AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #41 Skrevet 31. mai 2015 Takk. Det er nettopp slik vi og tenker. Tror du NAV kan hjelpe i en slik situasjon? Anonymous poster hash: dff06...5c7 Bidrag beregnes ut fra far og mors inntekt, barnets alder (underholdskostnaden øker dess større barnet blir) og ut fra hvor mye samvær far har... Din inntekt og situasjon har ingenting med saken å gjøre...Faktisk får far større bidragsevne ved å dele bosted med deg... Det er deres valg å bo sammen og da må også dere ta konsekvensen av det... Barnet skal ikke få mindre fordi du ikke har inntekt. Nav kan muligens hjelpe deg, men da i form av sosial stønad.. Om det er beregning og innkreving via nav vil denne fortsette uavhengig av deres situasjon. Om dere har privat avtale og betaler privat kan dere prøve å snakke med mor for å finne en løsning... Anonymous poster hash: 0e6e0...679 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #42 Skrevet 31. mai 2015 "Til NAV. Jeg har så dårlig råd og skal nå ha bryllup. I den forbindelse lurer jeg på om samboern min kan droppe det sosiale og økonomiske ansvaret for barnet sitt til jeg har fått jobb. I tillegg da om dere kan bistå meg økonomisk med tanke på diverse utgifter FAR har i forbindelse med SITT bryllup. Mvh "Anonymous poster hash: 0d33d...41a 8
Peter007 Skrevet 1. juni 2015 #43 Skrevet 1. juni 2015 Min mann og jeg er samboere, og gifter oss til sommeren. Per i dag har ikke jeg jobb, hvor dette rammer oss økonomisk, ettersom at stipend og lån blir borte. Kan en få fritak fra barnebidrag frem til jeg får jobb, hvor han da må forsørge både meg og han? Vi har samme folkeregistrert adresse og sliter økonomisk....Anonymous poster hash: dff06...5c7 Kort fortalt regnes barnebidrag av bruttoinntekt. Utgifter regnes ikke med. Har en lav inntekt skal bidrag fastsettes ut fra dette. Høye boutgifter gjør ikke at en får mindre bidrag selv om en skal ja bolig til egen barn. Det kan tenkes din mann har høyt bidrag fra gammel høy inntekt, og ikke fått endret denne. Går ikke mor med på dette betyr det ikke noe. Regler er regler så glem barnet mor her. Manne din burde følge med på hva han skal betale i bidrag ut fra sin egen og mors inntekt. Han bør sjekke dette med ligningen minst en gang i året selv om mor får melding om dette. Han har god grunn til å følge med. Dette uansett offentlig fastsatt eller privat fastsatt bidrag. Det er litt morsomt å lese her hvordan kvinner ser på dette når det rammer de selv. Det er nok av menn som har måttet bo på hybel selv om de har samvær med barn. Dette gjør at samværet blir enda mindre. Det er en vond sirkel å komme ut av når en ikke klarer boutgifter og har høyt barnebidrag. I sentrale strøk er det dyrt å bo. Dette gjør at flere tvinges flytte langt ut på landet fra barna i byen. Bor en på landet fra før er boutgifter mindre og en har større bolig. Damer se hvor urimelig barnebidragsordningen er opp mot andre ordninger der en har gjeld og renteutgifter. Det henger ikke sammen. Barnebidraget trekkes uansett om en må flytte fra boligen. Dette gjelder ikke annen økonomisk skyld.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #44 Skrevet 1. juni 2015 Men da er det slik dere ser meg, og jeg takker for meg! Hadde satt pris på mer respekt for andre enn uthenging, fordommer, vri om på ting fremfor å spør hva jeg mener, og komme med spydige og korte kommentarer. Ja, for da svarer jeg tilbake. Men igjen, takk til dere 2%! Anonymous poster hash: dff06...5c7
Kattugla Skrevet 1. juni 2015 #45 Skrevet 1. juni 2015 Mor har for såvidt samboer selv og meeeeeget god råd, så barnet lider ingen annen nød enn at vi ikke kan kjøre strekning for å hente barnet på økonomien, frem til jeg får jobb. Anonymous poster hash: dff06...5c7 Ansvarsfraskrivelse much?! Du brukte jo akkurat hvor viktig det var å bo samme sted mtp samvær, som argument for å ta pause fra bidraget for å ha råd til stor nok plass for alle tre. Men så viser det seg at dere skal jo ikke ha samvær, fordi far ikke har råd til å hente barnet?! Da kan dere i hvertfall bo i mindre leilighet.. Du må forresten være helt vanvittig dyr i drift hvis det å forsørge deg er så dyrt at far ikke har råd til hverken bidrag eller samvær.. 4
Rosalie Skrevet 1. juni 2015 #46 Skrevet 1. juni 2015 Ha din tanke. Vi ønsker det som er best for familien, og flytting til et sted uten rom for barnet er ikke det hyggeligste. Men jeg melder meg ut. Hva er vitsen med å spørre om noe på dette forumet... DU spesielt!Anonymous poster hash: dff06...5c7 Det beste for familien er jo å utsette bryllupet til du kan forsørge deg selv. Også må du komme deg på NAV Sosial. Du har krav på sosialstønad uavhengig av din samboers inntekt så lenge dere fortsetter å være samboere. Derfor må bryllupet utsettes. Det er fullstendig uakseptabelt å la deres økonomiske rot gå utover barnet, noe det jo vil gjøre dersom far ikke betaler bidrag for å skulle forsørge deg, et voksent menneske, og/eller barnet ikke får ha samvær med far. 6
Gjest O.G. Skrevet 1. juni 2015 #47 Skrevet 1. juni 2015 Det beste for familien er jo å utsette bryllupet til du kan forsørge deg selv. Også må du komme deg på NAV Sosial. Du har krav på sosialstønad uavhengig av din samboers inntekt så lenge dere fortsetter å være samboere. Derfor må bryllupet utsettes. Det er fullstendig uakseptabelt å la deres økonomiske rot gå utover barnet, noe det jo vil gjøre dersom far ikke betaler bidrag for å skulle forsørge deg, et voksent menneske, og/eller barnet ikke får ha samvær med far. Meget godt innlegg.
Boletta Skrevet 1. juni 2015 #48 Skrevet 1. juni 2015 Selve pengene til bryllup er jo én ting.en er det slik at dere får mindre inn per mnd av å være gift? I så fall bør jo giftermål utsettes til du har fått deg jobb?
pøbelsara Skrevet 1. juni 2015 #49 Skrevet 1. juni 2015 Det er jobber der ute. Sommeren står for døren, folk skal ha ferie, butikker, sykehjem, hoteller, bensinstasjoner, alle trenger folk. Dt kan du utnytte til din fordel og hive deg frempå og skaffe deg en midlertidig jobb mens du venter på drømmejobben. Da kan samboeren din fortsette å være med på å forsørge barnet sitt, du får verdifull arbeidserfaring, barnet får både bidrag og samvær med far og dere kan bli boende der dere bor. Alle vinner! Hvis foreldrene dine gjerne sponser bryllup, tenker jeg at de sikkert minst like gjerne sponser så dere kan beholde boligen deres istedet for, det er minst like viktig for samlivet. Og nei, jeg synes ikke det er greit at barnet til mannen må klare seg med mindre fordi du, voksen og arbeidsfør kvinne, synes det er bedre slik. 2
Timseh Skrevet 2. juni 2015 #50 Skrevet 2. juni 2015 Hva i alle dager sier far til dette? Er selv stemor. Hadde min samboer foreslått dette for meg, så hadde jeg revurdert hele forholdet. Vi og skal gifte oss neste år, og hadde det resultert til en dårligere økonomi som gikk utover barnet hans, så tror jeg at jeg hadde løpt land og strand for å komme vekk i fra en sånn "mann". Kunne aldri falt meg inn å "ta" penger fra barnet. Da hadde jeg heller vasket toaletter med min egen tannbørste. Det er slike som deg som fører til at vi stemødre blir uglesett. Min forlovede har et barn fra tidligere forhold. Dette barnet har et søsken hos mor (samme mor, forskjellig far - der kontakt med faren til dette barnet er ikke-eksisterende). Allikevel har min forlovede stilt opp som far til dette barnet, selv når det ble slutt mellom mor og han. Da jeg kom inn i livet til mitt stebarn, så hadde samboer samvær med både sitt eget barn og sitt tidligere stebarn. Dette barnet (nå myndig) behandler vi likt som våre egne i form av gaver, familiebesøk, julefeiring etc. Hadde jeg sagt NOE som helst negativt til dette, så hadde ikke vi vært sammen den dag i dag litt OT, men jeg blir så provosert av dere stemødre som stiller oss andre i dårlig lys. 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #51 Skrevet 2. juni 2015 Men da er det slik dere ser meg, og jeg takker for meg! Hadde satt pris på mer respekt for andre enn uthenging, fordommer, vri om på ting fremfor å spør hva jeg mener, og komme med spydige og korte kommentarer. Ja, for da svarer jeg tilbake. Men igjen, takk til dere 2%!Anonymous poster hash: dff06...5c7 Prøv om du klarer å ikke ta deg alt for nær av gjengen her inn på kg. Det er enkelte temaer som er betente her inne. Jeg synes du får ufortjent mye kritikk, og håper det ordner seg for dere. Noen er i mot uansett hva som postes, men stemødre får spesielt mye pes. Selv av de som selv er stemødre, de ivrer så veldig etter å fortelle at de er en god stemor at de hopper på andre. Og det er nok langt flere bidrags mottakere enn bidrags betalere her inne. Jeg leste et innlegg for en tid tilbake der en mor hadde brukt bidragskalkulatoren for å regne ut bidraget, og hadde lagt inn helt feil grunnlag, og havnet på svimlende 13000 kr som far skulle betale henne. Vel, horden mente hun skulle kjøre på og kreve disse pengene. Det var kun et par der også som mente hun muligens hadde lagt inn feil opplysninger. Far satt igjen med mindre enn, en minstepensjonist, men det var visst helt greit bare denne moren fikk pengene sine. Dette var et ekstremt eksempel, men like fult sant. At barnet ville få det mye dårligere hos far på grunn av hans økonomiske problemer ser ut til å være likegyldig for en del, og det forstår jeg ikke. Alle skal selvfølgelig betale bidrag, men det finnes faktisk omstendigheter i kortere eller lengre perioder hvor det er nesten umulig å få til. Snakk med NAV, ikke kg, Anonymous poster hash: 9d810...cbe 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #52 Skrevet 2. juni 2015 Hvordan har du kommet frem til at du som er voksen og arbeidsfør en større rett til å bli forsørget av far enn barnet hans? Hvorfor har du ikke sommerjobb? Ukependlet etter endt utdannelse, til en jobb uten tilknytning til utdannelsen min. Litt kjedelig, men fikk betalt regningene mine. Anonymous poster hash: 9601c...3ae 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #53 Skrevet 2. juni 2015 Prøv om du klarer å ikke ta deg alt for nær av gjengen her inn på kg. Det er enkelte temaer som er betente her inne. Jeg synes du får ufortjent mye kritikk, og håper det ordner seg for dere. Noen er i mot uansett hva som postes, men stemødre får spesielt mye pes. Selv av de som selv er stemødre, de ivrer så veldig etter å fortelle at de er en god stemor at de hopper på andre. Og det er nok langt flere bidrags mottakere enn bidrags betalere her inne. Jeg leste et innlegg for en tid tilbake der en mor hadde brukt bidragskalkulatoren for å regne ut bidraget, og hadde lagt inn helt feil grunnlag, og havnet på svimlende 13000 kr som far skulle betale henne. Vel, horden mente hun skulle kjøre på og kreve disse pengene. Det var kun et par der også som mente hun muligens hadde lagt inn feil opplysninger. Far satt igjen med mindre enn, en minstepensjonist, men det var visst helt greit bare denne moren fikk pengene sine. Dette var et ekstremt eksempel, men like fult sant. At barnet ville få det mye dårligere hos far på grunn av hans økonomiske problemer ser ut til å være likegyldig for en del, og det forstår jeg ikke. Alle skal selvfølgelig betale bidrag, men det finnes faktisk omstendigheter i kortere eller lengre perioder hvor det er nesten umulig å få til. Snakk med NAV, ikke kg, Anonymous poster hash: 9d810...cbe Nav kommer ikke til å frita far for bidragsplikten og stanse opp bidraget pga far skal forsørge samboeren sin. Stemor snylter ikke bare på far, men også på barnet hvis far skal bruke bidragspengene på henne. Jeg skjønner ikke helt logikken til Ts. Hun skriver først at far ikke kan betale bidrag pga da får de ikke råd til å beholde leiligheten, men må flytte til en ettroms, noe som går utover samværet og komforten til ungen. Samtidig skriver hun også at ungen ikke kan komme på samvær i den perioden hun ikke har jobb og inntekt pga far får ikke råd til å kjøre og hente han.........så da er det nå vel et fett hvor de bor da, ungen skal ikke være der uansett tydeligvis. Men gifte seg skal de... Lurer på om ungen er invitert i bryllupet? Eller ble det for dyrt også? Anonymous poster hash: f3083...fa5 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #54 Skrevet 2. juni 2015 Nav kommer ikke til å frita far for bidragsplikten og stanse opp bidraget pga far skal forsørge samboeren sin. Stemor snylter ikke bare på far, men også på barnet hvis far skal bruke bidragspengene på henne. Jeg skjønner ikke helt logikken til Ts. Hun skriver først at far ikke kan betale bidrag pga da får de ikke råd til å beholde leiligheten, men må flytte til en ettroms, noe som går utover samværet og komforten til ungen. Samtidig skriver hun også at ungen ikke kan komme på samvær i den perioden hun ikke har jobb og inntekt pga far får ikke råd til å kjøre og hente han.........så da er det nå vel et fett hvor de bor da, ungen skal ikke være der uansett tydeligvis. Men gifte seg skal de... Lurer på om ungen er invitert i bryllupet? Eller ble det for dyrt også? Anonymous poster hash: f3083...fa5 Ja, det hele er forferdelig provoserende. Det finnes ikke et fornuftig menneske som kan lese alle TS sine innlegg og gi støtte etterpå Anonymous poster hash: 0d33d...41a 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #55 Skrevet 2. juni 2015 Nav kommer ikke til å frita far for bidragsplikten og stanse opp bidraget pga far skal forsørge samboeren sin. Stemor snylter ikke bare på far, men også på barnet hvis far skal bruke bidragspengene på henne. Jeg skjønner ikke helt logikken til Ts. Hun skriver først at far ikke kan betale bidrag pga da får de ikke råd til å beholde leiligheten, men må flytte til en ettroms, noe som går utover samværet og komforten til ungen. Samtidig skriver hun også at ungen ikke kan komme på samvær i den perioden hun ikke har jobb og inntekt pga far får ikke råd til å kjøre og hente han.........så da er det nå vel et fett hvor de bor da, ungen skal ikke være der uansett tydeligvis. Men gifte seg skal de... Lurer på om ungen er invitert i bryllupet? Eller ble det for dyrt også? Saken er at ettersom jeg ikke har 7000 utbetalt i måneden, så har ikke VI (meg og far) råd til å beholde leilighet, samtidig som han skal betale ned på sine lån. Ja jeg kan gjerne flytte ut og bo hos mine foreldre, men far må likevel flytte ut av leiligheten og har ikke råd til å ha et sted med eget rom til barnet. Fordi VI har 7000 mindre i måneden. Så lenge jeg ikke er i jobb, ønsker VI å se om det er mulig å beholde stedet frem til det (som forhåpentligvis er snarest, og ja, har søker på ALT jeg finner!). Mine foreldre betaler bryllupet som har vært fastsatt siden i fjor. (Har ikke sjans til å be min og hans familie om å avbestille dyre billetter og opphold nå!). Jeg var SIKKER på at jeg ville ha jobb innen utdannelsen tok slutt, men slik ble det ikke. Søk av jobb begynte tidlig, men nå sitter vi her da.... Nå gjør VI ALT som er mulig for å spare inn det som er mulig frem til jeg får jobb. Ja, det er helt jævlig å ha det slik, og vi aner ikke hvordan dette skal gå opp. Hadde ønsket å høre om dette var en av 100 muligheter vi jobber med, men da tar jeg det som at "Nei, dessverre, det er ikke en løsning" av all dritt som har kommet frem her mot meg som person. Anonymous poster hash: dff06...5c7
pøbelsara Skrevet 2. juni 2015 #56 Skrevet 2. juni 2015 (endret) Saken er at ettersom jeg ikke har 7000 utbetalt i måneden, så har ikke VI (meg og far) råd til å beholde leilighet, samtidig som han skal betale ned på sine lån. Ja jeg kan gjerne flytte ut og bo hos mine foreldre, men far må likevel flytte ut av leiligheten og har ikke råd til å ha et sted med eget rom til barnet. Fordi VI har 7000 mindre i måneden. Så lenge jeg ikke er i jobb, ønsker VI å se om det er mulig å beholde stedet frem til det (som forhåpentligvis er snarest, og ja, har søker på ALT jeg finner!). Mine foreldre betaler bryllupet som har vært fastsatt siden i fjor. (Har ikke sjans til å be min og hans familie om å avbestille dyre billetter og opphold nå!). Jeg var SIKKER på at jeg ville ha jobb innen utdannelsen tok slutt, men slik ble det ikke. Søk av jobb begynte tidlig, men nå sitter vi her da.... Nå gjør VI ALT som er mulig for å spare inn det som er mulig frem til jeg får jobb. Ja, det er helt jævlig å ha det slik, og vi aner ikke hvordan dette skal gå opp. Hadde ønsket å høre om dette var en av 100 muligheter vi jobber med, men da tar jeg det som at "Nei, dessverre, det er ikke en løsning" av all dritt som har kommet frem her mot meg som person. Anonymous poster hash: dff06...5c7 Men hvorfor skaffer du deg ikke en midlertidig jobb? 7.000 i mnd kan du skaffe med en liten deltidsjobb, og da har du jo tid til å lete etter permanent jobb ved siden av? Ser du virkelig ikke hvorfor folk reagerer på at kjæresten din skal la være å forsørge barnet sitt for å forsørge deg i stedet for - en voksen kvinne som burde være fullstendig i stand til å forsørge seg selv? Jeg synes det er ganske urimelig å bli snurt og sur når folk mener at mannen din bør prioritere å forsørge barnet sitt før han prioriterer å forsørge deg. Endret 2. juni 2015 av pøbelsara 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #57 Skrevet 2. juni 2015 Men hvorfor skaffer du deg ikke en midlertidig jobb? 7.000 i mnd kan du skaffe med en liten deltidsjobb, og da har du jo tid til å lete etter permanent jobb ved siden av? Ser du virkelig ikke hvorfor folk reagerer på at kjæresten din skal la være å forsørge barnet sitt for å forsørge deg i stedet for - en voksen kvinne som burde være fullstendig i stand til å forsørge seg selv? Jeg synes det er ganske urimelig å bli snurt og sur når folk mener at mannen din bør prioritere å forsørge barnet sitt før han prioriterer å forsørge deg. Hun sier jo at hun har søkt på alt mulig. Det kommer veldig an på hvor i Norge man bor når det kommer til å få jobb. Ta henne ikke for noe hun ikke kan noe for da. Anonymous poster hash: 9d810...cbe
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #58 Skrevet 2. juni 2015 Saken er at ettersom jeg ikke har 7000 utbetalt i måneden, så har ikke VI (meg og far) råd til å beholde leilighet, samtidig som han skal betale ned på sine lån. Ja jeg kan gjerne flytte ut og bo hos mine foreldre, men far må likevel flytte ut av leiligheten og har ikke råd til å ha et sted med eget rom til barnet. Fordi VI har 7000 mindre i måneden. Så lenge jeg ikke er i jobb, ønsker VI å se om det er mulig å beholde stedet frem til det (som forhåpentligvis er snarest, og ja, har søker på ALT jeg finner!). Mine foreldre betaler bryllupet som har vært fastsatt siden i fjor. (Har ikke sjans til å be min og hans familie om å avbestille dyre billetter og opphold nå!). Jeg var SIKKER på at jeg ville ha jobb innen utdannelsen tok slutt, men slik ble det ikke. Søk av jobb begynte tidlig, men nå sitter vi her da.... Nå gjør VI ALT som er mulig for å spare inn det som er mulig frem til jeg får jobb. Ja, det er helt jævlig å ha det slik, og vi aner ikke hvordan dette skal gå opp. Hadde ønsket å høre om dette var en av 100 muligheter vi jobber med, men da tar jeg det som at "Nei, dessverre, det er ikke en løsning" av all dritt som har kommet frem her mot meg som person. Anonymous poster hash: dff06...5c7 Samboeren din kan søke betalingsutsettelse på lånene sine i en periode til du får deg jobb. Dette er ikke noe problem å få til. Hvorfor har ikke dere undersøkt dette tidligere? Hvorfor er det første som ramler deg inn at det er ungens barnebidrag som er det eneste som skal skjæres helt bort? Og du har ikke svart: Hvorfor oppsøker du ikke NAV og søker om sosialstønad? Ang at du skriver at ungen ikke kan på samvær heller.....mor og far skal begge bidra til kostnader ifm med samvær utifra inntekt (blir regnet utifra bidragsbrøk). Jeg har svært vansker med å tro at far ikke skal ha råd til bensin når mor skal være med å spleise. Har dere så dårlig økonomi så har dere heller ikke råd til noe ekstra i matveien, klær, god drikke, snop... Anonymous poster hash: f3083...fa5 2
pøbelsara Skrevet 2. juni 2015 #59 Skrevet 2. juni 2015 (endret) Hun sier jo at hun har søkt på alt mulig. Det kommer veldig an på hvor i Norge man bor når det kommer til å få jobb. Ta henne ikke for noe hun ikke kan noe for da. Anonymous poster hash: 9d810...cbe Men hvis hun har søkt alt mulig og ikke fått noe, må hun jo søke bistand til livsopphold hos NAV, ikke oppmuntre mannen til å la være å forsørge sitt eget barn. Virkelig. Og at det skal være helt umulig å få jobb i juni for en voksen person, tror jeg ikke på. Butikk, hotell, sykehjem, avisbudjobber, renholder, noe er det helt sikkert mulig å få. Endret 2. juni 2015 av pøbelsara 2
Rotemor Skrevet 2. juni 2015 #60 Skrevet 2. juni 2015 Hun sier jo at hun har søkt på alt mulig. Det kommer veldig an på hvor i Norge man bor når det kommer til å få jobb. Ta henne ikke for noe hun ikke kan noe for da. Anonymous poster hash: 9d810...cbe Hun har jo ikke barn, så hun kan da flytte på seg for en periode. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå