AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #41 Skrevet 10. mai 2015 Litt for mange her ser ut til å tro at "introvert" betyr "innadvent". Det stemmer ikke. Jeg er introvert (som betyr at jeg lader batteriene når jeg er alene) og utadvent (som betyr at jeg er åpen og pratsom blant folk).Anonymous poster hash: 52447...bb1 2
Serafina. Skrevet 10. mai 2015 #42 Skrevet 10. mai 2015 Takk for gode og oppklarende svar. Det ene og alene handler om energinivåer ja, ikke det at det ene er noe bedre enn det andre. Personlig så får jeg mer energi av å være ute blant folk. Det kan virke som at jeg lader opp batteriene mine hjemme og blåser de ut når jeg kommer ut. Men samtidig så lader også andre mennesker batteriene mine i samme slengen når jeg ser de. Hva gjør det meg da? Jeg trives veldig med å være ute når det først skjer noe. Anonymous poster hash: 98027...598 Alle introverte er ikke like og trenger like mye alenetid for å lade batteriene og det samme gjelder for ekstroverte. Man har ulike grader av introvert og ekstrovert, og er det ambivert det heter når man er på midten, tro. Altså kan det hende du er nærme midten av skalaen, introvert, men ikke sterkt introvert. Jeg vet ikke, men tolker utfra det du har skrevet. Man kan også være mer eller mindre introvert, eller ekstrovert hvis det er det som er ditt personlighetstrekk, i ulike livssituasjoner. Man trenger ikke være like sterkt det ene eller det andre hele livet.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #43 Skrevet 10. mai 2015 Jeg tror grunnen til at mange tenker at introverte tror de er bedre enn ekstroverte personligheter er at det, hvertfall tidligere, har blitt definert som at ekstroverte gjør alt for å få anerkjennelse fra andre personer/ fra det ytre, mens introverte søker mer inn i seg selv og har stort fokus på egen mentalitet og at de ikke har det ytre behovet på samme måte som ekstroverte. Kanskje det er derfor de er blitt sett på som enkle... Anonymous poster hash: c1b94...2c3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #44 Skrevet 10. mai 2015 Og problemet ditt er..? Jeg har da ikke noe problem. Hva sikter du til? Anonymous poster hash: d5f62...4ed
globalagogo Skrevet 10. mai 2015 #45 Skrevet 10. mai 2015 Jeg har da ikke noe problem. Hva sikter du til? Anonymous poster hash: d5f62...4ed Jeg sikter til den sarkastiske "huffameien..."
pipegakk Skrevet 10. mai 2015 #46 Skrevet 10. mai 2015 Nei, jeg tror sosial angst og depresjoner er den nye motediagnosen. "Alle" har jo det. Anonymous poster hash: 4ac9a...9ab Satt og ventet på at denne skulle komme. Nei. Introversjon er ikke en diagnose, det er et personlighetstrekk, som mange andre i tråden her har dratt frem. Jeg jobber i en lite sosial jobb, men jeg har lunsj med kollegaer, så går jeg tilbake til mitt arbeidssted. Det er perfekt for meg, for jeg jobber dobbelt så effektivt alene, som når jeg sitter i kontorlandskap. Jeg er litt sjenert i begynnelsen med nye mennesker, men har ikke noe problem å snakke om fast og løst, trening og andre såkalt "overfladiske" ting, bøker eller dokumentarer. Jeg ser meg selv som ganske allsidig i en samtale. Det handler om å lese hvem man snakker med - evt hvor mange man snakker med om gangen. Jeg kjenner mange ekstroverte, alle i forskjellige grader. Noen er slik at de ikke klarer å gå en eneste dag uten å finne på noe med andre venner, andre kan ta seg et par dager uten å på død å liv måtte treffe andre mennesker. Det er forskjellige grader av begge deler, også har man visst det som er å være i midten av ekstrovert og introvert. Introversjon er ikke en psykisk lidelse, men mange vil nok tro det hvis en ekstremt introvert og sjenert person trekker seg mye tilbake og ikke vil treffe folk så ofte. Da er det lett å tro det er en psykisk sykdom, enn et personlighetstrekk. Men som sagt tidligere i tråden, det er vel få ekstroverte mennesker som anklages for å være psykisk syke.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #47 Skrevet 10. mai 2015 Satt og ventet på at denne skulle komme. Nei. Introversjon er ikke en diagnose, det er et personlighetstrekk, som mange andre i tråden her har dratt frem. Jeg jobber i en lite sosial jobb, men jeg har lunsj med kollegaer, så går jeg tilbake til mitt arbeidssted. Det er perfekt for meg, for jeg jobber dobbelt så effektivt alene, som når jeg sitter i kontorlandskap. Jeg er litt sjenert i begynnelsen med nye mennesker, men har ikke noe problem å snakke om fast og løst, trening og andre såkalt "overfladiske" ting, bøker eller dokumentarer. Jeg ser meg selv som ganske allsidig i en samtale. Det handler om å lese hvem man snakker med - evt hvor mange man snakker med om gangen. Jeg kjenner mange ekstroverte, alle i forskjellige grader. Noen er slik at de ikke klarer å gå en eneste dag uten å finne på noe med andre venner, andre kan ta seg et par dager uten å på død å liv måtte treffe andre mennesker. Det er forskjellige grader av begge deler, også har man visst det som er å være i midten av ekstrovert og introvert. Introversjon er ikke en psykisk lidelse, men mange vil nok tro det hvis en ekstremt introvert og sjenert person trekker seg mye tilbake og ikke vil treffe folk så ofte. Da er det lett å tro det er en psykisk sykdom, enn et personlighetstrekk. Men som sagt tidligere i tråden, det er vel få ekstroverte mennesker som anklages for å være psykisk syke. Og...? Anonymous poster hash: 3795e...b68
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #48 Skrevet 10. mai 2015 Tull! Kjenner bare introverte jeg, inkludert meg selv. Er få ekstroverte, enda psykologer og de i rekruttering liker å tro at de er flest.Anonymous poster hash: ace71...004
pipegakk Skrevet 10. mai 2015 #49 Skrevet 10. mai 2015 Og...? Anonymous poster hash: 3795e...b68 ...Og der var den?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #50 Skrevet 10. mai 2015 Er kvinne den nye motediagnosen? Er det å være lavere enn gjennomsnittet det nye ADHD? Nei, dette må ikke forstås som et eller annet problem eller en sykdom, det er bare et personlighetstrekk. En nøytral beskrivelse av en del av personligheten. Jeg bruker krefter når jeg er med venner og samler krefter alene, mens andre er motsatt. Og mange er midt imellom. Jeg liker godt å omgås folk og er blid og pratsom nok, men jeg trenger og ønsker også mer "fri" fra folk enn det mennesker jeg vil kalle ekstroverte gjør. Jeg stimuleres mer av å sitte med meg selv og mine egne tanker enn av å snakke med andre, men jeg trenger jo litt av begge deler. Det er bare en måte å beskrive en del av personligheten på. Ikke noe sykelig i det hele tatt, bare hvordan man er. Jeg liker øl bedre enn vin også, og jeg er et B-menneske. Det er ikke ment som merkelapper eller diagnoser, bare en beskrivelse. Jeg har et par gode venninner som sier at de blir både slitne og understimulerte hvis de ikke tilbringer nok tid med andre. Jeg er helt motsatt. Og det er greit. Ingen av oss er syke, akkurat. Helt nøytralt Anonymous poster hash: 915cc...e33 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #51 Skrevet 10. mai 2015 ...Og der var den? Ok...du skrev det og kommenterte så helt andre ting. Hva har det da å bety at du satt og ventet på den? Anonymous poster hash: 3795e...b68
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #52 Skrevet 10. mai 2015 Introvert er ingen diagnose eller personlighetstype. Det er det samme som at man noen er høye, noen er lave, noen er aktive, noen liker å slappe av, noen er brune, noen er hvite, noen høylydte, noen lavmælte. Det er bare en beskrivelse av et trekk ved en person. Kan ikke se at det skal være noe "mote" eller "in" å kalle seg introvert, men mange er vel lettet over at det nå finnes et ord som mange forstår hva betyr, i stedet for at de må labele seg som "nerd" "asosial" "filosof" eller lignende, som ikke er korrekte ord for karakteren. Anonymous poster hash: c6b67...0cc
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #53 Skrevet 10. mai 2015 Litt for mange her ser ut til å tro at "introvert" betyr "innadvent". Det stemmer ikke. Jeg er introvert (som betyr at jeg lader batteriene når jeg er alene) og utadvent (som betyr at jeg er åpen og pratsom blant folk). Nei, det betyr at du er en blanding av introvert og ekstrovert. Det er mange trekk som er med på å klassifisere hvor på skalaen mellom introvert og ekstrovert man havner, de fleste er ikke enten eller. Anonymous poster hash: 49f32...fda
globalagogo Skrevet 11. mai 2015 #54 Skrevet 11. mai 2015 Nei, det betyr at du er en blanding av introvert og ekstrovert. Det er mange trekk som er med på å klassifisere hvor på skalaen mellom introvert og ekstrovert man havner, de fleste er ikke enten eller.Anonymous poster hash: 49f32...fda Uenig. Introvert vs ekstroverte Og Innadvendt vs utadvendt Er ikke det samme. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå