Gå til innhold

Var jeg kvinnediskrimerende på jobb?


WubWub

Anbefalte innlegg

3 eksempler : Jeg tasset meg en tur på lageret på jobb for å hente noe. Der ser jeg ei lager ansatt som bærte på noe som tydeligvis var for tungt for hu, så tungt at det burde vært en mann som bærte det og ikke ei lita jente på under 165cm og 50kg.

Så jeg tittet på hu å sa "skal jeg..." så før jeg rakk fullføre setningen tenkte jeg at det ville vært kvinne diskriminerende å si "skal jeg ta den for deg?", for meg som er en stor og sterk mann så ville det vært helt uproblematisk å bære denne gjenstanden. men hvertfall så fulføtyr jeg ikke setningen og hu spurte "skal du hva da?" så sa jeg nei ingenting, tenkte bare litt høyt. så tasset jeg videre.

for min del så ble det feil-feil uansett hva jeg gjorde. om jeg hadde tilbudt meg å bære den dritten for hu så kunne det tolkes som kvinnediskriminering, og om jeg tasset videre så kunne det blitt tolket som uhøflig og lite gentleman aktig. Men jeg rettferdiggjør det med at jeg ikke jobber på lageret, det er ikke min jobb å bære dritt. det var hennes jobb.

situasjon to : jeg og ei dame gikk sammen til et møte. men det var ikke plass for oss å passere en dør samtidig så jeg stoppet opp, hu tittet på meg så sa jeg "kvinner og barn først". hu begynte le.

men er det greit at kvinner blir behandlet som barn? hvorfor er det en etisk regel som tilsier at kvinner skal være før menn og behandlet som barn?

Situasjon tre : Jeg var ute i felten med ei dame, det begynte plutselig regne. Så sa jeg "ta jakka mi di" så plasserte jeg den over hodet hennes.

Har tenkt litt i ettertid på hvorfor? Hvorfor er det viktigere at ei jente ikke får regn på hodet enn meg?

Kommer det av oppdragelsen min som viser til gentleman adferd hvor kvinner skal beskyttes? Er dette utdaterte holdninger som viser til kvinne diskriminering?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hofmann

Nei, det er ikke kvinnediskriminerende å være en "gentleman". Kvinners privilegier har tross alt aldri vært en del av likestillingsdebatten, og vil heller aldri bli det.

Endret av middels
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke kvinnediskriminerende å være en "gentleman". Kvinners privilegier har tross alt aldri vært en del av likestillingsdebatten, og vil heller aldri bli det.

Hold kjeft. Det er du som er privilegert i det onde patriarkiet. Menn har mange goder, kvinner har ingen. Ja til likestilling, ja til feminisme!!!!!!!!!!

Anonymous poster hash: 559ab...79b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Hold kjeft. Det er du som er privilegert i det onde patriarkiet. Menn har mange goder, kvinner har ingen. Ja til likestilling, ja til feminisme!!!!!!!!!!

Anonymous poster hash: 559ab...79b

Morsomt, men troll is too obvious. Selv ikke den mest illsinte feminist ville brukt 10 utropstegn etter hverandre. Du burde holdt deg til 3-4.

Endret av middels
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke kvinnediskriminerende å være en "gentleman". Kvinners privilegier har tross alt aldri vært en del av likestillingsdebatten, og vil heller aldri bli det.

du har nok rett.

men det som stoppet meg fra å tilby mine krefter var det simple faktum at jeg har lest tråder på KG fra kvinnelige ansatt i elektronikk kjeder som hevder det er diskriminering når kunder spør om å få mannelige ansatte til å bære tver og annet elektronikk til bilen deres fremfor den kvinnelige ekspiditøren.

så om ei dame har en jobb som involverer bæring, blir det ikke da kvinnediskriminerende av meg å gjøre jobben for de?

gjenstanden i min situasjon var en gjenstand som det ikke går ann å bære samtidig, men jeg så jo på lang vei at den var for tung for hu, men jeg hadde tatt den lett. men jeg jobber ikke på lageret med bæring så det ville kanskje bli oppfattet som nedlatende om jeg sa jeg skulle gjøre jobben for hu?

jeg vet med meg selv at om det kom noen fra en annen avdeling inn på kontoret mitt å sa "skal jeg gjøre det for deg eller?" så ville jeg vært ute med piggene ganskje kjapt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

du har nok rett.

men det som stoppet meg fra å tilby mine krefter var det simple faktum at jeg har lest tråder på KG fra kvinnelige ansatt i elektronikk kjeder som hevder det er diskriminering når kunder spør om å få mannelige ansatte til å bære tver og annet elektronikk til bilen deres fremfor den kvinnelige ekspiditøren.

så om ei dame har en jobb som involverer bæring, blir det ikke da kvinnediskriminerende av meg å gjøre jobben for de?

gjenstanden i min situasjon var en gjenstand som det ikke går ann å bære samtidig, men jeg så jo på lang vei at den var for tung for hu, men jeg hadde tatt den lett. men jeg jobber ikke på lageret med bæring så det ville kanskje bli oppfattet som nedlatende om jeg sa jeg skulle gjøre jobben for hu?

jeg vet med meg selv at om det kom noen fra en annen avdeling inn på kontoret mitt å sa "skal jeg gjøre det for deg eller?" så ville jeg vært ute med piggene ganskje kjapt

Jeg vil påstå dette kommer helt an på om hun er ei traktor-lesbe eller ei. Dersom hun er det, kan hun være ute etter å etablere sin manndom på arbeidsplassen, akkurat på samme måte som deg selv. Men dersom ikke, er det mer nærliggende å tro at hun vil verdsette din gentleman-aktige bekreftelse av hennes feminine superioritet, over et evt. behov for noen slags maskulin "statement" fra hennes egen side.

Endret av middels
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Seajewel

Menn ER sterkere enn kvinner, uansett hvor mye man vrir og vender på det. Jeg syns ikke det er diskriminerende om en mann tilbyr seg å hjelpe, det er å være gentleman, og å ta hensyn. Jeg hadde iallefall blitt takknemlig om en mann tilbød seg hjelp, eller sa "kvinner og barn først". Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg liker det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså situasjon 1, kunne man heller tilbydd å hjelpe til..
Er ting for tungt så kan det gi skader, ei jeg jobbet med i butikk skadet ryggen sin, skjedde ikke på en dag, men over tid... Så det å hjelpe hverandre er jo bare ett pluss, uansett om det er mann+mann, mann+dame, dame+dame :fnise:

Situasjon 2. Hadde jo vært litt komisk om dere krasjet samtidig i døra xD
Men av ren høflighet bruker jo menn å stoppe først og la damene gå forbi...Så er det jo bare litt morsomt å få slengt "Damene først"... Er egentlig ikke så mange som gjør dette idag, da mange tenker mest på seg selv og den type høflighet er vel kanskje også litt utdatert(?) Men koselig er det jo uansett, enten å bli holdt døra for eller bli bedt om å gå først... Er det snakk om liv og død, så lar jeg mannen hoppe først... ;)

Situasjon 3. Der var du bare ren gentleman...Hadde du gjort det mot meg hadde jeg svart noe som "Finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær" ;) Er det varmt ute så gjør jo ikke regn noe som helst, er det kaldt ute, så kler man seg jo etter været...

Du er en gentleman, det hadde jeg aldri trodd... :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

You're on a roll for tiden WubWub...hva skjer??

Anonymous poster hash: 5697b...549

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer man å bære det, så trenger man ikke hjelp. Jeg hadde blitt irritert om jeg ble forstyrret i arbeidet hver gang jeg skulle bære tunge ting som jeg klarte å løfte. Trenger jeg hjelp, så spør jeg etter hjelp. Enkelt og greit.

Jeg slipper ofte både menn og kvinner før meg når det gjelder å trekke parkeringslapp eller holde døren. Det er høflighet man kan vise uavhengig av kjønn. Å tvinge seg selv først gjennom døren er aldri et positivt trekk om man er mann eller kvinne.

Å plassere jakka over hodet på en dame er ganske sært. Det har jeg ikke sett annet enn i kleine filmer. Det er ikke som om kvinner dør av å bli litt våte. Jeg liker ikke å ha personer jeg ikke er god venn med så nær innpå. Intimgrenser.

Dersom dette er diskriminering, så er det diskriminering av menn som ikke får de samme fordelene pga kjønnet sitt fra deg.



Anonymous poster hash: 4bcfc...afe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir heller aldri sterkere og kan bære tunge ting om andre alltid gjør det for dem. Pluss at det ikke er rettferdig for mannfolka og alltid belaste ryggen og risikere ryggplager senere i livet bare fordi de er menn.



Anonymous poster hash: 4bcfc...afe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med du hadde hjulpet en lav og spinkel kar med å bære også om du så han sleit, så nei det er ikke diskriminerende å spørre noen om de trenger hjelp om du ser at de sliter med noe.



Anonymous poster hash: cd9db...0be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde kasta det i hodet på deg.



Anonymous poster hash: 42831...06e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kasta det i hodet på deg.

Anonymous poster hash: 42831...06e

Så du har et ønske om å drepe meg eller snakker du om jakka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså situasjon 1, kunne man heller tilbydd å hjelpe til..

Er ting for tungt så kan det gi skader, ei jeg jobbet med i butikk skadet ryggen sin, skjedde ikke på en dag, men over tid... Så det å hjelpe hverandre er jo bare ett pluss, uansett om det er mann+mann, mann+dame, dame+dame :fnise:

Situasjon 2. Hadde jo vært litt komisk om dere krasjet samtidig i døra xD

Men av ren høflighet bruker jo menn å stoppe først og la damene gå forbi...Så er det jo bare litt morsomt å få slengt "Damene først"... Er egentlig ikke så mange som gjør dette idag, da mange tenker mest på seg selv og den type høflighet er vel kanskje også litt utdatert(?) Men koselig er det jo uansett, enten å bli holdt døra for eller bli bedt om å gå først... Er det snakk om liv og død, så lar jeg mannen hoppe først... ;)

Situasjon 3. Der var du bare ren gentleman...Hadde du gjort det mot meg hadde jeg svart noe som "Finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær" ;) Er det varmt ute så gjør jo ikke regn noe som helst, er det kaldt ute, så kler man seg jo etter været...

Du er en gentleman, det hadde jeg aldri trodd... :fnise:

Dersom TS hadde handlet likedan om det var en mann som bar for tungt eller kom samtidig til døra, kan ikke det TS beskrev regnes for kjønnsdiskriminering. Dersom TS opptrådte som gentleman fordi hun var kvinne, er det kjønnsdiskriminering. Bemerkningen "damene først" er dog klart kjønnsdiskriminerende, og dette burde hun påtalt og irettesatt TS for, selv om bemerkningen kanskje ikke er straffbar.

I det tredje tilfellet synes det åpenbart at dette var kjønnsdiskriminering, etter som han neppe ville handlet likedan om den som ble våt, hadde vært en mann.

Anonymous poster hash: 40eea...104

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så du har et ønske om å drepe meg eller snakker du om jakka?

Sier bare at om jeg hadde vært den dama, og du hadde spurt om du skulle hjelpe meg, så hadde jeg kasta den på deg. ;)

Anonymous poster hash: 42831...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal du ikke hjelpe henne å bære! Hun krever jo mannslønn for jobben. Hvordan skal hun få utvikle løftemuskler, hvis ikke hun får bære rundt på tunge ting? Hun ville bare hånflirt av deg fra treningsstudioet etter arbeidstid.

Kvinner og barn først? Selvsagt! Hvordan skal vi gutta ellers få vite om livbåtene mestrer vær og bølger? Eller unnslippe farene på den andre siden av døra? Står det en gamer gone live ala Breivik der, er sjansen til å overleve større hvis kula først må passere gjennom et bredt kvinnebekken og en snørrvalp.

Jakka og regnet er det verre med. Vår frisyre koster sauesaksa på Clas Ohlson delt på antall klipp den tåler i gjennom dens levetid. Deres koster en halv bruktbil. Er det du som må betale den, er det helt greit å dekke til utysket. Hvis hun betaler for sveisen selv, har du grunnlag til å forhandle om bergingslønn...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal du ikke hjelpe henne å bære! Hun krever jo mannslønn for jobben. Hvordan skal hun få utvikle løftemuskler, hvis ikke hun får bære rundt på tunge ting? Hun ville bare hånflirt av deg fra treningsstudioet etter arbeidstid.

Kvinner og barn først? Selvsagt! Hvordan skal vi gutta ellers få vite om livbåtene mestrer vær og bølger? Eller unnslippe farene på den andre siden av døra? Står det en gamer gone live ala Breivik der, er sjansen til å overleve større hvis kula først må passere gjennom et bredt kvinnebekken og en snørrvalp.

Jakka og regnet er det verre med. Vår frisyre koster sauesaksa på Clas Ohlson delt på antall klipp den tåler i gjennom dens levetid. Deres koster en halv bruktbil. Er det du som må betale den, er det helt greit å dekke til utysket. Hvis hun betaler for sveisen selv, har du grunnlag til å forhandle om bergingslønn...

Vet ikke hvorfor, men jeg lo godt av innlegget ditt jeg :fnise:

Er jeg rar da? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor, men jeg lo godt av innlegget ditt jeg :fnise:

Er jeg rar da? :klo:

Ja, det er du. :jepp:

Men det har ikke noe med reaksjoner på innlegg å gjøre, da. :lur:

:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...