Gjest Lyst på hund Skrevet 27. august 2004 #1 Del Skrevet 27. august 2004 Jeg har ikke hatt hund, men har veldig lyst på en som kan komme løpende til meg når jeg kommer hjem fra skolen. Er veldig aktiv, så han får masse turer. Har noen timer på skolen hver dag, men er ellers hjemme, som oftest. (student) Tenkte jeg skulle uansett ta teori-hunde-kurset som Charlotte (Charlottes omplassering) anbefaler. Tror dere man da er kvalifisert til å bli "krisehjem" for hunder? På www.charlottes.no stod det at man da får en hund som trenger det hjem hos seg noen dager. Dette kunne jeg tenke meg å hjelpe til med. Så får jeg se hva det innebærer å ha en hund. Tror dere det er nok med et sånt 4 timers teorikurs for å ha hund? Eller er det mye vanskeligere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 27. august 2004 #2 Del Skrevet 27. august 2004 Du kan lære det meste på kurs og gjennom bøker. Alle dyrekjære normalt oppegående mennesker kan ha hund dersom de har tid til det, og vilje og evne til å sette seg inn i hundehold på forhånd OG underveis. Litt hundepass er sikkert lurt om du ikke er hundevant fra før. Husk også på at du forplikter deg opptil 15 år fremover i tid - kan du med hånden på hjertet være sikker på at du kommer til å ha tid til hunden så langt frem i tid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lyst på hund Skrevet 27. august 2004 #3 Del Skrevet 27. august 2004 Takk for svar. Jeg har veldig lyst på en jack russel terrier! De er så lekne og glade! Noen som har en slik hund? Er dette en lett hunderase som førstegangshund? Trenger jo ikke akkurat å velge en vanskelig rase når jeg ikke har hatt hund før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 29. august 2004 #4 Del Skrevet 29. august 2004 Har noen naboer som har JR, og vi passer den iblant. De er fine hunder, men veldig, veldig aktive. De trenger MASSE mosjon!!!! Skulle ikke tro det utifra størrelsen, men det gjør de altså. Får de ikke nok mosjon blir de lett destruktive - ødelegger ting i leiligheten (biter istykker hjørner på kjøkkenskap, skraper opp dører osv). I tillegg bjeffer de ofte - høyt og mye. De er perfekte om du bor på landet eller har en veldig aktiv livsstil, men ikke ellers. Les ellers her; http://www.dogbreedinfo.com/jackrussellterrier.htm . Vil anbefale deg en annen rase. En rase som i utseendet ligner litt på JR (litt lengre ben), er Dansk-Svensk Gårdshund, og de er kjempefine. Det finnes endel av dem i Norge, les mer her http://www.dogbreedinfo.com/danishswedishfarmdog.htm . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lyst på hund Skrevet 29. august 2004 #5 Del Skrevet 29. august 2004 Hva.. nå skjønner jeg ingenting.. For den gårdshunden du viser bilde av her, er sånn som jeg mente jrt var. For jeg har sett flere bilder på nettet som er prikk lik gårshunden i linken din, men som har stått under navnet Jack Russel Terrier. Har riktignok sett JRT i både korthåret og litt mer bustete variant. *klør meg i hodet* Kan du se på denne linken, Laban? Det er en sånn som er til høyre jeg har lyst på. http://www.jackrussellterrier.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lyst på hund Skrevet 29. august 2004 #6 Del Skrevet 29. august 2004 Går gårdshund under noen andre navn? Så rart at jeg ikke får noen treff her på KG når jeg søker. (for det er jo lange lister over hvilke hunderaser folk har) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 29. august 2004 #7 Del Skrevet 29. august 2004 Som sagt, utseendemessig er Jack Russel og Dansk-Svensk gårdshund ganske like. Imidlertid har de to rasene veldig forskjellig personlighet, og jeg tror nok at gårdhunden egner seg bedre for førstegangs hundeeier og som leilighetshund. Les med under "temprament" i linkene jeg satte inn over, eller les også om hunderaser på canis.no (de har også linker til oppdrettere). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lyst på hund Skrevet 30. august 2004 #8 Del Skrevet 30. august 2004 Takk for svar! Er allikvel litt skeptisk på om gårdshund er hunden jeg bør satse på. Leste på svensk internettside (http://geocities.com/gardshund/valpformedl...rdshunden%20Dig) om hunden: Den dansk/svenska gårdshunden är ingen "nybörjarhund". Rasen kan uppfattas som "liten och söt", men skenet bedrar - detta är en stor hund i litet format. Var beredd på arbete och engagemang om Du skaffar en gårdshund. Vet du tilfeldigvis andre hunderaser jeg bør lese om? Jeg liker veldig godt utseende på denne hunden. Vil ikke ha en større hund. Kommer til å bo i selveierleilighet i en blokk, så det bør være en rase som kan være inne. (det blir lange og mange lufteturer, men den kan ikke stå ute i en hage) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 30. august 2004 #9 Del Skrevet 30. august 2004 Kjenner desverre til et par tilfeller av JRT som er forsøkt holdt som "leilighetshunder" og det har ikke gått bra. Hundene blir hyperaktive og nervøse (Med påfølgende agresjon) som følge av for lite aktivitet. Selv har jeg en langhåret dachs og her er litt av det jeg har skrevet om denne rasen tidligere: Først må jeg få lov å sitere meg selv: Voffe har vært med mye på jobb, og fungerer kjempefint! Det som er viktig er at de vennes til det fra de er små. Som "kontorhund" har det vært en stor fordel at han er liten. Ingen la merke til at han var der faktisk... Han lå bare under pulten min, ble luftet i lunsjen og når jeg skulle i møte, lukket jeg bare døren. Han på sin side hadde seng, vann og noe å gnage på og sa ikke et pip. "Kontornaboen" min hadde derimot en Grand Danois som skapte problemer p.g.a størrelsen... Dachser liker imidlertid ikke å stå alene i hundegårder; Det virker som om de blir nervøse av å kunne se verden uten å kunne delta aktivt. De kan imidlertid godt være innendørs alene mens man er på jobb. En lykkelig hund trenger mye mosjon, men for å holde en dachs i form kreves det, i gjennomsnitt, ca. en times aktivitet om dagen. Hvis man går et kvarter en dag og to timer en annen, er de fornøyd med det. (De må selvfølgelig ut og gjøre fra seg oftere da...). Store hunder krever betydelig mer aktivitet! (Orker ikke en gang å tenke på alle de St. Bernhardene, GD'ene etc. som jeg har sett som lider voldsomt under mangel på aktivitet. Mange virker "rolige" fordi de har blitt sløve p.g.a. mangel på mosjon). Og skulle det gå galt på tur, er dachsen grei å putte i sekken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 31. august 2004 #10 Del Skrevet 31. august 2004 Ta rasevelgeren på canis, da vel! Ellers finnes det en annen rasevelger her; http://www.dogbreedinfo.com/search.htm Grunne til at jeg tipset deg om gårdshunden, var at den likner jack russel i utseende (tenke kanskje det var det du hadde forelsket deg i) og at de jeg har sett, har vært herlige hunder som i følge eierne har vært veldig enkle å ha med å gjøre. Selv har jeg en mops - perfekte hunder til å ha i leilighet i byen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karianne Skrevet 2. september 2004 #11 Del Skrevet 2. september 2004 Hei! Nå har jeg fått meg et brukernavn; Karianne. Det er altså jeg som har vært "Lyst på hund". Tok den rasevelger-testen, men ble ikke fornøyd med de hundene jeg fikk opp. Har forøvrig lest masse om dansk-svensk gårdshund i det siste. :-) Inne på dogbreedinfo.com står det veldig bra ting om denne rasen. Stod jo riktignok på den svenske siden jeg skrev om sist, at den var litt vanskelig å håndtere. Men om det blir så jeg skaffer meg en hund, kommer vi til å delta på en del kurs, samt bruke tid på å dressere den til å bli snill og god. Det er absolutt ingen dansk-svensk gårdshunder til omplassering nå, og ikke til salgs, heller. Er det en veldig sjelden rase her i Norge? Har ikke tenkt å bruke hunden til utstilling, så jeg vil ikke bruke 8000 kr på den. I hvertfall ikke hvis jeg kjøper en voksen hund. Er det en uvanlig hund i Norge? Den virker jo helt super, spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå