Gå til innhold

Erklæring som bevis i straffesak - kjeveproblem

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble overfallsvoldtatt for noen år siden, og gjerningsmannen er funnet via DNA-spor. Han nekter selvfølgelig for at det har foregått noe ved tvang, og en kjeveskade som jeg fikk er en av få konkrete bevis i saken.

Det som skjedd var at han slo meg svært hardt på venstre side av ansiktet, slik at det smalt høyt. I ettertid (6 år) har jeg hatt problemer med at venstre side er låst, mens høyre side "hopper" ut av posisjon og lager en klikkelyd.

Jeg ble henvist til en tannlege med spesialisering på kjeveproblemer, men han skrev kun en erklæring om at han "ikke kunne utelukke at det stammet fra voldsepisoden". Da jeg spurte hvorfor han skrev det slik sa han at mange unge jente hadde dette problemet, slik at han ikke kunne være sikker på at det kom av voldtekten..

Skaden oppsto like etter voldtekten, altså dagen etter ( da jeg var innlagt oå sykehus), og det er ingen tvil om årsakssammenhengen. Denne tannlegen vil altså ikke hjelpe med. (Han befinner seg i Trondheim).

Nå kommer omsider rettssaken opp. Er det noen som har noen råd, eller noen andre spesialister å anbefale? Noen som kanskje tørr å uttale seg i en straffesak...?

Alle råd mottas med veldig stor takk.

Anonymous poster hash: 6011a...627
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da skal du ha oppnevnt bistandsadvokat. Advokatens jobb er, blant annet å hjelpe deg her med dette. Skal erstatningskrav pådømmes i samme rettssak? Da må også medisinsk utredning gjøres i forkant, noe som igjen påhviler bistandsadvokaten.

Kontakt påtaleansvarlig dersom du ikke har fått oppnevnt advokat, eller finn en advokat og be om at advokaten sørger for å bli oppnevnt som bistandsadvokat.

Anonymous poster hash: b5fba...f2d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble overfallsvoldtatt for noen år siden, og gjerningsmannen er funnet via DNA-spor. Han nekter selvfølgelig for at det har foregått noe ved tvang, og en kjeveskade som jeg fikk er en av få konkrete bevis i saken.

Det som skjedd var at han slo meg svært hardt på venstre side av ansiktet, slik at det smalt høyt. I ettertid (6 år) har jeg hatt problemer med at venstre side er låst, mens høyre side "hopper" ut av posisjon og lager en klikkelyd.

Jeg ble henvist til en tannlege med spesialisering på kjeveproblemer, men han skrev kun en erklæring om at han "ikke kunne utelukke at det stammet fra voldsepisoden". Da jeg spurte hvorfor han skrev det slik sa han at mange unge jente hadde dette problemet, slik at han ikke kunne være sikker på at det kom av voldtekten..

Skaden oppsto like etter voldtekten, altså dagen etter ( da jeg var innlagt oå sykehus), og det er ingen tvil om årsakssammenhengen. Denne tannlegen vil altså ikke hjelpe med. (Han befinner seg i Trondheim).

Nå kommer omsider rettssaken opp. Er det noen som har noen råd, eller noen andre spesialister å anbefale? Noen som kanskje tørr å uttale seg i en straffesak...?

Alle råd mottas med veldig stor takk.

Jeg fikk akkurat samme problemet som deg etter å ha fått meg en på trynet. Kjevespesialisten jeg fikk sa det samme, det kan ikke utelukkes men ble ikke utnevnt som en spesifikk årsak.

Og du, utrolig leit at du måtte oppleve det der..Vil bare sende en klem

Anonymous poster hash: 6a544...7e9

AnonymBruker
Skrevet

Da skal du ha oppnevnt bistandsadvokat. Advokatens jobb er, blant annet å hjelpe deg her med dette. Skal erstatningskrav pådømmes i samme rettssak? Da må også medisinsk utredning gjøres i forkant, noe som igjen påhviler bistandsadvokaten.

Kontakt påtaleansvarlig dersom du ikke har fått oppnevnt advokat, eller finn en advokat og be om at advokaten sørger for å bli oppnevnt som bistandsadvokat.

Hei, takk for svar.

Jeg har fått bistandsadvokat (på en måte). Saken er litt spesiell, fordi voldtekten skjedde i et annet land, som har et ganske annet opplegg rundt slike saker enn vi har i Norge. Det er krav om at jeg har advokat i det aktuelle landet, og jeg har fått det oppnevnt, men denne advokaten svarer meg ikke når jeg tar kontakt.

Advokaten i Norge synes det er dumt at erklæringen er så dårlig, men har ikke hatt noen tips om hvordan jeg eventuelt skal gå fram.

Jeg har vært hos tannlege også fordi jeg en god tid etter voldtekten måtte få slipt ned noen tenner for å få til å lukke munnen. Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne få erklæring på at denne hendelsen hadde sammenheng med voldtekten fordi tannlegen som behandlet meg var avgått med pensjon i mellomtiden..

Jeg er jo litt tafatt i situasjonen i utgangspunktet, og synes det er vanskelig å løpe rundt i helsevesenet og ikke ane om jeg blir mistrodd..

AnonymBruker
Skrevet

Nei, en kjevespesialist som ikke har sett deg tidligere kan jo ikke vite når skaden oppsto, det må vel være det helsepersonellet som traff deg på sykehuset som er aktuelle for å skrive en sånn erklæring?

Anonymous poster hash: 4a41b...7b0

AnonymBruker
Skrevet

Nei, en kjevespesialist som ikke har sett deg tidligere kan jo ikke vite når skaden oppsto, det må vel være det helsepersonellet som traff deg på sykehuset som er aktuelle for å skrive en sånn erklæring?

Anonymous poster hash: 4a41b...7b0

Helsepersonellet er i tilfellet de som mottok meg på sykehuset i det landet det skjedde i. De var, for å si det pent, ytterst inkompetente...

Jeg håper jo at de noterte at jeg fortalte om smerten i kjeven. Men mappen min har jeg enda ikke fått se, selv om det er mange år siden og jeg (og advokat) har prøvd mange ganger..

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er en klar og tydelig årsakssammenheng mellom traumet og skaden, så kan ikke en fagperson skrive en slik erklæring du ønsker deg - det ville være det samme som å lyve. Den erklæringen du har fått sannsynliggjør at skaden kommer fra det du opplevde, men kan ikke slå det entydig fast. Du har med andre ord et sterkt indisium.

Om du får fatt i innkomstjournalen på sykehuset som behandlet deg, kan det være at den siste brikken faller på plass, men det er ikke nødvendigvis sikkert.

Anonymous poster hash: f6955...ac7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd overfallsvoldtekt i utlandet. Fikk som deg, beskjed om å skaffe advokat i utlandet. Jeg hadde også problemer med å få tak i denne advokaten. Fikk ikke svar på hverken mail eller telefon. Vil råde deg til å høre mer med advokaten du har her hjemme.

Bor du i Trondheim? Kan evt anbefale deg advokaten jeg hadde.

Anonymous poster hash: 8119d...262
AnonymBruker
Skrevet

Når dette har skjedd i et annet land, så gjelder ikke Norske lover, men det aktuelle landets lover, (i all hovedsak).

Det du burde hatt er en bistandsadvokat i Norge med kompetanse på det aktuelle landet. F.eks. en Norsk advokat med Spania som spesialområde, dersom dette f.eks. skjedde i et Spansk land.

Dette er vanskelig, ikke bare for deg, men også for de som skal hjelpe deg, beklageligvis.

AnonymBruker
Skrevet

Høres jo ut som at tannlegen hjelper deg, og ikke jobber i mot deg. Han kunne jo ha unnlatt å skrive noe om kjeven, eller skrevet at det er vanskelig å si hva det kommer av. I stedet skrev han faktisk at det ikke kan utelukkes at det skjedde i voldsepisoden , altså at det er en sannsynlighet for at det skjedde i voldsepisoden.

Anonymous poster hash: 850de...d94
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er en klar og tydelig årsakssammenheng mellom traumet og skaden, så kan ikke en fagperson skrive en slik erklæring du ønsker deg - det ville være det samme som å lyve. Den erklæringen du har fått sannsynliggjør at skaden kommer fra det du opplevde, men kan ikke slå det entydig fast. Du har med andre ord et sterkt indisium.

Om du får fatt i innkomstjournalen på sykehuset som behandlet deg, kan det være at den siste brikken faller på plass, men det er ikke nødvendigvis sikkert.

