AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #21 Skrevet 13. mai 2015 Poenget er at det er læreren som bestemmer karakteren, og skulle det bli 5 så er det ikke verdens undergang. Det får faktisk ingen negative konsekvenser i det hele tatt. Med mindre Ts gjør det til et kjempeproblem selv det altså har null betydning.Anonymous poster hash: 1293b...3f5 Men hun har da lov til å være skuffet og lei seg dersom hun skulle ende opp med 5. Uansett får nok TS 6, og dersom hun ikke skulle få det råder jeg henne til å klage. Anonymous poster hash: b5652...90a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #22 Skrevet 13. mai 2015 Hei, jeg er 10.ende-klassing og leter etter svar! Jeg har 6er på alle matteprøver, men fikk 5/6 på mattetentamen. Tror dere det fortsatt er mulig for meg å få 6 i standpunktkaraker?? Er det noen som har erfaring?? Jeg satser på rent 6-snitt... Anonymous poster hash: 0b429...197 Kommer an på hvor aktiv du har vært i timene, og ikke minst om du er blant lærerens favoritter. Det er mye forskjellsbehandling på ungdomsskolen. Anonymous poster hash: d446a...915 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #23 Skrevet 13. mai 2015 Kommer an på hvor aktiv du har vært i timene, og ikke minst om du er blant lærerens favoritter. Det er mye forskjellsbehandling på ungdomsskolen. Anonymous poster hash: d446a...915 Anonymous poster hash: b5652...90a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #24 Skrevet 13. mai 2015 Kommer an på hvor aktiv du har vært i timene, og ikke minst om du er blant lærerens favoritter. Det er mye forskjellsbehandling på ungdomsskolen. Anonymous poster hash: d446a...915 Karakter i matte ut fra hvor aktiv man er i timene..? Om det faktisk er slik, så er det latterlig. La oss si at en elev har selektiv mutisme og ikke er i stand til å være aktiv i timen, foruten å jobbe. Kan alt, gjør alt perfekt. Nei, ingen toppkarakter, var ikke aktiv nok! Anonymous poster hash: 1293b...3f5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #25 Skrevet 13. mai 2015 Karakter i matte ut fra hvor aktiv man er i timene..? Om det faktisk er slik, så er det latterlig. La oss si at en elev har selektiv mutisme og ikke er i stand til å være aktiv i timen, foruten å jobbe. Kan alt, gjør alt perfekt. Nei, ingen toppkarakter, var ikke aktiv nok! Anonymous poster hash: 1293b...3f5 Det er desverre sånn.. Anonymous poster hash: b65c8...7db 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #26 Skrevet 14. mai 2015 Det er desverre sånn.. Anonymous poster hash: b65c8...7db Som regel er det ikke slik. Åpenbart at du selv føler at du har fått dårlig karakter på grunn av dette. Anonymous poster hash: b5652...90a
Jolene Skrevet 14. mai 2015 #27 Skrevet 14. mai 2015 Som regel er det ikke slik. Åpenbart at du selv føler at du har fått dårlig karakter på grunn av dette. Anonymous poster hash: b5652...90a Som regel så fastsettes en karakter basert på prøver, innleveringer ol i tillegg til aktivitet i timen. Så jo, det er faktisk sånn.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #28 Skrevet 14. mai 2015 Som regel så fastsettes en karakter basert på prøver, innleveringer ol i tillegg til aktivitet i timen. Så jo, det er faktisk sånn. Dersom du ikke fikk med deg hva det var snakk om var det fastsettelse av karakter i matematikk på bakgrunn av favorisering og muntlig aktivitet i timen. Dette skjer som regel ikke, og det var det jeg skrev i innlegget mitt. Man kan nesten ikke dra ut enkeltinnlegg fra deres kontekst. At en matematikkarakter er fastsatt på bakgrunn av prøver er jo en selvfølge. Anonymous poster hash: b5652...90a
Jolene Skrevet 14. mai 2015 #29 Skrevet 14. mai 2015 Dersom du ikke fikk med deg hva det var snakk om var det fastsettelse av karakter i matematikk på bakgrunn av favorisering og muntlig aktivitet i timen. Dette skjer som regel ikke, og det var det jeg skrev i innlegget mitt. Man kan nesten ikke dra ut enkeltinnlegg fra deres kontekst. At en matematikkarakter er fastsatt på bakgrunn av prøver er jo en selvfølge. Anonymous poster hash: b5652...90a Ja, men det skjer likevel. Muntlig aktivitet er også en viktig faktor for karakter. Får å vise at man deltar aktivt i undervisningen. Helt vanlig med andre ord.
sportsidiot Skrevet 14. mai 2015 #30 Skrevet 14. mai 2015 Hei! Hva med å ta en prat med læreren og si at du gjerne ønsker 6? Spør om du evt får ta en ekstra prøve/fremføring? Gjelder å vise sin interesse! Husker jeg ba om ekstralekser for å vise at jeg var interessert i toppkarakter. Kun noen få ganger Imponerende snitt! //Sportsidiot
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #31 Skrevet 14. mai 2015 Ja, men det skjer likevel. Muntlig aktivitet er også en viktig faktor for karakter. Får å vise at man deltar aktivt i undervisningen. Helt vanlig med andre ord. Ikke for matematikkarakter. Matematikk er et skriftlig fag. Å bli trukket ned i karakter i matematikk på grunn av at man ikke har vært aktiv i timen vitner om useriøsitet fra læreren sin side, og dersom man klager på dette grunnlaget er jeg temmelig sikker på at man får medhold. Anonymous poster hash: b5652...90a
Jolene Skrevet 14. mai 2015 #32 Skrevet 14. mai 2015 Ikke for matematikkarakter. Matematikk er et skriftlig fag. Å bli trukket ned i karakter i matematikk på grunn av at man ikke har vært aktiv i timen vitner om useriøsitet fra læreren sin side, og dersom man klager på dette grunnlaget er jeg temmelig sikker på at man får medhold. Anonymous poster hash: b5652...90a Men så er det helt vanlig at muntlig aktivitet også teller
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #33 Skrevet 14. mai 2015 Men så er det helt vanlig at muntlig aktivitet også teller Jaha. Dersom dette er vanlig er det mange lærere som må skjerpe seg. Mener du at muntlig aktivitet teller også på et annet skrifltig fag som norsk skriftlig eller engelsk skriftlig? Anonymous poster hash: b5652...90a
Jolene Skrevet 14. mai 2015 #34 Skrevet 14. mai 2015 Jaha. Dersom dette er vanlig er det mange lærere som må skjerpe seg. Mener du at muntlig aktivitet teller også på et annet skrifltig fag som norsk skriftlig eller engelsk skriftlig? Anonymous poster hash: b5652...90a Norsk og engelsk har en egen muntlig karakter. Som regel i andre fag teller muntlig aktivitet inn for en karakter i faget. Det viser engasjement og at man har innsikt i faget
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #35 Skrevet 14. mai 2015 Norsk og engelsk har en egen muntlig karakter. Som regel i andre fag teller muntlig aktivitet inn for en karakter i faget. Det viser engasjement og at man har innsikt i faget Nå er det slik at det er kompetansen i faget som skal bedømmes, og den kan vises skriftlig eller muntlig. Siden TS har vist kompetanse skriftlig trenger ikke læreren å høre hennes kometanse i klasserommet. Engasjement i faget i matematikk er ikke et kompetansemål i K06. Tidligere var det slik at man kunne bruke engasjement og muntlig aktivitet i vurdering av karakter, men det er det slutt på nettopp fordi det ble mye urettferdighet. Nå er måloppnåelse som gjelder. Til TS: Jeg skjønner godt at du er opptat av å nå målet ditt, du har åpenbart jobbet hardt for dette. Snakk med læreren din i morgen. Forøvrig tror jeg at standpunktkarakteren i skriftlige fag skal være satt før du får vite hvilket fag du kommer opp i skroftlig eksamen. Sånn var det i alle fall for 3 år siden da jeg fortsatt jobbet som lærer.Anonymous poster hash: 8449e...02f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå