Gå til innhold

Hjelp! Hunden er blitt stukket av veps!

*Shira*

Anbefalte innlegg

Litt desperat nå! Jeg passer en hund og den er nettopp blitt stukket av veps. Kan hunder være allergisk mot vepsestikk?

Den holder foten opp og virker som om den har veldig vondt.

Får vel kontakte en dyrlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri hørt om hunder som er allergisk mot vepsestikk, men jeg skal ikke påstå at de ikke kan være det.

Sjekk om labben/stikkstedet er hovent og dra pelsen til side for å se etter evt. reaksjoner i huden. Hvis stikkstedet bare er litt hovent og det ikke danner seg en hard klump der du tror stikket er, er det ingen grunn til bekymring. Hvis hunden i tillegg virker frisk og rask, d.v.s. normalt aktivitetsnivå, normalt væske- og mattinntak samt klare øyne og kjølig, fuktig snute, kan du helt sikkert droppe turen til dyrlegen.

Jeg vet ikke hvor hundevant du er, men de fleste hunder jeg kjenner begynner å løfte på labben, og gjerne også halte, hvis man viser labben litt ekstra oppmerksomhet. De fleste hunder elsker oppmerksomhet og gjør maksimalt ut av situasjonen hvis de merker at de får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du kan jo sjekke om det sitter en brodd i såret og smøre med vanlig sårsalve (f.eks. basimysin) for å forhindre betennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden er allergisk, vil en merke reaksjonen i løpet av minutter fem til 20 min.

Det samme gjelder forøvrig for mennesker også. Reaksjonen kommer umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bedre nå, phu... Stakkars liten, han hadde fryktelig vondt. Tror ikke han var allergisk men dro til dyrlege for å være på den sikkre siden. Han fikk en kortison sprøyte og noen tabletter som skulle forhindre at hunden gikk i sjokk :o Den kunne visst skje sa dyrlegen. Ellers er han vel litt opphovnet, og skulle ta det veldig med ro idag.

Og ja, hunder kunne være allergisk. Det en skulle se etter var om tannkjøttet var hvitt, og om hunden sjanglet når den gikk.

Har jo hatt hund selv før, men det er jo rart med det når en passer en annens hund blir en skikkelig redd for at det skal skje noe med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Du skal IKKE smøre med Bacimycin, det kan være farlig å bruke menneskemedisiner til dyr!

Bra at du gikk til dyrlege og at det går greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...