Gå til innhold

Politiet i Norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener dere om politiet i Norge?

Anonymous poster hash: 7ab78...8a0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen spesiell grunn til at du spør?

Anonymous poster hash: b89dc...d6e
AnonymBruker
Skrevet

Bør du ikke ytre en mening eller ta opp en sak for å skape debatt rundt dette? Jeg kunne sagt "hva mener dere om brannvesenet i Norge", og det blir ikke skapt noe debatt ut av det. Jeg har uansett ikke hatt noe særlig med loven å gjøre. En sykkel ble stjålet noen år siden, men ellers så har jeg bare vært i kontakt med de angående fornyelse av pass.

Anonymous poster hash: b144a...f3b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er nok bare interessert i å høre folk sine meninger om politiet generelt. :)

AnonymBruker
Skrevet

Er nok bare interessert i å høre folk sine meninger om politiet generelt. :)Anonymous poster hash: 7ab78...8a0

Du er ikke tilfeldigvis politiet selv?

Anonymous poster hash: b144a...f3b

AnonymBruker
Skrevet

Stort sett godt å si norsk politi. Det finnes idioter der også, og jeg kjenner et par på politihøgskolen jeg ikke helt klarer å se for meg at skal representere ordensmakten og håndheve lov og orden i fremtiden, men politiet totalt sett har jeg ikke noe særlig å utsette på.

Man kan jo mene det man vil om oppklaringsprosenter og diverse hendelser opp gjennom, men jeg vet egentlig for lite om det til å være for bastant. Jeg har et problem med hvordan politisaker etterforskes, men det klandrer jeg ikke politifolk for. Det jeg derimot vet med sikkerhet er de gangene jeg har snakket med politibetjenter mens de har vært ute i tjeneste, da har de uten unntak vært respektfulle og hyggelige folk jeg har hatt tillit til. Så jeg føler meg helt komfortabel når jeg passerer politiet på gata, er ikke bekymret for å snakke med dem og ville ikke vegret meg for å ringe politiet dersom det var nødvendig.

Anonymous poster hash: ab279...1f1
Skrevet

Har hatt mye med politiet å gjøre via jobb. Med et par unntak utelukkende positive erfaringer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ett par stykker (etniske nordmenn) som bodde i Oslo, som opplevde å bli stoppet og ransaket av politiet opp til fleire ganger nærmest hver eneste gang dem var ute og gikk kveldstur eller var på vei hjem fra fest. Men gjenger av utlendinger som dealer narko helt åpenlyst blir aldri stoppet. Politiet er vel livredde for å bli stemplet som rasister. Så det er mye mer lettvint å gå etter etniske nordmenn, som ikke har så lett for å klage og sutre over dårlig dem føler seg behandlet...

Anonymous poster hash: eb8f2...2ec

Skrevet

Prioriterer for dårlig. De utfører overgrep mot de svakeste her i samfunnet. Fremfor og ta tak i mer alvorlige hendelser.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er nok bare interessert i å høre folk sine meninger om politiet generelt. :)

Ok. Men hva mener du selv om norsk politi?

Anonymous poster hash: b89dc...d6e

AnonymBruker
Skrevet

Prioriterer for dårlig. De utfører overgrep mot de svakeste her i samfunnet. Fremfor og ta tak i mer alvorlige hendelser.

Enig i dette

Anonymous poster hash: 897dc...7f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

http://www.tv2.no/a/6974857

Politiet i Bergen brukte femten måneder på å etterforske en rekke seksuelle overgrep mot barn. Vanskelige saker som dette, har ikke politiet lyst til å ta i med en ildtang en gang. Det er my lettere å gå etter folk som kjører i 63 km/t i en 60-sone. Eller en gammel og skrøpelig narkoman som lever på gaten, og som blir stoppet med ett par gram hasj eller cannabis.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

http://www.tv2.no/a/6974857

Politiet i Bergen brukte femten måneder på å etterforske en rekke seksuelle overgrep mot barn. Vanskelige saker som dette, har ikke politiet lyst til å ta i med en ildtang en gang. Det er my lettere å gå etter folk som kjører i 63 km/t i en 60-sone. Eller en gammel og skrøpelig narkoman som lever på gaten, og som blir stoppet med ett par gram hasj eller cannabis.

Sånn blir det med "effektivisering" og "rasjonalisering" opp og ned og i mente, samtidig som betalingsviljen for offentlige tjenester som politi ikke akkurat er den største i Norge heller. Folk må nok forvente å sørge mer for egen sikkerhet i de tøffe årene som kommer.

Anonymous poster hash: ab5d5...abb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

http://www.tv2.no/a/6974857 Politiet i Bergen brukte femten måneder på å etterforske en rekke seksuelle overgrep mot barn. Vanskelige saker som dette, har ikke politiet lyst til å ta i med en ildtang en gang. Det er my lettere å gå etter folk som kjører i 63 km/t i en 60-sone. Eller en gammel og skrøpelig narkoman som lever på gaten, og som blir stoppet med ett par gram hasj eller cannabis. Anonymous poster hash: eb8f2...2ec

Det er forskjellige enheter i politiet med forskjellige budsjetter som håndterer de respektive sakene. Det står ikke politiet fritt å prioritere slik.

Anonymous poster hash: 3fa8a...96c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er forskjellige enheter i politiet med forskjellige budsjetter som håndterer de respektive sakene. Det står ikke politiet fritt å prioritere slik.

Hvem bestemmer det da?

Såvidt meg bekjent har politiet blitt refset flere ganger for feil prioritering av riksadvokaten. De jager heller slitne narkomane, enn og ta bakmennene og de store haiene.

Politiet som organisasjon påvirker sitt eget arbeid slik de selv ønsker.

Endret av debattanten
  • Liker 2
Gjest snoopy_93
Skrevet

De er flinke til å gi svar på det jeg lurer på både på mail og når jeg snakker med de "face to face". Bortsett fra da jeg ringte de pga feststøy på en onsdag kl 3 på natta. Fikk beskjed om å ordne opp selv. Hvilket jeg ikke gjorde på grunnlag av at det er et område hvor det er mye vold, knivstikkinger og generelt bråk.

Synes de gjør en grei jobb - bedre enn å ikke ha noe politi

AnonymBruker
Skrevet

Hvem bestemmer det da?

Såvidt meg bekjent har politiet blitt refset flere ganger for feil prioritering av riksadvokaten. De jager heller slitne narkomane, enn og ta bakmennene og de store haiene.

Politiet som organisasjon påvirker sitt eget arbeid slik de selv ønsker.

Politiet er underlagt politidirektoratet, og politidirektoratet svarer for justisdepartementet. Ingen av disse instansene står fritt til å omdefinere midler for å "jage slitne narkomane." Dette er en stråmann og en grunnleggende misforståelse av hvordan politiet jobber og hvilke mandater de har.

Å sette UP opp mot narkotikapoliti er med andre ord et uttrykk for uvitenhet.

Får man refs for gale prioriteringer går det nok snarere innad i det enkelte avsnitt enn mellom dem. Hvilke deler av politiet som får hvilke ressurser er en langt større og mer formalisert prosess.

• Liker 1
Skrevet

Politiet er underlagt politidirektoratet, og politidirektoratet svarer for justisdepartementet. Ingen av disse instansene står fritt til å omdefinere midler for å "jage slitne narkomane." Dette er en stråmann og en grunnleggende misforståelse av hvordan politiet jobber og hvilke mandater de har.

Å sette UP opp mot narkotikapoliti er med andre ord et uttrykk for uvitenhet.

Får man refs for gale prioriteringer går det nok snarere innad i det enkelte avsnitt enn mellom dem. Hvilke deler av politiet som får hvilke ressurser er en langt større og mer formalisert prosess.

Ja, tråden burde kanskje vært definert litt nøyere om det gjelder den gjengse politibetjenten i gaten eller høyere opp i administrasjonen.

Poenget mitt står uansett, men det kan nok rettes mot politidirektoratet i større grad enn den "gjengse politimann".

Skrevet

Har nesten bare positive ting å si om det norske politiet. Men i Forsvaret merket jeg at det var en del mindreverdighetskomplekser både fra politiet og soldatene. Ble litt kniving og konkurransepreget noen ganger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er kjekke karer. Jeg er glad de støtter utroskap, moral er for tapere! :)

– Skal jeg fortelle dama mi at jeg har vært utro?
– Nei, nei, nei dèt må du for all del ikke gjøre, svarer betjenten kontant.

Soldaten ser på oss, mens tårene triller ned langs kinne. Betjent følger opp med å si:
– Ta det med ro gutt, det her ordner seg. Husk, at det å være utro, er verst første gang!

http://politiforum.no/no/nyheter/2015/mai/Det+ble+ikke+så+«heftig+og+rått»

:fnise::laugh:

Anonymous poster hash: dabdf...1a0
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...