Gå til innhold

Kjedelige fag på master?

Gjest LilleTusenfryd

Anbefalte innlegg

Gjest LilleTusenfryd

Hei! :)

Jeg skal i teorien begynne på min masterutdannelse til høsten.
Imidlertid synes jeg fagene ser utrolig kjedelige ut. Det er jo veldig få studiepoeng av de 120, som faktisk er rettet mot det jeg faktisk ønsker å studere videre.

Nesten alt er jo statistikk, vitenskapsteori, filosofi, metode, lover og regler? :jolie:
Jeg hadde selvsagt sett på fagene før jeg søkte, men var litt mer ivrig og positiv da jeg søkte enn hva jeg er nå når jeg titter på dette atter en gang.

Hvordan opplevde dere disse fagene dere som har tatt master? Er det virkelig like tørt (om ikke tørrere..) som på bacheloren? :)

Likte kjempegodt å skrive bacheloroppgave, og synes det var som en dans på roser. Føler imidlertid at med master skal alt bli så mye tyngre, vanskeligere og mer komplisert? Eller er det bare noe jeg tror? :fnise:

Er også ufattelig dårlig i matte. Har 5'ere og 4'ere fra vgs, men 2 i matte. For å gi et eksempel på håpløsheten. Hvordan er det da med denne statistikken? Tror dere det blir vanskelig? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Statistikk er ikke "tung" matte i forhold til at det er snakk om komplekse beregninger så sånn sett hadde jeg ikke vært bekymra. Det er imidlertid et noe spesielt fagfelt så jeg vil påstå at det er et modningsfag som man bør jobbe jevnt og trutt med om man ønsker noe mer enn å stå. Jeg hadde og 2 i matte, men fikk B i statistikk.

Anonymous poster hash: f3b87...220
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleTusenfryd

Statistikk er ikke "tung" matte i forhold til at det er snakk om komplekse beregninger så sånn sett hadde jeg ikke vært bekymra. Det er imidlertid et noe spesielt fagfelt så jeg vil påstå at det er et modningsfag som man bør jobbe jevnt og trutt med om man ønsker noe mer enn å stå. Jeg hadde og 2 i matte, men fikk B i statistikk.

Det var jo noe beroligende.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på noen statistikkvideoer på nett(f.eks. på Khan Academy) så ser du mer hva du går til i forhold til statistikk. Det er ikke et morsomt fag, men det er i høyeste grad gjennomførbart.

Samme AB som over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk er et fag som går igjen i så og si alle Masterprogram, da forskning og statistikk går hånd i hånd.

Personlig synes jeg at Teoretisk statistikk er grusomt tørt, men det er samtidig utrolig gøy å faktisk bruke/anvende det som verktøy.

Prøv å se på fagene som verktøy, og ikke noe som en "må" igjennom.

Anonymous poster hash: 89d11...09b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 2 i matte på vgs og A da jeg tok bachelor. Leste bare en uke før eksamen. :P

Anonymous poster hash: a24d1...541
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk 2 i matte på vgs og A da jeg tok bachelor. Leste bare en uke før eksamen. :P

A i metode altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Jeg synes det var pyton i starten frem til det etter masse jobbing gikk et lys opp for meg. Etter det har jeg digget statistikk. Jeg var ikke spesielt flink i matte på vgs, men teor det var fordi det var kjedelig. Lettere å motivere seg for statistikk siden det er noe man faktisk bruker for å kunne lese artikler og forskningsresultater. Altså føler man atdet er en mening med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fagene ble mye kjekkere på masteren, men det er fordi jeg endelig fikk fag rettet mot deg jeg ville gå.

Statistikk er som andre sier et modningsfag. Det er lett å "gjøre", men kan ta ganske lang tid før en forstår hva en gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk suger. Hos oss var det et "lett" fag, typisk lagt opp slik at det er forventet at alle skal komme gjennom. Det er imidlertid kjedelig uansett, men for min del verdt det for å få studere det jeg elsker.

Anonymous poster hash: 3e55e...67d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleTusenfryd

Jeg synes fagene ble mye kjekkere på masteren, men det er fordi jeg endelig fikk fag rettet mot deg jeg ville gå.

Jeg ser flere av dere snakker om at dere fikk andre interessante fag.

Jeg ser på den masteren jeg evt skal gå, så er det jo kun 20 av de studiepoengene (utenom masteroppgaven på 30 sp) som faktisk er rettet fagspesifikt mot den fordypningen jeg ønsker å ta. Det vil jo si at det er 70 studiepoeng som bare omfatter metode, vitenskapsteori, etikk, og statistikk.

Det er MANGE studiepoeng på "alt-annet-fag" ? Kjenner jeg er litt motløs. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere av dere snakker om at dere fikk andre interessante fag.

Jeg ser på den masteren jeg evt skal gå, så er det jo kun 20 av de studiepoengene (utenom masteroppgaven på 30 sp) som faktisk er rettet fagspesifikt mot den fordypningen jeg ønsker å ta. Det vil jo si at det er 70 studiepoeng som bare omfatter metode, vitenskapsteori, etikk, og statistikk.

Det er MANGE studiepoeng på "alt-annet-fag" ? Kjenner jeg er litt motløs. :vetikke:

Er alle de 70 studiepoengene obligatoriske fag? Viss ikke går det an å forhøre seg om det er normalt å kunne velge fag ut over sin egen linje. Det fikk vi gjøre, for viss ikke hadde jeg slitt litt med samme problem i enkelte valgfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du skal gjøre et forskningsarbeid i større grad på master enn på bachelor, og da trenger du statistikk! Tenk hele veien igjennom hvordan du kan benytte dette i oppgaven du skal skrive, så blir det kanskje litt lettere å være motivert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...