Gå til innhold

Medisinstudium på UiO, uten realfagskompetanse fra vgs

Rudabe

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg sendt 100vis av epost fram og tilbake (UiO, Privatistskoler, Samordnaopptakk mm). Får alltid svar på spørsmålene mine her, skal prøve lykke igjen.

Jeg skal søke på medisin om et år. Jeg har bestått emne KJM1001 (som kan legges ved søknaden og ikke ta kjemi 1+2 fra vgs). Jeg har fysikk 1 og matte R1 fra vgs. Jeg har fordypet meg i SSØ med Historie og filosofi 1+2 og psykologi 1+2. Kan jeg søke inn på medisin med SSØ kompetanse og ikke realfag. Jeg har jo bestått alle fagene som trengs for å komme inn på medisin, men har en SSØ vitnemål.

Takk for hjelpen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt. :)

Anonymous poster hash: f639c...e3e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man virkelig erstatte kjemifagene med universitetsfag i kjemi? Kan man gjøre det med andre fag også?

Anonymous poster hash: 17bb7...af6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man virkelig erstatte kjemifagene med universitetsfag i kjemi? Kan man gjøre det med andre fag også?

Nå er det jo slik at man må ha studiekompetanse for å studere, så da gjelder det i så fall et begrenset antall fag. Jeg har likevel aldri hørt om at dette er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte mail til samordnaopptak for en uke siden. De sa at det var mulig å kunne erstatte kjemifagene fra vgs med bestått karakter i KJM1001.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har vel for lite matematikk?

Anonymous poster hash: 2a9c1...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel for lite matematikk?

Anonymous poster hash: 2a9c1...2f3

Nei, medisin krever enten S1+S2 eller R1 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok? Har du gjort det?

Nei, men det er jo flust av folk som har gjort det. Det er for eksempel mange av mine medstudenter som ikke hadde realfag på VGS. Da har de kun tatt de fagene som kreves: kjemi 1+2, fysikk 1 og R1. Det står ingenting om at du må ha realfagsfordypning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er jo flust av folk som har gjort det. Det er for eksempel mange av mine medstudenter som ikke hadde realfag på VGS. Da har de kun tatt de fagene som kreves: kjemi 1+2, fysikk 1 og R1. Det står ingenting om at du må ha realfagsfordypning.

Du snakker om fag fra videregående. Det er jo realfagsfordypning. TS snakker om realfag tatt på uni.

Anonymous poster hash: 804b5...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om fag fra videregående. Det er jo realfagsfordypning. TS snakker om realfag tatt på uni.

Det gjør jo TS også:

"Kan jeg søke inn på medisin med SSØ kompetanse og ikke realfag. Jeg har jo bestått alle fagene som trengs for å komme inn på medisin, men har en SSØ vitnemål. "

Det er ikke noe som heter SSØ-kompetanse eller realfagskompetanse på universitetet. På VGS kalles det SSØ-fordypning og realfagsfordypning, noe jeg antar var det TS mente. Det er dette hun beskriver i hovedinnlegget. Dette er en fagkombinasjon på VGS som gir SSØ-fordypning. Det er ikke noe som heter R1, fysikk 1, psykologi 1+2 eller historie og filosofi 1+2 på høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, det jeg har skissert overfor er ikke realfagsfordypning. Realfagsfordypning krever at man har fordypning (nivå 1 og 2) i minst to realfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om realfagsfordypning (det som er på VGS). Jeg lurer på om jeg kan komme inn med SSØ fordypning fra vgs i medisin. Da har jeg bestått fysikk 1 og matte R1 som er krav fra vgs. i tilegg for å få godkjent kjemi 1+2 har jeg tatt kjm1001 fra UiO. Mitt hovedspørsmål er om det ikke er noe krav om å ha realfagsfordypning for å komme inn på medisin?

takk for hjelpen alle sammen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakker om realfagsfordypning (det som er på VGS). Jeg lurer på om jeg kan komme inn med SSØ fordypning fra vgs i medisin. Da har jeg bestått fysikk 1 og matte R1 som er krav fra vgs. i tilegg for å få godkjent kjemi 1+2 har jeg tatt kjm1001 fra UiO. Mitt hovedspørsmål er om det ikke er noe krav om å ha realfagsfordypning for å komme inn på medisin?

takk for hjelpen alle sammen!! :)

De aller fleste medisinsøkere har fordypning i realfag på grunn av fagkombinasjonen i VG2 som gjør at de har flere realfag enn SSØ-fag. Da er de litt tvunget til å velge realfagsfordypning med mindre de tar SSØ-fag som privatist ved siden av. Men det er absolutt ikke nødvendig, og det er mange ordinære søkere som ikke har fordypning i realfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...