Gå til innhold

Intelligens!


alisia4

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Valhalla

Det spørs hva man mener. De som har fått merkelappen "intelektuell" eller "de intelektuelle" er ofte svært irriterende, nedlatende og selvhøytidelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Det spørs hva man mener. De som har fått merkelappen "intelektuell" eller "de intelektuelle" er ofte svært irriterende' date=' nedlatende og selvhøytidelige.[/quote']

Intelligens er vel mer eller mindre medfødt (med visse forbehold), mens for å være intellektuell må man være belest (men ikke nødvendigvis intelligent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intelligens er vel mer eller mindre medfødt (med visse forbehold), mens for å være intellektuell må man være belest (men ikke nødvendigvis intelligent).

Intelligens er tillært. Det er ikke uten grunn ulven er mer intelligent enn hunden, ulven må jakte sin egen mat, og hundene har blitt dummere pga mennesker.

Jeg er også uenig i at intelllektuell handler om å være belest. Har snakket med 12 år gamle gutter som lever på søppenldynga i manila som er langt mer intellektuelle og reflekterte til tross deres manglende skolegang, enn jeg har hørt professorer forelese på blindern...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesten

En intelligent person er for meg et menneske som er i stand til å reflektere over sak, tenke gjennom problemer og deretter komme med et veloverveid svar som gjenspeiler dette.

Intelligens er ikke nødvendigvis likt med det å ha lest mye og mangt. Jeg vil heller si at intelligens har med personens evne til å oppfatte saker og ting. Litt må være medfødt, men dersom evnen og viljen er til stede tror jeg det er fullt mulig å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En belest og kunnskapsrik person som kan og vet mye om fakta, vil jeg kalle smart.

En intelligent person vil jeg karakterisere som en person som har evnen til å se ting fra forskjellige sider, en som ikke dømmer, en som stoler på sine egne meninger uten å være påståelig, en som kan ta imot gode råd, har empati og er ett medmenneske. En som har lært av sin livserfaring uavhengig av alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Intelligens er tillært. Det er ikke uten grunn ulven er mer intelligent enn hunden' date=' ulven må jakte sin egen mat, og hundene har blitt dummere pga mennesker. [/quote']

Og mennesket er mer intelligent enn sjimpansen, men det er ikke bare på grunn av hva vi lærer i våre individuelle liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på EQ og IQ. Altså på sosial intelligens og annen intelligens.

Hva jeg forbinder med intelligente mennesker?

En intelligent person er en som kan en del, er såkalt glup. Har meninger og kan stå for sine meninger, er oppegående og kan tenke selv.

Det å være intelligent og det å være intelektuell ser jeg på som to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LoisLane

Veldig interessant å se alle skrivefeilene i denne tråden... :wink:

JADA, jeg vet at intelligens ikke har noe med ortografiske evner å gjøre, klarer bare ikke å dy meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En intelligent person forbinder jeg med en som er flink i alt det rasjonelle. I det som krever gjennomgåelse av opplevelsene dine i hue.

Det jeg tror du snakker om waco, forstår jeg som klokskap. Hvor godt du forstår det empiriske el. LivsErfaringen, ting som skjer med deg før igjennomgåelsen.

Feks Det er begrensninger for hvor mye du kan bli klok på av å bare la formler gå igjennom hodet ditt i stor fart.

Er du klok har du erfart livet. Intelligent kan godt en 3 år gammel gutt være. Alikevel kan det være masse livskloke barn også som lever mye uti det fri. Man blir vel ikke stort klok av å jobbe i et kontor og se på tv i fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intelligent og intellektuell er 2 forskjellige ting.

En intelligent person er en som oppfatter ting fort, god forstand, klartenkt, begavet eller lynende i å gi svar. (Høy IQ)

En intellektuell person er en som er høyt utdannet teoretisk.

Ergo man kan IKKE sammenligne disse 2. Det går f.eks. an å være lynende intelligent uten å være intellektuell da intellektuell betyr å være belest. Det går også an å være intellektuell UTEN å være intelligent da man kan lese som bare det for å lære mye uten egentelig å være spesielt intelligent.

Hvis du f.eks har 2 naboer, den ene er lagerarbeider og den andre er akademiker så er akademikeren intellektuell men det er slettes ikke sikkert at han/hun er mer intelligent enn lagerarbeideren.

EQ på den annen side er noe helt annet. Det er følelsesmessig intelligens. Jeg vil hevde at i snitt så har kvinner høyere EQ enn menn mens menn i snitt har høyere IQ enn kvinner. Dette er genetisk og noe naturen har utviklet i tusenvis av år fordi kvinner og menn har tradisjonelt hatt forskjellige oppgaver i samfunnet. Det er også vitenskapelig bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Et kort og greit spørsmål:

Hva forbinner DERE med intelligente personer?

Jeg vet ikke om han virkelig var intelligent, men jeg forbinder alltid sjakkspillere med intelligens. Derfor var vel denne personen som spilte sjakk intelligent...og så satt ha bare og stirret ut i luften, og var svært egoistisk, og så bare saken på sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Jeg vet ikke om han virkelig var intelligent, men jeg forbinder alltid sjakkspillere med intelligens. Derfor var vel denne personen som spilte sjakk intelligent...og så satt ha bare og stirret ut i luften, og var svært egoistisk, og så bare saken på sin måte.

Ja, disse sjakkspillerene. Hadde de bare lært å samarbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil hevde at i snitt så har kvinner høyere EQ enn menn mens menn i snitt har høyere IQ enn kvinner. Dette er genetisk og noe naturen har utviklet i tusenvis av år fordi kvinner og menn har tradisjonelt hatt forskjellige oppgaver i samfunnet. Det er også vitenskapelig bevist.

Kvinner gjør det like godt som menn på IQ-tester.. Kan du fortelle oss hvor disse vitenskapelige bevisene finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...