Gå til innhold

Tykt barn. Hvordan takke overspisingen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Krev å få testet han skikkelig. Har han vært slik hele livet?

Anonymous poster hash: 495b2...5cb

Ja alltid vært sånn, men det er vel først nå vi virkelig har oppdaget det. Har alltid tenkt at han har vært et "kraftig barn" men nå må vi innse at vi må være ærlige med oss selv og kalle en spade for en spade. Han har et spiseproblem og sliter med overvekt.

TS

Anonymous poster hash: 133f4...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De mange overser er at hvis man trener øker man forbrenningen både når man sitter stille og når man er aktiv.

Anonymous poster hash: eeacd...71d

absolutt, men ikke nok til at man kan kompensere for et dårlig kosthold. Misforstå meg rett jeg er for å øke aktivitetsnivået, men det er kostholdet som er den viktigste komponenten når når man skal holde vekten nede.

TS

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er her jeg føler jeg trenger hjelp da. For før når vi ikke begrenset maten hans så var han jo ikke så opphengt i mat og snakket ikke så mye om det. Men nå som vi passer på kostholdet hans så blir han veldig opphengt i det. Jeg ser jo at dette ikke er bra, men det er ikke bra for han å være overvektig heller. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Føler det blir feil uansett. Han har ingen diagnose nei. og er en gløgg og trivelig gutt ellers, han har mange venner og ser ut til å trives.

TS

Det burde ringe en bjelle her..

La nå gutten være aktiv og la ham spise så mye han vil. Selvsagt blir han opphengt i mat når dere begrenser kosten!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

absolutt, men ikke nok til at man kan kompensere for et dårlig kosthold. Misforstå meg rett jeg er for å øke aktivitetsnivået, men det er kostholdet som er den viktigste komponenten når når man skal holde vekten nede.

TS

Så han får et dårlig kosthold? Hvorfor gir dere ham dårlig mat, og hvorfor sa du ikke det før?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men vi som familie har ikke noe problem. Vi har andre barn som er helt normalvektige, og vi som foreldre er helt normalvektige. Vi som familie trenger ikke veiledning. Vi har bare godt på lørdager og drikker aldri kalorier. Jeg fatter ikke hvorfor han har dette problemet...

TS

Jeg har vært barnet ditt. Søskenene mine er normalvektige, på grensen til undervektige, og helt normale foreldre. Det var ikke de som hadde et problem, det var bare jeg. Og det lot de meg jammen få vite også! Det var jo selvfølgelig ikke det, de hadde (og har fremdeles) et helt bedritent kosthold, men fra deres ståsted var det bra, siden de var så tynne. Men det var meg de skulle sette på kur, som ikke fikk når alle de andre fikk, og som var "den unormale".

Så joda TS, dere som familie trenger veiledning. Et eller annet gjør at et av barna dine føler et behov for å spise veldig mye. Kanskje har dere et dårlig kosthold, kanskje har dere et kosthold som fungerer utmerket for alle andre bortsett fra sønnen din. Det er veldig mange "kanskje" her, og ingen av oss kan vite hva. Men du skylder sønnen din å finne ut av det.

Anonymous poster hash: 5272d...dd1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det burde ringe en bjelle her..

La nå gutten være aktiv og la ham spise så mye han vil. Selvsagt blir han opphengt i mat når dere begrenser kosten!!

Dette er en dårlig løsning. Da spiser han til han får vondt i magen og må legge seg på sofaen, det er ikke bra for han og han blir overvektig. Jeg er enig i at det ikke er bra for han psykisk at vi begrenser maten hans, men hva er værst da at han er overvektig eller at han har et rart forhold til mat. Ingen av delene er et godt alternativ. Derfor trenger vi mer hjelp.

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så han får et dårlig kosthold? Hvorfor gir dere ham dårlig mat, og hvorfor sa du ikke det før?

Nei, nå svarte jeg på genrelt grunnlag til den generelle påstanden om at trening er viktigst for å forebygge overvekt, der er jeg uenig og mener kosthold er viktigere.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært barnet ditt. Søskenene mine er normalvektige, på grensen til undervektige, og helt normale foreldre. Det var ikke de som hadde et problem, det var bare jeg. Og det lot de meg jammen få vite også! Det var jo selvfølgelig ikke det, de hadde (og har fremdeles) et helt bedritent kosthold, men fra deres ståsted var det bra, siden de var så tynne. Men det var meg de skulle sette på kur, som ikke fikk når alle de andre fikk, og som var "den unormale".

Så joda TS, dere som familie trenger veiledning. Et eller annet gjør at et av barna dine føler et behov for å spise veldig mye. Kanskje har dere et dårlig kosthold, kanskje har dere et kosthold som fungerer utmerket for alle andre bortsett fra sønnen din. Det er veldig mange "kanskje" her, og ingen av oss kan vite hva. Men du skylder sønnen din å finne ut av det.

Anonymous poster hash: 5272d...dd1

Det er ingenting annet jeg heller ønsker.'

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lås inn maten?

Nei altså, vi greier å kontrollere det sånn som det er nå. Tror ikke dette er løsningen, da blir han sikekrt enda mer opphengt i mat.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, nå svarte jeg på genrelt grunnlag til den generelle påstanden om at trening er viktigst for å forebygge overvekt, der er jeg uenig og mener kosthold er viktigere.

TS

Hvor aktiv er du selv? Har du noen gang trent?

http://www.monkeyclan.com/anbefalte-daglige-kalorier-for-en-seven-year-old/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stoffskifte, hormonprøver, vitaminmangel?

Jeg selv har opplevd å gå ned flere kilo med å øke protein-inntaket betraktelig. Jeg blir mere mett, og lengre mett enn å spise salat og mat som forsvinner raskt gjennom systemet. Har dere laks la han få to biter (300 gram). Har dere kyllingfilet, la ham få minst 300 gram av det. Det samme gjelder annen type fisk, karbonadedeig ol. Jeg regner med at farsemat som pølser, fiskekaker og puddinger ikke er hverdagskost? Har dere andre det, bør han få et større stykke ren fisk eller kjøtt i stedet for farsematen. Pålegg på brødskiva? Gi ham pålegg i form av skinke og rent kjøttpålegg, egg i alle varianter, makrell i tomat, mager leverpostei. Tenk øket proteininntak der også. Du blir mere mett av to skiver med en hel boks makrell i tomat enn av tre skiver med syltetøy, og du blir lengre mett. Hva drikker han? Saft og juice er heller ikke hverdagsmat. Spiser han ofte nok?

Aktivtet? Ute og leker med venner to ganger pr uke? Han trenger betydelig mere hverdagsaktivitet. Går han til skolen, eller blir han kjørt? Finnes det fritidsinteresser han vil delta på? Fotball og annen sport er fint, men det viktigste er å ha en fritidsaktivitet man trives med, for da blir fokuset på aktiviteten og hyggen forbundet med den, og ikke på mat. Og familien må ut på tur, alle mann, hygge seg sammen med turopplevelsen og ikke med matopplevelsen.

Anonymous poster hash: 94f49...a09
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har dere en svømmehall i nærheten, hva med å kjøpe klippekort og dra noen dager i uka dit?

Ettersom det er kjøtt/fisk/kylling han vil ha mer av, kan det være en løsning å lage gryter der dere har lite kjøtt og masse grønnsaker slik at han ikke føler at dere holder igjen det han helst vil ha når han ber om mer, men likevel totalt ikke får i seg mer kjøtt? Bruk små tallerkner og små porsjoner om gangen. Fisk er vel såpass sunt (rett type fett?) at det ikke gjør noe med en porsjon ekstra (eller tar jeg veldig feil nå, spiser ikke så mye fisk selv)? Laget fra bunn er det lettere å kontrollere salt og fettmengde, kan også lages i store mengder og fryse ned.

Tenker f.eks Chili con Carne, Paella, Bacalao (bruk brun ris, ev bygg) ol. med magert kjøtt (kun en pakke svinekjøttdeig eller karbonadedeig, ev. fisk) og spe på med linser/bønner samt masse grønnsaker.

Jeg er ikke så glad i "sære" dietter for hverken liten eller stor, men kan det være mulig at han trenger lav/grovkarbo for å bli mett, altså mer fett? Jeg er enig i at det at han har blitt helt opphengt i mengde kan utløse en spiseforstyrrelse å sikt. Hva med å bli pescetarianere for en stund? Kostholdet deres er jo relativt kornbasert, mulig det ville vært bedre for ham å kutte ned (ned, ikke ut) på karb og få mer proteiner. Det er jo mulig at deres helt normale kosthold ikke passer til akkurat han, men igjen, få det sjekket ut, dere må ikke innom fastlegen først.

Anonymous poster hash: da39b...ac6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg trener 3 ganger i uken, barnets far sykkler en mil til og fra jobben hver dag... hvordan det?

TS

Dere er trolig mer aktive enn gutten da.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har dere en svømmehall i nærheten, hva med å kjøpe klippekort og dra noen dager i uka dit?

Ettersom det er kjøtt/fisk/kylling han vil ha mer av, kan det være en løsning å lage gryter der dere har lite kjøtt og masse grønnsaker slik at han ikke føler at dere holder igjen det han helst vil ha når han ber om mer, men likevel totalt ikke får i seg mer kjøtt? Bruk små tallerkner og små porsjoner om gangen. Fisk er vel såpass sunt (rett type fett?) at det ikke gjør noe med en porsjon ekstra (eller tar jeg veldig feil nå, spiser ikke så mye fisk selv)? Laget fra bunn er det lettere å kontrollere salt og fettmengde, kan også lages i store mengder og fryse ned.

Tenker f.eks Chili con Carne, Paella, Bacalao (bruk brun ris, ev bygg) ol. med magert kjøtt (kun en pakke svinekjøttdeig eller karbonadedeig, ev. fisk) og spe på med linser/bønner samt masse grønnsaker.

Jeg er ikke så glad i "sære" dietter for hverken liten eller stor, men kan det være mulig at han trenger lav/grovkarbo for å bli mett, altså mer fett? Jeg er enig i at det at han har blitt helt opphengt i mengde kan utløse en spiseforstyrrelse å sikt. Hva med å bli pescetarianere for en stund? Kostholdet deres er jo relativt kornbasert, mulig det ville vært bedre for ham å kutte ned (ned, ikke ut) på karb og få mer proteiner. Det er jo mulig at deres helt normale kosthold ikke passer til akkurat han, men igjen, få det sjekket ut, dere må ikke innom fastlegen først.

Anonymous poster hash: da39b...ac6

Ikke akkurat i nærheten, men sånn at vi kunne greid det. Jeg har faktisk tenkt på det selv.

Vi lever kanskje litt grovkarbo ja, men det gjør vi alle sammen (de andre søsknene har jo heller ikke vondt av det). Vi er ikke nazi på det da. Men har jo blitt mer bevisst nå som dette problemet virkelig har blitt klart for oss. Vi fokuserrer på trege karbohydrater, proteiner og riktig fett, spiser for eksempel mye egg, avokado, bønner , laks...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere er trolig mer aktive enn gutten da.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte av dette.

jeg syntes ikke du skal gjøre noen av delene. Han er ikke veldig aktiv nei,. men han er ikke veldig stillesittende heller. Han er jo på skole og SFO store deler avdagen og der er han like aktiv/inaktiv som de fleste andre. Noen ganger er han ute med barn og leker ute på kveldene, andre ganger ikke. Han er veldig bokorm og liker å lese, vi er fornøyde med at hani alle fall ikke vegiterer forran en sjerm. I helgene er vi stort sett på hytta og da er det turer/skiturer etc...

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87

Nei altså, vi greier å kontrollere det sånn som det er nå. Tror ikke dette er løsningen, da blir han sikekrt enda mer opphengt i mat.

TS

Jeg har ei venninne som sliter med overspising. Og når hun vokste opp så måtte familien ha strenge rutiner på når og hvor mye de skulle spise, resten av usunn mat og karbo ble låst inn.

Ellers så kan dere motivere til trening, samt spise sunt i hverdagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stoffskifte, hormonprøver, vitaminmangel?

Jeg selv har opplevd å gå ned flere kilo med å øke protein-inntaket betraktelig. Jeg blir mere mett, og lengre mett enn å spise salat og mat som forsvinner raskt gjennom systemet. Har dere laks la han få to biter (300 gram). Har dere kyllingfilet, la ham få minst 300 gram av det. Det samme gjelder annen type fisk, karbonadedeig ol. Jeg regner med at farsemat som pølser, fiskekaker og puddinger ikke er hverdagskost? Har dere andre det, bør han få et større stykke ren fisk eller kjøtt i stedet for farsematen. Pålegg på brødskiva? Gi ham pålegg i form av skinke og rent kjøttpålegg, egg i alle varianter, makrell i tomat, mager leverpostei. Tenk øket proteininntak der også. Du blir mere mett av to skiver med en hel boks makrell i tomat enn av tre skiver med syltetøy, og du blir lengre mett. Hva drikker han? Saft og juice er heller ikke hverdagsmat. Spiser han ofte nok?

Aktivtet? Ute og leker med venner to ganger pr uke? Han trenger betydelig mere hverdagsaktivitet. Går han til skolen, eller blir han kjørt? Finnes det fritidsinteresser han vil delta på? Fotball og annen sport er fint, men det viktigste er å ha en fritidsaktivitet man trives med, for da blir fokuset på aktiviteten og hyggen forbundet med den, og ikke på mat. Og familien må ut på tur, alle mann, hygge seg sammen med turopplevelsen og ikke med matopplevelsen.

Anonymous poster hash: 94f49...a09

Absolutt ikke, men vi spiser en del karbonadedeig. Vi spiser ellers mye proteiner, sunnt fett og trege karbohydrater. Vi drikker aldri no annet enn vann, det har vi egentlig aldri gjort. Minste barnet vårt drikker melk da, og så drikker vi lettbrus i helger. Han og vi andre spiser ca 4 måltider om dagen og noen ganger litt frukt/nøtter innimellom... Problemet er nokikke HVA men hvr mye. Han er aldri fornøyd med porsjonen og vil alltid ha mer.

Han sykkler til skolen, og andre aktiviteter enn fotball finnes ikke her. Vurderer å dra i svømmehallen med han, det tror jeg han kan like. Familien er på tur alle mann hele helgen på hytta :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...