Men da skjønner jeg ikke hvordan slike skader noen gang kan bli gjenstand for erstatning? Jeg hadde ikke brudd i kjeven og skade i kjeveleddet tidligere, men jeg gikk jo ikke til lege for å bekrefte at "alt var vel". Så det finnes ikke noe sammenligningsgrunnlag. Men at jeg var hos lege umiddelbart etterpå, og flere ganger siden, med denne skaden, er det virkelig ikke nok..? :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd overfallsvoldtekt i utlandet. Fikk som deg, beskjed om å skaffe advokat i utlandet. Jeg hadde også problemer med å få tak i denne advokaten. Fikk ikke svar på hverken mail eller telefon. Vil råde deg til å høre mer med advokaten du har her hjemme.

Bor du i Trondheim? Kan evt anbefale deg advokaten jeg hadde.

Anonymous poster hash: 8119d...262

Trondheim er nærmeste storby ja, vil gjerne få anbefalt advokat. Jeg har advokat gjennom Dixi, i en større by, og opplever at h*n gjør den som er mulig, men at vi bare blir ignorert..

AnonymBruker
Skrevet

Men da skjønner jeg ikke hvordan slike skader noen gang kan bli gjenstand for erstatning? Jeg hadde ikke brudd i kjeven og skade i kjeveleddet tidligere, men jeg gikk jo ikke til lege for å bekrefte at "alt var vel". Så det finnes ikke noe sammenligningsgrunnlag. Men at jeg var hos lege umiddelbart etterpå, og flere ganger siden, med denne skaden, er det virkelig ikke nok..? :(Anonymous poster hash: 6011a...627

Det er den legen som behandlet deg da skaden var akutt som må skrive en slik erklæring. Alle som ser på det i etterkant må ta det forbeholdet som ligger i å kunne sannsynliggjøre, men ikke konkludere.

AnonymBruker
Skrevet

Høres jo ut som at tannlegen hjelper deg, og ikke jobber i mot deg. Han kunne jo ha unnlatt å skrive noe om kjeven, eller skrevet at det er vanskelig å si hva det kommer av. I stedet skrev han faktisk at det ikke kan utelukkes at det skjedde i voldsepisoden , altså at det er en sannsynlighet for at det skjedde i voldsepisoden.

Anonymous poster hash: 850de...d94

Tannlegen har vært hjelpsom. Han som skrev erklæringen er spesialist på kjeve og er i tillegg tannlege, og det er han jeg oppfatter som unødvendig forsiktig med å skrive at det er sannsynlig med årsakssammenheng mellom skaden jeg har. Han sa til meg på telefon at en slik skade ikke kan oppstå "uten et traume", og dette har jeg fått bekreftet av andre tannleger/leger. Likevel skriver han at han ikke kan utelukke at "skaden" likevel ville oppstått. Det er mulig at han forutsetter at leseren forstår at det sannsynligvis er årsakssammengeng, men at han ikke kan utelukke andre årsaker - men dette er altså alt han har skrevet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er den legen som behandlet deg da skaden var akutt som må skrive en slik erklæring. Alle som ser på det i etterkant må ta det forbeholdet som ligger i å kunne sannsynliggjøre, men ikke konkludere.

Da er jeg sjakk-matt.. Jeg ble gitt så kraftige beroligende midler (uten å få informasjon om hva det var) at jeg husker lite om behandlerne mine og hvem de var. Og journal nekter de å utlevere, så da er det ikke mulig å finne dokumentasjon derifra.. :(

AnonymBruker
Skrevet

Når dette har skjedd i et annet land, så gjelder ikke Norske lover, men det aktuelle landets lover, (i all hovedsak).

Det du burde hatt er en bistandsadvokat i Norge med kompetanse på det aktuelle landet. F.eks. en Norsk advokat med Spania som spesialområde, dersom dette f.eks. skjedde i et Spansk land.

Dette er vanskelig, ikke bare for deg, men også for de som skal hjelpe deg, beklageligvis.

Takk for svar.

Ja, jeg skjønner at norske lover ikke gjelder, men har antatt at bevisverdien er lik, slik at en dokumentert årsakssammenheng mellom voldtekten og kjeveskaden vil være viktig.. Advokaten min i Norge er veldig flink (etter mitt inntrykk), men vi får rett og slett ikke svar fra advokat eller domstol, og når vi først får, så er det ikke svar på det vi spør om.. føles veldig håpløst. Veldig fristende å bare gi opp. Jeg sliter heldigvis ikke så veldig mye psykisk lenger, nå som det er en god del år siden. Men denne rettsprosessen sliter veldig på meg, så det hadde kanskje vært best å bare gi opp når oddsene for å bli trodd er så utrolig dårlige..

Uansett. Takk for alle svar i tråden..

AnonymBruker
Skrevet

Da er jeg sjakk-matt.. Jeg ble gitt så kraftige beroligende midler (uten å få informasjon om hva det var) at jeg husker lite om behandlerne mine og hvem de var. Og journal nekter de å utlevere, så da er det ikke mulig å finne dokumentasjon derifra.. :(Anonymous poster hash: 6011a...627

Ikke nødvendigvis.

Du har en erklæring som sier at skaden kan ha opphav i episoden du nevner.

Jeg må formode at dette er en skade som gir deg til dels store plager i hverdagen, ut fra hva du beskriver. Om du kan grave frem alt som finnes av eldre journaler på deg, fra fastlege, eventuelle spesialister og sykehus osm har behandlet deg opp gjennom årene, så virker det ikke spesielt sannsynlig at en så plagsom lidelse ikke skulle vært nevnt med et ord i noen journal. Du kan med andre ord dokumentere, eller i hvert fall sannsynliggjøre følgende:

1. skaden er forenlig med den episoden du mener forårsaket den. Det har du spesialisterklæring på.

2. Skaden kan kobles til denne hendelsen i tid. Det finnes ingen journalnotater om den før episoden - men rikelig fra tiden etter. Du kan sannsynliggjøre sammenfall i tid. Det finnes neppe noe dokumentert konsultasjon eller sykehusopphold knyttet utelukkende til denne skaden i tiden mellom denne episoden og første dokumenterte journalnotat om den.

Du har med andre ord veldig sterke indisier.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis.

Du har en erklæring som sier at skaden kan ha opphav i episoden du nevner.

Jeg må formode at dette er en skade som gir deg til dels store plager i hverdagen, ut fra hva du beskriver. Om du kan grave frem alt som finnes av eldre journaler på deg, fra fastlege, eventuelle spesialister og sykehus osm har behandlet deg opp gjennom årene, så virker det ikke spesielt sannsynlig at en så plagsom lidelse ikke skulle vært nevnt med et ord i noen journal. Du kan med andre ord dokumentere, eller i hvert fall sannsynliggjøre følgende:

1. skaden er forenlig med den episoden du mener forårsaket den. Det har du spesialisterklæring på.

2. Skaden kan kobles til denne hendelsen i tid. Det finnes ingen journalnotater om den før episoden - men rikelig fra tiden etter. Du kan sannsynliggjøre sammenfall i tid. Det finnes neppe noe dokumentert konsultasjon eller sykehusopphold knyttet utelukkende til denne skaden i tiden mellom denne episoden og første dokumenterte journalnotat om den.

Du har med andre ord veldig sterke indisier.

Det er sant, jeg kan dokumenter det du skriver ovenfor her. Jeg skal forsøke å bli henvist til ny spesialist som kan skrive en litt mer skikkelig erklæring, sånn at det går fram at det faktisk er sannsynlig årsakssammenheng, selv om det ikke kan utelukkes andre årsaker.

Tusen takk for at du gadd å skrive en så ryddig svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er sant, jeg kan dokumenter det du skriver ovenfor her. Jeg skal forsøke å bli henvist til ny spesialist som kan skrive en litt mer skikkelig erklæring, sånn at det går fram at det faktisk er sannsynlig årsakssammenheng, selv om det ikke kan utelukkes andre årsaker. Tusen takk for at du gadd å skrive en så ryddig svar :)Anonymous poster hash: 6011a...627

Gleden er på min side. Jeg håper du kommer noen vei med dette.

AnonymBruker
Skrevet

Det du må være klar over er at medisnske sakkyndig erklæringer ved personskade, skal skrives på en spesiell måte. Det høres ut på det du gjengir her at tannlegen har skrevet det han kan.

Tannlegen har vel fått et mandat fra advokaten(e)?

I mandatet / (bestillingen) så skal det og stå hvordan tannlegen som sakkyndig skal besvare spørsmål om årsakssammenheng, beskrive skaden m.m. er det mer enn 55 % sannsynlig at skaden har årsakssammenheng, men det kan ikke utelukkes at du kan få tilsvarende traume på andre måter, så er erklæringen grei.

Ber du om en ny erklæring fra en ny tannlege, så kan du og risikere å måtte betale mye selv. Jeg har en sakkyndig erklæring i en annen type personskadesak som kostet et betydelig beløp.

Å bytte advokat er mulig. Men du må da selv betale for den tiden den nye advokaten bruker med å sette seg innni saken din, selv om du har fri rettshjelp. Derfro er det så innmariens viktig å treffe riktig med advokat på første valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...