AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #21 Skrevet 21. mai 2015 En liten kuriositet: Gryllefjord er et av få steder der de enda praktiserer siesta midt på dagen Kan jeg spørre av ren nysgjerrighet om du vet hva årsaken er? Er det et sånt sted som ble befolket av sydeuropeiske skipbrudne for et tresifret antall år siden, skyldes det at det var naturlig med venting underveis i fiske eller er det noe annet? Ellers svarte jeg i en av de andre Gryllefjord-trådene de siste dagene, jeg antar de er laget av samme bruker. Var innom for noen år siden. Folk var hyggelige, naturen var fin, men fraflyttingen har vært enorm og det virker ærlig talt ikke som om gryllefjerdingene (?) selv hadde særlig tro på at stedet skulle få noen ny vår. Kanskje et romantisk sted å slå seg ned et år man skal vekk fra det meste, men å etablere seg i Gryllefjord er nok ingen oppskrift på suksess om man ikke har en klar, konkret og realistisk plan. Bil er nok mer eller mindre et must, det er et sted der det nærmest forutsettes at alle har bil. Man bosetter seg et sted med 300 mennesker, det er færre innbyggere enn i enkelte kvartaler andre steder, så det er ikke store markedet for butikker og massetransport. Det går riktignok busser til Finnsnes, jeg lurer på om det er to om dagen i ukedagene og knapt noe i helgene, men det er ikke akkurat noe å belage seg på. Det går også en båt til Andenes noen måneder i sommerhalvåret. Så det er sjarmerende nok, et fint lite fiskevær, men jeg hadde tenkt meg veldig nøye om før jeg satte kursen mot Gryllefjord for godt. Attpåtil uten bil og kjennskap til områdene rundt. Anonymous poster hash: ff26d...7ae
Kontormus Skrevet 21. mai 2015 #22 Skrevet 21. mai 2015 Kan jeg spørre av ren nysgjerrighet om du vet hva årsaken er? Er det et sånt sted som ble befolket av sydeuropeiske skipbrudne for et tresifret antall år siden, skyldes det at det var naturlig med venting underveis i fiske eller er det noe annet? Ellers svarte jeg i en av de andre Gryllefjord-trådene de siste dagene, jeg antar de er laget av samme bruker. Var innom for noen år siden. Folk var hyggelige, naturen var fin, men fraflyttingen har vært enorm og det virker ærlig talt ikke som om gryllefjerdingene (?) selv hadde særlig tro på at stedet skulle få noen ny vår. Kanskje et romantisk sted å slå seg ned et år man skal vekk fra det meste, men å etablere seg i Gryllefjord er nok ingen oppskrift på suksess om man ikke har en klar, konkret og realistisk plan. Bil er nok mer eller mindre et must, det er et sted der det nærmest forutsettes at alle har bil. Man bosetter seg et sted med 300 mennesker, det er færre innbyggere enn i enkelte kvartaler andre steder, så det er ikke store markedet for butikker og massetransport. Det går riktignok busser til Finnsnes, jeg lurer på om det er to om dagen i ukedagene og knapt noe i helgene, men det er ikke akkurat noe å belage seg på. Det går også en båt til Andenes noen måneder i sommerhalvåret. Så det er sjarmerende nok, et fint lite fiskevær, men jeg hadde tenkt meg veldig nøye om før jeg satte kursen mot Gryllefjord for godt. Attpåtil uten bil og kjennskap til områdene rundt. Anonymous poster hash: ff26d...7ae Her står en slags forklaring på siestaen. Men i denne artikkelen hevdes det at Gryllefjord ikke har denne lenger: http://www.nordlys.no/P__denne__ya_stopper_alt_opp_klokka_12_hver_dag-5-34-111463.html
Gjest AryaKillie Skrevet 21. mai 2015 #23 Skrevet 21. mai 2015 Gryllefjord er på øya Senja og det er bro over fra fastlandet
Desertflower Skrevet 21. mai 2015 #24 Skrevet 21. mai 2015 Man er nok litt stuck uten bil i de traktene vil jeg tro Litt å titte på her: http://www.botnhamn.com/NO/Gryllefjord.htm Man er veldig stuck uten bil, kollektivtransport her ute er en vits. Nærmeste større sted er Finnsnes Som riktig nok har bystatus og kjøpesenter, men i all hovedsak består av storgata. Dårlig med utesteder.
Kontormus Skrevet 21. mai 2015 #25 Skrevet 21. mai 2015 Man er veldig stuck uten bil, kollektivtransport her ute er en vits. Som riktig nok har bystatus og kjøpesenter, men i all hovedsak består av storgata. Dårlig med utesteder. Ja ja, jeg er på Finnsnes der rett som det er og det er ikke akkurat noen metropol. Men for den som ikke er sånn veldig eksos-avhengig funker det greit nok. Og det sier jeg som bor i storbyen
Desertflower Skrevet 21. mai 2015 #26 Skrevet 21. mai 2015 det er ikke akkurat noen metropol. Eneste "byen" hvor jeg ikke har gått meg vill i fylla. Greit at det meste er samlet langs en gate, lett å navigere.
Kontormus Skrevet 21. mai 2015 #27 Skrevet 21. mai 2015 Eneste "byen" hvor jeg ikke har gått meg vill i fylla. Greit at det meste er samlet langs en gate, lett å navigere. Etter det jeg hører klarer de å lage liv der - selv med få utesteder. Eller?
Desertflower Skrevet 21. mai 2015 #28 Skrevet 21. mai 2015 Etter det jeg hører klarer de å lage liv der - selv med få utesteder. Eller? Jo da det hender. I alle fall om sommeren. Men er jo bare hotellene og det som før var Ottos av utesteder. Ikke helt min smak
Kontormus Skrevet 21. mai 2015 #29 Skrevet 21. mai 2015 Jo da det hender. I alle fall om sommeren. Men er jo bare hotellene og det som før var Ottos av utesteder. Ikke helt min smak Nå er det vel litt i lengste laget å reise til Finnsnes med tanke på returen når det stenger for kvelden. Men etter det jeg finner så er det intet mindre enn 3 vanningshull i Gryllefjord, og det er ikke værst med sine trehundreognoe innbyggere! Man får ikke mer morro en man lager selv...
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #30 Skrevet 21. mai 2015 Nå skal jeg ikke være helt bastant, men jeg vil tippe der finnes vannhull i massevis i Gryllefjord, som det gjerne gjør på slike småsteder. Langt til nærmeste pol vet du.... Anonymous poster hash: 6cc40...a67
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #31 Skrevet 3. juni 2015 Vannhull? Hva er det? Har dem røde kors el noe? Har dem flere mstbutikker ? Ser berg kommune er i nærheten, noe senter der el butikker man kan dra til? Hvor langt er det mellom berg og gryllefjord?Anonymous poster hash: 6fef5...696
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #32 Skrevet 4. juni 2015 Vannhull, hva det er? Huller i grusveiene der ute? Nei, skal ikke tulle med deg. Vannhull er et sted hvor du kan ut å drikke (pub el). Når jeg sier der sikkert er flere vannhull der, er det for at det på slike steder gjerne er langt til nærmeste ølutsalg eller vinmonopol, og folk lager derfor egen drikke hjemme. Berg kommune er vel like "stort" som Gryllefjord, så vil tippe der er et par butikker på tettstedene. Ikke verdens navle, det heller. Vil tro der tar 30-45 minutter å kjøre mellom de ulike stedene i kommunene. Hvis du seriøst tenker på å flytte dit, ville jeg som prioritet 1 skaffet meg lappen! Røde Kors? Hva mener du? De har sikkert et aktivt hjelpekorps der, som har vakter i påska, går på ski og graver snøhuler, og har beredskap og hjelper til ved behov. Førstehjelpskurs osv. Fin måte å bli kjent med folk på! Anonymous poster hash: 6cc40...a67
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #33 Skrevet 5. juni 2015 Takker så for svar! Ja, tenkte om det har noe ala Rødekors, samling i eller aktiviteter, frivillighetssentral osv.... Har ikke bil, og det er mulig for meg å kjøpe noe nå! Der oppe er det vel ingen heller som selger bil Dere er gode og girer meg opp dit Anonymous poster hash: 6fef5...696
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå