Gå til innhold

Innsyn i avdød forelder sin legejournal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen kan hjelpe meg med dette...

For noen år siden døde en av mine foreldre av overdose. Alle år har vært preget av lange eller korte opphold på rehabiliteringer og andre typer institusjoner. De første årene etter at dette skjedde, hadde jeg ikke behov for noe annet enn å komme meg videre og glemme, men nå kjenner jeg at jeg har behov for å vite. Det jeg lurer på er om det er mulig å få innsyn i legejournaler og journaler fra slike type plasser? Og i hvor lang tid oppbevares slike journaler? Hva må ligge til grunn for at jeg eventuelt kan få det utlevert? Jeg er nærmeste pårørende, eneste barn.

En annen ting jeg lurer på er om det virkelig er slik at legen kan nekte å utlevere obduksjonsrapporten? Da jeg ville ha innsyns i den fikk jeg beskjed om å møte opp på legekontoret, hvor vi kunne gå igjenom den sammen. Greit nok det, men hva hvis jeg har behov for å se på den senere i livet, slik som nå?

Tror kanskje jeg er redd for å glemme, og at det er derfor jeg har lyst til å få utlevert disse tingene, slik at jeg kan se på det hvis jeg har behov for det. Ikke at det er særlig hyggelig lesing uansett, men dere skjønner... Noen som kan svare på spørsmålene mine? :)

Hvis alder er relevant i forhold til utlevering, så er jeg foresten over 20...



Anonymous poster hash: c3e83...62b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Taushetsplikten gjelder (heldigvis) også etter en person er død. Journalopplysninger skal vel oppbevares i minst ti pr, men de fleste steder er det betydelig lengre.

Anonymous poster hash: 6f7c5...ef2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er personlig informasjon, så nei legen skal ikke utlevere slikt.



Anonymous poster hash: 9cadb...c7a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nærmeste pårørende har innsynsrett i en avdød pasients journal så fremt ikke særlige grunner taler mot det, for eksempel i tilfeller hvor avdøde har gitt uttrykk for at han ikke ønsket at pårørende skulle få innsyn"

Dette er klippet ut av Helsedirektoratets sider som omhandler retten til innsyn i pasientjournaler. Så ja, i utgangspunktet har du denne retten. Det er vanlig at man får tilbud om å gå gjennom journaler sammen med helsepersonell da slike kan lese, tyde og forklare siden det er utstrakt bruk av medisinske termer og forkortelser. Men dette er ikke et krav, man kan få denne utlevert likevel.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan søke om å få se den, finne skjema for slikt. Noen ganger vurderer de dit hen at du kan se hele, andre ganger deler av den.



Anonymous poster hash: b5f70...dfb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar flere svarere feil, grundig feil.

Jeg har både obduksjonsrapport og journaler fra en avdød forelder.

Det er ikke vanskelig, rent juridisk å få utlevert, det som er vanskelig er enkeltes måte å møte pårørende på!

Som nørmeste pårørende har man samme rett på innsyn i og på forespørsel kopi av jorunal og alle vedlegg til bournalen, som man har til egen journal, når vedkommende er død.

Jeg skjønner veldig godt at ts ønsker kopi, og ikke en gjennomgang sammen med helsepersonell av dokumenter. Er man ikke selv helsepersonell så er der mye latin i en obduksjonsrapprt. Mye kan slåes opp for å få forståelsen av hva betyr. Men det må ts selv få ta stilling til hvordan ts ønsker.

Send en skriftlig henvendelse til sykehuset/institusjonen og be om å få tilsendt kopi. Evt. Kan du søke råd og hjelp hos Helsetilsynet eller hos Pasient- og brukerombudet i fylket.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 62b52...ad3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Nærmeste pårørende har innsynsrett i en avdød pasients journal så fremt ikke særlige grunner taler mot det, for eksempel i tilfeller hvor avdøde har gitt uttrykk for at han ikke ønsket at pårørende skulle få innsyn"

Dette er

klippet ut av Helsedirektoratets sider som omhandler retten til

innsyn i pasientjournaler. Så ja, i utgangspunktet har du denne

retten. Det er vanlig at man får tilbud om å gå gjennom journaler

sammen med helsepersonell da slike kan lese, tyde og forklare

siden det er utstrakt bruk av medisinske termer og forkortelser.

Men dette er ikke et krav, man kan få denne utlevert likevel.[/

font]

Man får aldri utlevert annet enn kopi.

De fleste journaler blir oppbevart for evig og alltid, i fjernarkiv/morsarkiv, evt. Statsarkiv og noe på Riksarkivet. Men den som har behandlet pasienten og ført journal skal til enhver tid vite hvor journalen er arkivert og kunne svare på dette.

Anonymous poster hash: 62b52...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får aldri utlevert annet enn kopi.

De fleste journaler blir oppbevart for evig og alltid, i fjernarkiv/morsarkiv, evt. Statsarkiv og noe på Riksarkivet. Men den som har behandlet pasienten og ført journal skal til enhver tid vite hvor journalen er arkivert og kunne svare på dette.

Anonymous poster hash: 62b52...ad3

Naturligvis ikke. Man skal aldri kvitte seg med viktig dokumentasjon - uansett hvilken ende man er i. Når det gjelder lagring av avdødes journaler, så tror jeg det er bestemmelse om gitt tid. Husker ikke hvor lenge, men det er lenge hvertfall.

Nå kan det være at behandlende lege ikke lenger praktiserer eller selv er død, men det er nok kanaler en kan gå gjennom til de myndigheter som sitter på oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatpraktiserende leger sender til Helsetilsynet i Fylket, det som før het Fylkeslegen. Sykehus sender til Statsarkiv og noen til kommunens sentralarkiver.

Alt skal oppbevares for evig tid, i dag. Har vært med på å lete tilbake langt i tid for barnevernsbarn, både på dem selv og på foreldrene/besteforeldrene deres.

Anonymous poster hash: 62b52...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på en serie på NRK, Hvem tror du du er, mener jeg den heter. Da fikk ihvertfall Hanne Krogh. Utlevert opplysninger om hennes bestemor fra da hun hadde vært innlagt på Blakstad asyl. Dette må ha vært godt over 50-60 år tilbake. Og de hadde opplysninger fra mange år før det. Det skal vel ikke være noe verre for oss som ikke er kjente å få utlevert noe sånt.

Anonymous poster hash: 10f17...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har rett på innsyn, videre har man rett på å få utlevert en kopi som man kan lese på egenhånd når det passer en. Dette har blitt slått fast i dom. Det slutter aldri å forbløffe meg hvordan offentlige institusjoner ikke følger loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Tusen takk for svar. Da forstår jeg det slik at jeg har krav på å få innsyn og utlevering av kopier. Som sagt, da det gjaldt obduksjonsrapporten, ville legen gå igjennom denne med meg. Det er helt greit, og jeg er glad han ville ta seg tid til det, men jeg fikk altså ikke med meg kopi av denne. Takk for at dere opplyser meg om at jeg har rett på det. Skal ta kontakt med både institusjonene og legen. Tusen takk igjen! :)



Anonymous poster hash: c3e83...62b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig fritt frem for pårørende? Det skal jeg jammen reservere meg mot. Gjelder det fjerne pårørende også?

Anonymous poster hash: 998ca...2da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig fritt frem for pårørende? Det skal jeg jammen reservere meg mot. Gjelder det fjerne pårørende også?

Anonymous poster hash: 998ca...2da

Vil du ikke at pårørende skal vite hva du dør av? For de fleste er nok ikke sykehistorien ukjent og journaler ikke spesielt interresante, men det finnes tilfeller der hvor familie har behov for å vite dødsårsak og om det er begått feil i behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ikke at pårørende skal vite hva du dør av? For de fleste er nok ikke sykehistorien ukjent og journaler ikke spesielt interresante, men det finnes tilfeller der hvor familie har behov for å vite dødsårsak og om det er begått feil i behandlingen.

De kan få vite dødsårsak og lese obduksjonsrapport, men jeg ønsker ikke at de skal lese hele fastlegejournalen fra hele mitt liv, fra tester av klamydia til utskriving av hormonprevensjon, og i hvert fall ikke hele psykiatrijournalen. Jeg vil ha min verdighet og mitt personvern også etter at jeg er død. Kan man ikke kreve det?

Anonymous poster hash: 998ca...2da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på om noen kan hjelpe meg med dette...

For noen år siden døde en av mine foreldre av overdose. Alle år har vært preget av lange eller korte opphold på rehabiliteringer og andre typer institusjoner. De første årene etter at dette skjedde, hadde jeg ikke behov for noe annet enn å komme meg videre og glemme, men nå kjenner jeg at jeg har behov for å vite. Det jeg lurer på er om det er mulig å få innsyn i legejournaler og journaler fra slike type plasser? Og i hvor lang tid oppbevares slike journaler? Hva må ligge til grunn for at jeg eventuelt kan få det utlevert? Jeg er nærmeste pårørende, eneste barn.

En annen ting jeg lurer på er om det virkelig er slik at legen kan nekte å utlevere obduksjonsrapporten? Da jeg ville ha innsyns i den fikk jeg beskjed om å møte opp på legekontoret, hvor vi kunne gå igjenom den sammen. Greit nok det, men hva hvis jeg har behov for å se på den senere i livet, slik som nå?

Tror kanskje jeg er redd for å glemme, og at det er derfor jeg har lyst til å få utlevert disse tingene, slik at jeg kan se på det hvis jeg har behov for det. Ikke at det er særlig hyggelig lesing uansett, men dere skjønner... Noen som kan svare på spørsmålene mine? :)

Hvis alder er relevant i forhold til utlevering, så er jeg foresten over 20...

Anonymous poster hash: c3e83...62b

Jeg er i samme båt som deg, jeg mistet også en forelder av overdose for en god del år siden. Jeg har ingen råd til deg, da jeg ikke har prøvd å få innsyn i min forelders journal/obduksjonsrapport selv, men dette satte noen tanker hos meg angående det å føle litt "nærhet" til en så stor og sårt savnet del av meg igjen.

Jeg ville gjerne få ønske deg lykke til i prosessen og sende deg en klem :hug:

Endret av Cathj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De kan få vite dødsårsak og lese obduksjonsrapport, men jeg ønsker ikke at de skal lese hele fastlegejournalen fra hele mitt liv, fra tester av klamydia til utskriving av hormonprevensjon, og i hvert fall ikke hele psykiatrijournalen. Jeg vil ha min verdighet og mitt personvern også etter at jeg er død. Kan man ikke kreve det?

Anonymous poster hash: 998ca...2da

Psykiatri er det egne regler for mener jeg. I allefall skal ikke denne ligge sammen den andre journalen mener jeg å ha lært.

Men i alle fall kan det enktelt løses ved å du sier ifra til legen om dette. Dette skal skrives inn i journalen, og som jeg klipte ut har du alle rettigheter til å motsette deg at de pårørende skal få helt eller delvis innsyn :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Tusen takk for svar. Da forstår jeg det slik at jeg har krav på å få innsyn og utlevering av kopier. Som sagt, da det gjaldt obduksjonsrapporten, ville legen gå igjennom denne med meg. Det er helt greit, og jeg er glad han ville ta seg tid til det, men jeg fikk altså ikke med meg kopi av denne. Takk for at dere opplyser meg om at jeg har rett på det. Skal ta kontakt med både institusjonene og legen. Tusen takk igjen! :)

Anonymous poster hash: c3e83...62b

Husk å henvende deg skriftlig. Du får det ikke levert over disken.

Anonymous poster hash: 18596...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiatri er det egne regler for mener jeg. I allefall skal ikke denne ligge sammen den andre journalen mener jeg å ha lært.

Men i alle fall kan det enktelt løses ved å du sier ifra til legen om dette. Dette skal skrives inn i journalen, og som jeg klipte ut har du alle rettigheter til å motsette deg at de pårørende skal få helt eller delvis innsyn :)

Godt å høre :)

Anonymous poster hash: 998ca...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiatri er det egne regler for mener jeg. I allefall skal ikke denne ligge sammen den andre journalen mener jeg å ha lært.

Men i alle fall kan det enktelt løses ved å du sier ifra til legen om dette. Dette skal skrives inn i journalen, og som jeg klipte ut har du alle rettigheter til å motsette deg at de pårørende skal få helt eller

delvis innsyn :)

Der er ingen skille mellom psykiatri og somatisk journal når det gjelder innsyn, det er samme lov som gjelder for innsyn i begge, ja i alle typer journaler.

Det er to lover som gjelder når det gjelder innsyn i journale og eller andre mapper/doumenter om en selv, det er pasientrettighetsloven paragraf 5-1. Den regulerer og pårørendes innsyn i avdødes journal. Den andre loven som gjelder er i Forvaltingsloven. Den sitter jeg ikke med forskriften på tilgjengelig nå. Den gjelder sosialkontor, pleie og omsorg, barnevern.

Der finnes ingen lov som forbyr pårørende å få ut eller å få innsyn i journaler for pårørende. Skrives dette i journalen, så blir dette vurdert av den som eventuelt tar seg tid til å lese igjenom hele journalen.

De folk gjør i USA er å be om at journalen blir "plombert". Dvs fysisk stengt for innsyn for all fremtid. Men om dette i Norge blir for all fremtid, er jeg noe skeptisk til. Jeg vet at det har blitt plombert journaler i Norge, etter en eller annen lov jeg i farten ikke husker.

Det vi ikke vet, er at forskere sitter og leser journalene våre når de er kommet i fjernarkiver, for forskning kan journaler brukes til uten særlig begrensinger. Det er nokså skremmende. Mer kunnskap og åpenhet rundt journaler tror jeg er viktig og riktig.

Anonymous poster hash: 62b52...ad3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...