Gå til innhold

Festlige Dawkins

debatant

Anbefalte innlegg

Gjest Balian de Ibelin

Er sikker på at bikkja di legger merke til m du behandler den med respekt eller ikke.

At v skiller mellom bikkjer og ulver gjør språket mer presist. Det er vel ikke noe galt med det.

Det var jo Darwin som skrev om artenes opprinnelse, uten å ha noen formening om hva en art var....

Herlig forskning :)

Ja for Gud forklarer jo alt så mye bedre

Jeg pekte med fingeren og poff så kom det en hund.

ok kanskje ikke akkurat slik det står. Men det er i bunn å grunn hvordan Gud gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så da er vi enige om at evolusjon ikke er observert, og dermed uvitenskapelig. Da vitenskap har med observering av naturlige prosesser å gjøre.

At bakterier er dømt til å forbli bakterier, handler vel heller ikke om "artenes opprinnelse" å gjøre heller.....

Les en gang til. Artikkelen jeg henviste til forklarte jo tydelig at man faktisk kunne observere endringer i hvilke egenskaper bakteriene hadde, etterhvert som man forandret miljøet dens (som f. eks. å endre tilgjengelige næringsstoffer).

Nei, det er de ikke dømt til. Bakterier er encellede organismer og således lite komplekse. Men med utgangspunkt i cellen så har man altså både mindre og mer komplekse arter som i bunn og grunn er en stor samling celler. 

Anonymous poster hash: 84ee0...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Er sikker på at bikkja di legger merke til om du behandler den med respekt eller ikke.

At vi skiller mellom bikkjer og ulver gjør språket mer presist. Det er vel ikke noe galt med det.

Det var jo Darwin som skrev om artenes opprinnelse, uten å ha noen formening om hva en art var....

Herlig forskning :)

Ikke om jeg behandler den med respekt - for det gjør jeg alltid. Men den merker nok hvis andre ikke behandler den med respekt. Og de igjen vil få oppleve hvor respektløs jeg kan bli hvis noen behandler hunden min respektløst. 

Du har rett i at vi bruker språket for å presisere hva vi mener. Det er en lingvistisk og kulturell forskjell på Gud og gud. 

Men! bare fordi vi har språklige mekanismer for å skille mellom ei ape, en gorilla, og en sjimpanse, så er det ikke dermed gitt at naturen føyer seg disse menneskeskapte lingvistiske skillemekanismene. Og på grunn av denne språklige skille-arven fra Carl von Linne er det også vanskelig å skille fossilfunn, da den er diskret, og ikke kontinuerlig - til tross for at prosesser i naturen faktisk er kontinuerlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om jeg behandler den med respekt - for det gjør jeg alltid. Men den merker nok hvis andre ikke behandler den med respekt. Og de igjen vil få oppleve hvor respektløs jeg kan bli hvis noen behandler hunden min respektløst. 

Du har rett i at vi bruker språket for å presisere hva vi mener. Det er en lingvistisk og kulturell forskjell på Gud og gud. 

Men! bare fordi vi har språklige mekanismer for å skille mellom ei ape, en gorilla, og en sjimpanse, så er det ikke dermed gitt at naturen føyer seg disse menneskeskapte lingvistiske skillemekanismene. Og på grunn av denne språklige skille-arven fra Carl von Linne er det også vanskelig å skille fossilfunn, da den er diskret, og ikke kontinuerlig - til tross for at prosesser i naturen faktisk er kontinuerlige. 

Om du er respektfull, må du gjerne kalle den en gulrot. Uansett håper jeg du har mer respekt for mennesker enn bikkjer. Det er tross alt en bikkje. Håper du skjønner det.

tror nok mange setter pris på von Linnes klassifisering. Det har mye for seg selv om teologen Darwin ikke likte det. Han hadde inn mening om hva en art var engang. 

Håper virkelig du ser forskjell på mennesker, gorillaer og sjimpanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les en gang til. Artikkelen jeg henviste til forklarte jo tydelig at man faktisk kunne observere endringer i hvilke egenskaper bakteriene hadde, etterhvert som man forandret miljøet dens (som f. eks. å endre tilgjengelige næringsstoffer).

Nei, det er de ikke dømt til. Bakterier er encellede organismer og således lite komplekse. Men med utgangspunkt i cellen så har man altså både mindre og mer komplekse arter som i bunn og grunn er en stor samling celler. 

Anonymous poster hash: 84ee0...4e9

Jeg ga fyren en artikkel hvor man har observert evolusjonen fra encella til flercella organismer, på bare noen få måneder.

Det er et enormt evolusjonært hopp, men han forsto ingen ting av det, og fortsatte bare å repetere de 5 "argumentene" han har greid å lære seg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga fyren en artikkel hvor man har observert evolusjonen fra encella til flercella organismer, på bare noen få måneder.

Det er et enormt evolusjonært hopp, men han forsto ingen ting av det, og fortsatte bare å repetere de 5 "argumentene" han har greid å lære seg :ler:

Du viker ikke veldig moden eller voksen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

really

Ja, absolutt. Umodenheten jeg viser ovenfor deg, er en gjenspeiling av hvordan du opptrer... Innlegget du siterte av meg nå sist, var for øvrig bare en gjenfortelling av virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4683dcffe455ef26ed519ffa24b15e42.jpg

Siden dette kom opp igjen Kanskje flere enn jeg som likte det og vil se klippet det er hentet fra?

Jeg burde visst sett den serien....

(Og Exodus er 2. Mosebok for de som vil sjekke bibelsitatene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette kom opp igjen Kanskje flere enn jeg som likte det og vil se klippet det er hentet fra?

Jeg burde visst sett den serien....

(Og Exodus er 2. Mosebok for de som vil sjekke bibelsitatene)

tullet ditt har ingen ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at du her innrømmer at bibelen er tull ikke sant ?

Det var ganske morsomt :ler: Men, men... Hva kan man forvente av en mann som følger en gud som er så sadistisk at han lager bakterier som bæsjer syre på tenna dine, og skaper betennelser i tannkjøttet, som i verste fall kan føre til død.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Balian de Ibelin

Det var ganske morsomt :ler: Men, men... Hva kan man forvente av en mann som følger en gud som er så sadistisk at han lager bakterier som bæsjer syre på tenna dine, og skaper betennelser i tannkjøttet, som i verste fall kan føre til død.

Sant

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at du her innrømmer at bibelen er tull ikke sant ?

Sammenhengen var dine kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Sammenhengen var dine kommentarer.

Det at du ikke ser det. Kommer ikke som noe sjokk.

Men jeg forlater nå denne debatten. 

men som et siste spm

hva om du tar feil ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du mensen, hehe

om du svarer svarer jeg og..........

Om jeg svarer? På hva? Forsøket ditt på å vri deg unna spørsmålet?

Kan du peke på en konkret mekanisme som hindrer utallige små forandringer fra å kombinert bli store og godt synlige forandringer over lang tid? Ja eller nei, takk. Og begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du ikke ser det. Kommer ikke som noe sjokk.

Men jeg forlater nå denne debatten. 

men som et siste spm

hva om du tar feil ?

Jeg tar ikke feil. Gud forandret mitt liv i et  øyeblikk, Jeg har et daglig forhold til min frelser, dette bygger ikke på suggesjon. Jeg var ingen massemorder, men Jesus frelste meg for masse ulydighet ferdet.

Det er umulig at Jesus ikke er den Han gir seg ut for å være. Akkurat som at du representerer deg.

Guds lover er evige og troverdige. Derfor kan en forholde seg til dem.

Om jeg tar feil om noe har Gud makt til å korrigere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Jeg tar ikke feil. Gud forandret mitt liv i et  øyeblikk, Jeg har et daglig forhold til min frelser, dette bygger ikke på suggesjon. Jeg var ingen massemorder, men Jesus frelste meg for masse ulydighet ferdet.

Det er umulig at Jesus ikke er den Han gir seg ut for å være. Akkurat som at du representerer deg.

Guds lover er evige og troverdige. Derfor kan en forholde seg til dem.

Om jeg tar feil om noe har Gud makt til å korrigere meg.

Du svarer på noe jeg ikke spurte om. 

Gud finnes ikke så Gud kan ikke korrigere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer på noe jeg ikke spurte om. 

Gud finnes ikke så Gud kan ikke korrigere deg.

Jeg kjenner Guds ånd.

Bibelen sier: mine får hører min røst. Så jo jeg kan korrigeres, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...