Gå til innhold

Unødvendige gaver.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Enig, eller gjør dem klare like før, så det er bare for vertinnen å sette dem i en vase uten å verken måtte ta av papir, snitte, ta vekk blader, kaste vekk all bosset, vaske benken,

Eller som en homse i familien vår pleier å si; kom med blomster dagen FØR! Og i likhet med blomsterFinn så vet han hva han snakker om. ;)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller som en homse i familien vår pleier å si; kom med blomster dagen FØR! Og i likhet med blomsterFinn så vet han hva han snakker om. ;)

Så fint å høre at det er flere som tenker at det ikke er så ønskelig å stå med innpakket blomster når gjestene kommer.

Vil ikke høres sutrete ut. Setter selvfølgelig stor pris på vertinnegave og gjester som gjerne vil gi. Men hadde foretrukket å ikke stå med akkyrat ved velkomst all avskjæring, kutting, påfyll med næring som ofte følger med, vasking og søl og all søplet det blir.

Veldig god idè med blomster dagen før. Så har vertinnen tid til å pynte med dem på riktig plassering og vaser, og kanskje pynte med farger som passer til. Det var jammen en veldig god idè. Det tror jeg at jeg skal gjøre neste gang jeg blir bedt et sted :tommelopp:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, vi gir hverandre smågaver hele tiden -men stort sett så handler det om å gi med kjærlighet. Mat, musikk, selvlagde smykker, armbånd og malerier -elsker alle mine venner som lager ting selv.

Den mest ubrukelige gaven jeg noen gang har fått var sjukt dyre billetter (med shitty dårlige plasser) til noe jeg kunne sett gratis dagen før, og den som ga meg gaven kunne fått vært med -også gratis. Men neida, vi bruker heller 1600,- bare for å vise at en har penger (noe som egentlig ikke var sannheten heller, oppdaget over tid at personen ofte hadde behov for å bruke sykt med penger på ingenting, bare for å vise seg frem..)!

Anonymous poster hash: 1629a...5b5
Skrevet

Da er vi enige, Berit! :danse:

Og når det gjelder unødvendige gaver, så må jeg visst gi beskjed om at jeg spiser ikke konfekt. Den blir stående til den blir hvit av elde. For "alle liker konfekt", liksom. Nei, vi gjør ikke det! Men det kan jo ikke folk vite hvis jeg ikke sier det.

AnonymBruker
Skrevet

De eneste gavene jeg liker å få er hvitt gull og diamanter.

Anonymous poster hash: 0d0b7...e8f
AnonymBruker
Skrevet

For sånne som meg som bor veldig smått, alene, kvinne og er passert 30:

-Sengesett. Jeg har sengetøy og det er ikke i nærheten av å bli slitt. Jeg bruker 2 dyner i dobbeltsenga og enkeltsett er ikke noe jeg bruker. De blir gitt bort. Får heller aldri sengetøy som passer størrelsen på dyna.

-Håndklær. Jeg har allerede sikkert 40 stk.

-Lysestaker og telysestaker. Jeg har massevis som allerede ikke er i bruk. Og omtrent aldri får jeg noe som passer min smak.

-Sett med kaffekopper, service eller lignende som er av typen som koster 500kr. Igjen så har jeg alt jeg trenger og null lagringsplass. Hvorfor insisterer folk på å gi meg dette? Kan jeg ikke heller da få i det jeg samler i det minste? (altså prisen har ikke noe å si for min del, men hvem trenger x-antall sett av typen kopper og fat som kun er å finne i sett fra den ene butikken i den perioden på 3 mnd de hadde det?)

-Kjøkkenutstyr av typen basisting. Jeg har det. Jeg trenger ikke mer.

Mye av dette som er nevnt er ting som sikkert mine yngre studentsøsken hadde trengt, men av en eller annen grunn insisterer slekta å gi meg slikt. Jeg tror de må tro jeg ikke eier noe som er vanlig å ha i et hjem. Er det fordi jeg ikke har kjøpt meg bolig mon tro? Av venner får jeg kun ting jeg enten ønsker meg, eller ting de vet passer meg.

Anonymous poster hash: a845b...53d
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt! Jeg gir ettertrykkelig beskjed før hvert eneste middagsselskap, bursdag og jul at jeg helst slipper gave. Hvis folk absolutt vil gi meg noe kan de skrive et hyggelig kort, gi meg en god klem, spise middag med meg eller noe annet hyggelig.

Anonymous poster hash: cb361...bba

• Liker 1
Skrevet

For sånne som meg som bor veldig smått, alene, kvinne og er passert 30:

-Sengesett. Jeg har sengetøy og det er ikke i nærheten av å bli slitt. Jeg bruker 2 dyner i dobbeltsenga og enkeltsett er ikke noe jeg bruker. De blir gitt bort. Får heller aldri sengetøy som passer størrelsen på dyna.

-Håndklær. Jeg har allerede sikkert 40 stk.

-Lysestaker og telysestaker. Jeg har massevis som allerede ikke er i bruk. Og omtrent aldri får jeg noe som passer min smak.

-Sett med kaffekopper, service eller lignende som er av typen som koster 500kr. Igjen så har jeg alt jeg trenger og null lagringsplass. Hvorfor insisterer folk på å gi meg dette? Kan jeg ikke heller da få i det jeg samler i det minste? (altså prisen har ikke noe å si for min del, men hvem trenger x-antall sett av typen kopper og fat som kun er å finne i sett fra den ene butikken i den perioden på 3 mnd de hadde det?)

-Kjøkkenutstyr av typen basisting. Jeg har det. Jeg trenger ikke mer.

Mye av dette som er nevnt er ting som sikkert mine yngre studentsøsken hadde trengt, men av en eller annen grunn insisterer slekta å gi meg slikt. Jeg tror de må tro jeg ikke eier noe som er vanlig å ha i et hjem. Er det fordi jeg ikke har kjøpt meg bolig mon tro? Av venner får jeg kun ting jeg enten ønsker meg, eller ting de vet passer meg.

Anonymous poster hash: a845b...53d

Hehe, jeg har også eldre slektninger/ bekjente som er sånn. Jeg har inntrykk av at de tenker at når man bor alene og leier, er man i startfasen av livet og trenger sånne ting som bestill, sengetøy, duker og nips. Jeg er sikker på at jeg kommer til å få gaver jeg trenger som "nettopp flyttet ut av jenterommet" til jeg er 50 år. Ihvertfall hvis jeg ikke har flyttet sammen med en mann.

Ellers er det flere av tingene dere har nevnt som jeg hadde blitt kjempeglad for, men pyntegjenstander og utstyr de fleste har fra før blir som regel gitt bort til andre. Har ikke plass dessverre. Men tanken er jo god da. Skulle ønske flere kunne gitt opplevelser eller ting som forsvinner av seg selv, som kinobiletter, blomster, konfekt og vin:-) liker man det ikke selv er det alltid noen andre som gjør det. Konfekt og vin kan man f.eks by gjestene på:-)

Gjest Gjesp
Skrevet

Jeg må innrømme at vertinnegaver er noe jeg synes er helt unødvendig. Det er sikkert skikk og bruk, men for noe tull. Én gang inviterer jeg, en annen gang inviterer noen andre. Sånn sett går det opp i opp, hvis det nå er det som er motivasjonen bak. Men neida, her kommer det blomsterbuketter, potteplanter, nips og så videre. Det trengs ikke, jeg har alt jeg trenger. Og liten plass.

Jeg er kjempeglad når gjester har med seg blomsterbukett, vin eller sjokolade når de er invitert til middag hos meg. Synes vertinnegaver er kjempekoselig - jeg kunne heller aldri gått til middag hos noen uten å ha med en gave av ovennevnte type.

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker best å få gaver jeg kan bruke opp, vin, boddy lotion etc. Jeg har nok ting og de tar for mye plass...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk noe fake adidas klær av eksen enda han visste at jeg aldri gikk med slike merkeklær. I tillegg kom han drassande med fake perfymer og andre ting som han påsto han hadde kjøpt men som egentlig var gave fra noen andre. Alt jeg fikk var noe billig søppel. Ikke at jeg bryr meg om dyre ting men jeg vil heller ikke ha billig masseprodusert skvip.

Anonymous poster hash: 640a8...f32

Skrevet

I dag nr alle har råd til alt syns jeg vi burde sløyfe gaver. Ikke noe mer bursdagsgaver eller julegaver. Enten kjøper man noe det er høy sannsynlighet for at giveren har nok av eller så bare utveksler man penger hver bursdag. Helt unødvendig.

Anonymous poster hash: 7d88a...e7e

Da regner jeg med på at du samtidig helt frivillig går med på å gå ned i lønn.

Forsvinner deler av handelsstanden går den økonomiske veksten ned (uansett om vi synes det er "meningsløst" forbruk eller ikke).

Skrevet

Ser de fleste er enige om at nips/pyntegjenstander er no-no i gaver. Jeg er også helt enig.
Men det jeg lurer på da er, hvofor er det så mange som gir bort slikt?
Dersom "alle" er enige om at det er shitty gaver, hvorfor kjøper man det i gaver til andre da?

Jeg blir forresten glad hvis jeg får vin og blomster, men vil ikke ha sjokolade eller "skjønnhetsprodukter".

Skrevet (endret)

- Alt av hudpleie, kremer, lotions, parfyme ol. Jeg har mine merker som jeg bruker, alt annet blir stående å støve ned.

- Kjøkkenutstyr. Jeg elsker å lage mat, så har alt jeg trenger og vel så det.

- Lys og servietter. Dvs servietter er egentlig helt ok å få, men to lys har jeg ikke bruk for. Jeg har alltid samme fargen på alle lysene mine, og siden jeg alltid har flere lysestaker enn to fremme har jeg en skuff full av lyspar i farger jeg ikke bruker.

Mat, krydder, sjokolade, vin, champagne, blomster osv er veldig velkomment her - selv om jeg ser poenget med at det er greit å slippe masse snitt-blomster som vertinne i store selskap.

Endret av Eliza Doalot
Gjest Gjesp
Skrevet

Da er vi enige, Berit! :danse:

Og når det gjelder unødvendige gaver, så må jeg visst gi beskjed om at jeg spiser ikke konfekt. Den blir stående til den blir hvit av elde. For "alle liker konfekt", liksom. Nei, vi gjør ikke det! Men det kan jo ikke folk vite hvis jeg ikke sier det.

Jeg setter sjokoladen på bordet i selskapet når gjester kommer med slikt i gave. Det er ikke noe jeg stuer inn i skapet for å spise det selv etter at gjestene er gått.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg kommer med blomster tar jeg alltid og hjelper til med å sette dem i en vase.

Ellers er jeg veldig enig med pyntegjenstander og annet ræl. I vår venninnegjeng gir vi alltid opplevelser, enten det er konsertbilletter, middag eller noe annet gøy. Det slår aldri feil.

Anonymous poster hash: cf50f...f9b
Skrevet

Mulig jeg hisser på meg noen nå, men... Kalendere med bilder av barna. Har både søsken, kusiner og tremenninger med små barn, og har verken plass eller lyst til å henge opp fem forskjellige kalendere med dårlige bilder av unger jeg ikke har noe spesielt nært forhold til. Det er sikkert stas for noen besteforeldre, men for min del er det mer enn nok å se nye bilder av ungene på Facebook hver uke.

• Liker 4
Skrevet

Telysholdere, det har jeg nok av. Og pyntegjenstander generelt. Parfyme som jeg ikke liker.

AnonymBruker
Skrevet

Pyntegjenstander, duker, billige sengklær, billige hånklær, amigo vin, konfekt og godteri fra matbutikken, klær, bøker, dvd/tv-serier, såper og kremer, mat, billig servise, kjøkkenutstyr, billige smykker og sokker.

Anonymous poster hash: b8de0...300

Skrevet

Mulig jeg hisser på meg noen nå, men... Kalendere med bilder av barna. Har både søsken, kusiner og tremenninger med små barn, og har verken plass eller lyst til å henge opp fem forskjellige kalendere med dårlige bilder av unger jeg ikke har noe spesielt nært forhold til. Det er sikkert stas for noen besteforeldre, men for min del er det mer enn nok å se nye bilder av ungene på Facebook hver uke.

Det er jeg enig i. Det kunne aldri falle meg inn å gi kalendere av barna mine til noen andre enn besteforeldre og oldeforeldre (som etterspør det). Et bilde kan man i verste fall legge i en skuff eller henge/sette et mindre synlig sted, men en kalender forventes det liksom at man henger opp midt på kjøkkenet. I tillegg er den ofte stor.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...