Gå til innhold

Burde jeg melde meg for nav?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig rådvill, så takk til alle som leser.

Jeg ble nylig ferdig med utdannelsen min på master-nivå. Derfor har jeg søkt jobb etter jobb, uten å få napp. Har ikke engang vært på 1 eneste intervju på snart 5 måneder. Heldigvis så har jeg en samboer som tjener greit, som har stått for hovedinntekten i denne perioden. Jeg har stått for alt av matlagning, husvask, klesvask og lignende for å kompensere litt for at jeg ikke har jobb. Men dette kan jo ikke fortsette på denne måten. Hva ville dere gjort?

For all del, jeg har ingen problemer med nav altså, men føler meg så dum som har tatt en lang utdannelse for så å gå på nav :( Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre her, så hadde trengt litt innspill. Spesielt fordi jeg ikke hadde sett for meg å vurdere å melde meg for nav.... Derfor lurer jeg på hva dere hadde gjort i min situasjon, for dette begynner å tære på meg. Jeg føler meg rett og slett ubrukelig og aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre... Hvor lang tid brukte dere på å finne en jobb relevant for utdannelsen deres?

Setter pris på alle innspill, men spydige kommentarer, kommentarer med hets og annet kommer jeg ikke til å svare på :)

Anonymous poster hash: a5083...d29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig rådvill, så takk til alle som leser.

Jeg ble nylig ferdig med utdannelsen min på master-nivå. Derfor har jeg søkt jobb etter jobb, uten å få napp. Har ikke engang vært på 1 eneste intervju på snart 5 måneder. Heldigvis så har jeg en samboer som tjener greit, som har stått for hovedinntekten i denne perioden. Jeg har stått for alt av matlagning, husvask, klesvask og lignende for å kompensere litt for at jeg ikke har jobb. Men dette kan jo ikke fortsette på denne måten. Hva ville dere gjort?

For all del, jeg har ingen problemer med nav altså, men føler meg så dum som har tatt en lang utdannelse for så å gå på nav :( Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre her, så hadde trengt litt innspill. Spesielt fordi jeg ikke hadde sett for meg å vurdere å melde meg for nav.... Derfor lurer jeg på hva dere hadde gjort i min situasjon, for dette begynner å tære på meg. Jeg føler meg rett og slett ubrukelig og aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre... Hvor lang tid brukte dere på å finne en jobb relevant for utdannelsen deres?

Setter pris på alle innspill, men spydige kommentarer, kommentarer med hets og annet kommer jeg ikke til å svare på :)

Får du ingen jobber eller får du ikke jobb innen det du er utdannet for?

Er det, det siste ser jeg ingen grunn til at du skal på NAV.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du meldt deg hos et vikarbyrå? Søker du på jobber som ikke er relevante for din utdanning?

Viss ikke, så må du begynne med det nå mens du venter på å finne relevante jobber. Ellers kan du alltids melde deg hos NAV? Er det noen spesiell grunn for at du ikke burde gjøre det, lissom?

Anonymous poster hash: 294fd...6e5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg søker på alt av jobber som er innenfor det jeg er utdannet som. Om det er direkte eller indirekte er jeg ikke nøye på. Alt jeg vil er å komme meg i en eller annen relevant jobb.

Hvorfor jeg er motvillig? Fordi jeg føler det som et nederlag for min del. Deet siste gjelder kun meg altså, jeg har ingen fordommer eller noe annet for folk som melder seg for nav, men det blir noe annet når det er en selv. Dessuten er jeg redd for at det kan påvirke en eventuell sjef? At han/hun vil synes det er negativt at noen har gått på nav :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du bør søke absolutt alt av jobber før du går til NAV. Det er jo litt surt å jobbe med noe du ikke er utdannet til, men det er jo enda surere å la andre betale "lønna" de. På CV-en din vil det se bedre ut med en dårlig jobb enn ingen jobb :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva slags stønad har du krav på? Jobbet du i fjor? Hvis ikke er det i så fall sosialstønad som er aktuelt.

Anonymous poster hash: 6732f...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

Har hatt en jobb, men ikke noe fast. Er bare det at jeg føler det som et nederlag, men hadde jo også trengt penger, for nå har jeg rundt 4000 å leve for frem til jeg får en jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg søker på alt av jobber som er innenfor det jeg er utdannet som. Om det er direkte eller indirekte er jeg ikke nøye på. Alt jeg vil er å komme meg i en eller annen relevant jobb.

Da er det på tide å søke jobber som ikke er relevante.

Anonymous poster hash: 00b97...b55

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tjent nok til å få dagpenger bør du søke på det. Er også enig i at etter så langt tid er det på tide å søke jobber som ikke er relevante for utdannelsen din.

Anonymous poster hash: 6732f...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Jeg bor på et område hvor det ikke er så lett å finne seg jobb. Tidligere da jeg skulle finne meg en deltidsjobb brukte jeg 5 måneder på dette. Med flere høgskoler og annet i området er det en kamp om alle jobber... Føler dette er så håpløst :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

NAV kommer til å kreve at du søker andre jobber, siden du ikke er syk eller noe som hindrer deg i å jobbe. Du må søke på andre div jobber, jobb en annen plass mens du leter etter den jobben du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få dagpenger må man vel ha tjent minst 1,5G (eller noe sånt?) forrige år. Det er det ikke alle studenter som har mulighet til mens de studerer.. Så hvis man, som nyutdannet, ikke får jobb etter studiene er man i bunn og grunn fucked.

Anonymous poster hash: 7df51...db5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Får jeg foreslå at du og samboer tar en liten snakk om hvorvidt det kan være mulig for dere begge å flytte til et nytt sted?

Jeg sier det fordi du absolutt bør søke på jobber innen det området du er utdannet, - også jobber som er fysisk lokalisert andre steder enn der du og samboer nå bor.

Jeg vet ikke om din samboer har en utdannelse som gjør at det vil finnes ledige stillinger på det samme geografiske stedet som de jobbene du ser etter finnes, men det er ikke så vanskelig å finne ut av.

Geografisk mobilitet er gjerne den faktoren som kan få det hele til å løsne for deg.

Lykke til, TS !

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Jeg bor på et område hvor det ikke er så lett å finne seg jobb. Tidligere da jeg skulle finne meg en deltidsjobb brukte jeg 5 måneder på dette. Med flere høgskoler og annet i området er det en kamp om alle jobber... Føler dette er så håpløst :(

Da kaster du deg med på kampen om jobbene.Erfaring er bra, uansett om det er en 20% stilling som ikke er relevant fordi det viser at du ihvertfall har gjort noe.

Anonymous poster hash: 00b97...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg foreslå at du og samboer tar en liten snakk om hvorvidt det kan være mulig for dere begge å flytte til et nytt sted?

Jeg sier det fordi du absolutt bør søke på jobber innen det området du er utdannet, - også jobber som er fysisk lokalisert andre steder enn der du og samboer nå bor.

Jeg vet ikke om din samboer har en utdannelse som gjør at det vil finnes ledige stillinger på det samme geografiske stedet som de jobbene du ser etter finnes, men det er ikke så vanskelig å finne ut av.

Geografisk mobilitet er gjerne den faktoren som kan få det hele til å løsne for deg.

Lykke til, TS !

Takk for et godt svar! Han har en god jobb han nettopp har begynt i. Det har vært vanskelig å få seg jobb innenfor hans felt også. Å måtte reise til jobb er ikke et problem, problemet er når over 200 stykker søker på de samme jobbene. Så jeg begrenser ikke søking kun til der jeg bor :P Her er det ikke så mange jobber egentlig, da skal du ha flaks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var i samme situasjon etter studier og meldte meg som arbeidssøker på NAV selv om jeg ikke hadde rett på dagpenger. En uke etterpå ble jeg innkalt på intervju og fikk jobb i NAV. Utrolig heldig og fornøyd!

Anonymous poster hash: 8492d...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

Jeg var i samme situasjon etter studier og meldte meg som arbeidssøker på NAV selv om jeg ikke hadde rett på dagpenger. En uke etterpå ble jeg innkalt på intervju og fikk jobb i NAV. Utrolig heldig og fornøyd!

Takk for at du deler denne erfaringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

Takk for at du deler denne erfaringen!

Glemte å nevne at jeg aldri søkte, de fant meg i sitt register. Lykke til! Vet hvordan det føles og håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at jeg aldri søkte, de fant meg i sitt register. Lykke til! Vet hvordan det føles og håper det ordner seg.

Takk! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...