Alja Skrevet 5. mai 2015 #1 Del Skrevet 5. mai 2015 Har søkt på uia og tar nå generell studiekompetanse. Har meldt meg opp som privatist i kroppsøvning. Hva skjer dersom jeg stryker i gym? Må jeg bare droppe hele uia da? Holder på å dø av skrekk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms.Sommerfugl Skrevet 5. mai 2015 #2 Del Skrevet 5. mai 2015 Ja. Du må nesten bestå for å komme inn på videre utdanning (dessverre). Broren min strøk i Historie, og kunne heller ikke ta opp dette faget samtidig som han studerte på Høgskole. Kroppsøving er forøvrig en grei sak. Som regel får du egentrening du skal sette opp, som er forholdsvis greit. Da kan du skrive f.eks 10 min oppvarming, 20 min hoveddel og 10 min avslutning. Da viser du sensor hva du gjør, og hvordan, og hvorfor. Deretter skal du ha muntlig, hvor du kan få spørsmål som; "hva er basistrening?" noe du kan fint lese deg opp til ved å lese gymboka! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 5. mai 2015 Forfatter #3 Del Skrevet 5. mai 2015 Ja. Du må nesten bestå for å komme inn på videre utdanning (dessverre). Broren min strøk i Historie, og kunne heller ikke ta opp dette faget samtidig som han studerte på Høgskole. Kroppsøving er forøvrig en grei sak. Som regel får du egentrening du skal sette opp, som er forholdsvis greit. Da kan du skrive f.eks 10 min oppvarming, 20 min hoveddel og 10 min avslutning. Da viser du sensor hva du gjør, og hvordan, og hvorfor. Deretter skal du ha muntlig, hvor du kan få spørsmål som; "hva er basistrening?" noe du kan fint lese deg opp til ved å lese gymboka! Takk for svar! Har dessverre lest mange skrekkhistorier om hvor fæl privatisteksamen i kroppsøvning er. Jeg er nesten på gråten. Skal ha eksamen 12.5, så kommer til å lese som en gal. Dessverre er jeg helt amøbe i ballsport, og har enda ikke forstått offside regelen i fotball etter 3 demonstrasjoner. Uff.. Hvordan skal dette gå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms.Sommerfugl Skrevet 5. mai 2015 #4 Del Skrevet 5. mai 2015 Takk for svar! Har dessverre lest mange skrekkhistorier om hvor fæl privatisteksamen i kroppsøvning er. Jeg er nesten på gråten. Skal ha eksamen 12.5, så kommer til å lese som en gal. Dessverre er jeg helt amøbe i ballsport, og har enda ikke forstått offside regelen i fotball etter 3 demonstrasjoner. Uff.. Hvordan skal dette gå... Bare hyggelig! Skal selv ha kroppsøving som privatist. Spurte eksamenskontoret hvordan eksamenene foregår, og de nevnte at egentrening er svært vanlig. Vil tro at ballsport ikke viser kunnskap om det man skal ha i VG3. I VG3 er det veldig fokus på egentrening, nemlig, så jeg tror faktisk du kan slappe av Fint at du leser. Gjør opp en studieteknikk som funker for deg. For min del funker det å skrive stikkord! De viktigste punktene som står i boka. Ellers er det veldig mange flinke innen sport og trening her, så du kan sikkert legge ut et innlegg på Kosthold og trening-forumet. Og please ikke les mer om eksamener andre har hatt. Alle oppfatter ting annerledes, og du blir bare mer nervevrak av det!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 6. mai 2015 Forfatter #5 Del Skrevet 6. mai 2015 Bare hyggelig! Skal selv ha kroppsøving som privatist. Spurte eksamenskontoret hvordan eksamenene foregår, og de nevnte at egentrening er svært vanlig. Vil tro at ballsport ikke viser kunnskap om det man skal ha i VG3. I VG3 er det veldig fokus på egentrening, nemlig, så jeg tror faktisk du kan slappe av Fint at du leser. Gjør opp en studieteknikk som funker for deg. For min del funker det å skrive stikkord! De viktigste punktene som står i boka. Ellers er det veldig mange flinke innen sport og trening her, så du kan sikkert legge ut et innlegg på Kosthold og trening-forumet. Og please ikke les mer om eksamener andre har hatt. Alle oppfatter ting annerledes, og du blir bare mer nervevrak av det!! Åhh, tusen takk! Kjenner jeg slapper mer av allerede. Holdt på å dette av stolen da jeg så at man måtte forberede en dans på 2 minutter fordi det var en mulighet å trekke dans. Uff a meg.. Kommer til å lage noen planer på forhånd, lage litt tankekart og rett og slett sette meg litt inn i ulike ballsporter (just in case). Har litt over en uke, så det må bare gå dette her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms.Sommerfugl Skrevet 6. mai 2015 #6 Del Skrevet 6. mai 2015 Kan jeg prøve å forklare offside-regelen for deg? Vel, jeg kan jo prøve! Som i alle fotball-lag, har du 11 spillere. Det er som regel 2 forsvarsspillere som skal forsvare målet. Du er med så langt? Det er som regel også to spisser, altså de som har som mål å score. Situasjon: Den ene spissen får ballen foran forsvarsspillerne, han/hun løper med ballen ned mot målet. OM denne spissen skyter ballen til den andre spissen, BAK forsvarsspillerne, så er det offside. Altså, om spissen sender ballen bak "forsvarslinja". Forstår du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms.Sommerfugl Skrevet 6. mai 2015 #7 Del Skrevet 6. mai 2015 Åhh, tusen takk! Kjenner jeg slapper mer av allerede. Holdt på å dette av stolen da jeg så at man måtte forberede en dans på 2 minutter fordi det var en mulighet å trekke dans. Uff a meg.. Kommer til å lage noen planer på forhånd, lage litt tankekart og rett og slett sette meg litt inn i ulike ballsporter (just in case). Har litt over en uke, så det må bare gå dette her! Jeg måtte jo selvfølgelig lese selv om eksamener andre har hatt i gym, og jeg skjønner godt at du er nervøs! Allikevel har jeg i bakhodet at dette er så individuelt at det er rart. Den ene kan få fysiske lagspillere, den andre kan ikke. Jeg regner med at du leste den med hun som fikk 4 istedetfor 6, fordi hun ikke var god praktisk? Håpløst spør du meg. Man skal da vitterlig ikke vise til praktiske kunnskaper om man har gode muntlige kunnskaper... Allikevel tror jeg det skal gå greit, for jeg har også lest om noen som ikke hadde øvd eller hadde kunnskap og fremdeles fikk 5! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 6. mai 2015 Forfatter #8 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg måtte jo selvfølgelig lese selv om eksamener andre har hatt i gym, og jeg skjønner godt at du er nervøs! Allikevel har jeg i bakhodet at dette er så individuelt at det er rart. Den ene kan få fysiske lagspillere, den andre kan ikke. Jeg regner med at du leste den med hun som fikk 4 istedetfor 6, fordi hun ikke var god praktisk? Håpløst spør du meg. Man skal da vitterlig ikke vise til praktiske kunnskaper om man har gode muntlige kunnskaper... Allikevel tror jeg det skal gå greit, for jeg har også lest om noen som ikke hadde øvd eller hadde kunnskap og fremdeles fikk 5! Jeg føler jeg forstår offside regelen mer og mer for hver gang jeg får den forklart, hihi! Ja, forstår du nå hva jeg mener? For det var slik du sa jeg trodde det kom til å foregå.... Helt til jeg begynte å Google! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #9 Del Skrevet 6. mai 2015 Har dere lærebok i faget gym? Jeg går første på vg1 og vi har ingen lesebok i faget gymAnonymous poster hash: fe921...321 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EpleDrue Skrevet 6. mai 2015 #10 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Det er riktig at du må legge bort tanken om å gå på uia det kommende året om du ikke består kroppsøving. Stryk i et fag vil ikke gi deg studiekompetanse som du behøver for å ta høyere utdanning. Men frykt ikke, denne eksamen klarer du fint! Legger med kompetansemål for vg3 kroppsøving, så vet du hva du må kunne. http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/Kompetansemaal/?arst=1858830314&kmsn=933863873 Som privatist får du som oftest i oppgave å sette opp egentreningsprogram. Forklar hvorfor du gjør de ulike øvelsene, gjerne hvilke muskler som blir brukt og hva hensikten med treningen er. Som noen har nevnt tidligere er oppvarming, hoveddel og avsluttning viktig å få med. Anbefaler deg å sette opp et egentreningsprogram og utføre denne for en venn. Gjerne få vedkommende med deg til å gjøre øvelsene så får du mer den følelsen av å ha kontroll. Dette kan du! Annet som er typisk på privatiskeksamen i kroppsøving er periodeplan (gjerne for en hel måned fremover i f.eks utholdenthetstrening). Øktplan kan også komme som en oppgave. Deretter vil du nok velge 1-2 idretter fra en liste på kanskje 6-7 ulike idretter. Her er det viktig du går for de to du føler du har mest kjennskap til. Ser du snakket om offside-regelen, dette kan fint komme som spørsmål om du velger fotball. Da kan du enkelt forklare offside-regelen med å bruke kjegler som "motspillere". Be eksaminator være på ditt "lag" og be h*n skyte ballen til deg. Derifra kan du vise hvorfor du i ulike situasjoner var (eller ikke var) i offisde. Andre øvelser innen fotball kan være: Sentre med eksaminator, lange og korte skudd, føre ballen rundt på banen, rundt kjegler og skyte på mål. Volleyball f.eks er det lurt å pugge regler. Husk på de fire grunnslagene Velg deg ut noen idretter allerede i dag og pugg reglene rundt idrettene, så slipper du å måtte bruke tid på å velge ut dette om du får spørsmål om det. Ellers kan de komme med spørsmål som ikke var med på forberedelsesdelen, f.eks hva vil du kle på deg om du skal på fjelltur, eller overnatte ute om vinteren. Har du noen spørsmål og du føler jeg kan hjelpe må du bare ta kontakt.Lykke til, det går som oftest bedre enn hva en selv tror Endret 6. mai 2015 av EpleDrue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #11 Del Skrevet 6. mai 2015 Kan jeg prøve å forklare offside-regelen for deg? Vel, jeg kan jo prøve! Som i alle fotball-lag, har du 11 spillere. Det er som regel 2 forsvarsspillere som skal forsvare målet. Du er med så langt? Det er som regel også to spisser, altså de som har som mål å score. Situasjon: Den ene spissen får ballen foran forsvarsspillerne, han/hun løper med ballen ned mot målet. OM denne spissen skyter ballen til den andre spissen, BAK forsvarsspillerne, så er det offside. Altså, om spissen sender ballen bak "forsvarslinja". Forstår du? Jeg må pirke litt Svært få (ingen) fotballag spiller med 2 i forsvar og 2 i angrep... Da er det jo 6 på midtbane, haha!! Sykt fullt og lite effektivt... Oftere 4-4-2 eller 4-3-3... Kort sagt er offside når en pasning er på vei mot/ når frem til en motstander mellom keeper og forsvaret. Anonymous poster hash: cb9b1...3a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #12 Del Skrevet 6. mai 2015 Hehe, jo mer jeg tenker over det, jo mer meningsløst er faget "kroppsøving". Greit å ha fag i grunnskolen som tvinger en til aktivitet, men når man må ha visse ferdigheter i ting som fotball og dans for å kunne ta høyere utdanning lurer jeg virkelig på hva som er vitsen. Selv hadde jeg angst for gymtimene gjennom alle 12 årene jeg gikk på skolen, noe som også gikk utover karakteren både i kroppsøving og andre fag. Anonymous poster hash: e1f4f...f6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #13 Del Skrevet 6. mai 2015 Du kommer absolutt ikke til å stryke på privatisteksamen i kroppsøving. Jeg forstår at du er stresset og utdanningen videre er avhengig av at du består, men jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så mye, særlig når du sier at du leser. De fleste jeg kjenner som har tatt privatisteksamen i kroppsøving har fått relativt gode karakterer uten å ha lest noe særlig. Jeg har ikke hørt om én eneste person som har strøket. Jeg tror det skal veldig mye til for å få 1. Anonymous poster hash: 7c18e...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms.Sommerfugl Skrevet 6. mai 2015 #14 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg må pirke litt Svært få (ingen) fotballag spiller med 2 i forsvar og 2 i angrep... Da er det jo 6 på midtbane, haha!! Sykt fullt og lite effektivt... Oftere 4-4-2 eller 4-3-3... Kort sagt er offside når en pasning er på vei mot/ når frem til en motstander mellom keeper og forsvaret. Anonymous poster hash: cb9b1...3a7 Åja, haha! Da forstår jeg takk for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 6. mai 2015 Forfatter #15 Del Skrevet 6. mai 2015 Det er riktig at du må legge bort tanken om å gå på uia det kommende året om du ikke består kroppsøving. Stryk i et fag vil ikke gi deg studiekompetanse som du behøver for å ta høyere utdanning. Men frykt ikke, denne eksamen klarer du fint! Legger med kompetansemål for vg3 kroppsøving, så vet du hva du må kunne. http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/Kompetansemaal/?arst=1858830314&kmsn=933863873 Som privatist får du som oftest i oppgave å sette opp egentreningsprogram. Forklar hvorfor du gjør de ulike øvelsene, gjerne hvilke muskler som blir brukt og hva hensikten med treningen er. Som noen har nevnt tidligere er oppvarming, hoveddel og avsluttning viktig å få med. Anbefaler deg å sette opp et egentreningsprogram og utføre denne for en venn. Gjerne få vedkommende med deg til å gjøre øvelsene så får du mer den følelsen av å ha kontroll. Dette kan du! Annet som er typisk på privatiskeksamen i kroppsøving er periodeplan (gjerne for en hel måned fremover i f.eks utholdenthetstrening). Øktplan kan også komme som en oppgave. Deretter vil du nok velge 1-2 idretter fra en liste på kanskje 6-7 ulike idretter. Her er det viktig du går for de to du føler du har mest kjennskap til. Ser du snakket om offside-regelen, dette kan fint komme som spørsmål om du velger fotball. Da kan du enkelt forklare offside-regelen med å bruke kjegler som "motspillere". Be eksaminator være på ditt "lag" og be h*n skyte ballen til deg. Derifra kan du vise hvorfor du i ulike situasjoner var (eller ikke var) i offisde. Andre øvelser innen fotball kan være: Sentre med eksaminator, lange og korte skudd, føre ballen rundt på banen, rundt kjegler og skyte på mål. Volleyball f.eks er det lurt å pugge regler. Husk på de fire grunnslagene Velg deg ut noen idretter allerede i dag og pugg reglene rundt idrettene, så slipper du å måtte bruke tid på å velge ut dette om du får spørsmål om det. Ellers kan de komme med spørsmål som ikke var med på forberedelsesdelen, f.eks hva vil du kle på deg om du skal på fjelltur, eller overnatte ute om vinteren. Har du noen spørsmål og du føler jeg kan hjelpe må du bare ta kontakt. Lykke til, det går som oftest bedre enn hva en selv tror Tusen hjertelig! Jeg sender deg pm når jeg har lest kompetansemålene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #16 Del Skrevet 6. mai 2015 EpleDrue har mange gode innspill. Om du får dårlig tid til å forberede deg eller generelt føler at du mangler kontroll, så fokuser på det store bildet fremfor detaljene. Når du leser kompetansemålene, så fokuser på detaljene. Hva slags kompetanse er det du må vise. F.eks. innenfor idrettsaktivitet: vise kunnskapar og ulike ferdigheiter i idrett, dans og andre rørsleaktivitetar gjennom funksjonell deltaking i aktivitet, trening og spel vurdere eigen kompetanse og korleis ein kan utvikle seg vidare i idrett, dans eller andre rørsleaktivitetar drøfte korleis eiga utøving av fair play kan påverke andre i aktivitetar, trening og spel Det er med andre ord viktigere å vise at du har oversikt mellom sammenhenger enn at du har pugget et spesielt pensum. Anonymous poster hash: a7dd0...7a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #17 Del Skrevet 6. mai 2015 Her var det mykje kreative forklaringar på offside-regelen Vi kaller lag A for angripande lag og lag B for forsvarande lag. Viss ein spelar på lag A er forbi bakerste spelar på lag B i det ein spelar på lag A sentrer til medspelaren, så er det offside. Skjønar ikkje kvifor dette er eit så vanskeleg konsept Teknisk sett er det nest bakerste mann som gjeld, men som regel er alltid keeper bak, så ein bruker som regel begrepet bakerste mann, og ser vekk ifrå keeper. Dette for å unngå å gjere det meir komplisert. Anonymous poster hash: f4b39...206 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 6. mai 2015 Forfatter #18 Del Skrevet 6. mai 2015 Flott!!! Trodde 12 var torsdag. Det er på tirsdag!!!!!!!!! Hælvette. Prøvemuntlig norsk på fredag(får oppg i morgen) norsk heldags skriftlig på mandag, gym tirsdag, historieprøve onsdag + innlevering i naturfag til mandag. Herregud. Har ikke kontroll nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EpleDrue Skrevet 7. mai 2015 #19 Del Skrevet 7. mai 2015 Tusen hjertelig! Jeg sender deg pm når jeg har lest kompetansemålene! Bare hyggelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 9. mai 2015 Forfatter #20 Del Skrevet 9. mai 2015 Hvilke hjelpemidler kan man ha med på forberedelsesdelen??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå