Gå til innhold

Vanskelig å kombinere hund med studenttilværelse?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Lyst på hund

Noen som er studenter som har hund her? Hvordan fungerer det å ha hund hjemme mens dere er på skolen? Jeg har veldig lyst på hund, men da må hunden klare seg alene noen timer hver dag, mellom 2 til 6 timer hver dag. Vet ikke om dette er helt heldig, så jeg tenkte jeg skulle spørre. I begynnelsen bør man være hjemme hele tiden med valpen, men jeg tenkte i grunn å høre med omplassering om de har en jack russel terrier som er voksen.

Er det noen av dere som hadde veldig lyst på hund, og så ble det mye mer arbeid og ansvar enn dere noen gang hadde forestilt dere? Jeg vil bare sjekke alle eventualiteter først, før jeg skaffer meg hund. Skal gå på kurs og alt, men nå er jeg tidlig i startfasen enda. Så jeg har derfor mange spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring selv, men tror faktisk at det er enklere å skaffe seg hund mens man er student enn når man jobber. En standard skoleuke er mye mer fleksibel enn en jobb-uke, og det er som regel kortere dager også. (Jeg var IKKE mye på skola når jeg gikk på HiG *host* Men jeg sto på alle faga ;)) Se an timeplanen din litt da vel :) All min erfaring (fra to høgskoler og ett universitet) tilsier at man er tidlig hjemme, og selv om man kanskje har mye oppgaver som må gjøres kan de alltids gjøres etter at man har gått tur med hunden - så har den selskap mens du skriver.

Du bør vel fortsatt sette av en uke eller to hvor du tilbringer mer tid med hunden mens den venner seg til sitt nye liv, men om man først skal skaffe seg hund tror jeg ikke det er no verre om du studerer enn om du jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Vi er studenter og har hund. Kunne ikke fått hund på et bedre tidspunkt! Vi tilpasset timeplanene våre slik at vovsen ikke trengte å være alene hjemme så mye i begynnelsen. Det første halve året var han bare alene hjemme 2 timer i uken. Hadde vi vært i jobb hadde det vært værre. Da blir den fort alene i 8 timer, med mindre man ikke har noen som kan hjelpe seg.

Nå er vår hund snart 3 år, og vi er fortsatt studenter. Han er kanskje hjemme alene 8-10 timer i uken totalt. Vi er ikke så sosiale av oss, går sjeldent ut på kafe, og aldri ut på byen. Når jeg er ferdig på skolen skynder jeg meg hjem til hunden. Bruker mye tid på ham, kurs, trening og sosialt. Blir nok litt andre boller når vi en gang får oss barn. Mange reagerte på at vi fikk hund under studiene, men de har nå skjønt at det var bra. Mamma kommenterte at man ville bli så bundet, men det er bare koselig syns vi. Nå er jo dette hundeprosjektet litt mer mitt enn samboeren min sitt. Han stiller opp med halvparten økonomisk + halvparten av turene, men jeg sørger for trening, konkurranser og utstilling. Nei, det å få hund mens man er student har jeg stor tro på med mindre du ikke er av den "sosiale" typen som liker å gå ut hver helg.

Det er ikke spesielt dyrt med hund heller, med tanke på hundemat. Nå har jeg jo hatt hest i mange år, og byttet egentlig ut hesten med en hund. Merker at jeg ikke bruker 4000,- på hest i mnd lenger, deilig. Har en hund som er 53 kg. Han spiser vel for 400,- i mnd, litt underkant. Pluss baiseposer og vet + forsikring. I tillegg har vi utstilling, kurs, konkurranser og andre ikke nødvendige utgifter. Så er vi to som deler på utgiftene også da.

En annen ting som er verdt å nevne er at når man er student så leier man som regel et sted å bo. Det kan være vanskelig å finne et sted hvor de tillater hund. Der vi bodde før var det ikke lov med hund, vi sa opp og satte inn annonse i avisen om at vi hadde hund og så etter et sted å bo. Vi fikk napp. Nå er vi ganske greie ellers da, sikre betalere, ikke røykere og veldig rolige. Kommer ikke mye lyder fra oss i allefall. Vi leide sokkelleilighet hos et koselig ektepar som selv hadde hund. De la virkelig forholdene til rette for oss for at vi skulle ha et godt hundehold. Han fikk være ute i hagen, og den fikk virkelig gjennomgå. Masse dødt gress etter all tissing..tihi. Før jul sa vi opp leiligheten fordi svigerfar kjøpte leilighet som vi fikk bo i gratis. Bye bye hage, men vi bor gratis og har veranda (bor også i 1. etasje i et lite borettslag på 2 etasjer). Har trapp ut til hagen fra verandaen selv om vi nesten aldri har han i hagen. Vi kjører svigermors gamle golf gratis, den ble med oss på flyttelasset :-) Skulle ønske jeg hadde stasjonsvogn med bur, men inntil videre så koser bikkja seg i baksetet. Ikke så gøy når han begynner å bjeffe i begeistring når han skjønner at vi skal på hans favorittstedet. Og når vi er ute av bilen så setter han seg alltid foran. Han er jo så søt da :) Ferdig oppvarmede og møkkete seter! Se så søt han var som valp!! (se bildet mitt)

Lykke til på hundejakt, du finner nok en real hjerteknuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En annen ting er jo at når man er student har man ikke full oversikt over sin egen fremtid. Hvor skal du være om 5 år, om 10 år? Passer det å ha hund da, har du en reserveplan om du må bo en plass det ikke passer å ha hund en stund? Mange hensyn å ta....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Jeg er student, og har valp :) Kunne ikke tenke meg et bedre tidspunkt å anskaffe meg hund på... Nå er jeg jo mye mer fleksibel og har mer tid i forhold til når jeg begynner i full jobb. Vi bor i sokkelleilighet hos noen som oxo har hund. Alt fungerer fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lyst på hund

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg har bare blitt mer og mer gira på å få meg en hund i det siste. Nesten så jeg er sjuk etter å få klappe en.

Samboeren min er litt positiv til at jeg vil ha en hund, men har allikevel mange skeptiske spørsmål. Vi skal snart flytte inn i en fin selveierleilighet og må da kjøpe nye møbler. Så spørsmål nr. 1 er om jeg har tenkt å la hunden ødelegge nye sofaen vår? Er dette et problem? Jeg skal jo mest sannsynlig overta en omplasseringshund (helst en Jack Russel Terrier) som er godt voksen som jeg på forhånd vet om den biter i stykker ting. Dessuten så kan vel hunder læres til at de ikke får lov til å oppi sofaen. (?)

Spørsmål nr. 2 er om hunden kommer til å gjøre fra seg inne. Han ser for seg litt sånn Ozzy Osbourne-hjem hvor hundene tisser overalt. En hund som er godt voksen har vel lært at den kun får lov til å tisse ute?

Andre spørsmål;

Hvor er hunden når dere er borte noen timer? På stua? Er det sånn at dere sjekker over rommet når dere kommer tilbake for å sjekke at ikke noe er ødelagt?

Hvor er hunden om natta?

Kan dere gå ut på restaurant i 2 timer uten å få dårlig samvittighet for at hunden er alene hjemme?

Dropper dere å gå på kino?

Det er sånne spørsmål jeg må få ærlige svar på, og deretter spørre meg selv om jeg er forberedt på å ta i mot en hund. Det blir jeg som får hovedansvaret med hunden.

Grunnen til at jeg ønsker meg en hund, er at jeg er litt sjenert og har egentlig veldig få venner. Så jeg tror det kan gjøre meg godt å få en firbent kamerat. Akkurat nå får jeg tårer i øynene bare jeg tenker på at kanskje jeg skal få meg en hund! Gleder meg sånn!! Men først skal jeg på kurs, så jeg lærer om hundehold. Vi er veldig aktive og trener. Går aldri ut på diskoteker. Er med andre ord, ganske rolige av oss.

Håper dere kan svare og gi meg et realistisk bilde av situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se for øvrig svaret jeg skrev angående Jack Russel Terriere under det andre emnet du startet - og les linken til en ærlig beskrivelse av JR-rasen.

Med en omplasseringshund skal du ikke ta noe for gitt - dvs at det kan godt hende at hunden ikke er 100% husren, eller at biter istykker tingene dine. Å bytte hjem er en stor omstilling for en hund, og mange hunder glemmer uansett gode vaner når de bytter hus & eier.

Når det angår å gå fra hunden, så kommer vel alt an på hvordan du trener den og hvordan hunden reagerer på å være alene. Vår valp var alene i små perioder fra dag èn (men da på et avgrenset område - vi brukte hundelekegrind).

Skal vi gå fra hunden i mange timer, sørger vi for å slite han ut på forhånd med en lang tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Nemi er i bur når hun er alene hjemme. Da får hun ikke gjort noen skade :) Vi dropper absolutt ikke å finne på ting, men det har litt med hva du har gjort tidligere den dagen. Om begge 2 har vært på skole/jobb, og hun allerede har vært flere timer alene så tar vi det en annen gang. Hun kan fint være alene hjemme 2-4 timer, men vi har ikke gått fra henne lenger enn det enda. Hunder har ikke så mye tidsperspektiv. La oss si at du går fra hunden din, og han legger seg til å sove. Når du kommer tilbake vil han ikke vite om du har vært borte en halvtime eller 3 timer. Men man må selvfølgelig ikke være borte lenger enn at det går utover hundens behov (mat, tur, tisse, sosialisering med dere). Derfor prøver vi å ikke gå fra Nemi mer enn 4 timer om dagen. Før eller siden når vi begge begynner i full jobb, så må det jo bli mer, men jeg håper å finne en løsning på det :) Vi planlegger å flytte til oslo-området til neste år, og der bor faktisk hele min familie :D Jeg har noen besteforeldre som alltid har hatt hund, og som elsker Nemi... Kunne kanskje fått til noe der... At de går til henne hvis vi blir lenge på jobb f.eks.

Når det gjelder ødelegge møbler, så kan man selvfølgelig lære valper at det er fy! Jeg vet ikke hvordan det er med allerede voksne hunder. Jeg vet at det er vanskeligere å lære de ting hvis de er vant til noe, men det kan jo være den JRT'en allerede er lært til sånt. Vi lar Nemi gå i sofaen :oops: Vet ikke helt hvordan det skjedde, men da hun var liten valp var det så koselig å ha henne oppi der... Og da tenkte jeg på om dette var dumt når hun ble større, men nå er hun 3,5 mnd og det er ikke noe problem enda. Hun ødelegger den jo ikke ved å være oppi der, men litt mer slitasje blir det selvfølgelig. Nå har jo vi portugisisk vannhund, dvs at hun ikke røyter og at vi bader henne 1 gang i uka med sjampo, så hun er stort sett rein og fin. Den sofaen vi har nå er ikke spes fin heller, sånn 90-talls i nylon eller hva det er. Når vi en gang i tia får råd til en ny sofa tenkte jeg hun kunne få et fast sted å være (f.eks i 2-seteren). Hun ligger stort sett i 2-seteren nå, så jeg tror ikke det blir noe problem. Hun har selvfølgelig villet gnage på alt, det klør jo i tennene, men nå begynner hun å forstå at å gnage på møbler er FY. Hun har leker og bein til det, og hun har blitt kjempeflink!!!

Selvfølgelig lærer man hunden at den ikke skal tisse inne :) Nemi lærte seg det etter 3 uker, men nå når det ble høst og døra ikke står oppe hele tiden lengre, så skjer det uhell. Sånt må man regne med. man kan ikke være hysterisk når man har hund... man må regne med at det kan skje uhell inne, at hunden drar med seg sand og drit inn, at hunden kan komme til å gnage på noe, at den røyter og at det blir vanskelig å holde huset helt "shiny" om det er viktog for dere.

