Gå til innhold

Skatt av boligsalg?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått tilbud om å kjøpe mitt barndomshjem fra min far for under taksten grunnet en setningsskade.

Da jeg ikke ønsker å bo der, men ved at jeg setter huset i full stand uten mangler vil det koste ca. 100 000 og dette vil gi meg en gevinst på ca. 500 000.

Siden dette er noe min far ikke kan klare selv så får jeg nå muligheten til å "pusse opp" og selge huset med min fars samtykke.

Hvordan må jeg gjøre dette for å slippe å betale hele gevinsten i skatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rettes spørsmålet om å slippe skatt seg til

1) Gavesalget? Når du får kjøpe fast eiendom til underpris, er differansen mellom hva eiendommen ville blitt solgt for vanligvis, og hva du faktisk kjøpte den for, som gave å regne (man skatter av gaver større enn 10.000). Er avviket lite, er det nok ingen som "bryr seg", men du er faktisk pliktig til å oppgi det i likningen (om folk faktisk gjør dette vet jeg ikke). Nå er dette din far, og det kan derfor gå som forskudd på arv.

eller

2) Skatt på gevinst ved salget? For å slippe å betale skatt av gevinst ved salget, må du ha bodd der ett av de to siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boligskatt

Når du kjøper hus av din fa for under takst blir differansen mellom takst og faktisk kjøpsum å regne som forskudd på arv.

Arv over 250.000 fra din far er det arveavgift på.

På beløp mellom 250.000 og 550.000 er det 8 % arveavgift.

På gevinst ved salg av bolig er skattesatsen 28 %

Hvis boligen er taksert til 1.000.000,- og du kjøper den til 800.000 er det ingen arveavgift.

Hvis du selger den til 1.300.000 kan du trekke fra de 100.000 du har brukt til å sette den istand og må da betale 28 % skatt av 200.000,-, som er den reeele gevinsten på boligen.

Hvis du ikke har søsken lønner det seg altså å få taksten på boligne høyest mulig, slik at mest mulig blir forskudd på arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...