AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #1 Skrevet 12. mai 2015 Hei, jeg er 10.ende-klassing og leter etter svar! Jeg har 6er på alle matteprøver, men fikk 5/6 på mattetentamen. Tror dere det fortsatt er mulig for meg å få 6 i standpunktkaraker?? Er det noen som har erfaring?? Jeg satser på rent 6-snitt... Anonymous poster hash: 0b429...197
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #2 Skrevet 12. mai 2015 Ja, da får du nok 6. Anonymous poster hash: b5652...90a
Daniel123 Skrevet 12. mai 2015 #3 Skrevet 12. mai 2015 Hvis du har ligget på en sekser (høy måloppnåelse) hele året, får du sekser i standpunkt. Den siste karakteren din kommer ikke til å ødelegge sekseren, da læreren setter standpunktkarakteren etter hvilke karakterer du har fått gjennom hele skoleåret. Det er helheten som vurderes. Dessuten er 5/6 en veeeldig svak sekser
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #4 Skrevet 12. mai 2015 Hvis du har ligget på en sekser (høy måloppnåelse) hele året, får du sekser i standpunkt. Den siste karakteren din kommer ikke til å ødelegge sekseren, da læreren setter standpunktkarakteren etter hvilke karakterer du har fått gjennom hele skoleåret. Det er helheten som vurderes. Dessuten er 5/6 en veeeldig svak sekser 6/5 er en veeldig svak sekser. 5/6 er en veeeldig sterk femmer.. Anonymous poster hash: b65c8...7db 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #5 Skrevet 12. mai 2015 Nok en skrytetråd, kamuflert som et spørsmål. Anonymous poster hash: 1293b...3f5 2
rosajenta Skrevet 12. mai 2015 #6 Skrevet 12. mai 2015 Nok en skrytetråd, kamuflert som et spørsmål.Anonymous poster hash: 1293b...3f5 Absolutt ikke. Sitter her og er superstressa fordi jeg har jobbet for hardt for 6er til å få 5 i standpunkt. Trengte virkelig innspill og tanker. Tusen takk for alle svar!! 1
Lærerinna Skrevet 12. mai 2015 #7 Skrevet 12. mai 2015 Jeg vil tro læreren gir deg 6. Læreren danner seg et bilde av elevens kompetanse gjennom året. Det presiseres at det er sluttkompetansen som skal telle, men dette er i utgangspunktet for å sikre elever som kommer sterkt på slutten. Når læreren setter standpunktkarakter, må hun se på elevens måloppnåelse i hvert enkelt kompetansemål, og siden du har fått 6 på alle tidligere prøver, vil jeg tro du kan ta det med ro. Det er imidlertid sant som noen over skriver; 5/6 er en veldig sterk 5, altså IKKE 6. Jeg ville tatt en prat med læreren i morgen.
mandel92 Skrevet 12. mai 2015 #8 Skrevet 12. mai 2015 Jeg tror nok at du fortsatt får en 6'er i faget, men det kommer helt an på læreren. Men jeg lurer på hvorfor det er så viktig for deg å få 6 i alle fag? Om du får 5 i matte har du fortsatt en utrolig bra snitt og kommer inn på akkurat den skolen du vil. Og senere vil ikke karakterene fra ungdomsskolen bety noen ting som helst. 2
rosajenta Skrevet 12. mai 2015 #9 Skrevet 12. mai 2015 Jeg tror nok at du fortsatt får en 6'er i faget, men det kommer helt an på læreren. Men jeg lurer på hvorfor det er så viktig for deg å få 6 i alle fag? Om du får 5 i matte har du fortsatt en utrolig bra snitt og kommer inn på akkurat den skolen du vil. Og senere vil ikke karakterene fra ungdomsskolen bety noen ting som helst. Det er det at jeg har hatt en drøm, et håp, gjennom hele 9.- og 10. klasse om å klare dette. Jeg kommer inn på linja jeg har søkt på med et snitt over 5,2 (er mange som søker på linja så høyt snitt), så ja det er vel sant at jeg kommer inn uten 6 i matte. Det hadde bare vært sinnsykt kjipt å være så nærme som jeg er, også ødelegger den siste prøva det. Forresten så skjønner ingen av vennene mine heller hvorfor jeg jobber så mye for 6 i snitt, de blir fornøyd med 4+ på mattetentamen, så griner jeg over 5/6 liksom.
Gjest morhjertegod Skrevet 12. mai 2015 #10 Skrevet 12. mai 2015 Men du kan vel komme opp i matte neste uke, har dere ikke eksamen da? Den vil vel telle litt?
Rosa Sitron Skrevet 12. mai 2015 #11 Skrevet 12. mai 2015 Men du kan vel komme opp i matte neste uke, har dere ikke eksamen da? Den vil vel telle litt? Den skal jo ikke telle på standpunkt
Gjest morhjertegod Skrevet 12. mai 2015 #12 Skrevet 12. mai 2015 Den skal jo ikke telle på standpunkt Ok skjønner, den kommer ved siden av som ren eksamens karakter? Sorry lenge siden ungdomsskolen hehe
attegløyma Skrevet 12. mai 2015 #13 Skrevet 12. mai 2015 Du får vite i morgon kva du får i standpunkt i norsk, matte og engelsk, samt kva du kjem opp i, så det blir ein spennande dag men ja, eksamenskarakteren er ein eigen karakter, standpkt.karakterane skal vere sett før eksamen.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #14 Skrevet 13. mai 2015 Absolutt ikke. Sitter her og er superstressa fordi jeg har jobbet for hardt for 6er til å få 5 i standpunkt. Trengte virkelig innspill og tanker. Tusen takk for alle svar!! Du satser på rent 6-snitt? Er det en katastrofe om du får en 5'er? Kommer neppe til å ha noen som helst betydning for ditt videre liv. Anonymous poster hash: 1293b...3f5 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #15 Skrevet 13. mai 2015 Du satser på rent 6-snitt? Er det en katastrofe om du får en 5'er? Kommer neppe til å ha noen som helst betydning for ditt videre liv. Anonymous poster hash: 1293b...3f5 Det er nok prinsippet og målet i seg selv da. Det er jo en stor prestasjon, og det er deilig å ha klart å få et plettfritt vitnemål. Én femmer ødelegger litt. Så jeg kan godt forstå TS. Det er nok vanskelig å forstå for andre som ikke har hatt slike mål selv. Anonymous poster hash: b5652...90a 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #16 Skrevet 13. mai 2015 Det er nok prinsippet og målet i seg selv da. Det er jo en stor prestasjon, og det er deilig å ha klart å få et plettfritt vitnemål. Én femmer ødelegger litt. Så jeg kan godt forstå TS. Det er nok vanskelig å forstå for andre som ikke har hatt slike mål selv. Anonymous poster hash: b5652...90a Nei, jeg hadde ikke noe mål om det. Jeg fikk ikke 6 i Mat&Helse eller Kunst&Håndverk. Jeg fikk 6 i øvrige fag, men hadde aldri noe mål om toppkarakter i de to fagene. Men å ikke få toppkarakter i matte hadde jeg nok syntes var helt forferdelig, aldri fått noe annet enn 6 i det, inkludert vgs. Sånn! Da fikk jeg muligheten til å snike inn litt skryt!Anonymous poster hash: 1293b...3f5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #17 Skrevet 13. mai 2015 Hei, jeg er 10.ende-klassing og leter etter svar! Jeg har 6er på alle matteprøver, men fikk 5/6 på mattetentamen. Tror dere det fortsatt er mulig for meg å få 6 i standpunktkaraker?? Er det noen som har erfaring?? Jeg satser på rent 6-snitt...Anonymous poster hash: 0b429...197 Ser nå at du går i 10. klasse! Tro meg, INGEN vil noensinne be om å få se vitnemålet ditt. Det er verdiløst. Om du ellers har 6'ere kommer du inn på hva du vil på vgs. Det føles betydningsfullt nå, men er det slett ikke. Det betyr ikke en døyt.Anonymous poster hash: 1293b...3f5 1
J_9 Skrevet 13. mai 2015 #18 Skrevet 13. mai 2015 Hei, jeg er 10.ende-klassing og leter etter svar! Jeg har 6er på alle matteprøver, men fikk 5/6 på mattetentamen. Tror dere det fortsatt er mulig for meg å få 6 i standpunktkaraker?? Er det noen som har erfaring?? Jeg satser på rent 6-snitt...Anonymous poster hash: 0b429...197 Jeg ville tatt en prat med læreren! Lærere på u.s hører på elevene og er ekstra snille med karakterer (etter min erfaring). Hvis hun får høre at du vil inn på den linja med høyt snitt, vil hun garantert ikke "stoppe deg"
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #19 Skrevet 13. mai 2015 Ser nå at du går i 10. klasse! Tro meg, INGEN vil noensinne be om å få se vitnemålet ditt. Det er verdiløst. Om du ellers har 6'ere kommer du inn på hva du vil på vgs. Det føles betydningsfullt nå, men er det slett ikke. Det betyr ikke en døyt.Anonymous poster hash: 1293b...3f5 Hvem er du til å fortelle hva som er betydningsfullt eller ikke for TS? Det er helt greit at du påpeker at det ikke er noen vil se vitnemålet hennes i senere tid eller at det ikke har noen betydning senere i livet hennes, men om det er betydningsfullt eller ikke er jo opp til TS selv. Eller mener du dette om alle som også sikter høyt i kreativitet, sport og lignende også? Anonymous poster hash: b5652...90a 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #20 Skrevet 13. mai 2015 Hvem er du til å fortelle hva som er betydningsfullt eller ikke for TS? Det er helt greit at du påpeker at det ikke er noen vil se vitnemålet hennes i senere tid eller at det ikke har noen betydning senere i livet hennes, men om det er betydningsfullt eller ikke er jo opp til TS selv. Eller mener du dette om alle som også sikter høyt i kreativitet, sport og lignende også? Anonymous poster hash: b5652...90a Poenget er at det er læreren som bestemmer karakteren, og skulle det bli 5 så er det ikke verdens undergang. Det får faktisk ingen negative konsekvenser i det hele tatt. Med mindre Ts gjør det til et kjempeproblem selv det altså har null betydning.Anonymous poster hash: 1293b...3f5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå