Gå til innhold

Intelligens!


alisia4

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Ja, disse sjakkspillerene. Hadde de bare lært å samarbeide.

Ja, og i tillegg var han en ener i sitt game. Forresten så gjaldt dette utenfor spillebanen da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus

Ja, og i tillegg var han en ener i sitt game. Forresten så gjaldt dette utenfor spillebanen da......

Åja, trodde det var en du spilte mot, jeg ;)

Men det som ofte er viktig for en god sjakkspiller er at han har god hukommelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skarpsindig' date=' logisk og fornuftig person. Tar lett resonnement, og serverer gode resonnement. Kreativ.[/quote']

Hadde du skrevet tenker fornuftig, så ville jeg vært mer enig med deg. Selv de mest intelligente kan gjøre en rekke ufornuftige ting..

Å være fornuftig går en del på selvdisiplin, evne til å styre følelser samt evne til å se konsekvenser av det man gjør. Tror ikke det altid har sammenheng med intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som er intelligent, er en som stadig går inn og vurderer seg selv og sine standpunkt. En som ikke trekker forhastede konklusjoner, men hele tiden søker ny kunnskap og forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane
Et kort og greit spørsmål:

Hva forbinner DERE med intelligente personer?

Dorthe Skappel eller Ole Klemtesen - klarer nesten ikke å bestemme meg, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe Skappel eller Ole Klemtesen - klarer nesten ikke å bestemme meg, jeg.

:hoho:

Det var vel hvem og ikke hva det da LoisLane ;)

Jeg syns både Poirot og TomKrus ga helt greie beskrivelser tidlig i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Åja, trodde det var en du spilte mot, jeg ;)

Men det som ofte er viktig for en god sjakkspiller er at han har god hukommelse.

OK, ok

Men jeg trodde man ikke var ute etter fasiten, bare hva man forbandt med intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor intelligente mennesker kan også være dumme.

Det er også sant. Dersom en person har en IQ på 200-220 eller mer er denne personen i faresonen til å bli gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har "forsket" litt mer på området nå. I logiske oppgaver som f.eks. matematikk er gjennomsnitts-jenta og gjennomsnitts-gutten ganske like frem til 15 års alderen. Fra 15 års alderen begynner guttene å dra ifra. En annen ting er at andelen "svært intelligente" er mye høyere hos guttene enn jentene.

Når det gjelder størrelse på hjernen og IQ så har det ingen sammenheng. Faktisk så hadde Albert Einstein 15% mindre hjerne enn gjennomsnittsmannen.(Og ingen vil vel benekte at han var intelligent :wink: )

En annen myte som er knust er myten om at mennesket bare bruker 10-15% av sin hjernekapasitet. Det er helt feil. Vi bruker hele hjernekapasiteten vår, men til forskjellige formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder størrelse på hjernen og IQ så har det ingen sammenheng. Faktisk så hadde Albert Einstein 15% mindre hjerne enn gjennomsnittsmannen.(Og ingen vil vel benekte at han var intelligent :wink: )

.

Lurer på om albert hadde klart å sende en txtmelding med den nye sony ericcson.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen myte som er knust er myten om at mennesket bare bruker 10-15% av sin hjernekapasitet. Det er helt feil. Vi bruker hele hjernekapasiteten vår, men til forskjellige formål.

Hvorfor slike myer overlever skjønner jeg ikke. Husker jeg jobbet med noen folk som mente at de brukte 90% av hjernen sin da de tok syre (kontra de sedvanlige 10%). Disse gutta brukte nok bare 90% av hjernekapasiteten sin, ja. Kanskje mindre og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når jeg mener at altfor smarte mennesker kan være dumme er det de kan gjøre og få til. Det er de som har kapasitet til å sprenge hele jordkloden i filler. De mekker masse "nyttig" som senere viser seg å være farlige etc. En dag vil en eller noen smartinger finne opp noe "sensasjonelt" men som gir katastrofale følger fordi de glemte noe så viktig som fornuften. Dette skjer allerede nå i verden. Smarte mennesker og gale mennesker deler samme "hjernemønster". Er du smart er du gal, er du gal er du smart. Jeg foretrekker heller å leke dum :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når jeg mener at altfor smarte mennesker kan være dumme er det de kan gjøre og få til. Det er de som har kapasitet til å sprenge hele jordkloden i filler. De mekker masse "nyttig" som senere viser seg å være farlige etc. En dag vil en eller noen smartinger finne opp noe "sensasjonelt" men som gir katastrofale følger fordi de glemte noe så viktig som fornuften. Dette skjer allerede nå i verden. Smarte mennesker og gale mennesker deler samme "hjernemønster". Er du smart er du gal, er du gal er du smart. Jeg foretrekker heller å leke dum :P[/quote

Det var meg som glemte å logge på :P

*dum*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bekymringene har også de som utvikler farlige ting (Dersom de ikke er utviklet med formål å bli brukt som våpen.) F.eks. ytret Albert Einstein sterk bekymring da han utviklet atomsplitting (Atombombe og atomkraft) men han så også at dette var en gren i utviklingen som måtte gjøres. En annen side av saken er at dersom han ikke hadde utviklet dette ville en annen før aller siden gjort det. En annen side av saken er at forskere ofte ikke bestemmer retningen på sin egen forskning men blir "diktert" av stat eller et firma hva de skal forsøke å utvikle. Så det er ikke så enkelt å være forsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intelligente mennesker behøver ikke være flink i alt. Men får likevel inntrykk at noen kommer med slike fordommer forde.

så poenget mitt er at man slettes ikke er uintelligent fordi man ikke klarer å bestå mensa prøven. For når det gjelder det, så handler det bare om å tenke ENKELT, og hva det har med intelligense å gjøre, forstår jeg bare ikke. :klø:

Å ikke er man uintelligent pga. måten man formulerer seg på heller, selv om noen vil påstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For når det gjelder det, så handler det bare om å tenke ENKELT, og hva det har med intelligense å gjøre, forstår jeg bare ikke. :klø:

Har du aldri sett genialiteten i enkle løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...