Gå til innhold

Oppblåst arm etter trening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For et halvt år siden hadde jeg en hard treningsøkt hvor jeg presset meg selv til det ytterste med tunge vekter og mange repetisjoner. Hadde ikke spesielt vondt etter treningen første dagen, men to dager etterpå hadde jeg så vondt at jeg skrek av smerter, og klarte ikke å rette ut armen. I tillegg så armen min ikke ut - den var like stor som låret mitt.

Jeg har innsett at dette absolutt ikke var et sjakktrekk for å si det mildt, og bestemte meg for å roe ned på treningen. (Oppfordrer ikke under noen omstendighet noen til å gjøre det jeg gjorde). Jeg dro heller ikke til legen fordi jeg tenkte at det ikke var så ille og regnet med at hevelsen ville gå ned, noe den gjorde etter et par-tre uker. Grunnen til at jeg trener mye er pga at jeg er avhengig av en sterk kropp for å fungere i hverdagen.

Nå, et halvt år senere har jeg ikke mye smerter, men jeg har fortsatt vondt i skulderen, spesielt når jeg bærer ting (skal ikke mer enn en liten bærepose med litt innhold i før jeg får vondt) så jeg mistenker at jeg har fått en slags betennelse i den eller noe. Tar en paracet á 500 mg hvis jeg kjenner at jeg får vondt (men tar ikke før det er helt ille). Føler at det hjelper litt, men ikke så mye. Vet at det finnes ibux også, men tar ikke det. Liker ikke å måtte gå så mye på piller, fordi jeg vet det ikke er bra for magen. Noen som har noen tips til enkle treningsøvelser jeg kan gjøre som ikke etterlater seg så mye belastning på skulderen og som er effektive sånn styrkemessig?

Blir takknemlig for svar :)

Anonymous poster hash: 1fcc1...b88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan legge til at jeg ikke fant så mye svar andre steder, så derfor spør jeg her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke, :vetikke: men etter 2 dager så armen min virkelig ikke ut, og å rette den ut var umulig. Armen er ikke så sterk som før. Gidder ikke å stille noen diagnose på meg selv :fnise: vil bare trene igjen så jeg blir litt sterkere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikee

Det beste for deg er rett og slett komme deg til lege, kiropraktor eller fysioterapeut. Noen som har litt peiling på muskler og treningsskader, det hjelper deg ikke å ta smertestillende eller fortsette uten å få det sjekket ut. Om du så velger å trene kan du gjør vondt verre, så jeg ville ha i alle fall hatt en time hos en fysioterapeut.

Bedre det enn å risikere å skade seg selv mer :)

Jeg hadde et treningsuhell selv og skulderen min hovnet opp, fikk forbud mot å trene i en måneds tid samt timer hos kiropraktor og muskelterapeut for irritert muskel/betent muskel så gikk det greit å begynne igjen med rolig trening. Har ikke hatt problemer siden

Endret av Nikee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det beste for deg er rett og slett komme deg til lege, kiropraktor eller fysioterapeut. Noen som har litt peiling på muskler og treningsskader, det hjelper deg ikke å ta smertestillende eller fortsette uten å få det sjekket ut. Om du så velger å trene kan du gjør vondt verre, så jeg ville ha i alle fall hatt en time hos en fysioterapeut.

Bedre det enn å risikere å skade seg selv mer :)

Jeg hadde et treningsuhell selv og skulderen min hovnet opp, fikk forbud mot å trene i en måneds tid samt timer hos kiropraktor og muskelterapeut for irritert muskel/betent muskel så gikk det greit å begynne igjen med rolig trening. Har ikke hatt problemer siden

kanskje jeg skal prøve det :) tusen takk for tips! gjør hva som helst nå (selv om jeg hater å gå til legen), og vil gjerne kunne fungere normalt igjen :) tenkte bare det var greit å spørre her inne først sånn at jeg unngår å dra til legen unødvendig. vil ikke virke som en hypokonder heller, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nikee

kanskje jeg skal prøve det :) tusen takk for tips! gjør hva som helst nå (selv om jeg hater å gå til legen), og vil gjerne kunne fungere normalt igjen :) tenkte bare det var greit å spørre her inne først sånn at jeg unngår å dra til legen unødvendig. vil ikke virke som en hypokonder heller, hehe :)

