Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pga ekstrem kvalme knyttet til graviditet har jeg gått ned en del kg, og legene vil nå legge sonde på meg.

har helt panikk og har fått "anfall" av slange i magen før. Kan jeg nekte? Evt vise at jeg får panikk og så lar de være?

Anonymous poster hash: a974e...bcd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er viktigst? Barnet, eller deg?

Anonymous poster hash: 581a8...0f2
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er viktigst? Barnet, eller deg?

Barnet har det fint og vokser i rekordfart. Sonden er for å få meg mer oppegående til fødsel

AnonymBruker
Skrevet

Barnet har det fint og vokser i rekordfart. Sonden er for å få meg mer oppegående til fødsel

Ja, barnet har det fint da fosteret tar det det trenger. Derfor bør du absolutt PRØVE å få en sonde, så du klarer fødselen best mulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sonde er ikke noe å være redd for eller få panikk for.

Ekkelt når den settes ned og ferdig med det ekle, etterpå.

Gastroskopi gjøres med en mye tykkere slange og gjennom halsen.Matesonde går gjennom nesen og kan ikke sammenlignes.

Få i deg næringsdrikker, eller annen mat, så slipper du sonde!

Anonymous poster hash: 1fca7...cde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gastroskopi gjøres med en mye tykkere slange og gjennom halsen.Matesonde går gjennom nesen og kan ikke sammenlignes.

Må ha begge deler :(

Kan jeg si på møter før sonden at jeg har fått til å drikke næringsdrikk/skal prøve alt jeg kan?

AnonymBruker
Skrevet

Må man ha den med hjem i flere dager/uker, eller sover man et par dager på sykehuset?

AnonymBruker
Skrevet

Høres rart ut at de vil gi deg sonde pga morgenkvalme. Sonde gir de for ekstremt undervektige og de med alvorlig underernæring, og morgenkvalme går jo over etter en måned eller max to?

Men om de sier det, så hør på de. Da får hverken du eller barnet i dere nok næring, ettersom legen reagerer så kraftig på det. Sonde er ikke farlig, det er ubehagelig når de dytter slangen gjennom nesen men du kan be om å få lystgass eller narkose og si at du får panikk om du ikke får det. Når du først har fått sonden "tilkoblet" så merker du nesten ikke noe til den bortsett fra at du vet du har noe i ansiktet, men med sondenæring blir du jo liggende på sykehuset mens du får det, så der er du i trygge hender uansett :)
Håper kvalmen går over snart så du får i deg mat igjen!

Anonymous poster hash: 146cc...f6e
AnonymBruker
Skrevet

Høres rart ut at de vil gi deg sonde pga morgenkvalme. Sonde gir de for ekstremt undervektige og de med alvorlig underernæring, og morgenkvalme går jo over etter en måned eller max to?

Men om de sier det, så hør på de. Da får hverken du eller barnet i dere nok næring, ettersom legen reagerer så kraftig på det. Sonde er ikke farlig, det er ubehagelig når de dytter slangen gjennom nesen men du kan be om å få lystgass eller narkose og si at du får panikk om du ikke får det. Når du først har fått sonden "tilkoblet" så merker du nesten ikke noe til den bortsett fra at du vet du har noe i ansiktet, men med sondenæring blir du jo liggende på sykehuset mens du får det, så der er du i trygge hender uansett :)

Håper kvalmen går over snart så du får i deg mat igjen!

Ekstrem kvalme er konstant (har kastet opp i 8 mnd) og mer enn bare morgenkvalme. Er undervektig nå og har gått ned en god del..

Leste at man må ha med sonden hjem og ha den i flere uker,gjelder dette alltid?

ts

AnonymBruker
Skrevet

8 mnd, shit trodde ikke det var vanlig ved graviditet. Har dere utelukket andre ting? Allergier? Aner ikke hva men dette høres ikke normalt ut!

Jeg har vært i sondenæringsbehandling i 1,5 år pga undervekt og får da behandlingen på sykehuset et par ganger i måneden. (ligger der i 3-10 dager)

AnonymBruker
Skrevet

8 mnd, shit trodde ikke det var vanlig ved graviditet. Har dere utelukket andre ting? Allergier? Aner ikke hva men dette høres ikke normalt ut!

Jeg har vært i sondenæringsbehandling i 1,5 år pga undervekt og får da behandlingen på sykehuset et par ganger i måneden. (ligger der i 3-10 dager)

Det er svært sjeldent,men er en tilstand som heter hyperemisis

Skrevet

Sonde er lite styr når du først får den ned. Har erfaring m sonde utenom graviditet. Avgjørende at lege og pasient har god tid når sonden settes inn. Du bør bruke sonden fram til fødsel så du får i deg mest mulig næring. Du får en pumpe som pumper næringen ned i magen pluss et stativ pumpa henger på. Finnes også liten ryggsekk m stativ sånn at du blir mer mobil. Da kan du få næring samtidig med at du er på jobb, kjører bil o.l. Sondemating tar flere timer pr dag. Lite styr m sonde enn feks stress m å få i seg nok næringsdrikk. Du må spyle igjennom litt vann før/etter mating og bytte slange en gang pr dag. Dette klarer du! P.S. Det er også mulig å få næring rett inn i blodårene, men det regner jeg med at du har prøvd.

Skrevet

Min kjære bestemor kastet opp i ni måneder med alle sine fem barn. Noen er rett og slett ekstremt uheldige med graviditeten.

Du kan jo snakke med de og fortelle de om erfaringene dine fra før av? Panikkstress hos mor er jo ikke akkurat bra for barnet det heller.

AnonymBruker
Skrevet

Sonde er lite styr når du først får den ned. Har erfaring m sonde utenom graviditet. Avgjørende at lege og pasient har god tid når sonden settes inn. Du bør bruke sonden fram til fødsel så du får i deg mest mulig næring. Du får en pumpe som pumper næringen ned i magen pluss et stativ pumpa henger på. Finnes også liten ryggsekk m stativ sånn at du blir mer mobil. Da kan du få næring samtidig med at du er på jobb, kjører bil o.l. Sondemating tar flere timer pr dag. Lite styr m sonde enn feks stress m å få i seg nok næringsdrikk. Du må spyle igjennom litt vann før/etter mating og bytte slange en gang pr dag. Dette klarer du! P.S. Det er også mulig å få næring rett inn i blodårene, men det regner jeg med at du har prøvd.

Har kun fått væske. Hvordan fungerer det å få næring i årene? Kan jeg be om det istedet når jeg skal ha møte ang sonden?

Skrevet

Jeg har kun erfaring som pårørende. De setter nåler rett inn i blodåre i hånda. Så får man (hvit) næring rett inn. Annen type næring enn i sonde. Krever nok at du er på sykehuset. Har forstått at det varierer fra pasient til pasient hvor godt årene "tåler" næring. Sonde gjør deg mer fleksibel og uavhengig.

Har de prøvd Prednison som medisin mot kvalme? Kan ha mirakeleffekt, blir ikke nødvendigvis helt bra, men såpass at man får i seg tilstrekkelig næring. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun erfaring som pårørende. De setter nåler rett inn i blodåre i hånda. Så får man (hvit) næring rett inn. Annen type næring enn i sonde. Krever nok at du er på sykehuset. Har forstått at det varierer fra pasient til pasient hvor godt årene "tåler" næring. Sonde gjør deg mer fleksibel og uavhengig.

Har de prøvd Prednison som medisin mot kvalme? Kan ha mirakeleffekt, blir ikke nødvendigvis helt bra, men såpass at man får i seg tilstrekkelig næring. Lykke til!

Tusen takk for svar! Har prøvd alle kvalmestillende som går an for gravide men kroppen min reagerer ikke bra på dem. Dette er på en måte siste håp for å få kroppen opp å gå. Vet du om sonde er et steg før IV ,eller fikk den du kjenner næring i årene før det ble prøvd sonde?

Skrevet

Det ble prøvd sonde, men legen som skulle sette den inn var stressa, så det gikk dårlig. I tillegg tålte årene næring godt. Send meg gjerne en PM.

Skrevet

Har prøvd alle kvalmestillende som går an for gravide men kroppen min reagerer ikke bra på dem.

Sikker på at du har prøvd Prednison?
AnonymBruker
Skrevet

Har kun fått væske. Hvordan fungerer det å få næring i årene? Kan jeg be om det istedet når jeg skal ha møte ang sonden?Anonymous poster hash: a974e...bcd

Det kommer de ikke til å gi, fordi dersom man kun gir næring intravenøst (i blodprene), så vil mage-tarmsystemet slutte å fungere, fordi det ikke går mat i gjennom der. Sondenæring er derfor mye bedre for de med et intakt tarmsystem. Det er ikke ubehagelig med sonde, det er bare i et sekund eller to når de setter den ned. Det er en tynn plastikkslange. Det er mye verre å føde enn å sette inn en sonde...

Anonymous poster hash: 9ac6a...2d4

Skrevet

Det kommer de ikke til å gi, fordi dersom man kun gir næring intravenøst (i blodprene), så vil mage-tarmsystemet slutte å fungere, fordi det ikke går mat i gjennom der. Sondenæring er derfor mye bedre for de med et intakt tarmsystem. Det er ikke ubehagelig med sonde, det er bare i et sekund eller to når de setter den ned. Det er en tynn plastikkslange. Det er mye verre å føde enn å sette inn en sonde...

Anonymous poster hash: 9ac6a...2d4

Må man ta den med hjem? Eller kan man få et par dager på sykehuset? sikkert ikke så gøy å styre med det hjemme og bære rundt på utstyr og ha slange i nesen offentlig.. hva med dusjing osv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...