Vi hadde en golden i 14 år, og man kunne støvsuge seg grønn, det var fortsatt hundehår over alt :D Denne hunden gikk aldri i sofaen. Vi måtte oxo vaske vinduer ofte fordi vi hadde masse karnapp-vinduer, som goldie kikket ut av og gnei nesa si mot. Da goldie ble eldre, skjedde det uhell hvis hun måtte være alene hjemme lenge. Hun klarte ikke å holde seg så lenge lenger. Og det er oxo en ting du må tenke på, når hunden blir gammel forandrer ting seg! Mamma og pappa hadde konstant dårlig samvittighet det siste året. Begge var i full jobb, ungene hadde flytta hjemmefra, og de hadde en hund som var blitt blind og som ikke klarte å holde seg i 8 timer av gangen lenger. Hun var i fin form ellers, men synet og hørselen var det første som forsvant. Det var helt forferdelig for bikkja var i fin form ellers, så vi var så utrolig i tvil om når vi skulle ta henne. Men den dagen hun virka ulykkkelig. Ikke kom ut i hagen da alle satt ute, ikke logra eller løfta halen og bare lå der, da var det ikke tvil... :( men den tiden der var det ikke lett å være hundeeier skal jeg si deg. Da vi kjøpte Nemi, var jeg fullstendig klar over at om mange mange år, så vil Nemi bli gammel og trenge litt ekstra pleie. Det er med i mine beregninger.

Lykke til med hundekjøp!! Det er så utrolig mye glede med dette, at jeg kan ikke skjønne hvordan livet var før Nemi kom inn i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Vi flyttet inn i ny leilighet rett før jul, og da ble det litt andre husregler her ja. Før fikk han komme i seng og sofa, men nå får han ikke det. Han prøvde en gang å komme seg opp i sofaen, etter det har han ikke prøvd seg. Vi gikk fra leid møblert leilighet til å eie selv. Plutselig måtte vi kjøpe inn nye møbler, hadde jo ingen ting selv.

Vår hund har tilgang på hele leiligheten når vi er borte, og det har aldri vært noe problem.

Vi får ikke dårlig samvittighet for å la han være litt alene så lenge han har fått sitt den dagen. Går ikke på kino i stedetfor å lufte bikkja, for å si det slik. Hund først, så er det tid til utskeielser fra vår side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha hunden i bur når den er hjemme alene, da skjer ingen ulykker og hunden føler seg tryggere når den slipper å passe på hele huset. Sørg bare for å kjøpe et som er stort nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha hunden i bur når den er hjemme alene' date=' da skjer ingen ulykker og hunden føler seg tryggere når den slipper å passe på hele huset. Sørg bare for å kjøpe et som er stort nok.[/quote']

Bur-diskusjoner finnes i tonnesvis på conis.no og ellers overalt hvor hundefolk får diskutere fritt :wink:

Men at valper må være på at avgrenset område for ikke å legge seg til dårlige vaner (gnaging på ledninger/møbler mm) er selvsagt.

Selv har jeg omtrent aldri holdt buret til hunden lukket, men han føler seg likevel trygg der og legger seg til når vi går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laban: Og der kan de diskutere seg grønne for alt jeg bryr meg.

Jeg ser ingen grunn til at hunden IKKE skal kunne sitte i bur, men derimot mange grunner til at den skal. Jeg føler meg ubekvem om jeg må ha henne alene hjemme uten at hun sitter i bur, mye kan skje som jeg da ikke har kontroll over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laban: Og der kan de diskutere seg grønne for alt jeg bryr meg.

Jeg ser ingen grunn til at hunden IKKE skal kunne sitte i bur, men derimot mange grunner til at den skal. Jeg føler meg ubekvem om jeg må ha henne alene hjemme uten at hun sitter i bur, mye kan skje som jeg da ikke har kontroll over.

Prøvde bare å gi trådstarter (som førstegangs hundeeier) en pekepinn på at ikke alle mener det samme som deg, kjære. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...