Gå til innhold

Lavt stoffskifte


Fireflies

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med Levaxin som man får for lavt stoffskifte? Etter å ha vært utslitt i flere måneder, så fikk jeg i dag tabletter for stoffskifte. Skal starte med 25 mikrogram.

Tar det lang tid før man merker noen forskjell? Får man noen vektendring? Jeg har gått en del opp, men siden jeg hele livet har vært undervektig så veier jeg egentlig ikke så mye, men skulle gjerne gått noen kilo ned igjen. Hvor lang tid tar det før forbrenningen forbedrerer seg?

Kan man bruke Cerazette med Lexaxin?

Noen andre erfaringer? Håper noen tar seg tid til å svare med sine tanker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tar noen uker før levaxin får full effekt. Antagelig ber fastlegen deg komme tilbake etter seks uker for nye prøver og eventuelt etterjustering. Så er det på'n igjen etter seks nye uker og sånn kan det fortsette lenge til du er optimalt dosert og føler deg super. Man må dessverre øke levaxin forsiktig, ellers blir det ubehagelig.

Hormonelle prevensjonsmidler påvirker stoffskiftet, men så lenge du tar de samtidig med opptrapping på levaxin, vil du justeres etter prøvesvarene og da gjør det ikke noe. Med mindre du har andre bivirkninger av p-pillene da, jeg kan feks ikke ta noe slikt fordi jeg fra før av ikke får stabilisert stoffskiftet skikkelig.

Anonymous poster hash: c14b2...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar noen uker før levaxin får full effekt. Antagelig ber fastlegen deg komme tilbake etter seks uker for nye prøver og eventuelt etterjustering. Så er det på'n igjen etter seks nye uker og sånn kan det fortsette lenge til du er optimalt dosert og føler deg super. Man må dessverre øke levaxin forsiktig, ellers blir det ubehagelig.

Hormonelle prevensjonsmidler påvirker stoffskiftet, men så lenge 0du tar de samtidig med opptrapping på levaxin, vil du justeres

etter prøvesvarene og da gjør det ikke noe. Med mindre du har

andre bivirkninger av p-pillene da, jeg kan feks ikke ta noe slikt

fordi jeg fra før av ikke får stabilisert stoffskiftet skikkelig.

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

c14b2c97724fb9cb0b13aed758ed1de3"] c14b2...de3 [/

i]

Noen uker før Levaxin har full effekt er meget opptimistisk !

Noen treffer dosen med en gang, andre må regulere dosen opp og gjerne og ha en tablett med Liothynin. Blodprøver her 6 uke for å se om hvordan kroppennreagerer på dosen er og vanlig.

Har fortsatt ikke full funnet riktig dose og har heller ikke fulle ffekt etter mer enn 3 år med Levaxin og omtrent 1 år på Liothynion. Men dette er helt individuelt!

Anonymous poster hash: c59a6...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen uker før Levaxin har full effekt er meget opptimistisk !

Noen treffer dosen med en gang, andre må regulere dosen opp og gjerne og ha en tablett med Liothynin. Blodprøver her 6 uke for å se om hvordan kroppennreagerer på dosen er og vanlig.

Har fortsatt ikke full funnet riktig dose og har heller ikke fulle ffekt etter mer enn 3 år med Levaxin og omtrent 1 år på Liothynion. Men dette er helt individuelt!

Anonymous poster hash: c59a6...633

Du misforstår meg. Med "full effekt" mener jeg full effekt av den spesifikke dosen, det tar noen uker. Hvilken dose som gir OPTIMAL effekt, kan ta en evighet å finne frem til.

Forøvrig litt OT, men jeg har fin effekt av liothyronin nå, to år etter at jeg begynte med det. Selv om TSH svinger veldig.

Anonymous poster hash: c14b2...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid har det tatt for dere å få korrekt dose? Jeg skal ta test om fire uker igjen, men legen min sa at jeg skulle kontakte han allerede etter to uker hvis jeg ikke fikk noen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke tilbake til normalt energinivå enda, om jeg noen gang kommer dit gjenstår å se.

Blir jeg overmedisinert så blir jeg søvnløs, får jeg for lite blir jeg trøtt, dette er en lidelse fra Helv....

Anonymous poster hash: c59a6...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Last ned og les Per Egil Hegge sin bok om stoffskifte, og så må du ikke stille spørsmål. Ligger i pfd gratis om du googler.

Anonymous poster hash: c59a6...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Jeg har brukt Levaxin i 12 år, og har enda ikke funnet helt optimal dose.

Jeg må velge mellom litt for høyt, eller litt for lavt og har mange av symptomene hengende igjen

Noen svakt, andre litt kraftigere.

Jeg kan ikke leve på samme måte som jeg ville kunnet gjøre uten stoffskiftesykdom- men her er variasjonene store fra person til person.

Man må prøve og feile litt, justere gradvis opp og ned etter følt form og resultater på blodprøver.

Du skal ikke følge normalområdet som en fasit(at alt innenfor skal gi null symptomer), men prøve å finne den dosen som gir minst mulig symptomer- innenfor normalgrenser.

For noen er dette TSH på 1, for andre 0,3. Samme gjelder for T4. Jeg merker stor forskjell på om T4 er 13 eller 22 - begge er normale, men jeg er dårlig på begge to på en sånn måte at jeg ikke funker i jobb/sosialt.

Andre igjen har det best i ulike deler av skalaen.

Jeg fant en optimal dose noen år før graviditet, og etter fødsel ble det mer vanskelig igjen. Virker som om det har blitt noe mer stabilt etter ett års tid, men samme dosering gav ikke samme resultater som før- begynner dog å virke litt mer stabilt nå.

Endret av norah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Levaxin i 12 år, og har enda ikke funnet helt optimal dose.

Jeg må velge mellom litt for høyt, eller litt for lavt og har mange av symptomene hengende igjen

Noen svakt, andre litt kraftigere.

Jeg kan ikke leve på samme måte som jeg ville kunnet gjøre uten stoffskiftesykdom- men her er variasjonene store fra person til person.

Man må prøve og feile litt, justere gradvis opp og ned etter følt form og resultater på blodprøver.

Du skal ikke følge normalområdet som en fasit(at alt innenfor skal gi null symptomer), men prøve å finne den dosen som gir minst mulig symptomer- innenfor normalgrenser.

For noen er dette TSH på 1, for andre 0,3. Samme gjelder for T4. Jeg merker stor forskjell på om T4 er 13 eller 22 - begge er normale, men jeg er dårlig på begge to på en sånn måte at jeg ikke funker i jobb/sosialt.

Andre igjen har det best i ulike deler av skalaen.

Har du prøvd Ldn, legen min foreslo det til meg, som tillegg til Levaxinen. Den har fått bort bomullshodet mitt, og presset i tinningen. Tåler mye mer lys og lys, sover bedre. Fortsatt dårlige perioder pga stoffskiftet, men lever nå greit med deg, er i full jobb.

Anonymous poster hash: 9bbb8...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Har du prøvd Ldn, legen min foreslo det til meg, som tillegg til Levaxinen. Den har fått bort bomullshodet mitt, og presset i tinningen. Tåler mye mer lys og lys, sover bedre. Fortsatt dårlige perioder pga stoffskiftet, men lever nå greit med deg, er i full jobb.

Anonymous poster hash: 9bbb8...062

Mener du liothyronin?

Isåfall: ja, hadde ikke effekt. Det som har effekt på meg er riktig dosering av levaxin.

Jeg er og i full jobb med det, men merker at kroppen min ikke er helt i vater etter hormonelle endringer som følge av graviditet. Det har jo mange årsaker.

Jeg synes mye bedret seg etter omlag ett år etter fødsel.

Jeg har akseptert at jeg aldri kommer til å bli helt normalt frisk etter å ha testet alskens som gjerne fremmes som en "fasit" på diverse steder.

Kosthold og fysisk aktivitet har og endel å si, men man trenger jo komme til et sted hvor man kan trene.

Jeg brukte omlag 2 år på å trene meg opp til å kunne trene i 60 minutter og i tillegg klare noe resten av dagen. Det krever for min del at man ligger i øvre sjikt av normalområdet, som igjen gir noen hypersymtptomer.

Pest eller kolera ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Mener du liothyronin?

Isåfall: ja, hadde ikke effekt. Det som har effekt på meg er riktig dosering av levaxin.

Jeg er og i full jobb med det, men merker at kroppen min ikke er helt i vater etter hormonelle endringer som følge av graviditet. Det har jo mange årsaker.

Jeg synes mye bedret seg etter omlag ett år etter fødsel.

Jeg har akseptert at jeg aldri kommer til å bli helt normalt frisk etter å ha testet alskens som gjerne fremmes som en "fasit" på diverse steder.

Kosthold og fysisk aktivitet har og endel å si, men man trenger jo komme til et sted hvor man kan trene.

Jeg brukte omlag 2 år på å trene meg opp til å kunne trene i 60 minutter og i tillegg klare noe resten av dagen. Det krever for min del at man ligger i øvre sjikt av normalområdet, som igjen gir noen hypersymtptomer.

Pest eller kolera ;)

LDN= Low Dose Naltrexone= Lavdose naltrekson. Blir brukt i behandling av forskjellige autoimmune sykdommer. Du hører ofte om den når det er snakk om MS pasienter.

Min lege foreslo denne for meg, mens andre leger er mer i tvil, men for meg snudde den alt til det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest norah

LDN= Low Dose Naltrexone= Lavdose naltrekson. Blir brukt i behandling av forskjellige autoimmune sykdommer. Du hører ofte om den når det er snakk om MS pasienter.

Min lege foreslo denne for meg, mens andre leger er mer i tvil, men for meg snudde den alt til det bedre.

Bare av nysgjerrighet: hva er virkningen ifht produksjon av tyroksin?

Det er vel isåfall nyttig dersom og kun dersom man har en anti-tpo på avveie(?).?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av nysgjerrighet: hva er virkningen ifht produksjon av tyroksin?

Det er vel isåfall nyttig dersom og kun dersom man har en anti-tpo på avveie(?).?

Skjønner ikke helt spørsmålet?

Thyroxin produseres i skjoldbrukskjertelen. Når skjoldbrukskjetelen produserer for lite thyroxin fungerer ikke kroppens organer normalt, derfor gir man thyroxin i form av Levaxintabletter for å kompensere for den produksjonene skjoldbrukskjertelen ikke klarer å opprettholde. For lite thyroxin kan være dødelig over tid.

Hva antabus kan gjøre for stoffskiftet er en gåte for meg.

Anonymous poster hash: c59a6...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Bare av nysgjerrighet: hva er virkningen ifht produksjon av tyroksin?

Det er vel isåfall nyttig dersom og kun dersom man har en anti-tpo på avveie(?).?

Tror ikke LDN kan gjøre så mye for stoffskiftet mitt, selv om jeg har snakket med flere som måtte ned på dose levaxin, da de startet med Ldn. Ta et søk på googel, Ldn norge har også en side på fb, flere som bruker dette i tilegg til Levaxin.. Jeg ble kvitt bomullshodet mitt, og tinningstrykket som begynte da jeg ble plaget med lavt stoffskifte. Kan ikke mye om dette, men min lege som er utrolig dyktig på stoffskiftet, mente jeg burde prøve og det funket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mener du liothyronin?

Isåfall: ja, hadde ikke effekt. Det som har effekt på meg er riktig dosering av levaxin.

Jeg er og i full jobb med det, men merker at kroppen min ikke er helt i vater etter hormonelle endringer som følge av graviditet. Det har jo mange årsaker.

Jeg synes mye bedret seg etter omlag ett år etter fødsel.

Jeg har akseptert at jeg aldri kommer til å bli helt normalt frisk etter å ha testet alskens som gjerne fremmes som en "fasit" på diverse steder.

Kosthold og fysisk aktivitet har og endel å si, men man trenger jo komme til et sted hvor man kan trene.

Jeg brukte omlag 2 år på å trene meg opp til å kunne trene i 60 minutter og i tillegg klare noe resten av dagen. Det krever for min del at man ligger i øvre sjikt av normalområdet, som igjen gir noen hypersymtptomer.

Pest eller kolera ;)

Kosthold og trening har mye å si som du sier. Synes legene legger alt for lite vekt på dette.

Det er også viktig å måle ANTO - TPO. Hvis det er for høyt, har man en autoimmun sykdom der kroppen går til angrep på eget vev. Mange leger som ikke har nok kunnskap der og.

Til Ts : anbefaler å bestille time hos Dag Shiøth ved Heggeli helhetsmedisin, da han har mye kunnskap om helheten i lavt stoffskifte, evt Lars Omdal ved Balderklinikken.

Anonymous poster hash: 654c0...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Kosthold og trening har mye å si som du sier. Synes legene legger alt for lite vekt på dette.

Det er også viktig å måle ANTO - TPO. Hvis det er for høyt, har man en autoimmun sykdom der kroppen går til angrep på eget vev. Mange leger som ikke har nok kunnskap der og.

Til Ts : anbefaler å bestille time hos Dag Shiøth ved Heggeli helhetsmedisin, da han har mye kunnskap om helheten i lavt stoffskifte, evt Lars Omdal ved Balderklinikken.

Anonymous poster hash: 654c0...ced

Kosthold og trening holder meg også i sjakk. Men jeg må passe meg for ikke ta den helt ut på trening, men holde igjen litt. Tar jeg i for hardt, så blir det veldig dager jeg ikke orker trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Skjønner ikke helt spørsmålet?

Thyroxin produseres i skjoldbrukskjertelen. Når skjoldbrukskjetelen produserer for lite thyroxin fungerer ikke kroppens organer normalt, derfor gir man thyroxin i form av Levaxintabletter for å kompensere for den produksjonene skjoldbrukskjertelen ikke klarer å opprettholde. For lite thyroxin kan være dødelig over tid.

Hva antabus kan gjøre for stoffskiftet er en gåte for meg.

Anonymous poster hash: c59a6...633

Ja, jeg er klar over dette- og lurte på det samme angående antabus.

Jeg skjønner ikke helt hvordan et medikament som ikke er erstatter som eks Levaxin/Lio kan hjelpe for sviktende tyroksinproduksjon.

Men jeg er fortsatt interessert i denne legens begrunnelse for det :)

Endret av norah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Ja, jeg er klar over dette- og lurte på det samme angående antabus.

Jeg skjønner ikke helt hvordan et medikament som ikke er erstatter som eks Levaxin/Lio kan hjelpe for sviktende tyroksinproduksjon.

Men jeg er fortsatt interessert i denne legens begrunnelse for det :)

Det kan jeg gi deg, etter neste gang jeg ser han. Han spurte om jeg ville prøve denne, da jeg slet mye formen, stoffskifteprøvene var fine, men følte meg underdosert. Meningen var at jeg skulle prøve den en mnd, men fikk så god effekt at jeg har gått på den siden, dvs under et år. Bedre søvn, klarere i topplokket. Føler meg mer som før. Gir deg tilbake melding så fort jeg vet hva legen min har tenkt. ha en flott kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...