Gå til innhold

Hva ser best ut på CV, Indøk eller Siv. Ing + Bachelor i Økonomi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer ikke inn på Indøk ved NTNU da snittet er for høyt. Kommer derimot inn på vanlig Siv.Ing studie, og tenker kanskje å studere ved handelshøyskolen i Trondheim eller Samfunnsøkonomi ved NTNU parallelt

Planen er å ta et eller to økonomifag pr semester, alt ettersom hvor tunge de er...da skal jeg etter beregningene bare ha siste året igjen når jeg er ferdig med Sivilingeniørgraden.

Om da alt går etter planene, så har jeg totalt 480 studiepoeng etter 6 år, med solid bakgrunn innen både teknologi og økonomi.

Spørsmålet er da...Vil jeg da stille like sterkt som søkere fra Indøk når det kommer til de samme jobbene? Så langt jeg greier å opprettholde et like bra snitt da :-)

Har jo hørt rykter om at Sivilingeniører ikke ser på Indøkere som fullverdige Sivilingeniører, og at Siviløkonomer ikke ser på Indøkere som fullverdige Siviløkonomer, men for alt jeg vet så er dette bare tull :P Det er vel Indøk som har både høyest statistikk på lønn og ansettelse av alle ved NTNU.

(Har forsåvidt snakket med et par studenter ved NTNU som tok opp enkeltfag i økonomi hvert semester, og tilbakemeldingen deres var at et moderat/vanskelig teknologifag "tilsvarer" alt fra 2 til 3 økonomifag når det kommer til tyngde og arbeidsmengde. Slik at det absolutt er mulig å ta et eller to fag på siden av Sivilingeniørstudiet om man er motivert)

Anonymous poster hash: 9fb92...ab4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Indøk har nok en egen stjerne i manges øyne siden det er svært vanskelig å komme inn på linjen. Vanlige siving er mer rettet mot en spesiell retning og selvom du legger til økonomi blir det nok ikke helt like "status" hvis man er opptatt av den slags. Har du gitt helt opp å komme inn? Det er jo ikke så farlig om du må vente et år. Hvor gammel er du? Har du studert noe annet slik at du får poeng for høyere utdanning? Kan du ta opp fag?

Anonymous poster hash: 4f6f4...a21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "vanlig" siv.ing kan godt få høyere lønn enn en indøker, det kommer an på hva arbeidsgiverne vil ha for tiden, dine evner og karakterer. Om indøkere får høyere lønn kan det like gjerne være fordi det går mange flinke folk der som har godt nettverk, ikke nødvendigvis kun pga tittelen de får.
Nå er jo Norges industri i ferd med å forandre seg pga olje-krisen, så det er ikke godt å vite hva man bør bli.

Anonymous poster hash: bbdbe...e77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til at mange siv.ing-jobber har evne-tester på jobb-intervju. F.eks. programmerings-oppgaver man skal løse. Da hjelper tittelen på studiet veldig lite, om en annen type siv.ing. klarer testene bedre. ;)

Anonymous poster hash: bbdbe...e77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje en bachelor i økonomi vil være litt smør på flesk ved siden av en master i indøk, og overhodet ikke nødvendig. Jeg tror du vil være mye mer ettertraktet som siv.ing. med en tilleggsbachelor i økonomi eller IT, du vil da ha en ganske unik kombinasjon av kompetanser andre siv.inger ikke har.

Anonymous poster hash: e2fa9...9b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange indøkere jeg kjenner (på ntnu) søkte vanlig siving, og søkte over til indøk derifra. Evt ta litt indøk fag og søk deg inn på 2. året . :-)

Anonymous poster hash: 402ef...8dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke helt se at en bachelor i økonomi ved siden av siv.ing skal være nyttig i det hele tatt. En bachelor i økonomi gir deg litt innsikt regnskap og veldig grunnleggende ting, og som siv.ing vil du IKKE jobbe med regnskap... Det er jo heller strategi, prosjektarbeid, finans som vil være interessant for en siv.ing - og dette er typiske masterfag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...