Hilde Skrevet 27. august 2004 #1 Del Skrevet 27. august 2004 Jeg og samboer bor i en leid leilighet på Bislett nå, betaler 8500 (inkl strøm), leiligheten ble kjøpt for 2 050 000, så vi har gjort en bra deal. Vi liker oss veldig godt her, både pga beliggenheten og selve leiligheten. Nå er en prikk lik leilighet lagt ut for salg på finn.no. Dvs, leiligheten vi bor i har balkong, og det har ikke den som er ute for salg. Men, den er i gjengjeld mer påkostet på bad/kjøkken. Link til herligheten er her; http://www.finn.no/finn/realestate/object?...&pos=100&rub=10 Jeg og samboer har ca 600000 tilsammen i året i lønn, og vi har studielån (400000), men ikke bil eller barn (eller andre "greier" som er dyrt å ha ) Vi har begge BSUkonto, men det står ikke mer penger der enn at vi får kjøpt hvitevarer og andre nødvendigheter, så vi står på bar bakke i forhold til egenkapital. Foreldrene hans har derimot sagt at de kan stå som sikkerhet. Hva tror dere? Er det et ok kjøp? Jeg har forelsket meg helt, og VILVILVIL ha den leiligheten, men tror muuligens det er en bitteliten sjanse for at jeg ikke tenker helt rasjonelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 27. august 2004 #2 Del Skrevet 27. august 2004 Kjempeflott leilighet da! Og det var en god pris også syns jeg. Vi var på boligjakt en god stund før vi fant det vi endte opp med. Det er deilig å betale for noe som er ens eget, og ikke til en fremmed lommebok Hvis dere har råd til lånet så hadde jeg gjort det. Før eller siden bør man jo kjøpe noe eget, og jo før jo bedre! Tenk på det som penger spart! Lykke til på budrunden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hilde Skrevet 27. august 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 27. august 2004 Jeg føler vi har råd til det. Vi kan takle en rente opp mot 8 %(før vi eventuelt får lønnsforhøyelse, og det bør ligge i kortene innen ikke så altfor lang tid), og om vi får et godt tilbud på å binde renta så gjør vi det. (Greit å ha forutsigbarheten..) Vet at det er lurt å titte en stund før man bestemmer seg, men selv om jeg ikke har lett aktivt før nå så har jeg sett innom i ny og ne, og ikke blitt så "gira" som nå. Det blir jo selvsagt dyrere enn det vi betaler nå, men som jeg sa til samboer "Jeg blåser i den shoppingturen hver gang jeg får lønn om jeg vet at jeg kan dra hjem til VÅR leilighet.." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. august 2004 #4 Del Skrevet 27. august 2004 Ikke sikkert det blir så mye dyrere, skatten blir jo billigere vet du...;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 28. august 2004 #5 Del Skrevet 28. august 2004 Jeg synes det var en dritlekker leilighet! Jeg skjønner du er forelsket i den, og jeg kan forstå hvorfor! Men jeg ville ikke kjøpt den. Den er for dyr og upraktisk. Du må vite at du betaler flere hundre tusen for adresse og beliggenhet. Vet du det, og er du villig til det, så er det jo greit. Jeg hadde aldri vært det. Du får mye større leilighet og også svært sentralt for mye mindre penger! Banken har jeg alltid opplevd som gode rådgivere hva gjelder fornuftig størrelse på lån. Men jeg synes dere skal betale mye, ja. Vi skal kjøpe et rekkehus nå, og skal ikke betale så mye for å bo! Jeg ville heller aldri kjøpt en leilighet uten balkong - påkostet kjøkken og bad eller ikke! Har bodd i leilighet i Oslo sentrum på varme sommerdager uten balkong - never again! At man ender med en leilighget uten balkong som startleilighet er i og for seg greit, for det kan skje at man ikke har råd til det. Men at man betaler godt over halvannen mill uten balkong ville jeg ikke vurdert en gang. Dessuten tror jeg denne går for mye mer enn prisantydningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 28. august 2004 #6 Del Skrevet 28. august 2004 Er dere heeeelt sikker på at dere vil kjøpe leilighet med bare et soverom når dere først skal bruke så mye penger? Barneplaner i nærmeste framtid? Vi kjøpte med ett soverom, og jeg angret ganske fort. Kunne tenkt meg å bodd litt mer usentralt og hatt et rom ekstra. Nå må vi ha pc'ene og alle hobbysakene våre på stua og overnattingsbesøk må sove på sofaen. Og - tenk skikkelig grundig på det at det ikke er veranda! Drar ikke på visning en gang jeg hvis det ikke er veranda. (Vil helst ha leilighet med to verandaer jeg da, slik at jeg får både formiddag og ettermiddagssol. Ang. å kjøpe en billigere litt mindre sentralt så kan du tenkte på hvor mye bensin du kan kjøpe/taxi du kan kjøre for de pengene dere sparer! Men sånn utenom det så var leiligheten skikkelig lekker, så jeg skjønner godt du falt for den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. august 2004 #7 Del Skrevet 28. august 2004 En utrolig flott leilighet, helt enig i det. Men.... *den ser også ekstra fin ut fordi den er så pent møblert. Den er veldig tidsriktig. Man kan bli blendet av det. Forsøk å tenke leiligheten uten møbler når dere går på visninger. *Jeg ville også savnet balkong. *Hvis dere planlegger barn snart: Er det lite praktisk å bo i 4 etg. Praktisk med 2 soverom. Mulig at dere får større utgifter og mindre inntekter. Lykke til med boligjakten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 28. august 2004 #8 Del Skrevet 28. august 2004 Jeg synes nok leiligheten virker noe kald for min del (men nå er ikke minimalisme min greie heller), men det kan jo uansett fikses på med litt maling og annen type dekorering/møbler. Kjøkkenet ser veldig lite og trangt ut. Pent bad. Jeg og sambo bor mye mer usentralt, og kjøpte leilighet for over 5 år siden, og fikk da leilighet på 88 kvadrat BOA for halve prisen. Jeg ville nok først og fremst gått på visning og sett hvordan det føltes da, og vurdert nøye argumenter for og imot kjøp av en ettroms... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. august 2004 #9 Del Skrevet 28. august 2004 Jeg har heller villet satset på en leilighet med et soverom til med tanke på barn senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. august 2004 #10 Del Skrevet 28. august 2004 Jeg er enig med de andre her. Jeg ville for det første aldri betalt for å bo sentralt, jeg vil heller bo litt utenfor sentrum, 10-15 minutter inn med T-banen er perfekt. men det er jo smak og behag. Som Luncia synes jeg denne virker ganske kald, jeg er heller ikke glad i minimalisme. Og mangel på balkong tror jeg definitivt du vil savne. Jeg tror også som nevnt over her at den kommer til å gå langt over takst. Og med bare ett soverom vil dere måtte flytte igjen straks dere får barn, kanskje litt upraktisk? Til syvende og sist er det dere som må bestemme, men jeg kan garantere deg at du vil finne like fine (og finere) og større leiligheter til bedre priser andre steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hilde Skrevet 28. august 2004 Forfatter #11 Del Skrevet 28. august 2004 Jeg skjønner argumentene deres. Men, vi VIL bo sentralt, og vi er villige til å betale for det. Kjøkkenet er lite ja, men det kjøkkenet vi har nå er eksakt likt, og det fungerer veldig fint. Barneplaner? Ikke de nærmeste 5-6-7-8-9 årene.. Sparer mye penger på å eie istedenfor å leie i fem år, selv om vi da evt må finne oss nytt sted å bo. Det med balkong er et stort aber. Vi har jo balkong nå, og jeg nyter den i fulle drag. (Spesielt siden vi har hjørnebalkong, så vi har sol fra 13.00 til den går ned..) Vi har bestemt oss for å gå på visning, man får jo alltid et annet inntrykk når man ser den i virkeligheten. Og, vi tror også at den går for mer enn prisantydningen, så om vi eventuelt legger inn et bud (som ikke blir på noe særlig mer enn prisantydningen), så spørs det nok om vi får den allikevel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 28. august 2004 #12 Del Skrevet 28. august 2004 Husk å sjekke med banken om dere får lån før dere legger inn bud da! (Men det regner jeg med dere har tenkt på) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 28. august 2004 #13 Del Skrevet 28. august 2004 Balkong = 100.000 høyere enn pris sånn ca - kan være mer (takstmenns uttalelser). 100.000 mer i lån utgjør med dagens rentenivå rundt 600 kr i mnd. Balkongen brukes 4 mnd i året, dvs at du betaler 1800 kr per måned i de sommermånedene du faktisk bruker balkongen. Vi bosatte oss heller ved en park med uteservering, og brukte pengene våre på utepils der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hilde Skrevet 28. august 2004 Forfatter #14 Del Skrevet 28. august 2004 Det er dyrt med balkong ja, men har fortsatt veldig lyst på. Og vi har hørt med banken, og ser ikke ut at det er noe problem der, har finansieringsbevis på 1.6. (Men er jo visning på leiligheten i dag, og to dager til, så ringer de på mandag og hører.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vilde Skrevet 28. august 2004 #15 Del Skrevet 28. august 2004 Den var fin, men ser den ble solgt 230' over takst. Det er ville tilstander nå... Uansett, dere bør absolutt kjøpe en leilighet istedenfor å betale 8500 kr i husleie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sinicola Skrevet 28. august 2004 #16 Del Skrevet 28. august 2004 Vi bestemte oss også for å kjøpe sentralt, selv om alle rådet oss til å kjøpe en større leilighet utenfor byen. Følte ikke noe behov for to soverom, det blir mange år til vi eventuelt skal ha barn. Dessuten sparer man en del på å ikke kjøpe månedskort! Vi kjøpte leilighet i sommer, og var selvfølgelig på mange visninger først. Samtlige leiligheter gikk over takst og ble solgt fort. Den leiligheten du linker til er typisk sånn som går veldig langt over takst, fordi den har fine møbler og riktige farger. Den vi kjøpte var helt grei, vi ga ca 100000,- over takst og har pusset opp selv etterpå. Ingen store prosjekter, kjøkken og bad var i god stand, men ny tapet og maling gjør stor forskjell! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 28. august 2004 #17 Del Skrevet 28. august 2004 Ikke bruk BSU-ene!!!! For all del, ikke bruk dem før dere har utnyttet dem fullt ut. Lån heller litt ekstra enn å bruke disse kontoene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hilde Skrevet 28. august 2004 Forfatter #18 Del Skrevet 28. august 2004 Vi var på visning, og da vi kom et kvarter etter at den hadde startet var budene begynt å hagle inn.. Vi ble ikke skuffet da vi så den i virkeligheten, men vi var ikke interesserte i å betale så veldig mye mer enn prisantydningen, og det med balkong ligger veldig i bakhodet.. Og nå, noen timer etterpå, er jeg glad for at den gikk så mye over, så vi "slapp" å kjøpe den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 29. august 2004 #19 Del Skrevet 29. august 2004 DRITLEKKER LEILIGHET!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 30. august 2004 #20 Del Skrevet 30. august 2004 Det er nesten litt skummelt å se hvor mye uttelling folk får for å style leiligheten før prospekt/visning. Ja, stuen er lekker og trendy - men det er jo ingenting der! Badet er ikke spesielt vellykket med den blå flisekanten rundt, men det er ganske ekstremt stylet å ha bare grønne tuber og flasker i hyllene (har dere det hjemme, jenter? Ikke jeg.... ) Jeg har bodd mange steder, både med og uten barn. Det jeg ser etter - uansett - er mulighet for å plassere klesskap, bokhyller og andre oppbevaringsmøbler. Dette soverommet virket veldig stusselig, og for smalt til at man kan ha skap på langveggen..... Hvis du virkelig ønsker å kjøpe leilighet, bør du lage deg en liste med ting som er viktig for deg, og så bør du dra på massevis av visninger - både på leiligheter som er interessante og på andre som enten er for små, for dyre el.l. (Jeg er klar over at litt for mange leiligheter er både for små og for dyre..... :-? ) Når du finner en interessant leilighet, må du vurdere den opp mot lista di - hva stemmer med det som er viktig for deg? Klarer du det, er det lettere å være rasjonell. Jeg bød på et hus som hadde helt forferdelig atkomst til vei - du måtte rygge ut i en traffikkert gate ..... Huset var så lekkert at jeg ignorerte lista mi, men heldigvis fikk jeg ikke tilslaget. Kjører forbi det huset daglig, og er så UTROLIG glad for at jeg ikke bor der. Tenk å ha det kaoset hver gang du skal reise hjemmefra! Så det er ikke alltid like lett å være rasjonell, men du kan jo sette opp noen punkter: sentralt, balkong etc. Og så må man huske at man sjelden kan få drømmeleiligheten på første forsøk, det er lurt å komme seg på innsiden av boligmarkedet, og heller satse på å kjøpe noe større neste gang. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå