Gå til innhold

Hijab hjelper mot trakassering

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ganske sykt i grunn at når jeg blir trakassert av en nordmann mener du at jeg er jeg psykisk syk og alt er i mitt hode. Det er ikke rart mange jenter kvier seg for å anmelde voldtekt når det er slike som deg rundt om i Norge som tror alle nordmenn er så snille og gode.

Ikke ta deg nær av enkelte av kommentarene her, spydige mennesker som spyr opp eder og galle har det vært siden sivilisasjonen oppsto. Ta det som et artig tegn, de debattantene som finner det interessant å fly på person fremfor sak har ingen sterk sak å diskutere for i utgangspunktet.

Hva gjelder hovedinnlegget tror jeg ikke hijab fører til verken mer eller mindre trakassering, og det er uansett totalt uinteressant. Her er det holdningen hos menn det må jobbes med.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Sukkerbit
Skrevet

Joda, jeg forstår da fint at du har behov for å forsvare islam med barnehage-argumentasjon som: "Edda, bedda - de andre er dumme de også".

At man innen kristendommen har oppført seg som noen idioter i tidligere tider er vel ingen unnskyldning for å bagatellisere de problemer som islam fører med seg den dagen i dag!

Nå så de tåpeligheter som det vises til innen kristendommen ligger langt langt tilbake i tid, mens vi kan lese hver dag om islamistenes svinerier, ja så blir argumentet bare dumt!!

Du har tydeligvis misforstått sterkt her. Hva har Islam med at jeg har erfart mye ubehagelig trakassering (og jeg er ikke typen som bryr meg om noen gir en slengbemerkning om rumpa mi eller noe slikt) fra etnisk norske menn?

Skrevet

Nei, jeg fordreier ikke noe. Jeg skriver det akkurat som det er uten overdriving. Jeg har aldri opplevd noe stygt fra en eneste innvandrer (og da mener jeg også inkludert svensker, polakker og slikt som de fleste innvandrere er. Ikke bare de fra afrikanske land o.l), og jeg synes det er rart jeg ikke kan fortelle min erfaring uten å bli anklaget for diverse fetisjer eller hva det var og at jeg er psykisk syk! Synes du ikke det? Hvorfor kan ikke jeg fortelle at jeg føler jeg må gå i burka på fest for å ikke oppleve trakassering ikke pga innvandrere men pga en del nordmenn som bare tar seg til rette uten å bli hetset slik som dette her? Det er min erfaring og da har jeg like mye rett til å fortelle min erfaring som alle andre som har en annen erfaring.

Men det virker som at de som er mest innvandringsfiendtlige her kun ønsker erfaringer som støtter deres syn på verden (at nordmenn er snille og gode alle mann og at alle innvandrere er muslimer, ikke respektere kvinner o.l) og nåde dem som skriver noe som ikke støtter opp mot fordommene deres.

Det hadde vært veldig fint om folk kunne utveksle erfaringer i denne tråden uten å oppleve å bli behandlet slik som dette altså.

Jeg ble slått i bakken med knytteneve av en innvandrermann fordi jeg hisset meg opp. Grunnen var at jeg reagerte da han grep den ene puppen min hardt. Det var mange vitner, mannen blånektet men ble heldigvis kastet ut.

Jeg fikk sjokk og gråt ustoppelig i mange timer. Heldigvis hadde jeg en venn som kunne holde rundt meg til jeg klarte å sovne sånn utpå morgenkvisten.

Jeg angrer dypt på at jeg ikke anmeldte han!

Men dette er kanskje vanlig oppførsel blant menn generelt? Eller hva mener KG?

• Liker 1
Gjest Sukkerbit
Skrevet

Ikke ta deg nær av enkelte av kommentarene her, spydige mennesker som spyr opp eder og galle har det vært siden sivilisasjonen oppsto. Ta det som et artig tegn, de debattantene som finner det interessant å fly på person fremfor sak har ingen sterk sak å diskutere for i utgangspunktet.

Hva gjelder hovedinnlegget tror jeg ikke hijab fører til verken mer eller mindre trakassering, og det er uansett totalt uinteressant. Her er det holdningen hos menn det må jobbes med.

Samtidig er det skummelt at det er noen med slike holdninger som noen utviser her mtp at jeg synes det er viktig at kvinner forteller om seksuell trakassering slik at vi kan finne en løsning på det og spesielt at det er viktig at kvinner (og menn selvsagt, men her handler det om kvinner da) anmelder voldtekter, selv om jeg var en av de "pinglene" som ikke anmeldte. Jeg synes ikke at kvinner skal bli møtt med at dette er noe som bare sitter i deres eget hode. Da vil ingen anmelde voldtekter.

Som jeg sa tidligere; hvis en vil forandre verden må man starte med seg selv. Det er tydeligvis en del her som må starte med sine egne holdninger før de sitter og slenger ut om hva slags kvinnesyn andre mennesker har.

Jeg er forøvrig enig. Det er de mennene som gjør slikt som må forandre seg og ikke kvinner som må kle seg i hijab, selv om jeg må si det er det alternativet jeg føler jeg har for å kunne ha det kjekt på byen uten å måtte oppleve det jeg har opplevd tidligere. Det er dog et religiøst plagg til en religion jeg ikke tilhører, så må evt finne på noe annet. Eventuelt bare være hjemme slik jeg har vært siden oktober.

Gjest Sukkerbit
Skrevet

Jeg ble slått i bakken med knytteneve av en innvandrermann fordi jeg hisset meg opp. Grunnen var at jeg reagerte da han grep den ene puppen min hardt. Det var mange vitner, mannen blånektet men ble heldigvis kastet ut.

Jeg fikk sjokk og gråt ustoppelig i mange timer. Heldigvis hadde jeg en venn som kunne holde rundt meg til jeg klarte å sovne sånn utpå morgenkvisten.

Jeg angrer dypt på at jeg ikke anmeldte han!

Men dette er kanskje vanlig oppførsel blant menn generelt? Eller hva mener KG?

Det er fint at du forteller hva du har opplevd. Jeg synes det er forferdelig at du har opplevd dette :klemmer:

Men her snakker vi naturligvis ikke om menn generelt. Selv om jeg har opplevd mye seksuell trakassering så er dette selvsagt mindretallet. Jeg trodde det var ganske opplagt at jeg ikke snakker om alle norske menn her :P

Gjest Sukkerbit
Skrevet

Jeg snakker generelt om alle menn og kvinner og ikke om konkrete hendelser som du har opplevt

Ja, jeg mener at jeg tror ikke at hvis jeg klyper deg i rumpa så er det bare fordi jeg er klønete. De fleste mennesker med en IQ over 40 forstår vel seg på intimgrenser vil jeg tro. I tillegg er det faktisk ulovlig. Om jeg trakasserer deg så hjelper det nok ikke så særlig mye for min del om jeg sier til politiet at det var bare en klønete måte å sjekke deg opp på. :)

Psykisk syk? Sånne karakteristikker bruker jeg ikke, så det vil jeg ha meg frabedt.

Godt mulig det er din oppfatning, men personlig er jeg av en helt annen oppfatning. Dette må du også tåle å høre siden du bruker dette som argument i en tråd som dette. Jeg har vært mye (alt for mye..) ute på byn, i ganske mange forskjellige byer i Norge, og for meg er det ganske klart at bildet du danner stemmer veldig dårlig. Det er også mange klåfingra nordmenn, men det er det også av innvandrere, og i større grad. Det er også svært dårlig business for utesteder å bli kjent som steder med mange innvandrere, og det har dessverre ført til en del rasisme blant dørvakter blant annet i Oslo.

I hjembyen min har det vært et problem, og det er veldig lite trivelig for jenter ute på byn. Det er ikke rent få ganger jeg har måttet spille kjæresten til jenter i vennegjengen for å få klåfingra gutter til å ligge unna. Problemet er også at mange av disse også får napp på dette, og det fører til at de ikke gir seg. For moralen til noen av de gutta er at det går greit å klå på ti damer, dersom en av de liker det og blir med hjem for et knull, for dem som fungerer det, og dette smitter fort over. "Nice guys finish last", er absolutt et ordtak som gjør seg gjeldene for sjekkemarkedet på byn.

Jeg snakker -selvfølgelig- ikke om deg. Jeg har ikke sagt at du mener at alt er i mitt hode. Jeg skreiv generelt om svarene jeg har fått her inne. Ikke om deg.

Det er naturligvis lov å ha forskjellig oppfatning av hvordan det er på byen! Jeg har aldri synes det er galt. Det jeg synes er galt er at jeg får høre av noen(ikke deg) at det er i mitt hode. Gothminister skrev til og med om at jeg visstnok tente på underdanighet av en eller annen grunn.

Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt at når jeg deler erfaringer så blir jeg anklaget for dette her! Det må være lov å ha forskjellige meninger som du også skriver.

Så det jeg da reagerer på er dette med at de som er innvandringskritiske bør også være i stand til å se problemer vi har i samfunnet som ikke er innvandrere sin feil. Og de bør prøve å være med å løse disse problemene i stedet for å anklage meg for det ene og det andre for å få det feid under teppet og hysjet bort at norske menn også kan være svært respektløse og slemme! Å være nordmann gjør en ikke automatisk snill og respektfull, og det synes jeg er viktig å få fram fordi jeg har opplevd så mye ubehageligheter nå at jeg har blitt temmelig lei. Og nei, jeg er ikke bitter og mener at norske menn generelt er idioter her. Jeg vet veldig godt at disse klåfingra respektløse mennene hører til fåtallet, men så lenge det er en del slike har vi et problem mener jeg. Jeg må jo samtidig rose både kjente og ukjente menn for å si fra til andre menn at slik oppførsel mot kvinner ikke er greit. Det er fint at det er så mange som bryr seg. :)

Gjest Ferie
Skrevet

Fordi det er en annen kultur der nede. Kvinner er et stykke kjøtt som menn kan gjøre som de vil med. Særlig hvis hun ikke er ikledd telt eller gardiner. Jeg ville aldri gått på ferie i muslimske land. Foretrekker å forholde meg til siviliserte steder i verden. :)

Dessuten - selv 'riktig' påkledd kvinner opplever mye vold og voldtekt i disse landene. Særlig fra mannlige familiemedlemmer. En dame fra et ikke navngitt muslimsk land fortalte at i hennes bygd er det ikke uvanlig at når en kvinne gifter seg og flytter til mannens hus, så er det fritt fram for alle mannlige slektninger å benytte seg av henne seksuelt i starten av ekteskapet.

Mange muslimer som er greie.

Folk må tåle å høre slike eksempler.

Skrevet

Du har tydeligvis misforstått sterkt her. Hva har Islam med at jeg har erfart mye ubehagelig trakassering (og jeg er ikke typen som bryr meg om noen gir en slengbemerkning om rumpa mi eller noe slikt) fra etnisk norske menn?

Det var du som disset kristendommen:

"Kristendommen har steinet kvinner, brent de på bål og mye forskjellig annet.
Jeg tror du skal lese deg litt opp på historien til kristendommen og også historien til Norge med kvinnesyn og slikt. Kanskje du også lærer noe nytt i dag"
Det var ditt svar på dette innlegg fra DreamOn:
"I Norge har vi så langt tilgode å legalisere voldtekt i ekteskap og akseptere barneekteskap ved lov. Og så vidt jeg vet har vi vel heller aldri steinet kvinner for å ha blitt voldtatt, tvinge de til å gifte seg med voldtektsmannen eller forvise de fra byene sine."
Altså en klar referanse til islam.
Hva er det du mener jeg har misforstått?
Skrevet

Alle menn?

• Liker 1
Gjest Sukkerbit
Skrevet (endret)

Det var du som disset kristendommen:

"Kristendommen har steinet kvinner, brent de på bål og mye forskjellig annet.
Jeg tror du skal lese deg litt opp på historien til kristendommen og også historien til Norge med kvinnesyn og slikt. Kanskje du også lærer noe nytt i dag"
Det var ditt svar på dette innlegg fra DreamOn:
"I Norge har vi så langt tilgode å legalisere voldtekt i ekteskap og akseptere barneekteskap ved lov. Og så vidt jeg vet har vi vel heller aldri steinet kvinner for å ha blitt voldtatt, tvinge de til å gifte seg med voldtektsmannen eller forvise de fra byene sine."
Altså en klar referanse til islam.
Hva er det du mener jeg har misforstått?

Jeg er kristen selv. Jeg har vel lov å kritisere slik det var før, har jeg ikke? Er det noen som har lov til det er det vel kristne selv mener jeg.

Les deg gjennom GT, så skjønner du nok hva jeg mener med kvinnesynet slik det var før da dette ble skrevet.

Forøvrig handler ikke denne diskusjonen om Islam vs kristendommen. Den handler om at kvinner blir mindre trakassert i hijab og jeg har fortalt at jeg har opplevd så mye (fra nordmenn) at jeg nesten vurderer å gå på byen i hijab for å faktisk kunne ha det kjekt noe som da er mitt formål med å gå på byen med venner. Men når det er så ille har vi i grunn et problem, og da er vel løsningen å faktisk snakke om dette i stedet for at jeg skal bli hetset for å fortelle min erfaring. (for å oppklare. Her snakker jeg ikke om deg)

Endret av Sukkerbit
AnonymBruker
Skrevet

Cuckold, on 25 May 2015 - 20:34, said:

Å tildele et kjønn eller en folkegruppe kollektiv skyld er en svært problematisk handling, derfor skal man også lete lenge etter seriøse tenkere som forsvarer et slikt begrep. Karl Jaspers gikk så langt som til å si (om tyskerne som hadde vært med på krigen) at det ikke var rett å snakke om en kollektiv skyld, men at man heller ikke kunne snakke om kollektiv uskyld. I det lå det en erkjennelse av at alle hadde en følelse av medasvar for å være blant de overlevende, i erkjennelsen av at man antagelig ikke ville vært det om man hadde stått opp for det man trodde på og kjempet mot nazistenes terrorvelde. Men heller ikke Jaspers ville mene at en slik mangel på kollektiv uskyld kan omfatte neste generasjon tyskere, de som er født etter krigen. På samme måte er det urimelig å tildele menn oppvokst i det likestilte Skandinavia del av skylden for tidligere tiders kvinneundertrykkelse.

Andrea Dworkin og John Stoltenberg og andre radikalfeministers syn må gjerne presenteres i samfunnsfag på videregående, men ikke som noen mal, noe de unge skal indoktrineres til å godta som Sannheten med stor s. Dette er svært ytterliggående feminister, og hvis jeg ikke husker feil mente de begge at sex mellom mann og kvinne nærmest med nødvendighet innebar kvinnens underkastelse og var å oppfatte som kvinneundertrykkende. Mens noen radikalfeminister mente at mannen oppå kvinnen var kvinneundertrykkende (og at kvinnen oppå mannen var like ille, bare en speilvending av tradisjonell undertrykkelse) og derfor prøvde seg frem med sidesamleie var det også de som mente selve inntrengningen var et uttrykk for dominans og derfor uakseptabel. Mens andre (hvis jeg ikke husker feil var Andrea Dworkin blant dem) mente menn har et slags pyskisk overtak på kvinnen uansett, og at det derfor ikke kan finne sted likestilt samleie i vår verden - først i et fjernt feministisk Utopia der mannen slik vi kjenner ham er død og begravet. Derfor hadde dette ekteparet heller aldri sex sammen, John Stoltenberg hadde sex med menn, Andrea Dworkin med kvinner.

Menn har ikke kollektiv skyld for tidligere generasjoners undertrykking, men de er skyld i den undertrykkinga som skjer i samtida, som følge av at vi lever i et mannsdominert, patriarkalsk samfunn på alle nivåer, fra det statlige, via arbeidsplassene til det private i familiene. Denne kvinnefiendtlige samfunnsstrukturen har alle menn et kollektivt ansvar for.

Hvorvidt et hvert heteroseksuelt samleie med penetrasjon er et seksuelt overgrep mot kvinnen, er en viktig debatt. Det er vanskelig å se bort fra det faktum at en slik akt innehar noe av voldtektens natur.

Det du kaller et fjernt og feministisk Utopia, er uansett noe det går an å arbeide seg mot, og det er åpenbart nødvendig å endre mannens adferd, funksjon og tankesett. Dette krever at feministiske grunnverdier blir innprentet fra barnsben av, noe som nødvendiggjør en omfattende revisjon av læreplanene i skolen. Dette er en viktig kamp å kjempe for dagens feminister. Anonymous poster hash: 6659b...d67

Skrevet (endret)

Jeg er kristen selv. Jeg har vel lov å kritisere slik det var før, har jeg ikke? Er det noen som har lov til det er det vel kristne selv mener jeg.

Les deg gjennom GT, så skjønner du nok hva jeg mener med kvinnesynet slik det var før da dette ble skrevet.

Forøvrig handler ikke denne diskusjonen om Islam vs kristendommen. Den handler om at kvinner blir mindre trakassert i hijab og jeg har fortalt at jeg har opplevd så mye (fra nordmenn) at jeg nesten vurderer å gå på byen i hijab for å faktisk kunne ha det kjekt noe som da er mitt formål med å gå på byen med venner. Men når det er så ille har vi i grunn et problem, og da er vel løsningen å faktisk snakke om dette i stedet for at jeg skal bli hetset for å fortelle min erfaring. (for å oppklare. Her snakker jeg ikke om deg)

Selvsagt har du lov å kritisere kristendommen (det er jo ikke som om man blir truet på livet om man gjør det!) og det er klart at Bibelen er nok så "patriakalsk" orientert, for å si det forsiktig.

Men siden denne tråden omhandler hijab, som er et klesplagg som brukes og pådyttes kvinner i dag, hovedsaklig i den muslimske kulturen, så blir det ganske tåpelig å fremheve at man har har hatt tilsvarende undertrykking innen de kristne kulturene for mange år siden.

Vis gjerne til kristne, norske kvinner som bære hijab, basert på gammeltestamentlig lære?

Endret av Sir Winston
  • Liker 2
Skrevet

Menn har ikke kollektiv skyld for tidligere generasjoners undertrykking, men de er skyld i den undertrykkinga som skjer i samtida, som følge av at vi lever i et mannsdominert, patriarkalsk samfunn på alle nivåer, fra det statlige, via arbeidsplassene til det private i familiene. Denne kvinnefiendtlige samfunnsstrukturen har alle menn et kollektivt ansvar for.

Hvorvidt et hvert heteroseksuelt samleie med penetrasjon er et seksuelt overgrep mot kvinnen, er en viktig debatt. Det er vanskelig å se bort fra det faktum at en slik akt innehar noe av voldtektens natur.

Det du kaller et fjernt og feministisk Utopia, er uansett noe det går an å arbeide seg mot, og det er åpenbart nødvendig å endre mannens adferd, funksjon og tankesett. Dette krever at feministiske grunnverdier blir innprentet fra barnsben av, noe som nødvendiggjør en omfattende revisjon av læreplanene i skolen. Dette er en viktig kamp å kjempe for dagens feminister. Anonymous poster hash: 6659b...d67

Et interessant spørsmål er i hvilken grad monoteismens tankesett har preget den vestlige politiske tenkning, ikke minst de utopiske (og til dels totalitære) politiske retningene i det 20. århundre. Mens gudene i den gamle greske og romerske mytologi var høyst feilbarlige og menneskelige - det samme gjaldt for øvrig de norrøne gudene - var monoteistenes gud hverken feilbarlig eller menneskelig, tvert imot, denne skinnende guddommen var hverken storsinnet eller jovial, men overmåte nøyeregnende og streng, intet avvik fra det fullkomne var akseptabelt, ikke så mye som et rusk av ufullkommenhet unnslapp denne gudens øyne.

Jeg undres om ikke denne grenseløse strengheten, denne totale fornektelsen og fordømmelsen av verden slik den er i all sin ufullkommenhet har besmittet menneskene i vår kultur og lagt grobunn for noen av våre mest totalitære utopier. Det er mulig å lese symbolsk vold og dominans inn i alt, verden er ikke, og vil neppe noensinne bli et rent og ryddig sted der mennesker er 100 % likestilt og bare snille mot hverandre hele tiden; vi mennesker er sammensatte, og den renhet og frihet fra alle former for dominans de mest ytterliggående feministene lengter etter minner litt om marxistenes kommunistiske tusenårsrike som skal avløse proletariatets diktatur, men det minner også litt om en enda eldre forestilling: paradis. En tilstand så fjernt fra det menneskelige, fra den urene, besudlede dyriske virkelighet at den umulig kan virkeliggjøres.

At mennesker i fortvilelse over at det alltid foregår en dragkamp mellom mennesker, mellom mann og kvinne, gammel og ung, mellom klasser og grupper, får seg til å gi opp sine mest grunnleggende behov, trangen til å ligge med det annet kjønn, er for meg et tankevekkende uttrykk for hvor langt ut på viddene drømmen om det fullkomne paradis kan bringe oss.

• Liker 1
Skrevet

Krav om at kvinner dekker seg til for å bli oppfattet som «ærbare» bidrar dessverre lett til mer trakassering av de som ikke dekker seg til i tråd med tildekningskravet, for disse blir da oppfattet som uanstendige og lette på tråden. Det er neppe tilfeldig at menn fra kulturer der kvinnen forventes å dekke seg til har mye større problemer med å oppføre seg i møte med vestlige likestilte mindre tildekkede kvinner.

• Liker 2
Skrevet

Et interessant spørsmål er i hvilken grad monoteismens tankesett har preget den vestlige politiske tenkning, ikke minst de utopiske (og til dels totalitære) politiske retningene i det 20. århundre. Mens gudene i den gamle greske og romerske mytologi var høyst feilbarlige og menneskelige - det samme gjaldt for øvrig de norrøne gudene - var monoteistenes gud hverken feilbarlig eller menneskelig, tvert imot, denne skinnende guddommen var hverken storsinnet eller jovial, men overmåte nøyeregnende og streng, intet avvik fra det fullkomne var akseptabelt, ikke så mye som et rusk av ufullkommenhet unnslapp denne gudens øyne.

Jeg undres om ikke denne grenseløse strengheten, denne totale fornektelsen og fordømmelsen av verden slik den er i all sin ufullkommenhet har besmittet menneskene i vår kultur og lagt grobunn for noen av våre mest totalitære utopier. Det er mulig å lese symbolsk vold og dominans inn i alt, verden er ikke, og vil neppe noensinne bli et rent og ryddig sted der mennesker er 100 % likestilt og bare snille mot hverandre hele tiden; vi mennesker er sammensatte, og den renhet og frihet fra alle former for dominans de mest ytterliggående feministene lengter etter minner litt om marxistenes kommunistiske tusenårsrike som skal avløse proletariatets diktatur, men det minner også litt om en enda eldre forestilling: paradis. En tilstand så fjernt fra det menneskelige, fra den urene, besudlede dyriske virkelighet at den umulig kan virkeliggjøres.

At mennesker i fortvilelse over at det alltid foregår en dragkamp mellom mennesker, mellom mann og kvinne, gammel og ung, mellom klasser og grupper, får seg til å gi opp sine mest grunnleggende behov, trangen til å ligge med det annet kjønn, er for meg et tankevekkende uttrykk for hvor langt ut på viddene drømmen om det fullkomne paradis kan bringe oss.

Gud, i sin perfekte visdom, har da for lengst innsett at mennesket er langt fra perfekt.

Skrevet

Mitt poeng er og har alltid vært at vi fortsatt har et godt stykke igjen for det jeg vil kalle likestilling. Jeg føler meg ikke likestilt på byen. Jeg føler ikke jeg får rett til å bestemme hvem som kan ta på min kropp og ikke. Mitt poeng som synes ganske tydelig i denne tråden er at dette vil flere innvandrerfiendlige ikke høre noe av. Er det ikke så viktig at jeg blir seksuelt trakassert fordi den som gjør det er nordmann? Eller er folk så naive at de tror alle norske menn ser på norske kvinner som likeverdige og respekterer kvinnens grenser?

Jeg mener derfor du har misforstått ganske kraftig hva dette handler om. Det handler ikke om at jeg mener det er like bra for meg å bo i Saudi-Arabia. Det mener jeg ikke og har aldri ment. Men jeg mener at for å løse verdensproblemer må vi starte med oss selv, og noen folk her inne mener tydeligvis at de problememe jeg har opplevd ikke har skjedd i virkeligheten.

Jeg synes det er ganske skremmende de holdningene noen utviser her

Blir en kvinne tatt på mot hennes vilje av en nordmann er det greit fordi vi skal visst late som at det ikke har skjedd. Blir en kvinne tatt på mot hennes vilje av en som tilhører Islam er Islam en grusom religion der alle menn tar seg til rette og driter i likeverd.

Det er ikke på sin plass å gå bittelitegrann i deg selv og se om du kanskje har underkommunisert at kulturen i de deler av verden der kvinner må dekke seg til med hijab, niqab eller burka for å bli ansett som «ærbare kvinner» er langt mer kvinneundertrykkende enn vår? Jeg tilhører hverken kristendommen eller islam (begge religioner skrives for øvrig med liten forbokstav på norsk), men derfor ser jeg det også som naturlig å være rettferdig, gi kristendommen kreditt for den positive utvikling denne religionen har gjennomgått etter århundrer med hard lutring i form av kritikk og satire utenfra såvel som innenfra.

Kristendommen har som imperialistisk religion mye å svare for, men islam har i mange tilfeller vært enda verre, og den islamske verden mangler reformasjonen og oppgjøret med islamsk imperialisme. Tvert imot ser vi den dag i dag en sterk vilje til å forherlige islams ekspansjon og undertrykkelse, dette finner vi selv blant moderate muslimer, ja selv blant vestlige liberale intellektuelle. Jeg har en velutviklet rettferdighetssans og reagerer når jeg ser mennesker som kritiserer splinten i sin kristne brors øye glatt overser og nekter å snakke om bjelken i sin muslimske brors øye (for å bruke et bilde fra Bibelen).

Jeg kan ikke si jeg føler du svarte noe særlig på innlegget mitt!

Les en gang til, så vil du kanskje se at jeg svarer deg. Det var kanskje ikke dette svaret du ønsket deg, for her tar jeg nettopp opp det problematiske i ditt forsøk på å ri to hester, på den ene side snakke ned problemet med muslimske menn som oppfatter norske jenter som horer, late som at utviklingen av liberale likestilte samfunn har mislykkes totalt og at norske likestilte menn er like lite eller mindre vant til likestilte kvinner enn disse fremmedkulturelle mennene, på den annen side påstå at du er fullt bevisst at kulturen i muslimske land er mye mer kvinneundertrykkende (hvordan kunne jeg misforstå deg slik?)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Gud, i sin perfekte visdom, har da for lengst innsett at mennesket er langt fra perfekt.

Nå tror jeg ikke kravet om fullkommenhet avhenger av at man selv har tatt med seg troen på monoteismens gud, det jeg snakker om er idealene, de umenneskelige kravene, ideen om det fullkomne og den manglende romsligheten og viljen til å tåle at verden er et uryddig og ikke alltid helt rent sted.

I kristendommen har den fullkomne harde gud overvunnet sin egen hardhet ved å la sin sønn (som også er del av ham selv, av guddommen) betale prisen for all synd, han er for hard til å bare tilgi sånn uten videre - da ville han vært en overbærende og jovial figur, og det er han ikke - men han omgår problemet ved å ofre seg selv og betale sonoffer for alles synder.

Men det fungerer bare for den kristne, når ideen og kravet om fullkommenhet og den manglende viljen til å tåle verden slik den er først har kommet inn i kulturen lever den trolig videre i vår bevissthets former, selv hos de av oss som ikke er kristne. Som hos kommunistene som drømmer om det utopiske klasseløse samfunn. Eller hos radikalfeminister som ikke føler at de kan ligge med sin egen ektefelle fordi de er så redde for at en av partene skal dominere den andre i akten.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Skrevet

Nå tror jeg ikke kravet om fullkommenhet avhenger av at man selv har tatt med seg troen på monoteismens gud, det jeg snakker om er idealene, de umenneskelige kravene, ideen om det fullkomne og den manglende romsligheten om viljen til å tåle at verden er et uryddig og ikke alltid helt rent sted.

I kristendommen har den fullkomne harde gud overvunnet sin egen hardhet ved å la sin sønn (som også er del av ham selv, av guddommen) betale prisen for all synd, han er for hard til å bare tilgi sånn uten videre - da ville han vært en overbærende og jovial figur, og der er han ikke - men han omgår problemet ved å ofre seg selv og betale sonoffer for alles synder.

Men det fungerer bare for den kristne, når ideen om kravet om fullkommenhet og den manglende viljen til å tåle verden slik den er først har kommet inn i kulturen lever den trolig videre i vår bevissthets former, selv hos de av oss som ikke er kristne. Som hos kommunistene som drømmer om det utopiske klasseløse samfunn. Eller hos radikalfeminister som ikke føler at de kan ligge med sin egen ektefelle fordi de er så redde for at en av partene skal dominere den andre i akten.

Det er ingenting galt i å ha idealer å strekke seg etter.

Skrevet

Så det jeg da reagerer på er dette med at de som er innvandringskritiske bør også være i stand til å se problemer vi har i samfunnet som ikke er innvandrere sin feil. Og de bør prøve å være med å løse disse problemene i stedet for å anklage meg for det ene og det andre for å få det feid under teppet og hysjet bort at norske menn også kan være svært respektløse og slemme! Å være nordmann gjør en ikke automatisk snill og respektfull, og det synes jeg er viktig å få fram fordi jeg har opplevd så mye ubehageligheter nå at jeg har blitt temmelig lei. Og nei, jeg er ikke bitter og mener at norske menn generelt er idioter her. Jeg vet veldig godt at disse klåfingra respektløse mennene hører til fåtallet, men så lenge det er en del slike har vi et problem mener jeg. Jeg må jo samtidig rose både kjente og ukjente menn for å si fra til andre menn at slik oppførsel mot kvinner ikke er greit. Det er fint at det er så mange som bryr seg. :)

Greit nok at du har den oppfatningen. Jeg tror egentlig du er ganske alene om det, i alle fall i byer med en god del innvandring, og folk som har vært mye ute på byn disse stedene.

Jeg vet utmerket godt at det er mange norske idioter på byn også, så selv om det kanskje så sånn ut, så var det egentlig ikke det jeg mente å få frem. Eneste er at mitt, og mange andres inntrykk, er at nordmenn ikke er verst (i alle fall ut ifra antallet) på dette området, og mitt inntrykk er generelt at nordmenn har mer respekt for kvinner enn det enkelte innvandrerkulturer har. Som gruppe selvsagt. Finner idioter og fine folk i begge leire.

AnonymBruker
Skrevet

Greit nok at du har den oppfatningen. Jeg tror egentlig du er ganske alene om det, i alle fall i byer med en god del innvandring, og folk som har vært mye ute på byn disse stedene.

Jeg vet utmerket godt at det er mange norske idioter på byn også, så selv om det kanskje så sånn ut, så var det egentlig ikke det jeg mente å få frem. Eneste er at mitt, og mange andres inntrykk, er at nordmenn ikke er verst (i alle fall ut ifra antallet) på dette området, og mitt inntrykk er generelt at nordmenn har mer respekt for kvinner enn det enkelte innvandrerkulturer har. Som gruppe selvsagt. Finner idioter og fine folk i begge leire.

Kan trøste deg med at jeg ikke personlig kjenner noen norske jenter som mener det samme, hun er heldigvis unntaket.

Anonymous poster hash: 64569...bb6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...