Det er verdt å sjekke ut i alle fall, det er så dumt om man fortsetter å "skade" seg selv ved å ikke la det bli fikset. Har hatt det samme med andre muskler, har gått med det i lengre tid (år faktisk) og nå må jeg regelmessig for behandling. Så jo tidligere du får sjekke det ut, jo raskere blir du bedre :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er verdt å sjekke ut i alle fall, det er så dumt om man fortsetter å "skade" seg selv ved å ikke la det bli fikset. Har hatt det samme med andre muskler, har gått med det i lengre tid (år faktisk) og nå må jeg regelmessig for behandling. Så jo tidligere du får sjekke det ut, jo raskere blir du bedre :jepp:

:smilorange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS: Jeg vil gjøre deg oppmerksom på at du henges ut i denne tråden:http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=421727&page=151

Anonymous poster hash: 2e82e...bb5

Tusen takk for tipset! Vet ikke helt hva jeg skal si til dette, da innlegget jeg har skrevet faktisk er ganske alvorlig, spesielt når jeg selv ikke vet med sikkerhet hva som har forårsaket at armen har blitt oppblåst og at jeg fortsatt sliter med smerter i den.

Men jeg er jo anonym, så det er ikke helt krise selvom jeg absolutt skulle vært foruten uthengingen :) Hadde likevel satt pris på om innlegget hadde blitt rapportert og at en moderator gjennomgår "uthengingstråden".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som om du har hatt rabdomyolyse :) I og med at det er så pass lenge siden vil du ikke dø av det, men jeg ville uten tvil tatt en tur til legen for å ta litt tester ol - rart at det skal være så pass ille et halvt år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hadde oppsøkt lege. rabdomyolyse kan være dødelig

Nå vet jeg ikke med sikkerhet om det er rabdomyolyse jeg har hatt, men regner uansett med at jeg skal dra til lege hvis ikke armen blir bedre for å høre hva det er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Høres veldig ut som om du har hatt rabdomyolyse :) I og med at det er så pass lenge siden vil du ikke dø av det, men jeg ville uten tvil tatt en tur til legen for å ta litt tester ol - rart at det skal være så pass ille et halvt år senere.

Åja, ikke vet jeg, hehe. :) Ja, jeg får vondt med en gang jeg bærer noe som er litt tungt på den skulderen, men det går jo over med hvile (uten belastning av noe slag over en periode, vesker o.l.) og smertestillende. Jeg klarer å rette ut armen helt og sånt nå (men greide det ikke på flere mnd etter denne treningsøkten) så det er egentlig bare smerter pga den som henger igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Nei, ikke det samme. Da hadde han vært akutt innlagt på sykehus eller vært død innen få timer.

Det du opplevde ts var treningsverk. Har opplevd det mange ganger når man har trent biceps for første gang på lenge, og trent litt for hardt. Kan ikke rette ut, gjør sabla vondt og litt hoven. Så stor som låret ditt var den nok ikke, men at det gjorde vondt tviler jeg ikke på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Høres absolutt ikke sånn ut, for da skal man legges inn akutt. Det er en dødelig skade om den ikke behandles med en gang. Pluss at det krever EKSTREMT mye trening for at man skal få det. Helt enorm belastning på kroppen. Ingen vanlig utrent person klarer presse seg så mye. Så garantert ikke rabdomulyse.

Endret av Walden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvordan kan man IKKE gå til legen dersom armen din er svært smertefull og i tillegg blir like stor som låret? Vel, er du såpass tett skjønner jeg at du også er i stand til å trene på deg rabdo.

Anonymous poster hash: b6864...694
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan kan man IKKE gå til legen dersom armen din er svært smertefull og i tillegg blir like stor som låret? Vel, er du såpass tett skjønner jeg at du også er i stand til å trene på deg rabdo.

Fordi jeg tenkte at det ville gå over som vanlig treningsverk. Har aldri tenkt tanken på rabdomyolyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett - hevelsen gikk omsider ned, men har fortsatt litt smerter, og det går etter forholdene ganske mye bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi jeg tenkte at det ville gå over som vanlig treningsverk. Har aldri tenkt tanken på rabdomyolyse.

Det ringte ikke en bjelle eller femti når det gjorde vondt og armen ble stor? Jøss, altså.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...