Gå til innhold

Innsyn i avdød forelder sin legejournal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Der er ingen skille mellom psykiatri og somatisk journal når det gjelder innsyn, det er samme lov som gjelder for innsyn i begge, ja i alle typer journaler.

Det er to lover som gjelder når det gjelder innsyn i journale og eller andre mapper/doumenter om en selv, det er pasientrettighetsloven paragraf 5-1. Den regulerer og pårørendes innsyn i avdødes journal. Den andre loven som gjelder er i Forvaltingsloven. Den sitter jeg ikke med forskriften på tilgjengelig nå. Den gjelder sosialkontor, pleie og omsorg, barnevern.

Der finnes ingen lov som forbyr pårørende å få ut eller å få innsyn i journaler for pårørende. Skrives dette i journalen, så blir dette vurdert av den som eventuelt tar seg tid til å lese igjenom hele journalen.

De folk gjør i USA er å be om at journalen blir "plombert". Dvs fysisk stengt for innsyn for all fremtid. Men om dette i Norge blir for all fremtid, er jeg noe skeptisk til. Jeg vet at det har blitt plombert journaler i Norge, etter en eller annen lov jeg i farten ikke husker.

Det vi ikke vet, er at forskere sitter og leser journalene våre når de er kommet i fjernarkiver, for forskning kan journaler brukes til uten særlig begrensinger. Det er nokså skremmende. Mer kunnskap og åpenhet rundt journaler tror jeg er viktig og riktig.

Anonymous poster hash: 62b52...ad3

Jeg er kjent med at det var vanlig å begrense tilgjengeligheten av psykiatri-sjournal for andre enn behandlere, men ser at de går vekk fra dette for å gjøre det enkelt. Jeg kjenner ikke regelverket så detaljert, men tror det kan være greit at folk vet hva en slik journal inneholder for det er ikke lite!

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/mange-leser-psykiatrisk-pasientjournal--truer-personvernet/

Når det gjelder innsynsretten til Barnevern og Sosialkontor så er vel denne begrenset til det som har relevans for den akutelle problemstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med obduksjonsrapport som er gjort på sykehus i regi av politi? Hvor det er politiet som oppbevarer rapporten?



Anonymous poster hash: ad7a7...91f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min journal helt fra jeg var baby til i dag som inneholder alt fra flis i fingeren, depresjon, somatisk sykdom til SOS ble oversendt NAV av min tidligere fastlege og hvem som helst som jobber der kan lese alt. Synes det er ganske rart at jeg ikke får lov til å trekke tilbake journalen.

Anonymous poster hash: 7373c...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjent med at det var vanlig å begrense tilgjengeligheten av psykiatri-sjournal for andre enn behandlere, men ser at de går vekk fra dette for å gjøre det enkelt. Jeg kjenner ikke regelverket så detaljert, men tror det kan være greit at folk vet hva en slik journal inneholder for det er ikke lite!

http://

www.dagensmedisin.no/nyheter/mange-leser-psykiatrisk-

pasientjournal--truer-personvernet/

Når det gjelder innsynsretten til Barnevern og Sosialkontor så er vel denne begrenset til det som har relevans for den akutelle

problemstillingen?

Før ca. År 2000 var somatikk og psykiatri delt i to ulike lover. Dette gikk man bort fra da den nye Pasientrettighetsloven trådte i kraft.

Psykiatrijournaler kan være ga ske så detaljerte mht å beskrive pasienten. Jar hatt innsyn i en lobotomert sin journal, fra 1950 og 1960 tallet, samt dagferske nournaler. Det er stor forskjell.

Blir noen klaget inn for barnevernet har de innsyn i absolutt alt. Noe å tenke på om man skriver bekymringsmelding anonymt.

Det samme gjelder på sosialkontorbiten, unntakene både ved barnevern og sos. Knt. Er dersom notater er ment for internt bruk.

Men selv om dokumenter er ment for internt bruk, så får en advokat eller annen 3. Person innsyn i slike dokumenter, også.

Anonymous poster hash: 62b52...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med obduksjonsrapport som er gjort på sykehus i regi av politi? Hvor det er politiet som oppbevarer rapporten? Anonymous poster hash: ad7a7...91f

Her setter du meg fast, for dette vet jeg ikke.

Når politiet begjærer obduksjon så er der mistanke om straffbare forhold. Da skal det i all hovedsak oppnevnes bistandsadvokat som får innsyn i alle dokumenter, også obduksjonsrapport.

Det beste stedet å spørre om dette er hos en advokat, eller hos Stine Sofies Stiftelse. Der har de mye kompetanse.

Anonymous poster hash: 62b52...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen kan finne min journal? Hvor kan jeg henvende meg for å få kopi av HELE journalen min? Tror legen min har lyst på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ingen kan finne min journal? Hvor kan jeg henvende meg for å få kopi av HELE journalen min? Tror legen min har lyst på den.

Journal fra hvor?

Det er desverre slik at gammledagse papirjournaler blir behandlet av mennesker, og mennesker er ikke uten feil og mangler.

Det hender journaler og andre papirer blir feilarkivert. Eller at en journal lurer seg ned i en annen journal. Da har vi en del mulige feilsøkealternativer, f.eks. å snu oppned på fødselsdatoer, navn o.l. men det hjelper ikke i alle tilfeller. Noen ganger dukker journalen påavveie opp igjen, andre ganger har vi letet oss fordervet uten resultat.

Sånn er det bare, noen ganger. Kjedelig for den som eier journalen, men lite å gjøre noe med.

Anonymous poster hash: 62b52...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journal fra hvor?

Det er desverre slik at gammledagse papirjournaler blir behandlet av mennesker, og mennesker er ikke uten feil og mangler.

Det hender journaler og andre papirer blir feilarkivert. Eller at en journal lurer seg ned i en annen journal. Da har vi en del mulige feilsøkealternativer, f.eks. å snu oppned på fødselsdatoer, navn o.l. men det hjelper ikke i alle tilfeller. Noen ganger dukker journalen påavveie opp igjen, andre ganger har vi letet oss fordervet uten resultat.

Sånn er det bare, noen ganger. Kjedelig for den som eier journalen, men lite å gjøre noe med.

Anonymous poster hash: 62b52...ad3

Fra alle legene jeg har vært hos. Dessverre har jeg bare journaler fra jeg var ca. 17 år og oppover. Skulle gjerne hatt resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er og hvor gammel du er?

Fordi alle er pålagt å oppbevare legejournaler.

Man må normalt henvende se skriftlig, og vise til pasientrettighetsloven 5.1. Og be om kopi av journal,

til hvert enkelt legekontor. Får man ikke svar, eller man får til svar at journalen ikke finnes, så henvender man seg til Fylkets Helsestilsyn for hjelp.

Legevakt er et kapittel, og på større sykehus må man skrive til hver enkelt avdeling. Noen gjør som de skal og innleverer journalene til Helsetilsynet i Fylket, men ikke alle. Av alle de jeg har vært på journaljakt for, er det 2 muligens 3 leger som vi ikke har klart å oppspore journalarkivet til. De legene har ikke vært aktive siden 1970 tallet.

Vær og klar over at journaler fra før "journaldommen" kom, tror det var tidlig på 1980 tallet, var skrevet svært mangelfulle, i stikkord. Slik at de ikke inneholder mye info.

** Journaldommen var en dame som ikke fikk innsyn i sin tannlegejournal og gikk til sak for å få journalen sin. Mener den gikk helt til Høyesterett. Etter dom i saken ble det klart at journalene eies av pasienten, og ikke av legene. Men de er legenes arbeidsnotater og sksl behandles og oppbevares slik at begge partes rettigheter og sikkerhet blir ivaretatt forsvarlig.

Anonymous poster hash: 62b52...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare 22 år, men jeg har alltid fått originalen (tror jeg). Nå har jeg tatt ut for å gi til ny lege selv. Kanskje det er annerledes da? Aner ikke hva som skjedde , men må ha klart å kastet den journalen jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare 22 år, men jeg har alltid fått originalen (tror jeg). Nå har jeg tatt ut for å gi til ny lege selv. Kanskje det er annerledes da? Aner ikke hva som skjedde , men må ha klart å kastet den journalen jeg fikk.

Da skal journalene finnes. 22 år er helt innenfor.

Kontakt Helsetilsynet eller pasient og brukerombudet der du bor.

Orginaler utlveres aldri. Du får utskrift på papir/kopi.

Var ikke meningen å kuppe tråden, men ser at vi har gjort det, beklager, ts.

Anonymous poster hash: 62b52...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal journalene finnes. 22 år er helt innenfor.

Kontakt Helsetilsynet eller pasient og brukerombudet der du bor.

Orginaler utlveres aldri. Du får utskrift på papir/kopi.

Var ikke meningen å kuppe tråden, men ser at vi har gjort det, beklager, ts.

Anonymous poster hash: 62b52...ad3

Ja, beklager så mye TS. Takk, da skal jeg ta kontakt med dem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...