare lyst til å rive deg i håret i blant.

 

Alt er relativt. Det går rett og slett ikke ann å kåre et studie som er vanskeligst. Kjenner folk som synes nano var helt greit. De er nok ikke enige i at det er det vanskeligste feks.

Anonymous poster hash: 01d59...226

 

Hvis de ikke syns det var såå vanskelig, hva tror du de hadde sagt om studier i statsvitenskap, juss, psykologi, biologi...? De hadde suuurfet gjennom studiene, og disse studiene er jo ikke spesielt vanskelige, men mye lesing er det. Forstår for eksempel ikke folk som orker å lese juss, det finnes ikke kjedeligere fag, og de fleste havner i intersigende stillingen etter studiene. 

Anonymous poster hash: aca41...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Uten tvil astrofysiker er det vanskeligste.

Anonymous poster hash: 02bb1...f7f

 

 

Teoretisk fysikk,mener du sikkert? Astrofysikk er liksom et av de enkleste fagene innenfor fysikk, spennende er det, og det er sikkert veldig vanskelige sammenlignet med andre fag og studier, men fysikere ser ikke på det som det vanskeligste innenfor fysikk ;) Begynne å ligne litt på Sheldon med disse uttalsene, men jeg studerer altså ikke fysikk.

 

Jeg tror flere ville hatt langt større utfordringer med å bli jagerflypilot, enn å bli lege, advokat eller sivilingeniør.

For å bli jagerflypilot skal en ha perfekt (!) fysikk, hodet på rett plass (IQ), mange gode evner og ferdigheter.

 

Pilot er sikkert et flott yrke, men det er ikke særlig akademisk, og er relativt enkel i forhold til visse studier.

Anonymous poster hash: aca41...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har litt med interesse å gjøre også. Sett meg på studiet for å bli advokat og jeg hadde virkelig hatt problemer, lover og regler osv er noe av det kjedeligste jeg vet. Sett meg på et studie med matte og jeg hadde faktisk klart det bedre da jeg er glad i matte, har godt karakterer og syns det er kjekt å sitte med vanskelige matteoppgaver.

Jeg for min del treger på at jeg ikke gikk på et økonomi studiet av et slag ☺

Anonymous poster hash: 5df52...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Fysmat på NTNU (fysikk og matematikk, siving)

Anonymous poster hash: 2562e...209

 

 

Jeg er litt uenig.

 

Venninnen min har tatt doktorgrad der. Hun er normalt intelligent, men hun er ekstremt hardtarbeidende. Hun satt alltid hjemme og gjorde lekser når vi andre fant på morsomme ting.

 

Jeg tror flygeleder eller lignende der du må ha en bestemt ferdighet som romsans eller andre kvaliteter er mer komplisert. Det er ikke nødvendigvis noe man er født med eller kan lære seg.

Anonymous poster hash: 1f6bc...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å med tanke på de medisinstudentene jeg kjenner så jobber de virkelig ræva av seg i skoleåret og har et vanvittig pensum de skal gjennom. Det er absolutt ikke et yrke man bare seiler seg gjennom, de sitter ikke på lat sida. Med tanke på vanskelighetsgrad tror jeg nok det er ET AV yrkene som er vanskelige. De skal også når de kommer ut i jobb kunne ALT i følge pasientene de møter 😜

Anonymous poster hash: 5df52...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror flere ville hatt langt større utfordringer med å bli jagerflypilot, enn å bli lege, advokat eller sivilingeniør.

For å bli jagerflypilot skal en ha perfekt (!) fysikk, hodet på rett plass (IQ), mange gode evner og ferdigheter.

 

Delvis enig i denne. Kanskje ikke nødvendigvis jagerflypilot, men generelt yrker/utdanning som krever en bestemt ferdighet i tillegg til IQ.

Anonymous poster hash: 1f6bc...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Matte er ikke et fag du kan pugge, sånn sett er det mye enklere med puggefag. Matte må du forstå, så du må løse og løse og løse oppgaver, og håpe at det løsner seg. Det er ikke bare å "forstå", det kreves mye øving og jobbing for å forstå. Du har bare lyst til å rive deg i håret i blant.

 

Anonymous poster hash: aca41...a76

 

 

Jeg tar en tverrfaglig samfunnsvitenskapelig/teknologisk/naturvitenskapelig master, og synes det som har med matte, kjemi og statistikk å gjøre er de enkleste fagene. De er logiske, og man har en fasit. Det er noe jeg kan jobbe hardt for og dermed greie. 

 

Jeg elsker emner som har en fasit (og får A og B i alle disse) og har mye mer trøbbel med de fagene hvor jeg må sette pensum i sammenheng, analysere, filosofere. Den eneste C'en min er i et samfunnsvitenskapelig emne, og det ble jeg veldig overrasket over.

Anonymous poster hash: 1f6bc...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du siv.ing på NTNU eller andre ingeniørlinjer på andre høgskoler? Har hørt historier om folk som kommer fra andre høgskoler og universiteter med A i snitt og bytter til NTNU og stryker i alt.

Anonymous poster hash: ba098...0c1

Jeg snakket om Siv.ing på NTNU. Men uansett så kjenner jeg noen som studert ved andre ingeniør-høgskoler og du skal være temmelig smart for å få A på alle matte og fysikk eksamener. Sånne historier som du husker er som oftest historie. Ser aldri for meg at en som får A på matte skulle stryke hos oss.

Anonymous poster hash: 842c8...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisin ser jeg på som et veldig krevende studie, men ikke nødvendigvis så vanskelig.

De vanskeligste er nok noen av siv.ing. studiene ved NTNU.

Personlig hadde jeg hatt lettere for å studere matte og fysikk på masternivå, fremfor kjemi på bachelornivå. Kjemi er totalt gresk for meg!

Anonymous poster hash: 3308b...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...