Gå til innhold

Jeg må ta opp noe med dere....

Gjest iGirl

Anbefalte innlegg

Skuff! trodde det var noe interessant. Mange som kan det, hehe!

//Sportsidiot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Det er nå merkelig å si 00 til 24. Mer naturlig å si hele døgnet eller 01 til 24:00. Aksepterer man først at det heter kl 00 kan man ikke også ha kl 24.

Men dere "nei det heter 23:59:59:999 tilhengere", kan dere ikke fortelle hvordan man sier hele døgnet uten å ta med minuttet og sekunder men dog et klokkeslett? Kl 00 til 23 gir en times fri parkering eller hva det nå er.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Med min logikk tenker jeg som så at:

Finnes år 0. Nei.

Det går fint an å si 24:59 (om man plent vil) og minuttet etter si kl. 1:00. Det betyr heller ikke at en må innføre en 25te time, som er hevdet tidlig i tråden. Det er og blir 24 timer i døgnet.

Hvor mange år er det mellom år 1 før Kristus og år 1 etter kristus? Gjerdestolpeproblem: et mellomrom, to gjerdestolper.

(Sånn i fall noen vrir seg i vånde over år 0: fra 1.1.0001 før Kristus til 1.1.0001 etter Kristus er det et år. Akkurat som det er 59 minutter mellom kl 24 eller 00 og kl 01 uansett hvordan du skriver det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Hvor mange år er det mellom år 1 før Kristus og år 1 etter kristus? Gjerdestolpeproblem: et mellomrom, to gjerdestolper.

(Sånn i fall noen vrir seg i vånde over år 0: fra 1.1.0001 før Kristus til 1.1.0001 etter Kristus er det et år. Akkurat som det er 59 minutter mellom kl 24 eller 00 og kl 01 uansett hvordan du skriver det).

La oss nå for guds skyld (no pun intended) ikke blande Kristus inn i dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

La oss nå for guds skyld (no pun intended) ikke blande Kristus inn i dette.

Litt sv en retorikk dette. Er du tom for argumenter kanskje ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Litt sv en retorikk dette. Er du tom for argumenter kanskje ...?

Beklager, prøvde bare å løsne stemning litt med å komme med litt humor. Burde visst bedre. :regler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du har helt rett, men det er jo rart at man godkjenner uttrykket 24/7 da..

Anonymous poster hash: b025a...931
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Du har helt rett, men det er jo rart at man godkjenner uttrykket 24/7 da..

Anonymous poster hash: b025a...931

Det blir noe annet da.. 24/7 viser til at det er 24 timer i døgnet og 7 dager i uken. Ifølge logikken til de som mener at man kan si 24:00 ville det vært 25/7.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Har dere ikke bestemt dere enda? Jeg kan avgjøre det for dere. Det er verken 24 eller 00. Det heter kl er snart leggetid. Det sa jeg lenge sida sånn:

:natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det blir noe annet da.. 24/7 viser til at det er 24 timer i døgnet og 7 dager i uken. Ifølge logikken til de som mener at man kan si 24:00 ville det vært 25/7.

Hjelpe meg.

Uansett hvordan du snur og vender på det har døgnet 24 timer. Dvs en kan jo lure, det virker som dere tror at det bare har 23:59:59:999.

Timen mellom midnatt - enten du kaller midnatt kl 24 eller 00 - og 01:00 er bare en - 1 - (leser, siger og skriver en) uansett. Det blir ikke en magisk time til bare fordi dere får trusen vrengt av å lese kl 24:00.

Derfor sammenlignet jeg med år 0 - hvor mange år er det mellom år 1 før Kristus og år 1 etter Kristus? Jo nøyaktig 1. år. Slik er det også med midnattstimen - det blir ikke to av den fordi om man kaller kl midnatt for kl 24. Og uansett dette 25. time tullet deres, der er man ikke før kl 00:00:00.001. Et døgn består av fulle 24 timer, ikke 23:59:59:999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Noen som tar på seg oppgaven med å rette alle plasser det står 24/7 til 23:59:59:999/6:59:59:999?

(Hva gjør disse 100-dels fornekterne med alle 1/100 de får til oves? Har de skuddtimer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Hjelpe meg.

Uansett hvordan du snur og vender på det har døgnet 24 timer. Dvs en kan jo lure, det virker som dere tror at det bare har 23:59:59:999.

Timen mellom midnatt - enten du kaller midnatt kl 24 eller 00 - og 01:00 er bare en - 1 - (leser, siger og skriver en) uansett. Det blir ikke en magisk time til bare fordi dere får trusen vrengt av å lese kl 24:00.

Derfor sammenlignet jeg med år 0 - hvor mange år er det mellom år 1 før Kristus og år 1 etter Kristus? Jo nøyaktig 1. år. Slik er det også med midnattstimen - det blir ikke to av den fordi om man kaller kl midnatt for kl 24. Og uansett dette 25. time tullet deres, der er man ikke før kl 00:00:00.001. Et døgn består av fulle 24 timer, ikke 23:59:59:999.

Midnatt = 00:00, uansett hvor mye du vrir og vender på det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Midnatt = 00:00, uansett hvor mye du vrir og vender på det.

Hvordan får du døgnet til å gå opp?

(Ja, jeg har fått med meg at standard ett-eller-annet pålegger de som skal lage klokker og datautstyr å bruke 00:00:00:000. Dette handler om dagligtale)

Kan du telle for meg hvor mange timer døgnet ditt har? Du skjønner det at jeg kommer ikke til 24 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest iGirl

Hvordan får du døgnet til å gå opp?

(Ja, jeg har fått med meg at standard ett-eller-annet pålegger de som skal lage klokker og datautstyr å bruke 00:00:00:000. Dette handler om dagligtale)

Kan du telle for meg hvor mange timer døgnet ditt har? Du skjønner det at jeg kommer ikke til 24 timer.

Døgnet har 24 timer. Den tjuefjerde timen nulles ut i midnatt (00:00) etter 23:59,59,999. Hvis klokken var 24:00 ville det indikert at vi har påbegynt den tjuefemte timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg.

Altså, vi har ikke noe år 0 fordi man i vår kultur ikke hadde begrepet 0 da vår tidsregning ble funnet opp. Ikke fordi år 0 liksom skulle være en umulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Døgnet har 24 timer. Den tjuefjerde timen nulles ut i midnatt (00:00) etter 23:59,59,999. Hvis klokken var 24:00 ville det indikert at vi har påbegynt den tjuefemte timen.

Jeg har en klokke som blir 12 to ganger pr døgn. Den blir like forbannet ett en time senere. Det er ingen ting som tilsier at kl 01 ikke kan komme etter 24. Men et døgn der klokken aldri slår 24 består ikke av 24 timer, men av 23:59:59:999 timer. Du hevder at kl 24 er vi i et nytt døgn. Det er vi ikke. Vi er først det kl 00:00:00:001. For st vi skal få 24 timer må klokken først bli midnatt. Om man kaller det kl 24 som er det logiske eller 00:00:00 som ikke er logisk fordi man da har kommet til 0 før døgnet er fullført, er helt likegyldig for ingen av disse konstellasjinene gir 25 timer innenfor samme døgn.

Jeg har et spørsmål: hva betyr "i ellevte time" og når er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blondie65

Altså, vi har ikke noe år 0 fordi man i vår kultur ikke hadde begrepet 0 da vår tidsregning ble funnet opp. Ikke fordi år 0 liksom skulle være en umulighet.

Jeg vet det. Det er nå en kjensgjerning at år 0 ikke eksistere. Men med tankegangen til trådstarter kollapser hele verden i en saus av stolper og gjerdenett dersom man ikke har kl 00. Derav sammenligningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Jeg har en klokke som blir 12 to ganger pr døgn. Den blir like forbannet ett en time senere. Det er ingen ting som tilsier at kl 01 ikke kan komme etter 24. Men et døgn der klokken aldri slår 24 består ikke av 24 timer, men av 23:59:59:999 timer. Du hevder at kl 24 er vi i et nytt døgn. Det er vi ikke. Vi er først det kl 00:00:00:001. For st vi skal få 24 timer må klokken først bli midnatt. Om man kaller det kl 24 som er det logiske eller 00:00:00 som ikke er logisk fordi man da har kommet til 0 før døgnet er fullført, er helt likegyldig for ingen av disse konstellasjinene gir 25 timer innenfor samme døgn.

Jeg har et spørsmål: hva betyr "i ellevte time" og når er det?

Dette er vel et uttrykk brukt om å komme akkurat tidsnok? Så vidt meg bekjent stammer dette uttrykket fra tidenes røverhistorie (bibelen), og den er jeg ikke spesielt interessert i å diskutere.

For å svare deg konkret: 22:00-22:59.

Det du skriver øverst her er GPP fra ende til annen, men nå gidder jeg ikke gjenta meg selv flere ganger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dette er vel et uttrykk brukt om å komme akkurat tidsnok? Så vidt meg bekjent stammer dette uttrykket fra tidenes røverhistorie (bibelen), og den er jeg ikke spesielt interessert i å diskutere.

For å svare deg konkret: 22:00-22:59.

Det du skriver øverst her er GPP fra ende til annen, men nå gidder jeg ikke gjenta meg selv flere ganger.

Så du mener for ramme alvor at den ellevte time begynner kl 22:00? Og at kl 23:00 ikke er i den ellevte time?

Jaja ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Så du mener for ramme alvor at den ellevte time begynner kl 22:00? Og at kl 23:00 ikke er i den ellevte time?

Jaja ...

Yep.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...