Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan et forhold fungere hvis partnerne har forskjellige grenser hva det gjelder moral og etikk? Eller er dette bare en liten bagatell hvis forholdet er godt på andre omeråder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å si på generell basis - kan du spesifisere litt?

Skrevet

Jeg mener på respekt av mennekset, "lov og orden" og syn på livet generelt.

Skrevet

Det kan ikke sies noe generelt. Det er kun den som står oppi det, som vet hvor ens grenser går.

Men store avvik i oppfattelse av moral og etikk, vil belaste et forhold, med mindre man kan påvirke den andre i riktig retning.

Skrevet

Ulikt moralsyn vil være vanskelig i et samliv, vil jeg hevde.

Om to mennesker som skal dele eiendom og liv har fullstendig ulikt syn på rett og galt, ulik innlevelsesesevne osv så blir det vanskelig å ha det bra sammen.

Skrevet

Men igjen, det vil alltid være ulikheter mellom mennesker, ikke sant?

Skrevet

Klar det alltid er forskjeller på oss - vi har alle ulike etiske og moralske skillelinjer, men jeg må si at om den ene parten er likegyldig til å holde seg innenfor loven (stjele o.l.) mens den andre tar slikt veldig alvorlig så er det duket for vanskeligheter.

Det samme om den ene parten brenner for regnskogen eller barna i Afrika og den andre mener at de får seile sin egen sjø... See?

Gjest GreenSky
Skrevet

Det er jo mulig. Jeg f.eks, har høy moral på noen områder, og lav på andre. :ler:

Løsningen blir vel å finne noen felles kjøreregler, samt styre unna områder som en vet det blir "bråk" ut av.

Gjest Hillary..
Skrevet

Ja, jeg vil si det sannsynligvis er vanskeligere enn forskjellig religion / livssyn (ikke medregnet religiøse fanatikere).

Litt avhengig av hva det dreier seg om, så vil man vel ganske raskt miste "kjemien" hvis man har forskjellig etikk / moral på sentrale spørsmål. Om hva som er sentralt vil jo vise seg...

- Respekt for andre mennesker, ærlighet, hvordan man opptrer i et forhold?

- Liv, død - abort ved uønsket svangerskap, foreldres lidelse og sykdom etterhvert, samtaler om dette (noen er veldig for aktiv dødshjelp og sier dette.)

- Grad av materialisme, pengebruk...

- Forholdet til partnerenes fortid / egen fortid...

- Oppdragelse av barn!!!!

Skrevet

Vil dere være enig i at det er mulig og påvirke den andres oppfatning av hva som er dårlig eller god moral da?

Gjest Hillary..
Skrevet
Vil dere være enig i at det er mulig og påvirke den andres oppfatning av hva som er dårlig eller god moral da?

Ja, i teorien kan jo alle forandre seg... Hvis dere bare er uening om ett punkt, så er det lettere å komme overens, vil jeg tro.

Det kommer litt an på hva det er snakk om og hva slags personer det er snakk om - og hvordan det blir gjort.

Det går kanskje an å forklare hvorfor man blir såret / opprørt. Kanskje ikke bruke ordet moral - ganske mange reagerer negativt på det ordet har jeg merket...

Men det er et poeng å respektere at andre kan ha en annen moral.. igjen så kommer dte litt an på hva det dreier seg om. Har en partner vært uærlig mot deg eller stjålet noe fra noen og ikke synes det er noe problem, så må man kunne si ifra.

Men man kan ikke tvinge andre til å synes f.eks. aktiv dødshjelp på sviger's er forkastelig. Man kan bare si ifra at man ikke orker den type uttalelser.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis man er i et nært og godt forhold tror jeg man enten ubevisst påvirker hverandre eller at man lærer å akseptere og leve med ulikhetene. Hvis ikke det skjer tror jeg det kan bli et vanskelig forhold. Tiden og magefølelsen vil gi svar på dette.

Skrevet

Et forhold kan vel fungere om man har ulik moral, så lenge man respekterer hverandres syn og kan ha en diskusjon på temaene uten at det ender i krangel. MEN, så fort det kommer et barn inn i bildet, tror jeg disse forskjellene vil bli mye tydligere og da kan det bli verre for et par å holde sammen og/eller repsektere den andres syn.

Skrevet

Det kommer litt an på hva det gjelder. Er det småting som at det er greit å kjøre litt over fartsgrensen o.l. er det ikke noe problem. Det er verre hvis uenighetene dreier seg om grunnverdiene man har. Jeg kunne ikke vært sammen med noen som hadde et annet syn på abort for å nevne noe, jeg kunne heller aldri vært sammen med en som er aktiv innenfor en hvilken som helst religion osv. Grensen er ulik for alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...