Gå til innhold

Er introvert den nye motediagnosen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere var det ADHD som var den store motediagnosen. Er det nå introvert som er det nye? For virker som annet hvert menneske er introvert og gjerne vil distansere seg fra de enkle tanketomme normale.

Anonymous poster hash: 8592e...582
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som om den introverte noensinne kunne være en annen enn "seg selv"

Anonymous poster hash: e2aee...887

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Introvert og ekstrovert er personlighetstyper, og de fleste mennesker er det ene eller det andre, eller midt imellom. Det er ingen diagnose.

Tidligere sa man bare utadvendt eller innadvendt, det er bare blitt mer fokus på det internasjonalt, der uttrykket er "introvert" og at vi må bevege oss litt vekk fra tankegangen om at utadvendt er det "riktige", ettersom en stor del av befolkningen faktisk er mer innadvendte, og det er like ok.

Anonymous poster hash: 9a14c...0d0
  • Liker 27
Skrevet

Tidligere var det ADHD som var den store motediagnosen. Er det nå introvert som er det nye? For virker som annet hvert menneske er introvert og gjerne vil distansere seg fra de enkle tanketomme normale. Anonymous poster hash: 8592e...582

Ettersom man kan dele mennesker inn i introverte og ekstroverte, så er det vel ikke så rart at "annet hvert menneske" er introvert?

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, det er ikke en diagnose. Det betyr bare at man blir lettere sliten av mye sosial omgang og foretrekker litt tid alene.

De aller fleste er noe mellom introvert og extrovert. Noen er veldig mye det ene eller det andre. Du finner sannsynligvis mer introverte på forum da de liker å tilbringe mer tid alene (da blir det ofte innendørs) og sitter på PC i stedet for å gå ut med venner hele tiden. Så derfor kan man få inntrykk av at veldig mange er introverte.

Er nok det samme med psykiske lidelser, de som er syke sitter mer inne på PC enn de som er friske.

Anonymous poster hash: 6410b...56e
  • Liker 4
Skrevet

TS, du vet ikke helt hva en introvert er, gjør du vel?

• Liker 11
Skrevet

Mulig det er mote for noen, men tror det handler mer om at det nå har kommet mer i søkelyset. Og dermed er det mange som nå kjenner seg igjen i det å være introvert og forstår at det ikke handler om at de bare er "rare" og "unormale".

Det jeg ikke liker er at noen beskrivelser av introverte har en tendens til å forherlige introverte og se på dem som smartere, dypere og mer reflekterte enn ekstroverte. Det er forskjell på å forstå de trekk man har og å tro at man er bedre enn andre. Men det kan være det kommer av at introverte trekk ofte har fått negativ kritikk rettet mot seg, og at det dermed blir en pendeleffekt.

• Liker 13
Skrevet

Det er ikke en diagnose, men et personlighetstrekk.

Haha skulle tatt seg ut. Legen kommer inn i rommet med et dødelig setiøst blikk. "Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si dette, men du er introvert."

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Har fått inntrykk av at de som går rundt og dytter i trynet ditt at de er introverte, egentlig bare sliter med angst/depresjoner og vil finne en grunn til at de er så mye hjemme.

Videre er det også folk som tror at introvert = stille og reflekterer mye = intelligent. Mens ekstrovert = høylytt og snakker mye = dum. Så kanskje noen prøver å score poeng over at de er åååååh sååå smarte.

Jeg er selv en blanding av introvert og ekstrovert. Når jeg først beveger meg ut er jeg veldig utadvent og snakker mye. Mens jeg kan finne på å være inne og ikke snakke til en kjeft, sitte og tenke mye lenge av gangen også. Folk får sjokk når de hører at jeg har et helt annet energinivå og at jeg egentlig ikke er så utadvent som de tror jeg er. Hva er "diagnosen" min da?

Anonymous poster hash: 98027...598
  • Liker 3
Skrevet

Haha skulle tatt seg ut. Legen kommer inn i rommet med et dødelig setiøst blikk. "Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si dette, men du er introvert."

Ha ha! :D

AnonymBruker
Skrevet

Det er det samme som vi sa før; introvert = innadvendt og ekstrovert = utadvendt

Noen er mer utadvendt enn andre og noen er mer innadvendt enn andre, sånn er det bare :)

Anonymous poster hash: 829cb...aee
Skrevet

Har fått inntrykk av at de som går rundt og dytter i trynet ditt at de er introverte, egentlig bare sliter med angst/depresjoner og vil finne en grunn til at de er så mye hjemme.

Videre er det også folk som tror at introvert = stille og reflekterer mye = intelligent. Mens ekstrovert = høylytt og snakker mye = dum. Så kanskje noen prøver å score poeng over at de er åååååh sååå smarte.

Jeg er selv en blanding av introvert og ekstrovert. Når jeg først beveger meg ut er jeg veldig utadvent og snakker mye. Mens jeg kan finne på å være inne og ikke snakke til en kjeft, sitte og tenke mye lenge av gangen også. Folk får sjokk når de hører at jeg har et helt annet energinivå og at jeg egentlig ikke er så utadvent som de tror jeg er. Hva er "diagnosen" min da?

Jeg er introvert. Jeg har ikke sosial angst eller depresjoner. Jeg er til og med sosial, har venner og går ut på byen. Men jeg henter energi av å være alene. Etter å ha vært sosial en kveld eller en helg, må jeg ha tid for meg selv for å hente meg inn. Jeg passer dårlig i et arbeidsmiljø med åpent landskap, eller der hvor det kreves at man kommuniserer mye med kunder eller andre folk. Derfor har jeg en jobb med et kontor hvor jeg kan være alene.

Jeg er ikke syk eller deprimert - jeg henter bare energi på litt andre måter enn ekstroverte.

• Liker 11
Skrevet

Det er ikke snakk om enten/eller, det er snakk om en gradering. Noen er 50/50 ekstro og intro.

Det koker ned til hva man får mest energi av, og hva som trekker energi fra en. Får du mest energi av å være alene eller være med andre? Trives du med smalltalk, fester og vennegjenger? Gir det deg energi? Eller trekker det energi fra deg? Føler du at du må lade batteriene ofte med å være alene, eller føler du at du tappes om du er alene og vil helst ute og treffe folk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Introvert er et personlighetstrekk, ikke en diagnose. Mener majoriteten er ekstrovert, men folk har bare blitt mer oppmerksom på hva ekstroversjon er de siste årene, og dermet gir det inntrykk av at flere og flere er introvert, men jeg tror at statistisk sett er tallene stabile.

Jeg oppdaget ikke introversjon før jeg var bikket 20, og trodde hele mitt liv jeg var sjenert. Jeg har ikke angst, er deprimert, er asosia eller noe slikt. Jeg elsker mennesker, jeg jobber med sosialt arbeid! Det er bare at jeg som introvert lader batteriene mine alene bak persienner og gardiner, mens ektroverte gjør det med en stor vennegjeng. Når det er sagt så finnes det jo ulike grader av introversjon og ekstroversjon. Man er ikke enten eller. Men at det er noen som feilaktig tror de er introvert eller ekstrovert finnes sikkert også.

Anonymous poster hash: 3d083...d76
  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er introvert. Det er ingen diagnose. Det er et personlighetstrekk.

Ikke føler jeg at jeg er bedre enn andre heller.

Tidligere slet jeg også veldig sosialt, da jeg i tillegg til å være introvert også var svært sjenert, på grensen til sosialt ikke fungerende. Dette har jeg heldigvis kommet meg ut av.

Skrevet

Har fått inntrykk av at de som går rundt og dytter i trynet ditt at de er introverte, egentlig bare sliter med angst/depresjoner og vil finne en grunn til at de er så mye hjemme.Videre er det også folk som tror at introvert = stille og reflekterer mye = intelligent. Mens ekstrovert = høylytt og snakker mye = dum. Så kanskje noen prøver å score poeng over at de er åååååh sååå smarte. Jeg er selv en blanding av introvert og ekstrovert. Når jeg først beveger meg ut er jeg veldig utadvent og snakker mye. Mens jeg kan finne på å være inne og ikke snakke til en kjeft, sitte og tenke mye lenge av gangen også. Folk får sjokk når de hører at jeg har et helt annet energinivå og at jeg egentlig ikke er så utadvent som de tror jeg er. Hva er "diagnosen" min da? Anonymous poster hash: 98027...598

Å være introvert betyr ikke at du er asosial, ikke har venner eller trives ute blant folk. Hvordan henter du energi, ved å være hjemme, lese bok, gå tur i skogen alene etc eller å være med andre? Det er noe som skille ekstroverte og introverte.

Introverte er generelt ikke dronningene av smalltalk, liker å holde presentasjoner eller åpne landskap f.eks.

• Liker 2
Skrevet

Du blander sykdom og personlighet. Er ekstremt utadvendte folk også syke da?

• Liker 4
Skrevet

Introvert og ekstrovert er jo personlighetstyper som alle andre - du er utadvendt, innadvendt, feminin, maskulin, aktiv, passiv, analytisk, emosjonell osv.

Ingen av disse tingene er udelt positivt eller udelt negativt, og det ene er ikke "bedre" enn det andre, de er kun ulike.

Grunnen til at det er blitt mer fokus på introversjon er jo rett og slett at samfunnet lenge har fokusert på ekstroversjon som det ideelle. F.eks. er gruppearbeid gjort til standarden og man utlyser stillinger med fokus på at vedkommende er en "team player" selv om disse egenskapene overhodet ikke er krevet for jobben - kanskje er det t.o.m. motsatt. Susan Cain forsket på dette og trakk da frem at introverte ofte har bedre resultater som ledere. Med dette mente hun ikke å hevde at introverte er bedre enn ekstroverte, hun trakk kun frem noen relevante fakta som tvinger mennesker til å revurdere hvilke egenskaper som blir sett på som ideelle for enkelte stillinger. Med andre ord har samfunnet (da spesifikt utdanningsinstitusjoner og arbeidsplasser) lenge sviktet de 1/3 av befolkningen som ikke er utpreget sosiale dyr, ved å indikere at de må endre seg.

De fleste mennesker befinner seg et sted mellom introvert og ekstrovert - også kalt ambivert. Selv en ekstrovert vil ha alenetid iblant og en introvert nyter sosialt selskap.

Men det er rent fysiologiske forskjeller her som ikke er tatt rett ut av luften. Eksperimenter viser at introverte er mer sensitive for inntrykk - lyd, andre mennesker, temperatur - og rent fysisk reagerer sterkere på det. En ekstrovert kan takle bedre en variasjon av inntrykk og ha mange baller i luften, mens en introvert oftere "sjekker ut" når det blir for mye. De har dog oftere - rent statistisk - bedre evne til å fordype seg.

Det er ikke en konkurranse, det handler bare om at mennesker er forskjellige med ulike kvaliteter.

• Liker 10
Gjest AryaKillie
Skrevet

Jeg er introvert men ikke innadvent da jeg er utadvendt når jeg først er med andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...