Gå til innhold

Faren med overdiagnosering

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad vi har et helsevesen som kan gi oss diagnoser for å få den hjelpen vi trenger.

Jeg har en diagnose i schizofreni spekteret. Hadde jeg ikke fått medisiner og behandling hadde jeg sikkert endt opp som den gale hjemmløse damen som snakket med seg selv.

Overdiagnosering eller ei, alternativet er verre tenker jeg.

Anonymous poster hash: a4446...bde

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad vi har et helsevesen som kan gi oss diagnoser for å få den hjelpen vi trenger.

Jeg har en diagnose i schizofreni spekteret. Hadde jeg ikke fått medisiner og behandling hadde jeg sikkert endt opp som den gale hjemmløse damen som snakket med seg selv.

Overdiagnosering eller ei, alternativet er verre tenker jeg.

Anonymous poster hash: a4446...bde

AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig at Dr Weisæth er en autoritet i slike saker her i landet, og at han er internasjonalt svært anerkjent, men nå var det altså ikke ham jeg henviste til, men derimot de presentasjonene som ble gjort av gjestende forskere ved nevnte symposium. Jeg kan sikkert grave frem noen navn til deg (det er noen år siden, og dette er ikke direkte mitt fagfelt), men jeg synes ærlig talt ikke det er så interessant.

Du kan heller lese litt mer om traumatologi og traumeforskning. Det er noe underlig at du knytter dette så tett til én fagperson som svar til et innlegg der det ikke var nevnte fagperson som var den jeg henviste til.Anonymous poster hash: 96844...89f

Jeg orker nok ikke å søke opp alle dem. Uansett virker denne Weisæth mildt sagt omdiskutert. Er helt klar over at du bare henviste til en drøss med forskere, uten å spesifisere kokret hva du henviste til. Helt greit. Vi beøver ikke å avspore mer.

Kort oppsummert. Traumeforskningen er delt. Man har PTSD som egentlig er en ganske konkret tilstand med en konkret, kognitiv behandling, og så har man DTD, som er en form for relasjonstraumer. Mange med PTSD er vel egentlig hjemmehørende under den siste kayegorien. Disse får ofte flere andre diagnoser (depresjon, opposisjonell atferdsforstyrrelse, adhd, ustabil personlighetsfortyrrelse) som er godkjent i DSM-IV.

Anonymous poster hash: 8c034...d7c

Skrevet

Det er et stort problem med overdiagnostisering av fysiske tilstander også. Det fører til overbehandling, med dertil hørende fysiologiske ettervirkninger, og unødvendig store utgifter for helsevesenet. Det er mange tilstander som overdiagnostiseres, og hvor pasientene blir verre av behandlingen.

Anonymous poster hash: 96844...89f

Det er ikke overdiagnostert, det er feildiagnosering. Noe helt annet.
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke overdiagnostert, det er feildiagnosering. Noe helt annet.

Nei, det er ikke det jeg snakker om.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg orker nok ikke å søke opp alle dem. Uansett virker denne Weisæth mildt sagt omdiskutert. Er helt klar over at du bare henviste til en drøss med forskere, uten å spesifisere kokret hva du henviste til. Helt greit. Vi beøver ikke å avspore mer.

Kort oppsummert. Traumeforskningen er delt. Man har PTSD som egentlig er en ganske konkret tilstand med en konkret, kognitiv behandling, og så har man DTD, som er en form for relasjonstraumer. Mange med PTSD er vel egentlig hjemmehørende under den siste kayegorien. Disse får ofte flere andre diagnoser (depresjon, opposisjonell atferdsforstyrrelse, adhd, ustabil personlighetsfortyrrelse) som er godkjent i DSM-IV. Anonymous poster hash: 8c034...d7c

Dr. Weisæth er ikke spesielt omdiskutert, det har du nok kun fra tabloidpressen. Jeg har fulgt ham en del år ettersom jeg fra tid til annen møter ham i jobbsammenheng.

Forøvrig er det litt interessant at du lager en hel liten avsporing om dette, i og med at jeg skrev at PTSD er mindre vanlig blant folk med krigstraumer ENN FOLK TROR - ikke at det er uvanlig i det hele tatt. Forekomsten er forøvrig høyere blant sivile enn blant soldater. Tenker man etter er det relativt logisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...