Gå til innhold

Tidenes verste Eurovision-sanger?


Perelandra

Anbefalte innlegg

Hvilke sanger er de aller verste fra Eurovision Song Contest? Er det noen spesielle som du "elsker å hate"?

Selv har jeg mest forhold til de eldre sangene fra 70- og 80-tallet, og det var mye fælt på den tida. Disse har fått kultstatus i familien, og blir gjerne trukket fram hvis vi mimrer om gamle dagers Grand Prix-låter.

Belgia 1980 - fikk 14 poeng og ble nr. 17 av 19.

Gutta i Telex var tidlig ute med synthmusikk, men nådde ikke så langt i konkurransen likevel. Kanskje de rett og slett var for tekniske og moderne så tidlig på 80-tallet?

Finland 1982 - 0 poeng og sisteplass

Kojo var sint og sang om kald krig, bomber og om å forsove seg, men hva hjelper det nå bare et fåtall forstår språket?

Spania 1983 - 0 poeng og delt sisteplass med Tyrkia.

Remedios Amaya stilte opp barbeint og sang med stor lidenskap, men den etniske og flamenco-inspirerte stilen hennes falt ikke i smak hos juryen.

Men kanske disse egentlig ikke var så ille når man sammenligner med nyere sanger fra de tidligere Østblokk-landene?

Endret: Lagt inn lenke til video på nytt

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bossa Nova

Jeg syns faktisk mange av de danske bidragene er fæle. Til og med en som vant en gang, the Olsen-brothers og noe med fly on the wings. Grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åse Kleveland... Hun høres jo ut som en mann!



Anonymous poster hash: 314c3...8ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne karen?

Fikk han ballene i klem?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne karen?

Fikk han ballene i klem?

Har vel vært verre underholdning på ESC da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Emera

Hvilke sanger er de aller verste fra Eurovision Song Contest? Er det noen spesielle som du "elsker å hate"?

Selv har jeg mest forhold til de eldre sangene fra 70- og 80-tallet, og det var mye fælt på den tida. Disse har fått kultstatus i familien, og blir gjerne trukket fram hvis vi mimrer om gamle dagers Grand Prix-låter.

Belgia 1980 - fikk 14 poeng og ble nr. 17 av 19.

Finland 1982 - 0 poeng og sisteplass

Spania 1983 - 0 poeng og delt sisteplass med Tyrkia.

Men kanske disse egentlig ikke var så ille når man sammenligner med nyere sanger fra de tidligere Østblokk-landene?

Uff! Den finske minnes jeg knapt, men det er kanskje ikke så rart. Det var nok språket som jobbet i mot dem, ja. Finsk lød så helt annerledes enn de andre språkene som var med den gangen. Men, de hadde noen lyse øyeblikk, hvor språket passet inn på et vis. Som denne:

Jeg husker faktisk ennå første gang vi hørte den fra Spania. Hele familien satt sånn: :overrasket: og trodde knapt det vi hørte. :ler:

Jeg syns faktisk mange av de danske bidragene er fæle. Til og med en som vant en gang, the Olsen-brothers og noe med fly on the wings. Grusomt.

Nei, Danmark har da hatt med så mange fine! Denne var IKKE fin:

men denne derimot, er helt nydelig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Denne er fæl og irriterende: (får ikke til å vise Youtube-spilleren, hvordan gjør dere det?)

Jeg kopierer og limer inn lenken, så kommer videoen av seg selv. :)

Tyrkia har hatt en del fengende og greie låter. Denne er...vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Den polske fra i fjor står høyt på lista over verste bidrag. Fy faen, den var grusom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff! Den finske minnes jeg knapt, men det er kanskje ikke så rart. Det var nok språket som jobbet i mot dem, ja. Finsk lød så helt annerledes enn de andre språkene som var med den gangen. Men, de hadde noen lyse øyeblikk, hvor språket passet inn på et vis. Som denne:

*fjernet lenke*

Jeg husker faktisk ennå første gang vi hørte den fra Spania. Hele familien satt sånn: :overrasket: og trodde knapt det vi hørte. :ler:

Nei, Danmark har da hatt med så mange fine! Denne var IKKE fin:

*fjernet lenke*

men denne derimot, er helt nydelig:

*fjernet lenke*

Jeg husker godt Reggae Ok. Jeg har et hat-kjærlighet forhold til de finske låtene. De skilte seg ofte ut ganske mye på grunn av språket, men samtidig er jeg utrolig fascinert av finsk og har lært meg språket i voksen alder.

Reggae OK skal visstnok være første finskspråklige sang (og muligens den eneste?) som havnet på de norske hitlistene. Sangen brukte et vanlig grep i tida hvor alle måtte synge på eget lands språk ved å bruke en internasjonal tittel. Norge brukte også dette flittig, for eksempel Do Re Mi og Nocturne.

Danmark har tradisjon for livlige sanger, og holdt seg borte fra de store dramatiske balladene. Jeg likte heller ikke så godt Kloden Drejer, men den var ikke blant de verste likevel. Da var disse to låtene med duoen Hot Eyes (også kaldt Kirsten & Søren) verre.

..og denne er helt grusom! Får lyst til å be dem holde kjeft.

Å grøss og gru! :haar:

Denne husker jeg godt, og vurderte å vise til den i startinnlegget.

Belgia har sjeldent gjort det bra internasjonalt, bortsett fra da de vant i 1986 med sangen J'aime la vie framført av den svært unge Sandra Kim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har også levert mye fælt. Det er ikke for ingenting at Norge har flest sisteplasser internasjonalt, og endt opp med 0 poeng flest ganger.

Blant de norske bidragene liker jeg aller minst, er de to låtene til Ketil Stokkan

Jeg kan også styre min begeistring for Tor Endresen.

Han prøvde seg flere ganger den i norske finalen, og endelig vant han i 1997 med sangen San Fransisco. Internasjonalt gikk det ikke fullt så bra. Han havnet på sisteplass, og Norge fikk enda en 0'er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns faktisk mange av de danske bidragene er fæle. Til og med en som vant en gang, the Olsen-brothers og noe med fly on the wings. Grusomt.

Fullstendig enig! Ja, det har nok vært mange bidrag som har vært mye verre og mye mer, hva kan man si...eksentriske?, enn brødrene Olsen, men av en eller annen grunn kommer denne særdeles høyt opp på min hat-liste også. Vet ikke helt om det er de to framtoningene, denne her elektroniske stemme-vrengingen, eller rett og slett at det er en låt som bare gir meg null og ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den polske fra i fjor står høyt på lista over verste bidrag. Fy faen, den var grusom!

Helt enig. Grøss..

Anonymous poster hash: 6d807...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ruler jo big time! Ha, ha ha! Heia Spania!

Tyrkia fikk også null poeng det året, og delte sisteplassen med Spania. Nesten like dårlig sang, men Spania var hakket verre likevel.

Sangen het Opera, men hadde et refreng som lød som alt annet enn det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...