Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I en annen tråd ("Skremmende svar på doktoronline") nevnes det at trening både kan få blodsukkeret til å gå opp og ned. Stemmer det virkelig? Og kan noen forklare meg hvordan trening kan få blodsukkeret til å gå opp. Og hvis det stemmer, er det mulig å forutsi om blodsukkeret går opp eller ned av treningen?

Eksempelet (hypotetisk) som ble nevnt var en person med høyt blodsukker som ba om råd. En lege anbefalte trening, fordi det ville få blodsukkeret til å gå ned. En annen lege anbefalte insulin og å holde seg i ro, for trening ville få blodsukkeret til å gå opp.

Videoannonse
Annonse
Gjest iGirl
Skrevet

Aktive muskler bruker mer glukose, dermed senkes blodsukkeret ved fysisk aktivitet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er dette innlegget du tenker på, ikke sant?

For alt du vet kan jo begge ha rett, selv om svaret er motstridende på det samme spørsmålet.

TS, la meg ta et lignende, oppdiktet eksempel bare så vi har noe konkret å forholde oss til.

En bruker på Doktor Online måler blodsukker på 15, og spør: Hva skal jeg gjøre? Bør jeg trene?

Doktor Onlines ekspert svarer: Nei, du bør holde deg i ro og heller sette insulin, dersom du trener vil blodsukkeret øke ytterligere.

Du spør ekspertene dine: er det sant at blodsukkeret øker når man trener?

Ekspertene dine svarer: "Nei, trening vil senke blodsukkeret.

Faktum er at her har faktisk begge ekspertene rett, og setter du himmel og jord i bevegelse for å drite ut doktor Onlines ekspert er det kun DU som driter deg ut.

(Selvsagt er det en annen sykdom, så la oss ikke avspore debatten med å diskutere den hypotetiske promlemstillingen som jeg forfattet.)

Men for å få klarhet i hva diskusjonen egentlig dreier seg om her, er det greit om du legger ut svarene du reagerer på, så kan kanskje andre med samme sykdom komme med innspill.



Anonymous poster hash: 3a66c...d75



Anonymous poster hash: 867b0...e03
Skrevet

Det er dette innlegget du tenker på, ikke sant?

Anonymous poster hash: 867b0...e03

Ja.

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Det er mitt innlegg.

Det er sant som iGirl sier, blodsukkeret går ned ved fysisk aktivitet ettersom aktive muskler bruker glukose.

Men ingen regel uten unntak. I eksempelet jeg diktet opp vil faktisk vedkommende som skrev på Doktor Online oppleve at blodsukkeret går opp som et resultat av trening.

Det var kun et meget forenklet eksempel for å få frem hvor viktig det er å få frem alle detaljer i helserelaterte spørsmål, for utelater man en detalj man selv tror er ubetydelig når man stiller et spørsmål, risikerer man at svaret man får er feil.

Den detaljen som ble utelatt, nemlig at blodsukkeret lå på 15, er grunnen til at den ene eksperten mente blodsukkeret ville stige, og den andre eksperten, som fikk stilt et mer generelt spørsmål, sier som riktig er, at blodsukker synker når man trener. Og det gjør det jo, i de fleste tilfeller.

Jeg skal forsøke å forklare, kan hende det blir rotete men jeg håper det blir forstålig.

Det er underforstått at personen, som selv har målt blodsukker til 15 og som har insulin liggende, er diabetiker. Musklene trenger glukose, men uten egen insulinproduksjon slipper glukosen rett og slett ikke inn i cellene.

Ved trening sender cellene beskjed til levra, som pøser enda mer glukose ut i blodbanen, uten at cellene kan gjøre bruk av sukkeret som hoper seg opp rett utenfor stuedøra. Blodsukkeret vil derfor stige, mens cellene sulter.

En (i mangel av bedre ord) normal person vil derimot oppleve at blodsukkeret synker ved trening. Derfor blir begge svar riktige, avhengig av om man stiler et generelt spørsmål eller et spesifikt spørsmål som den oppdiktede brukeren med blodsukker på 15 gjorde.

Beklager om det blir uoversiktlig. Klokka er halv to. :fnise:

Anonymous poster hash: 867b0...e03

Skrevet

Det er mitt innlegg.

Det er sant som iGirl sier, blodsukkeret går ned ved fysisk aktivitet ettersom aktive muskler bruker glukose.

Men ingen regel uten unntak. I eksempelet jeg diktet opp vil faktisk vedkommende som skrev på Doktor Online oppleve at blodsukkeret går opp som et resultat av trening.

Det var kun et meget forenklet eksempel for å få frem hvor viktig det er å få frem alle detaljer i helserelaterte spørsmål, for utelater man en detalj man selv tror er ubetydelig når man stiller et spørsmål, risikerer man at svaret man får er feil.

Den detaljen som ble utelatt, nemlig at blodsukkeret lå på 15, er grunnen til at den ene eksperten mente blodsukkeret ville stige, og den andre eksperten, som fikk stilt et mer generelt spørsmål, sier som riktig er, at blodsukker synker når man trener. Og det gjør det jo, i de fleste tilfeller.

Jeg skal forsøke å forklare, kan hende det blir rotete men jeg håper det blir forstålig.

Det er underforstått at personen, som selv har målt blodsukker til 15 og som har insulin liggende, er diabetiker. Musklene trenger glukose, men uten egen insulinproduksjon slipper glukosen rett og slett ikke inn i cellene.

Ved trening sender cellene beskjed til levra, som pøser enda mer glukose ut i blodbanen, uten at cellene kan gjøre bruk av sukkeret som hoper seg opp rett utenfor stuedøra. Blodsukkeret vil derfor stige, mens cellene sulter.

En (i mangel av bedre ord) normal person vil derimot oppleve at blodsukkeret synker ved trening. Derfor blir begge svar riktige, avhengig av om man stiler et generelt spørsmål eller et spesifikt spørsmål som den oppdiktede brukeren med blodsukker på 15 gjorde.

Beklager om det blir uoversiktlig. Klokka er halv to. :fnise:

Anonymous poster hash: 867b0...e03

Takk. God og lett forståelig forklaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...