Gå til innhold

Naboen ringte Rektor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag ble jeg kalt inn til rektor på skolen til barna hun fortalte meg at en nabo hadde ringt å sagt at barna mine virka isolerte og ikke sosiale. Kombinert med at mine barn ikke har blitt med på alt som er av aktivteter etter skolen. Det toppa seg da jeg meldte avbud til 17mai toget.

Som jeg fortalte til henne jeg har en mann som jobber kveld, små barn som ikke kan være hjemme alene, jeg har ikke billappen eller et nettverk som kan kjøre mine barn rundt. Det er 5km til skolen så det er et stykke for små barneføtter å gå. Mange av tinga så skjer på skolen er og at de ikke får lov å ha med søsken. Og grunnen til at vi meldte avbud i siste liten til 17mai toget er at en av ungene er småsyk, hun andre våknet kl 4 og endte opp med å sove på sofaen rett før vi skulle gå. En grunn til at mine barn ikke har så mye kontat med et par av naboene er fordi barna der har "rottet" seg i hop og drev med mobbing av de andre ungene i gata. De leker veldig mye med et par andre naboer, og har goe venner men de bor et stykke unna så det blir til at de kommer til oss eller barna blir kjørt/hentet av disse.

Så nå kjenner jeg meg lei og trist, jeg har 2 herlige unger som er glade og fornøyde i følge deres lærere. Og vet ikke hva jeg skal gjøre.. kjenner meg en smule matt.. skal jeg vente å håpe at dette blåser over eller skal jeg vente meg en storm??

Anonymous poster hash: f5e4a...c46
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du skal bære glad for at du har naboer som bryr seg. Men skjønner at det føles sårt. Du kan jo prate med den aktuelle naboen?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Små unger klarer da 5 km?

Anonymous poster hash: e56e9...03a
  • Liker 5
Skrevet

Tolk det rektor sier som nøytral videreformidling, og vær takknemlig for at nabojævel'n ringte rektor, og ikke barnevernet. Tenk over om det kan være noe i det rektor sier, og se om det er noe du kan gjøre for å bedre tilpasse logistikken. Søsken kan ha godt av å være borte fra hverandre noen timer, i ny og ne.

Tror ikke du trenger engste deg for at skolen sender bekymringsmelding til barnevernet. Skolen har som hovedregel taushetsplikt, også overfor barnevernet - med mindre det dreier seg om grov omsorgssvikt; der har de rapporteringsplikt.

Mest sannsynlig blåser denne stormen over av seg selv. Snakk gjerne med lærerne, og vær lydhør for deres inntrykk. Har de en annen oppfatning enn rektor, kan de være med på å påvirke rektors syn, i neste omgang. Sannsynligvis har ikke rektor noe syn, men følte seg forpliktet til å videreformidle denne naboens bekymringsmelding, slik at du fikk vurdert om det er hold i den.

Så sosialistisk har dette landet gusjelov ikke blitt, at 17.maitog og fritidsaktiviteter er obligatoriske...

• Liker 8
Skrevet

Små unger klarer da 5 km?

Anonymous poster hash: e56e9...03a

Enig. Velger en å klare seg uten førerkort, får mor og barn slenge seg på sykkelen. Det tar vel omtrent en time å gå fem kilometer, men sikkert ikke mer enn kvarteret å sykle. Det burde forresten flere med lappen gjøre også.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja, min mor klarte å sykle meg til barnehagen som lå over en mil lengre bort med en gang vinteren var forsvunnet. Mye late foreldre nå, gammel var moren min også.

Anonymous poster hash: 89c1f...346

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

å melde avbud til 17 mai er en litt stor greie. Sykdom er selvfølgelig legitim grunn, og det er opp til hver enkelt om man vil feire eller ikke. Men har ikke man lyst selv så burde man legge seg i selen for å få sendt barnet avgårde med noen andre som skal.

Vi var på to feiringer i år i to forskjellige kommuner. Nr 2 gjorde vi rett og slett fordi sønnen min går i bhg der, ikke en gang på skole(!), jeg ville at han skulle kunne delta i en evt samtale om 17 mai på mandags morgen og få vært med på det de andre evt var med på.

Jeg er alenemor, har att lappen i 12 år, men ikke alltid bil. Da han var baby og småbarn tok jeg buss, trillet og sykelt hit og dit. Ingen ting som heter å ikke gidde. Bare sånn at det er sagt. Det er ingen menneskerett å ha bil. Da setter man et godt eksempel og lærer barna å være løsningsorienterte.

Jeg jobber selv i barnevernet, og jeg er rimelig sikker på at du kommer til å ha befatning med de før eller siden. Ikke fordi du er en dårlig mor, men at noen av valgene dine og måten dere lever på gjør at de rundt stusser på om alt er som det skal være hos dere.

Anonymous poster hash: 935df...d95
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Rektor med stor R?

Anonymous poster hash: 1e924...7ef
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dere er litt voldsomme mot Ts her!

Leser dere det samme som jeg leser? Ts har en mann som jobber kveld. Er et barn sykt så kan hun ikke ta med seg det andre barnet å gå til skolen og la det syke barnet være igjen alene.

5km ER langt for barn hvis de er i småskolen. For en pjokk på 5-6 år (førstetrinn) er det langt å gå en time for å komme seg til skolen.

Og at man ikke møter opp på 17 mai er iallefall ingen grunn til bekymringsmelding! Et foreldrepar i klassen til barnet mitt dro til Oslo onsdag 15 mai og benyttet seg av langhelg. Skulle man ringt barnevernet da eller? Uansvarlige foreldre som reiser bort... Eller hva med den muslimske familien i klassen som ikke feirer 17 mai?

Anonymous poster hash: f4268...1b6
  • Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

å melde avbud til 17 mai er en litt stor greie. Sykdom er selvfølgelig legitim grunn, og det er opp til hver enkelt om man vil feire eller ikke. Men har ikke man lyst selv så burde man legge seg i selen for å få sendt barnet avgårde med noen andre som skal.

Vi var på to feiringer i år i to forskjellige kommuner. Nr 2 gjorde vi rett og slett fordi sønnen min går i bhg der, ikke en gang på skole(!), jeg ville at han skulle kunne delta i en evt samtale om 17 mai på mandags morgen og få vært med på det de andre evt var med på.

Jeg er alenemor, har att lappen i 12 år, men ikke alltid bil. Da han var baby og småbarn tok jeg buss, trillet og sykelt hit og dit. Ingen ting som heter å ikke gidde. Bare sånn at det er sagt. Det er ingen menneskerett å ha bil. Da setter man et godt eksempel og lærer barna å være løsningsorienterte.

Jeg jobber selv i barnevernet, og jeg er rimelig sikker på at du kommer til å ha befatning med de før eller siden. Ikke fordi du er en dårlig mor, men at noen av valgene dine og måten dere lever på gjør at de rundt stusser på om alt er som det skal være hos dere.

Å ikke feire 17 mai er ikke en stor greie som kvalifiserer til en barnevernsak! Ei heller at småbarn ikke er med på organisert idrett etter skoletid.

Hvis du virkelig jobber i barnevernet så blir jeg skremt. Skal du liksom lage en sak pga noen velger å ikke feire nasjonaldagen? Ja, da har du litt av en jobb å gjøre blandt våre nye landsmenn! Evt Jehovas vitne (de feirer jo ikke jul eller bursdag heller, stygg sak i dine øyne!)

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Herrefred, kan ikke tro alt negativt jeg leser. Nesten på grensen til sosialistisk ja- å måtte gå i 17 mai tog med syke barn?!

Og hvordan skal man få med flere barn på sykkel?

Men du burde kanskje vurdere ta sertifikatet for å gjøre livet lettere for deg selv.

Anonymous poster hash: 7fdd0...00d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Å ikke feire 17 mai er ikke en stor greie som kvalifiserer til en barnevernsak! Ei heller at småbarn ikke er med på organisert idrett etter skoletid. Hvis du virkelig jobber i barnevernet så blir jeg skremt. Skal du liksom lage en sak pga noen velger å ikke feire nasjonaldagen? Ja, da har du litt av en jobb å gjøre blandt våre nye landsmenn! Evt Jehovas vitne (de feirer jo ikke jul eller bursdag heller, stygg sak i dine øyne!) Anonymous poster hash: f4268...1b6

Enig.

Håper den som skrev det er et troll, og håper virkelig ikke personen jobber i barnevernet! Uff!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Enig.

Håper den som skrev det er et troll, og håper virkelig ikke personen jobber i barnevernet! Uff!

Faen ikke rart at man hører om så ville barnevernsaker hvis det er sånne personer som vedkommende over her som jobber i barnevernet!

• Liker 10
Skrevet

Herrefred, kan ikke tro alt negativt jeg leser. Nesten på grensen til sosialistisk ja- å måtte gå i 17 mai tog med syke barn?!

Men du burde kanskje vurdere ta sertifikatet for å gjøre livet lettere for deg selv.Anonymous poster hash: 7fdd0...00d

vet du hva sosialistisk betyr?
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Eller hva med den muslimske familien i klassen som ikke feirer 17 mai?

Hvorfor skulle ikke muslimer feire 17. mai? Det er da ikke en religiøs høytid.

Anonymous poster hash: 8bf83...696

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle ikke muslimer feire 17. mai? Det er da ikke en religiøs høytid.

Anonymous poster hash: 8bf83...696

Mange muslimer feirer ikke nasjonaldagen til et annet land, selv om de bor i det aktuelle landet. Flere muslimer i klassene til barna mitt, noen av barna bruker å dukke opp på skolen etter barnetoget, men aldri foreldrene. De har ikke en eneste gang møtt opp når det er vi foreldrene som skal hjelpe til med skolens arrangement heller. F.eks noen skal bake, noen skal stå i kiosken, noen skal rydde osv osv. De er oppsatt på planen/oversikten, men møter som sagt aldri opp. Så, ekstra jobb på de andre foreldrene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ikke feire 17 mai er ikke en stor greie som kvalifiserer til en barnevernsak! Ei heller at småbarn ikke er med på organisert idrett etter skoletid.

Hvis du virkelig jobber i barnevernet så blir jeg skremt. Skal du liksom lage en sak pga noen velger å ikke feire nasjonaldagen? Ja, da har du litt av en jobb å gjøre blandt våre nye landsmenn! Evt Jehovas vitne (de feirer jo ikke jul eller bursdag heller, stygg sak i dine øyne!)

sier ikke det er en stygg sak. Men her er det helhetsbildet som gjør at naboen og skolen reagerer. Det er ikke pga en enkelthendelse. 17.mai var bare "dråpen" som ts skriver. Jeg skriver ikke hun eller de får konsekvenser annet enn at jeg TROR de kommer til å få befatning med barnevernet pga måten de lever på, valgene de tar, og det faktum at allerede nå reagerer naboen(e) og skolen.

Det er jo NOE som har gjort naboen bekymret. OG jeg er evig takknemlig for naboer som bryr seg.

Virker som du er redd barnevernet og har en negativ holdning mot de. Synd å spre slikt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I dag ble jeg kalt inn til rektor på skolen til barna hun fortalte meg at en nabo hadde ringt å sagt at barna mine virka isolerte og ikke sosiale. Kombinert med at mine barn ikke har blitt med på alt som er av aktivteter etter skolen. Det toppa seg da jeg meldte avbud til 17mai toget.

Som jeg fortalte til henne jeg har en mann som jobber kveld, små barn som ikke kan være hjemme alene, jeg har ikke billappen eller et nettverk som kan kjøre mine barn rundt. Det er 5km til skolen så det er et stykke for små barneføtter å gå. Mange av tinga så skjer på skolen er og at de ikke får lov å ha med søsken. Og grunnen til at vi meldte avbud i siste liten til 17mai toget er at en av ungene er småsyk, hun andre våknet kl 4 og endte opp med å sove på sofaen rett før vi skulle gå. En grunn til at mine barn ikke har så mye kontat med et par av naboene er fordi barna der har "rottet" seg i hop og drev med mobbing av de andre ungene i gata. De leker veldig mye med et par andre naboer, og har goe venner men de bor et stykke unna så det blir til at de kommer til oss eller barna blir kjørt/hentet av disse.

Så nå kjenner jeg meg lei og trist, jeg har 2 herlige unger som er glade og fornøyde i følge deres lærere. Og vet ikke hva jeg skal gjøre.. kjenner meg en smule matt.. skal jeg vente å håpe at dette blåser over eller skal jeg vente meg en storm??

Anonymous poster hash: f5e4a...c46

Jeg har opplevd noe av det samme, men da ringte de barnevernet i stedet for skolen. Dessverre har det blitt slik at mange folk ser rart på alt som er ulikt slik de selv gjør ting, og om det ikke gjøres slik de selv gjør det, er det feil. :(

Vi valgte å ta tak i det med en gang, og det er jeg glad for i dag. Vi visste ikke hvem som meldte oss, men samlet de som var rundt oss til daglig, informerte om hvorfor vi levde som vi gjorde, og fikk fred etterpå. Det var tøft der og da, men når de får en forklaring aksepterer de lettere at ting er litt annerledes.

Mitt råd er å snakke med rektor

Synes du skal bære glad for at du har naboer som bryr seg. Men skjønner at det føles sårt. Du kan jo prate med den aktuelle naboen?

Du synes ikke at naboen heller vist omsorg ved å ta kontakt med trådstarter, og kanskje spurt om de kunne hjelpe på noe vis, kanskje sitte på med dem de 5 km til skolen, i stedet for å ringe rektor?

Dessverre er jeg enig med deg.

Jeg jobber selv i barnevernet (ikke saksbehandler), og ser hvor mange ressurser som kastes bort på gode foreldre som blir uglesett utelukkende fordi de ikke lever som naboen, mens barn som virkelig behøver hjelp ikke blir hjulpet fordi fasaden er i orden. :(

Anonymous poster hash: b25a1...e3c

• Liker 11
Skrevet

Men du burde kanskje vurdere ta sertifikatet for å gjøre livet lettere for deg selv.Anonymous poster hash: 7fdd0...00d

Man tar to i sykkelvogn og én i barnesete bakpå. Da får man med seg tre. De fleste skolebarn klarer fint å sykle 5 km selv.
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...