Gå til innhold

myten om "gutteklubben grei"


Genesis

Anbefalte innlegg

Hvorfor har myten om en slags eksklusiv manneklubb fått overleve i så lang tid, selv om det åpnebart er humbug. All forskning viser at menn er mer ensomme, og at kvinner både er mer omgjengelige, sosial og kontaktsøkende. Allikevel refereres det i likestillingsdebatter stadig til å rive ned gutteklubben grei, eller "gubbeveldet", som om det var en slags hemmelig losj, hvor kraver om medlemskap var penis og hår i ræva. Jeg tror jeg snakker for veldig mange menn når jeg sier at jeg gjerne skulle fått tilsendt materiale som gir informasjon om innmelding og vilkår, slik at jeg også kan dra nytte av alle fordelene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det ikke er en myte..

Anonymous poster hash: 98273...5a8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke mer sosialt akseptert av å sette deg ned på et kvinneforum og skrive dritt om ditt eget kjønn i håp om å bli likt av damene.



Anonymous poster hash: e7f39...b00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gutteklubben Grei" refererer da ikke til kvinner eller menn generelt, men enkelte grupper innen arbeidslivet (finans, media..). Det handler ikke om de fleste menn. Derav "klubben".

Endret av Neeli00
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttekluben Grei er vel egentlig bare et eksempel på Norsk kameraderi/cronyism i toppen av næringslivet. Har ikke satt meg inn i det, men er ikke i tvil om at det finnes i et så lite land som Norge, der så mange av næringslivstoppene har samme bakgrunn, har vanket i samme miljø og er i samme aldersgruppe.



Anonymous poster hash: d4192...ac2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan æ få vis dæ by'n æ bor i."

Finn ut hvilken by, bo her en stund, og opplev 'gutteklubben grei'.

Anonymous poster hash: cb9b9...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for personangrep.

Raven Emerald, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skulle nesten tro det var en slags hemmelig losje... Men har sett Gutteklubben Grei i full sving her jeg bor. Må ikke tro jeg som kvinne kan komme og bryte noen barrierer for jeg er ikke nabo med X eller i samme menighet som Y - og det må man være for å komme noe sted her.

Så, ja, den finnes, selv om man neppe finner noe offisielt medlemsregister for den klubben.



Anonymous poster hash: 2ff13...a5c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myte? Absolutt ikke. Det kommer frem saker i media, saker om gutteklubben - på styreværelsene i de store bedriftene en meget sjelden gang, da ofte om diskriminering og sex-sjikane, nå sist for 5-6 år siden i et av de største svenske firma i Sverige.



Anonymous poster hash: eeb27...907
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meeh

Myte? Absolutt ikke. Det kommer frem saker i media, saker om gutteklubben - på styreværelsene i de store bedriftene en meget sjelden gang, da ofte om diskriminering og sex-sjikane, nå sist for 5-6 år siden i et av de største svenske firma i Sverige.

Anonymous poster hash: eeb27...907

"Sosiologen Fabian Ochsenfeld konkluderte tilsvarende i sin studie av karrièreprogresjonen til tyskere med høyere utdannelse at kvinner ikke ble diskriminert i arbeidslivet. Årsaken til at flere menn nådde høye stillinger i næringslivet var at kvinner i større grad jobbet deltid eller var hjemmeværende. Eller de hadde tatt utdannelser innen humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag, noe som sjeldent kvalifiserer til toppstillinger. Det samme later til å være tilfellet i USA, der en studie utført av forskere ved Carnegie Melon University så på karrièreprogresjonen til 16 000 ledere over en 14 års periode og fant at kvinner ble forfremmet like raskt som menn.

Det er også tegn til at kvinner ikke bare forfremmes like raskt som menn, men kanskje raskere. En gjennomgang av norske sivilingeniørers karrièreprogresjon viste at blant sivilingeniører ansatt i tekniske stillinger i NHOs medlemsbedrifter nådde kvinner raskere lederstillinger enn menn, mens en studie av USAs 100 største selskaper fant at kvinnelige toppledere i disse selskapene hadde fått disse raskere enn menn i tilsvarende stillinger."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...